[LVG] Cykla på Värmdö/Djurö?

• Trådstartare Trådstartare XCZ
  • Start datum Start datum

XCZ

Ny medlem
Hej Happy!

Kommer att spendera stora delar av semestern i Stockholms skärgård. Planen för att få några mil landsvägsträning i veckan är att ta med cykeln och köra rundor med utgångspunkt från Stavsnäs vinterhamn.

Någon som har erfarenhet av att cykla i dessa trakter? Finns det ok vägar? Hur är trafiken i semestertider?

Tips på rundor mottages tacksamt. Distans mellan 5 och 15 mil.

Kanske finns det till och med ngn cykelklubb som kör motionsrundor i närheten?

Tack för tipset. Orminge centrum verkar vara samlingsplats.

Helt klart ett alternativ. Är dock 3-4 mil enkel väg från Stavsnäs ut till Orminge, så det kan bli långa rundor. Hur funkar det att cykla på väg 222?

222 är bitvis jättefin men man får inte vara ängsligt lagd. Semestertrafik och stundtals smalt med obefintlig väggren. Speciellt ju längre ut mot stavsnäs du kommer.

Kolla om det inte går färja från sollenkroka till norra Värmdö. I så fall finns där fina vägar.

Svårt med rundor här ute om inte ä rädd för lite grusvägar. 222 och Fagerdalavägen blir en runda om man skarvar över Brevik på gruset. Men 222:an och gamla Värmdövägen är väl ganska funkis, har kört 500 mil på den sträckan i år

222 funkar att cykla. Ex Stavsnäs-Gustasvberg- Ingarö. Eller Stavsnäs-Stenslätten inkl. alla bryggor. Vill du köra >10 mil kan du ta Vaxholmsrundan. Från Stavsnäs borde det bli ca 14-15 mil.

Värmdö CK har inga schemalagda LVG-träningar under sommaren, men kolla hemsidan.
Dra gärna PM så kanske vi kan ta en tur!

Nu har de ju dragit fram en cykelväg mellan Strömma och Grisslinge men sträckan från Stavsnäs till Strömma får man dela med bilisterna.

Det går ju att harva ihop några mil från Stavsnäs och ut på Djurö/Vindö men ska du upp i 5 mil och
över får du nog kör flera varv. Asfalten där ute är ju lite halvknackig också.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har de ju dragit fram en cykelväg mellan
> Strömma och Grisslinge

Jaha, är den klar? Jag cyklar Vaxholmsvarvet ibland och tycker alltid att sträckan från korsningen 222/274 till rondellen där man svänger av mot Gustavsberg (eller vice versa åt andra hållet) är lite vansklig. Det är mycket trafik och det känns som att man är i vägen för bilarna. Men jag såg ingen cykelväg där för några veckor sedan, den kanske går en bit från vägen?

DT skrev:
> Jaha, är den klar? Jag cyklar Vaxholmsvarvet
> ibland och tycker alltid att sträckan från
> korsningen 222/274 till rondellen där man
> svänger av mot Gustavsberg (eller vice versa åt
> andra hållet) är lite vansklig. Det är mycket
> trafik och det känns som att man är i vägen
> för bilarna. Men jag såg ingen cykelväg där
> för några veckor sedan, den kanske går en bit
> från vägen?

Jag tror tyvärr att cykelbanan slutar i höjd med Farsta trädgård/Shell, så den har man inte så mycket nytta av på Waxholmsrundan. Det verkar som om man bygger in cykelbana inne i området som kommer gå förbi det nya Mörtnäs hagar. Redan förra året gick det att åka genom orådet på snirkliga vägar.

Tack för alla tips.

Jag får prova mig fram. Undviker man fredagseftermiddagen kanske man slipper den värsta trafiken.

Senast ändrad:
XCZ skrev:
> Hej Happy!
>
> Planen för att få några
> mil landsvägsträning i veckan är att ta med
> cykeln och köra rundor med utgångspunkt från
> Stavsnäs vinterhamn.

Nu vet jag ju inte hur du tar dej till Stavsnäs (egen båt/Waxholmsbolaget?) men om du kan ta dej till Björkviks bryyga på Ingarö så testa det alternativet också.
Jag tycker att vägarna där ger en lite (kanske inbillad, men ändå) säkare känsla än 222an mellan Stavsnäs & Strömma.
Går dessutom att variera sig lite mer där, i.o.m att Björkviksv & Mörtviksv båda ansluter till Brunn.

Lycka till, och återkom gärna med iakttagelser.

Ingarö var trevligt att cykla på tyckte jag. Fina vägar. Problemet var att ta sig till vägarna bortom Brunn mot Björkvik, för innan dess var det mindre kul.

Har egen båt, men kanske nyttjar waxholmsbolaget ändå beroende på väder mm. Ska titta på andra alternativa hamnar att utgå från.

Återkommer med rapport om jag lyckas ta mig ut.

Tror att det blir för långt till Björkviks brygga med båten. Men kanske kan man göra en avstickare förbi Brunn och ut på Ingarö när man väl sitter på cykeln.

Någon som vet hur vägarna är ut på Fågelbrolandet? Kanske kan man ta en liten omväg runt Våmfjärden för att slippa 222:an. Men det är svårt att se på kartan om det är grusväg eller asfalt. Det finns ju grader i helvetet vad gäller grusväg också.

Någon som har erfarenhet av dessa vägar?

Cyklade idag från björkvik på Ingarö (bor där) till Djuröbron vid Stavsnäs och tillbaka. Var mycket bilar men fin tur. Mötte hovets tisdagsgrupp när jag hade stannat vid Brunn för att mecka med sadelhöjden och fick bita i rejält sista milen hem när jag hängde på lite intervallträning.

Kan tipsa om att köra från Stavsnäs till Hemmestad och köra norrut mot oxdjupets fikaställe norr ut på ön. Fin miljö och inte tokmycket bilar innan 08.

Senast ändrad:
XCZ skrev:
> Tror att det blir för långt till Björkviks
> brygga med båten. Men kanske kan man göra en
> avstickare förbi Brunn och ut på Ingarö när
> man väl sitter på cykeln.
>
> Någon som vet hur vägarna är ut på
> Fågelbrolandet? Kanske kan man ta en liten omväg
> runt Våmfjärden för att slippa 222:an. Men det
> är svårt att se på kartan om det är grusväg
> eller asfalt. Det finns ju grader i helvetet vad
> gäller grusväg också.
>
> Någon som har erfarenhet av dessa vägar?

Efter Strömma kan man svänga höger på Gamla Fågelbrovägen. Kör den en dryg kilometer, efter en brant nerförsbacke sväng vänster in på en liten grusstig. Du kommer nu fram till Fågelbro golfbana. Följ asfaltsvägen som går genom golfbanan, den övergår i en grusväg som så småningom kommer fram på Malmavägen. Sväng vänster så kommer du ut på 222 igen.

Jag har cyklat med racer, det funkar om inte är lite rädd för grus.

Ola

Har blivit två små rundor efter alla bra tips.

Körde förra torsdagen (12 juli) från Stavsnäs, via Gustavsberg, ut på Ingarö (vid Brunn) och runt och sedan hem samma väg. Totalt blev det 79 km. Fikastopp vid Björkviks brygga.

För att återkoppla lite om vägar och framkomlighet:
Åkte 222:an från Stavsnäs till Strömma. Här brukar det vara trafik om man kommer vid fel tidpunkt med bilen. Men en torsdag mitt på dagen var det helt ok. Vägrenen är dock inte mycket att skryta med. Annars är det en kul väg. Kuperat, snirkligt och mycket fina miljöer att titta på.

Strax efter Strömma börjar en ny cykelbana som är fin (om än lite grusig)... denna sträcker sig ner till Ålstäket. Nästan ingen annan cykeltrafik. Kanske hade varit fler som använt den om den gått från Strömma till Grisslingebadet, istället för NÄSTAN från Strömma och NÄSTAN till Grisslinge. Även här kuperat och skojigt.

Efter Ålstäket får man cykla trottoar ett tag. Här blev jag grundligt lurad av Värmdö kommun som satt upp fina cykelbaneskyltar som pekade mot Gustavsberg. Skyltarna ledde flera kilometer upp i ett villaområde där cykelbanan slutade i en grop. efter att ha burit cykeln lite och chansat i någon t-korsning hittade jag återigen skyltarna som ledde mig vidare genom ett elljusspår och till Gustavsberg. På hemvägen valde jag trottoaren och sparade c:a en halvmil av långsam cykling (man måste ju tänka på snittet).

Väl ute på Ingarö var vägarna lugna och fina, men inte så mycket sjöutsikt som man hade kunnat hoppas på. Fin runda ändå. Fikastopp vid Björkviks brygga men endast medhavd fika så kan inte recensera utbudet av kaffe/kaka.

20120712110.jpg

I måndags blev det en lite kortare tur. 66 km, från Stavsnäs via Ålstäket och ut mot Oxdjupets färjeläge (färjan mot Rindö). Fikastopp på Oxdjupets Restaurang(/kiosk?).

222:an gick bra även denna gång. En djävulsk vind gjorde rundan sur (men motiverade å andra sidan ett fikastopp den korta rundan till trots). Riktigt fina vägar (274?) ut mot Oxdjupet (skyltat mot Rindö/Waxholm) när man väl kom förbi Hemmesta där cykelbanor och trafik var lite besvärliga. Kuperat och fin miljö, bl.a. Värmdö k:a att titta på på vägen.

Fikat var bra, fick t.o.m. 5 kr rabatt på fikat för att jag skulle slippa släpa mynt på cykeln. Service!

Fler rundor blir det förhoppningsvis om vädret tillåter!

/Christian

Tillbaka
Topp