Har blivit två små rundor efter alla bra tips.
Körde förra torsdagen (12 juli) från Stavsnäs, via Gustavsberg, ut på Ingarö (vid Brunn) och runt och sedan hem samma väg. Totalt blev det 79 km. Fikastopp vid Björkviks brygga.
För att återkoppla lite om vägar och framkomlighet:
Åkte 222:an från Stavsnäs till Strömma. Här brukar det vara trafik om man kommer vid fel tidpunkt med bilen. Men en torsdag mitt på dagen var det helt ok. Vägrenen är dock inte mycket att skryta med. Annars är det en kul väg. Kuperat, snirkligt och mycket fina miljöer att titta på.
Strax efter Strömma börjar en ny cykelbana som är fin (om än lite grusig)... denna sträcker sig ner till Ålstäket. Nästan ingen annan cykeltrafik. Kanske hade varit fler som använt den om den gått från Strömma till Grisslingebadet, istället för NÄSTAN från Strömma och NÄSTAN till Grisslinge. Även här kuperat och skojigt.
Efter Ålstäket får man cykla trottoar ett tag. Här blev jag grundligt lurad av Värmdö kommun som satt upp fina cykelbaneskyltar som pekade mot Gustavsberg. Skyltarna ledde flera kilometer upp i ett villaområde där cykelbanan slutade i en grop. efter att ha burit cykeln lite och chansat i någon t-korsning hittade jag återigen skyltarna som ledde mig vidare genom ett elljusspår och till Gustavsberg. På hemvägen valde jag trottoaren och sparade c:a en halvmil av långsam cykling (man måste ju tänka på snittet).
Väl ute på Ingarö var vägarna lugna och fina, men inte så mycket sjöutsikt som man hade kunnat hoppas på. Fin runda ändå. Fikastopp vid Björkviks brygga men endast medhavd fika så kan inte recensera utbudet av kaffe/kaka.
I måndags blev det en lite kortare tur. 66 km, från Stavsnäs via Ålstäket och ut mot Oxdjupets färjeläge (färjan mot Rindö). Fikastopp på Oxdjupets Restaurang(/kiosk?).
222:an gick bra även denna gång. En djävulsk vind gjorde rundan sur (men motiverade å andra sidan ett fikastopp den korta rundan till trots). Riktigt fina vägar (274?) ut mot Oxdjupet (skyltat mot Rindö/Waxholm) när man väl kom förbi Hemmesta där cykelbanor och trafik var lite besvärliga. Kuperat och fin miljö, bl.a. Värmdö k:a att titta på på vägen.
Fikat var bra, fick t.o.m. 5 kr rabatt på fikat för att jag skulle slippa släpa mynt på cykeln. Service!
Fler rundor blir det förhoppningsvis om vädret tillåter!
/Christian