LVG-cykling runt Åre

Edarion

Aktiv medlem
LVG-cykling runt Åre
Hej!
Jag kommer under en vecka i juli vara uppe i Åre. Då jag inte är intresserad av mtb/downhill tar jag givetvis med min racer istället :)

Är det någon som kan rekommendera fina vägar? Allt mellan 2 och 15 mil är av intresse då jag varken vet hur mycket tid cyklingen kommer få ta eller har någon aning om vädret.

Allra gladast skulle jag givetvis bli för gpx-filer, men alla rekommendationer positiva! Några kilometer grusväg är inga problem, men helst inte för många...

LVG-cykling runt Åre
Nu har du säkert testat cykla downhill i Åre, men om du inte har det rekommenderar jag verkligen att du testar en dag, det är fantastiskt.

OM du inte har testat alltså

LVG-cykling runt Åre
Har inte gjort det och tvivlar inte på att det är sjukt kul... Tyvärr är det nog svårt att få ihop med den här semestern. Det är så mycket annat jag vill hinna göra.

LVG-cykling runt Åre
Dra bilen till staa (efter Duved) parkera där väg 322 går in och cykla den mot Norge, inte så jätte fin asfalt men det är fin natur över fjället.

Annars cykla från undersåker och upp mot Vålådalen. Det blir mkt klättra men satan så fort det bör gå hem :)

LVG-cykling runt Åre
2 vackra favoritvägar:
Enafors(ska det vara) ut till Storulvån är en mäktig och fint asfalterad väg rakt in i fjällvärlden(endast 17km enkel resa).
Järpen upp till Kall och Kallsedet längs Kallsjön med utsikt över Åreskutans baksida(67km enkel resa).

Båda turerna får man nog ta sig tillbaka samma väg man kom, till Storulvån går endast en väg och längs Kallsjön är det bara östra sidan som är asfalterad hela vägen.

Senast ändrad:
LVG-cykling runt Åre
Helt underbara tips! Fram och tillbaka lär det bli, klättring räknar jag också med.

Storulveån kommer även besökas med familjen, så det är möjligt att det passar att kombinera.

LVG-cykling runt Åre
Zliper sa:
Dra bilen till staa (efter Duved) parkera där väg 322 går in och cykla den mot Norge, inte så jätte fin asfalt men det är fin natur över fjället.

Annars cykla från undersåker och upp mot Vålådalen. Det blir mkt klättra men satan så fort det bör gå hem :)
Håller med 322/Skalstugevägen är fin, ffa sista biten mot gränsen och givetvis inne i Norge. Rekommenderas.

LVG-cykling runt Åre
Med tanke på att vi bor i Duvet känns just 322 som en rutt och Storulveån som en. Sedan får jag se om det blir ytterligare något österut också.

Tillbaka
Topp