[LVG] det här med kadens.

marr

Aktiv medlem
Har blivit intressant sen jag fick en kadensmätare.
Men hur ska man ställa sig till detta? Vad ska man sikta på?
Jag förstår att det är väldigt individuellt, men har sen första rundan till nu höjt snittet från under 80 till nästan 90. Senast 89 över 11mil. Det känns bättre nu, men det kan bero på annat.
Brukar köra lagom växel så att 90i kadens känns bekvämt. Hade såklart varit effektivare med en effektmätare. Men det är dyrt.

Så vad har ni för målssättningar gällande kadens? Eller ni skitet i vilket?

Det verkar vara individuellt och stor variation i vid vilken kasens man jobbar bäst. Jag verkar vara utpräglad högkadensare och ligger nästan alltid över 95, ofta upp mot 100-110 utan att det käns obekvämt. Mina medelvärde på cykeldayorn brukar visa runt 95, men jag vet inte hur den räknar utförsåkningar och sådant där man inte trampar. Generellt tycker jag kandesmätaren är guld värld eftersom den ger en tydlig signal om när det är dags att växla.

Jag är också nybliven kadensmätar-ägare och i början ville jag gärna ligga kring 60-70prm, men ganska snabbt och med målsättningen att höja kadensen hamnade snittet på 79rpm.

Om jag skulle nollställa snittloggen och börja om skulle nog kadensen hamna någonstans mellan 80-90rpm. Hursomhelst känns det mycket bättre/bekvämare nu med lite snurr på pedalerna och strax över 110rpm är inga problem kortare sträckor (dvs inga konstiga höftrörelser/sadelstudsande).

Kul & nyttig funktion i cykeldatorn IMO.

Jag trampar så det känns bra! I början av säsongen kör jag lägre kadens, troligtvis för att jag är otränad, och mot slutet så kör jag en bit över 90 i snitt. Men det är inget man ska stirra sig blind på.

För mig känns det helt meningslöst att köra över 90 i kadens, låter jag kroppen välja så ligger jag närmare 70-75 och det känns klart bäst för mig, oavsett sträcka. Har dock VÄLDIGT tunga ben så det kan bero på det... tror man bara förlorar kraft om man försöker visp runt 20 Kg:s stockar i hög kadens, känns som hela cykeln kommer i självsvängning ha ha...

Tror att det är väldigt individuellt..

:-)

Jo, jag läser geologens tråd med tempo RR en. Han verkar ju köra väldigt lågt på linjecykeln. Med vettiga resonemang kring det. Får kanske köra ett par pass på lägre kadens och se hur det känns.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på att Geo enligt egen utsago kör
> snabbast vid 60-65 i kadens så är detta din
> läromästare.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2105399

Jepp, vi är väldigt lika jag och Geo :-)

Förutom att han utvecklar ca 60 watt högre i snitt och väger 1/3 av mig...

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> och bevisligen så kör Geo med alldeles för hög
> kadens. Svårt att få ihop den teorilektionen med
> praktiken.

Du tillför verkligen extremt mycket!

Mellan 65 och 110 verkar ju onekligen ok.

"The most noteworthy example of cadence in the pro peloton is the rivalry between Jan Ullrich and Lance Armstrong in the mountain stages of the Tour de France. When Lance came back to win the Tour, he was riding at a very fast cadence, usually 110rpm or more. Ullrich, on the other hand, was grinding out the big gears at a cadence closer to 65-70rpm."

Så väljer man att köra med en kadens mellan 65-110 bör det vara helt ok ;7)

Tjo!

Ligger på med rundtrampet på ca 90-100,vell,fast man går ju gärna ner på lägre, när det är gropigt väglag ,typ gatsten el. dyl.

Miss Lycka skrev:
> Bägge är fällda för doping.

Slutsats:
Man skall alltså köra utan kadens. Då riskerar man i alla fall inte att bli fälld för doping.

Möjligen för fusk.

Jag läste att det var en trend att mer explosiva personer med större andel snabba muskelfibrer generellt föredrar låg kadens och vice versa. Det stämmer bra på mig. Jag är relativt stark och har korvben, men är inte alls explosiv. Jag har inga problem att mata ut över 120 i kadens utan att studsa i sadeln. Jag kan tänka mig att om man börjar studsa tidigt kan de vara en indikation på att något är fel med positionen på cykeln. T.ex. för långa vevarmar i förhållande till hur rörlig man är?

När jag började cykla som 38-åring höll jag över 100 i kadens i ett par år. Fick till och med kommentarer i klungan att jag låg så högt. Sen hände något (vet inte vad dock) och kadensen började sjunka. Men samtidigt blev jag snabbare (vilket iofs inte är så konstigt eftersom jag gick från otränad till att träna massor). Numera (som 45-åring) ligger jag runt 70 och får kommentarer åt andra hållet, alltså att jag ligger på tung växel. Jag svårt att hålla 100 någon längre stund, får mjölksyra och kramp i vaderna.

Jag har tidigare skrivit om tester jag gjort på trainer med Wattmätare och pulsmätare. Jag är effektivast (lägst puls vid given effekt) runt kadens 60.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> När jag började cykla som 38-åring höll jag
> över 100 i kadens i ett par år. Fick till och
> med kommentarer i klungan att jag låg så högt.
> Sen hände något (vet inte vad dock) och kadensen
> började sjunka. Men samtidigt blev jag snabbare
> (vilket iofs inte är så konstigt eftersom jag
> gick från otränad till att träna massor).
> Numera (som 45-åring) ligger jag runt 70 och får
> kommentarer åt andra hållet, alltså att jag
> ligger på tung växel. Jag svårt att hålla 100
> någon längre stund, får mjölksyra och kramp i
> vaderna.
>
> Jag har tidigare skrivit om tester jag gjort på
> trainer med Wattmätare och pulsmätare. Jag är
> effektivast (lägst puls vid given effekt) runt
> kadens 60.

RÄTT, det är ålder och vikt som är den springande nämnaren...

Kanon! Då har vi formeln nu då:

Kadensen skall vara:

K = 130 - åldern - (vikten/5)

ex. I mitt fall:
K = 130 - 42 - 90/5 = 70

så blir allt bra :-)

Fan trot, DÄR SATT DEN!!!

Edit, finjusterade formeln... :-)

Senast ändrad:
Som tidigare sagts är kadens väldigt personligt, det finns inte riktigt något fel eller rätt... dom flesta brukar gå ner i kadens när dom blir trötta, dvs jobbar mer med benmuskler än kondition. Själv trivs jag runt 78-80 på tempo/soloturer och konstigt nog runt 84 på långa turer i klunga, varför vet jag inte?
Bry dig inte så mycket om vart "man skall ligga", om det känns bra och du orkar bra så är det nog rätt för dig!

xenomorf skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När jag började cykla som 38-åring höll jag
> > över 100 i kadens i ett par år. Fick till och
> > med kommentarer i klungan att jag låg så
> högt.
> > Sen hände något (vet inte vad dock) och
> kadensen
> > började sjunka. Men samtidigt blev jag
> snabbare
> > (vilket iofs inte är så konstigt eftersom jag
> > gick från otränad till att träna massor).
> > Numera (som 45-åring) ligger jag runt 70 och
> får
> > kommentarer åt andra hållet, alltså att jag
> > ligger på tung växel. Jag svårt att hålla
> 100
> > någon längre stund, får mjölksyra och kramp
> i
> > vaderna.
> >
> > Jag har tidigare skrivit om tester jag gjort
> på
> > trainer med Wattmätare och pulsmätare. Jag
> är
> > effektivast (lägst puls vid given effekt) runt
> > kadens 60.
>
> RÄTT, det är ålder och vikt som är den
> springande nämnaren...
>
> Kanon! Då har vi formeln nu då:
>
> Kadensen skall vara:
>
> K = 120 - åldern - (vikten/10)
>
>
>
> ex. I mitt fall:
> K = 120 - 42 - 90/10 = 69
>
> så blir allt bra :-)
>
> Fan trot, DÄR SATT DEN!!!

jag ska tydligen ha 56.

gsb skrev:
>
>
> jag ska tydligen ha 56.

FAN!!!!

JAg ser felet, utgångskoifficienten skall vara högre och vikten skall ge ett kraftigare genomslag...

Nu skall det funka, prova igen :-)

Kadensen skall vara:

K = 130 - åldern - (vikten/5)

Senast ändrad:
Det där med att kadensen sjunker med åldern är också något jag ofta har hört. Det känns naturligt att man blir starkare med tiden men tappar lite syreupptagningsförmågan.

xenomorf skrev:
> gsb skrev:
> -----
> >
> >
> > jag ska tydligen ha 56.
>
> FAN!!!!
>
> JAg ser felet, utgångskoifficienten skall vara
> högre och vikten skall ge ett högre
> genomslag...
>
> Nu skall det funka, prova igen :-)
>
>
> Kadensen skall vara:
>
> K = 130 - åldern - (vikten/5)

Nästan ännu bättre, typ 89.. Vet inte riktigt vad jag väger :P

Mattias Lundqvist skrev:
> Liten review i ämnet...
> http://brage.bibsys.no/nih/bitstream/URN:NBN:no-bi
> bsys_brage_8977/1/Hansen%20IntJSportsPhysiolPerfor
> m%202009.pdf
>
> //Mattias

Lustigt att kadensen ökade när de låg på rulle, jämfört med i vinden. För mig är det tvärt om. Jag har ofta riktigt låg kadens på rulle, just för att jag slipper mikrojustera för vindpåverkan och kanske också för att kadensfluktuationer ger mindre fartförändringar och det är en fördel när man ligger bakom.

Okej. Kul tråd..
Har en ganska hög kadens(80+) men strävar efter 90+ och trivs bra där, enligt xenomorfs formel ska 93 vara magiskt, de gånger jag ligger över 90 känner jag mig stark och farterna brukar ligga bra nära mina snabbaste tider på min 49km runda. Speciellt på blåsiga dagar

Läste någonstans också att beroende på vilken kadens man har så påverkas olika system.
Med låg kadens så påverkas det lokala systemet mer a.k.a benen mer men om man kör hög kadens så avlastar man det lokala systemet och kopplar mer in det centrala systemet a.k.a hjärta/lungor.

Vet inte om det är så dock..

Jag kör ofta runt 100-110 när jag försöker åka fort i upp till 90 minuter. Men minst energi förbrukar jag runt 85 om jag skall åka halvfort och länge, typ 180 km på en IM. Skall jag fisköra på stan är 50-70 bäst.

Kadens får väljas utefter många parametrar tror jag. Som dessutom inte är konstanta på individnivå ens. Med wattmätare kan man testa själv vad som känns bäst. Men det är lurigare att testa hur länge energin räcker. Skall man köra 200 watt i 3 timmar kanske 100 kadens känns bra men man får slut på energi efter 2 timmar. Kanske energin räckt i 3 timmar på 80 kadens fast känslan varit att det var jobbigare hela tiden?

Och optimal kadens beror säkerligen också på effektnivå. Vid 100 W kanske 50 är bäst. Vid 250 W kanske 75, och vid 500 W kanske 120?

Och jag är riktigt avundsjuk på dig, Mattias. Hade jag haft tillgång till all den där utrustningen hade jag lagt timmar varje vecka på att testa alla möjliga saker, som t ex just optimal kadens vid olika effekt.

"Och optimal kadens beror säkerligen också på effektnivå." Ja precis, det var det jag försökte illustrera så pedagogiskt med fiskörning och åka fort i 90 min... =0)

Ja det är ett kul jobb jag har.. ;)

geologen skrev:
> Fisköra, förresten? Fiskar har väl inga öron? ;)

Inte bananer heller.

xenomorf skrev:
> gsb skrev:
> -----
> >
> >
> > jag ska tydligen ha 56.
>
> FAN!!!!
>
> JAg ser felet, utgångskoifficienten skall vara
> högre och vikten skall ge ett kraftigare
> genomslag...
>
> Nu skall det funka, prova igen :-)
>
>
> Kadensen skall vara:
>
> K = 130 - åldern - (vikten/5)

58
Lite bättre

Men jag tror formeln är: 42

Känns det bra så är det troligen bra, dock så är en kadens över 95 i de allra flesta fall helt katastrofal då en hyffsat normal människa utan superhjältekvaliteer inte klarar att koordinera den hastigheten utan tappar både styrka och ork. (Min med fleras uppfattning)

Tillbaka
Topp