[LVG] Antal ekrar och åkarens vikt.

grautr

Medlem
Hej!

Jag har på något sätt lyckats köra sönder fälgen på mitt framhjul. Nu har jag fått låna ett framhjul för att kunna cykla vidare i väntan på nyköp.

Mitt gamla hjul hade 24 st ekrar medan hjulet jag fått låna bara har 20 st. Jag väger 80-85kg och frågan är: räcker 20 ekrar för en åkare på över 80kg eller kommer jag knäcka lånehjulet också?

Vet ej om det har någon betydelse men ekrarna på lånehjulet är av den där platta typen.

Jag försökte att söka innan jag frågade, men hittar bara trådar om vikten på hjulen.

Min erfarenhet
Väger betydligt mer men har aldrig haft problem med 20 ekrat fram(testat några från mavic samt hemmabygge med kinafälg). Tom ksyrium med 18 fram har funkat utmärkt.

Bak däremot funkar inte 20(mavic aksium, Ksyrium elite och dura ace c24 testat) utan jag behöver minst 24 och gärna 28 eller 32 annars sviktar hjulet betänkligt och skrapar i bromsklossarna när jag trycker på lite.

Så länge du håller dig på asfalt och hjulet är ordentligt byggt så ska det inte vara några problem.

Väger stadigt över 100kg. Har kört i 5 år på ett par utegrahjul med 16 fram och 20 bar. Har inte räknat exakt men de har nog passerat 1000 mil vid det här laget och aldrig ens justerat ekrarna. Bra hjul om än lite tunga.

Tack för svaren!
Känns inte som att jag behöver oroa mig över att vara för tung för hjulen då.
Ville fråga för att vara säker att inget händer med lånehjulen.

Ja, Jeppe_E. Du har nog rätt i det.

Har ett par Dura-Acehjul med 16 fram/20bak. De är väl drygt 4 år gamla nu och är spikraka och helt opåverkade av allsköns misshandel under mina, stundtals hårt trampande, 90kg.

Så, som andra varit inne på handlar det nog mer om hur välbyggda hjulen är än exakt hur många ekrar de har.

Det handlar lite om fälgen också. Rent generellt kan man ha färre fälgar med en högre fälg, eftersom den är styvare och fördelar lasten bättre. Shimanohjul med få ekrar tenderar att ha väldigt styva (tunga) fälgar och håller då för rätt mycket.

Fälgen som sprack var något noname-hjul som kom med cykeln. Tidigare i somras så lossnade en eker, jag drog åt den, kollade så inget blev skevt och sen tänkte jag inte mer på det. Det i kombination med en rejäl smäll förra veckan är nog vad som knäckte den.

Lånehjulet höll under dagens runda.
När jag köper nya hjul till våren så kanske något med en lite bredare fälg vore lämpligt.

Jag väger en bra dag 95 kilo. Körde två säsonger på citec 3000s aero som har 14 fram och 16 bak utan några problem. Förutom att jag fastnade i en spricka i vägen och totaldemolerade fälgarna då :). Hjulen har fått nya fälgar och agerar nu reservhjul.

Jag tror att det finns många fler faktorer än antalet ekrar som gör ett bra hjul. Men värt att tänka på är att ett ekerbrott blir mycket mer besvärligt med få ekrar. Har du 32 el 36 brukar det vara helt ok att släppa på bromsen lite och rulla hem som det är.

MVH
Magnus

Tillbaka
Topp