[lvg] blandade bud om storlek.

Dubmaster

Medlem
Godkväll!

Köpte en langster för någon månad sedan och den fick upp mitt intresse för landsvägscykling. Så nu är jag påväg att handla mig en hoj med växlar. Har framförallt spanat in en Battaglin spider. Men eftersom jag inte har cyklat landsväg tidigare har jag svårt att bestämma mig vilken storlek jag ska beställa.

Min langster är en 54 med 100cm styrstam. Langstern känns skön men jag kan inte påstå att jag har en speciellt utsträckt sittställning på den, men då har jag ett gäng spacers under styrstammen också.

Jag är 180cm med 87 inseam. När jag matar in mina mått på competetive cyclist kalkylator blir jag rekomenderad en ramlängd på 54.3-54.7 alltså en medium. Använder jag battaglins egna enklare kalkylator säger den large.

Wrench Science Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 57 cm
Frame Size center-to-top: 58 cm
Overall Reach: 68.00 cm
Saddle Height: 76.82 cm
Handlebar Width: 42 cm

Jag siktar på att köra något motionslopp nästa sommar och i första hand jobba på konditionen i år.
Så vilken storlek ska jag sikta in mig på?

Du är nog en M. Det innebär typ att du kan köpa cyklar som e i M, 54, 56, L i vissa fabrikat typ EXS som e små i storlekarna om jag inte minns fel.

Styrstammen kan du byta i efterhand om den inte skulle vara perfa. Annars skulle jag nog köra på lite liten istället för lite stor.

/B

Dubmaster skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 180cm med 87 inseam. När jag matar in
> mina mått på competetive cyclist kalkylator blir
> jag rekomenderad en ramlängd på 54.3-54.7
> alltså en medium. Använder jag battaglins egna
> enklare kalkylator säger den large.
>
> Så vilken storlek ska jag sikta in mig på?

Exaktare svar än två storlekar kan du aldrig få från en storlekskalkylator. Om du vill veta vilken av dessa två som är bäst för dig så måste du veta hur du vill sitta och vilka egenskaper du vill att cykeln ska ha.
Om jag hade fått gissa vilken storlek du skulle ha så skulle jag säga snarare Large än Medium.

Dubmaster,

en 57cm ram är nog det du bör utgå ifrån enligt det grenmått du nämnt, såvida du inte har långa armar eller lång överkropp.

Dock tar inte Wrench Science, Competetive Cyclist Calcylator, Bikefitting.com etc någon hänsyn till dina individuella förutsättningar såsom flexibilitet, assymetrier i muskulaturen, tå- eller hältrampare, ev tidigare skador, bålstyrka m.m. Eller hur din tramprörelse ser ut och dina muskler arbetar när du närmar dig 90-95% av din maxpuls och är riktigt trött.

Din flexibilitet samt bålstyrka påverkar i hög grad justering av längd på styrstam samt höjd på styret. I sin tur är det detta ytterligare komponenter som påverkar din reach, även styrets form och val av växelreglage påverkar.

Dina egna preferenser av cykelval har också betydelse. Du beskriver dig som motionär, men innebär detta att du gillar att köra snabbt utför, vill ha en cykel som accar snabbt? Val av cykelkaraktär påverkar ramgeometrin. Reachen kan förbli densamma men t ex en brant eller flack sadelrörsvinkel påverkar sadelns justering i längsled som i sin tur då påverkar styrstammens längd.

Online kalkylatorerna funkar bra för att fastställa ramstorleken, eller så multiplicerar du själv ditt grenmått med 0,65. Felet med kalkylatorerna är att de övriga måtten är baserade på en normalfördelning av befolkningens kroppsmått eller baserade på måttagning av tävlingscyklisters inställningar och deras kroppsmått. I det sistnämnda så är det inte relevant för de flesta av oss att jämföra sig med tävlingscyklister. Men jag vill ändå påstå att de levererar är bättre än ingenting.

Har man en cykel där man är effektiv och nöjd med sin sittställning kan man utgå från denna om man skall beställa ny. Med hjälp av lite trigonometriska övningar kan man mappa denna geometrin.

Har du däremot inget bra att utgå ifrån så rekomenderar jag dig att ta hjälp av någon kunnig cykelhandlare, kompis eller cykelklubb som kan assistera dig i din cykeltillpassning.

Benny

Wrenchscience tar hänsyn till din flexibilitet har jag för mig, du böjer dig framåt och ger en siffra för hur långt ner du kommer.

Generellt sett så mellan två storlekar i en ram diffar det ofta inte så mycket var du hamnar över vevpartiet, om det är samma sadelrörsvinkel vill säga, då är det lika, bara att du har sadeln högre på mindre ramen. Reachen kommer du åt med längden på styrstam, så länge den är "rimligt" lång, så ställer det inte till något, inte längre än 130 är mitt mått i alla fall, det blir "vevigt" med längre stam. Sen är det ett annat mått som är viktigt, det är längden på styrröret, det kan diffa en centimeter eller två mellan två storlekar, och det är aningens svårare att kompensera för.

Så, vill du sitta med styret väldigt lågt, då går du på en liten ram, du får inte ner styret nog med en stor ram. Vill du har mer "komfortabel" sittställning så tar du en större ram.
Nu menar jag inte att en large för dig blir en tanthoj, jag tror det räcker fint.

Large säger jag, men bara du kan veta.

Hmm, när jag nu kollar på deras site så diffar det bara 5mm i längd på styrröret, då är det ingen större skillnad i det jag skrev, för den här ramen.

Så, i princip handlar det om längden på styrstam enbart och hur mycket stolpe som sticker ut. Det är allt.

Ta ditt grenmåt och gångra med 0,67 så får du en hint på vilken storlek som gäller

sedan så måste du kanske göra nåt med styrstamen för att få det perfekt.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt tips är att om man ligger mellan två stl så är det bäst att gå upp till L på lvg, då får man en bättre ställning för vägkörning. På mtb är det bättre att gå ner till M.

¨Så köp en L du!

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Wrenchscience tar hänsyn till din flexibilitet
> har jag för mig, du böjer dig framåt och ger en
> siffra för hur långt ner du kommer.

Jo, men hur böjer du dig framåt; böjer du ländryggen eller fäller du bäckenet? Jag har sett personer som når tårna men har korta hamstrings.

> Generellt sett så mellan två storlekar i en ram
> diffar det ofta inte så mycket var du hamnar
> över vevpartiet, om det är samma
> sadelrörsvinkel vill säga, då är det lika,
> bara att du har sadeln högre på mindre ramen.

Är sadelrörsvinkeln samma så diffar setbacken ingenting givet samma sadelhöjd.

> Reachen kommer du åt med längden på styrstam,
> så länge den är "rimligt" lång, så ställer
> det inte till något, inte längre än 130 är
> mitt mått i alla fall, det blir "vevigt" med
> längre stam. Sen är det ett annat mått som är
> viktigt, det är längden på styrröret, det kan
> diffa en centimeter eller två mellan två
> storlekar, och det är aningens svårare att
> kompensera för.

Även styrrörets längd, indirekt styrets höjd, påverkar reachen. Eftersom reachen inte mäts horisontellt.
>
> Så, vill du sitta med styret väldigt lågt, då
> går du på en liten ram, du får inte ner styret
> nog med en stor ram. Vill du har mer "komfortabel"
> sittställning så tar du en större ram.
> Nu menar jag inte att en large för dig blir en
> tanthoj, jag tror det räcker fint.

Rätt styrhöjd medför att du cyklar effektivt och komfortabelt. En låg ställning som du inte kan hålla är inte en bra ställning. En för hög ställning medför att du inte aktiverar de stora muskelgrupperna optimalt (gluteus).
Komfort + Effektivitet = Prestation

> Large säger jag, men bara du kan veta.
>
> Hmm, när jag nu kollar på deras site så diffar
> det bara 5mm i längd på styrröret, då är det
> ingen större skillnad i det jag skrev, för den
> här ramen.
>
> Så, i princip handlar det om längden på
> styrstam enbart och hur mycket stolpe som sticker
> ut. Det är allt.

För lång eller för kort styrstam påverkar viktfördelningen då du sitter på cykeln. Vikten skall fördelas 60% bak och 40% fram. Ligger man precis på gränsen mellan två storlekar är det bättre att välja den större storleken.

Benny

Tillbaka
Topp