[Lvg] Cykelskor & passform

LilleNo

Aktiv medlem
Har ett par gamla Shimano stl 42 som alltid varit trånga till förbannelse, hela tåraden är ihoptryckt i fotens längsled vilket ger att det blir smärtsamt efter ngn kilometer.

Till min nya lvgracer tänkte jag passa på att skaffa nya skor (utan smärtfunktion), men blir inte klok på vilken storlek som är lämpligast.
De nya Shimanoskorna jag provat är alla rymligare för tårna så där fungerar 42 på längden, men bredden är lite snål.
Går jag upp till stl 43 rör sig hälen något (0.5 cm) i skon när jag flexar foten framåt (det gör man iofs aldrig på en cykel) och nu har jag precis fått hem en 42 Wide som jag trodde skulle lösa alla bekymmer. Icke då, även den lite för smal.

Hur kritiskt är det med passformen på lvgskor, måste de sitta tight eller fungerar det med lite bekvämare passform (43 i mitt fall)? Eftersom jag inte belastar skon med hela min kroppsvikt (jmft med löpning) så tycker jag inte att skavsår mm borde vara något större problem på cykelskor.

Stoppa ner fötterna i ett par olika fabrikat och kännefter vilka som sitter bäst. Flera fabrikat har lite bredare modeller i sina utbud, tex Sidi(Mega) och Bontrager(preformance).

foten bör ju sitta bra i skon, både vid häl o främre delen av skon, så som JT skriver, testa annat märke.

själv föll jag för bont, me mina ankfötter. var de enda som var breda noga o där inte bara lästen var bredare.

jag tycker faktiskt inte det gör något om den är "lite" för lång, du spänner ju fast hälen med spännerna.
det viktigaste är att lästen passar i övrigt,så du kan trycka på med full power.
faktisk enda sporten jag utövat där det är så ?

Jag provade genom ett jätte antal olika modeller/märken, dom som passade mina breda fötter var scott. Både mtb och Racer.

/Mats

Specialized är grymma tycker jag, de har lhar nån "body geometry"- Yada Yada som är riktigt bekväm. Har både lvg o MTB-skor från dem. Har iofs två par shimano också, men den inte i närheten att vara lika bekväma.

Tack för snabba svar/tips!

Mina fötter är lite höga och/eller lite breda, så skor som är rymliga på bredden fungerar ivf och då brukar jag dra allt mellan 41,5 till 42,5 i normala skor.

Av de skor Evalds MTB har, vilka tippar ni är rymligare på bredden än Shimanos skor?:

https://www.evaldsmtb.se/personlig-utrustning/skor/landsvag-c-1819-1.aspx

Kikar lite på röd/svarta Scott eller helröda Fi´zi:k..

Edit: Scott (i synnerhet) & Specialized låter bra, någon med koll på Fi´zi:k (läser lite R3-recensioner under tiden)?

Enligt:
http://www.pelotonmagazine.com/Goods/content/11/615/Road-Tested-Fizik-R3-Review

skall Fi´zi:k R3 vara rymliga runt tårna och känguruskinn är bra skit (iaf på roadracing-ställ).

Senast ändrad:
Jag har extremt höga fötter men normalbreda. Specialized S-works sko tyckte jag var ungefär likvärdiga i bredd som Shimanos. Pro-modellen aningens bredare kanske. Specialized har däremot längre spännband jämfört med Shimano, t.ex. på Pro-modellen. En fördel vid höga fötter. Jag kan precis stänga mina Shimano, mellan två och tre klick på snäppspännet. Både Specialized, Shimano, Sidi sitter riktigt bra på mig. Scott passar inte. Men pröva de dyrare modellerna. Passformen blir faktiskt betydligt bättre ju mer man betalar.
För övrigt så är det stor skillnad i passformen på nya Shimano-skor mot deras äldre modeller. Fick nyss hem ett par R320-skor. Sjukt sköna! Grym skillnad mot mina gamla R215. Till och med skönare än M315-skorna..
bild-2-1.jpg

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> själv föll jag för bont, me mina ankfötter.
> var de enda som var breda noga o där inte bara
> lästen var bredare.

Ah, det där lät intressant. Får kolla Bont, för ankfötter passar bra som beskrivning av mina påväxter på benen. Har du någon uppfattning om de olika varianterna för landsväg, fördelar/nackdelar?

Dom passar mina höga fötter iallafall. Men det har nog lika mycket med övrig fotform att göra som höjden. Shimano verkar konsekventa i längder på spännen iallafall. Både på R215, R320 och M315 hamnar jag på andra klicket, eller det första där man kan använda klickfunktionen för att spänna åt. Men jag har även en formgjuten sula i som bygger några millimeter mer än Shimanos sula. En formgjuten innersula gör mer för passform och komfort än vilken sko du än prövar.

Hos en ortoped/skobutik. Dom gjuter av foten i gips, mäter belastnigen och fördelningen på varje fot osv. Kostar 1700 för första paret och 1200 för andra när dom redan har avgjutningen. Det är alltså ingen produkt du kan köpa färdig i en förpackning, utan dom tillverkar och justerar sulan efter dina krav.

Jag pratade med Evalds och de menade att Scotts skor var rymligare än Shimanos.
Så de skickar över ett par Scott Boa i storlek 42. Dessa har dessutom tunna vajrar/trådar istället för spännen vilket borde medge ännu bättre passform över mina höga vrister.

GoranS skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > själv föll jag för bont, me mina ankfötter.
> > var de enda som var breda noga o där inte bara
> > lästen var bredare.
>
> Ah, det där lät intressant. Får kolla Bont,
> för ankfötter passar bra som beskrivning av mina
> påväxter på benen. Har du någon uppfattning om
> de olika varianterna för landsväg,
> fördelar/nackdelar?

kört vaypor premium och varpor, är ju i stort sett samma sko. Men de har ju även fått i stort sett samma sula på sina övriga modeller. skillnaden är bara hur fint materialet ä i sulorna, hur hög kvalitet på fibrer o liknande. alla ä formbara, även de billigaste. O då pratar vi inte om några få formbara områden som de flesta andra tillverkare har, utan hela sulan. de har lite lägre stackhöjd, sen får man vara beredd på att de rätt mycket styvare än det mesta på marknaden.

freddan skrev:
> Men jag har även en formgjuten
> sula i som bygger några millimeter mer än
> Shimanos sula. En formgjuten innersula gör mer
> för passform och komfort än vilken sko du än
> prövar.

till viss del kan jag hålla med, men ett par inlägg gör inte skon bredare, vilket var problemet för mig. Kör för övrigt me inlägg med. Finns en här i stan som gör sånna i kolfiber med (om man nu inte redan har superstyva skor :D). men inlägg gör ju bara nått för undersidan av foten, passformen på översidan gör den ju inget, inte hälgrepp eller liknande heller.

LilleNo skrev:
> Jag pratade med Evalds och de menade att Scotts
> skor var rymligare än Shimanos.
> Så de skickar över ett par Scott Boa i storlek
> 42. Dessa har dessutom tunna vajrar/trådar
> istället för spännen vilket borde medge ännu
> bättre passform över mina höga vrister.

får hoppas du blir nöjd. Jag hade scott skor förut, 2009 års modell, skitsköna, tyvärr sprack de (scott har övergett den konstruktionen de hade på sulorna på den modellen) och jag fick ett par 2012:or, till mitt förtret så tycker jag de nya var smalare och hade sämre hälgrepp. Men det bror nog på hur ens fot ser ut, mina ä som sagt väldigt breda :D

Har alltid haft problem med bredden på skor. Gjorde en trevlig överraskning i våras då jag testade ett par Diadora, de satt i det närmaste perfekt och jag har inte haft några problem alls. Storleksmässigt kör jag med "min" storlek, alltså ingen kompensering upp eller ner. De finns också i halvstorlekar men inte i Sverige av någon anledning, dock går det att beställa. Jag kör med Carbon Racer modellen som var "tredje" från toppen ;-)

LilleNo skrev:
> Jag pratade med Evalds och de menade att Scotts
> skor var rymligare än Shimanos.
> Så de skickar över ett par Scott Boa i storlek
> 42. Dessa har dessutom tunna vajrar/trådar
> istället för spännen vilket borde medge ännu
> bättre passform över mina höga vrister.

Premium dojan med boa är riktigt bra, jag kör på den. Köpte även ergologic insulan som hör till, vilket gör att man kan ändra lite inlägg under hålfot och trampdynan. Den har även bättre ventilation med en stor kanal som går längsmed hela sulan.
Skönaste skon jag haft hittills

Kaves skrev:
> Premium dojan med boa är riktigt bra, jag kör
> på den. Köpte även ergologic insulan som hör
> till, vilket gör att man kan ändra lite inlägg
> under hålfot och trampdynan. Den har även
> bättre ventilation med en stor kanal som går
> längsmed hela sulan.
> Skönaste skon jag haft hittills

Fast du talar väl om MTB-varianten?

Den jag får hemskickad är Scott Road Team Boa och efter att ha läst några recensioner på nätet så verkar det vara en halv-OK modell (lite flex i sulan, ej kolfiber), samt rapporter i denna tråden om ev. kvalitetsbrister på tidigare Scott-skor.

218258_13570.jpg

T ex så verkar den Shimano sko jag inledningsvis "bestämt" mig för (R191) vara betydligt mer prisvärd och rosad i samtliga recensioner jag läst. Jag funderar lite på att be Evald att skicka med ett par 191:or i storlek 43 (för att jämföra & gardera mot Scott-skon), som jag sedan skulle kunna fixa till med annan innersula.

Åh, alla dessa val och inte får man cykla med skorna förräns i vår...

Senast ändrad:
johan44 skrev:
> finns inte just shimano i "normal" och "wide"?

Jo det gör det och vissa andra av Shimanos modeller har halvstorlekar ist, medans de enklare modellerna endast finns i fasta storlekar (struligt värre).

Hursomhelst har jag ett par Shimano WR241 (W = wide) i storlek 42 hemma och de sitter perfekt på längden men är fortfarande för trånga över vristen (där mitt spännbandet sitter).

Går jag upp till storlek 43 (modell R191) så passar skon perfekt om än att den kanske är lite lång (rör sig en halvcentimeter i hälen när man flexar foten).

Vem har sagt att det ska vara enkelt att köpa cykelskor.. ;-)

LilleNo: Vad blev det för dojor till sist? Jag håller på att köpa LVG skor och pedaler men det går sådär. Sidi 27,5cm verkar vara med någon annan skala än den standardiserade metriska, var 28,5 när man fick hem och mätte. :(

Är nu lite sugen på ett par Fizik R1. 2012 säljs ut till bra pris och skillnaderna tror jag inte spelar mig någon roll. Blir dock inte klok på vad deras storlekar blir i cm och om deras cm är cm. :(

Robert-san: Jag behöll Shimano WR241, de fungerar bra med lite inlägg under hålfoten. Funderar även på att gå & få dem personligt formade (CustomFit) hos ngn butik som har utrustningen. På det hela taget fungerar dom bra faktiskt.

Apropå Fizik så har jag för mig att de är typiskt 'italienska'/ sydeuropeiska i sin passform (långsmal fot). Bike-Discount har något slags erbjudande på Fizik-dojjor nu (om du inte fått napp på något bättre):

http://www.bike-discount.de/shop/k2193/fizik-shoe-sale.html

Det var på B-D som jag hittat dem. :)

Har Diadora som också är Italienska för MTB och Sidi och Diadora för LVG sitter bra på mina fötter. Tror jag har rätt normal-breda men halv-höga så då funkar det bara inte remmarna är extra korta. Jag tror Fizik skall kunna funka bara jag lyckas få reda på hur stora de är. Tror jag skall ha 42,5 men B-D har bara hel-storlekarna. Har mailat dem och bett om cm mått på insidan, får se om jag får något svar.

Tillbaka
Topp