[LVG] Erfarenheter Pedal Force RS2?

Svane

Ny medlem
Har med intresse följt tråden med Pedal Force ZX3 gruppköp. Har kollat lite på deras sida o utan att ha provat någon så verkar det vara schyssta ramar. Fastnade lite extra för RS2:an men för den finns inga reviews eller testimonials. Har någon erfarenhet av den och/eller någn bild av hur den ser ut med komponenter monterade? Ni som har ZX3:an - hur e den att cykla på, håller hållarna till vajerhöljena, flagna klarlacken etc etc???
Alla intryck, speciellt för RS2:an men också de andra modellerna, mottages tacksamt!

Tackar för infon!! Pedalforce e helt nytt för mig (!?!!?) så jag hade ingen aning... Men där fick man den på bild med hjul o allt, ser fin ut :)
Någon med erfarenhet av ZX3:an som vill ge lite info om hur det är???

Här finns en annan tråd med Pedalforce-hojar. http://happymtb.org/forum/read.php/1/738049

Jag skrev så här om min:
"Jag var ute och kände lite på hojen idag. Tidigare i vinter så testade jag den i berg på Canarias, och en sväng på Ekerö. Men nu var det dags för en härlig solrunda här hemma. Det blev en 10-mila sväng förbi Bålsta och Skokloster.

Intryck så här långt. Den känns väldigt bekväm och tar upp vibrationer väldigt bra. I backar och berg känns den lätt och fin. Ibland kan jag nog tycka att den känns lite flexig när man trycker på ordentligt, framför allt i branta backar. Den känns också lite "trög" när jag försöker spurta. Men det kan vara en vanesak.
Rent allmänt så känns den stabil och fin, även i höga farter. Grymt bekväm och snabb.
För de pengarna är den helt klart bra. Det ska bli kul att se hur den sköter sig på Mallis."

/Johan

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Här finns en annan tråd med Pedalforce-hojar.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/738049
>
> Jag skrev så här om min:
> ...Ibland kan jag nog tycka att den känns lite flexig när
> man trycker på ordentligt, framför allt i branta
> backar. Den känns också lite "trög" när jag
> försöker spurta..."
>
> /Johan

Tackar för infon! O tack för trådtipset! Men ditt intryck lät faktiskt inget vidare... :( Är du den jättestora klassikeråkaren på 90 pannor kan jag förstå men är du en liten bergsget eller "normal"-stor (om man kan säga så??) så låter det som jag sa inget vidare!!
Jaja, ska plöjja igenom tråden efter mer intryck!! :)

Svane skrev:
> Tackar för infon! O tack för trådtipset! Men
> ditt intryck lät faktiskt inget vidare... :( Är
> du den jättestora klassikeråkaren på 90 pannor
> kan jag förstå men är du en liten bergsget
> eller "normal"-stor (om man kan säga så??) så
> låter det som jag sa inget vidare!!
> Jaja, ska plöjja igenom tråden efter mer
> intryck!! :)

Jag är en lätt liten sprätt på 66 kilo. Om en vecka åker jag till mallis, då kommer jag testa hojen ordentligt. Ska försöka skriva mer om intrycken efter det. Men än så länge så känns den inte så styv och rapp som jag hade trott.
/Johan

bigmollo skrev:
> Jag är en lätt liten sprätt på 66 kilo. Om en
> vecka åker jag till mallis, då kommer jag testa
> hojen ordentligt. Ska försöka skriva mer om
> intrycken efter det. Men än så länge så känns
> den inte så styv och rapp som jag hade trott.
> /Johan

Hmmmm, då är du snarare åt bergsgets-hållet! Men så ska det väl inte va?? Jaja, ser fram emot din rapport, kanske känns det annorlunda när alla vinterkläder åker av o solen skiner från en klarblå himmel?? :-)

bigmollo skrev:
> ...Om en vecka åker jag till mallis, då kommer jag testa avgasrörsrensaren ordentligt.
> Ska försöka skriva mer om intrycken efter det. Men än så länge så känns den inte så styv och rapp
> som jag hade trott.

Det har med åldern att göra - kommer inte att bli bättre, jag lovar. Autosol kan hjälpa.

Nu ska vi inte glömma bort att Mollo egentligen försöker hitta en anledning att köpa en ny ram, klart som fan att hans nuvarande kommer att flexa då. Glöm inte heller att tyska tester har visat att hans gaffel är gjord av gummi.

Det festliga är att den känns jättemjuk nu, men på den gamla ramen var den helt ok.

I övrigt håller jag med Fredrik W. :)

sen ska man väll ändå inte dra paralleller mellan zx3 och RS2 som det gäller nu, då det är två helt olika ramar som mycket väl kan vara från två olika fabriker

bigmollo skrev:
> Det festliga är att den känns jättemjuk nu, men
> på den gamla ramen var den helt ok.

Är du säker på att det är pga gaffeln o ramen som du upplever cykeln som 'mjuk'?

Vad jag undrar över är om du är säker på att den 'mjukhet' du upplever inte kommer från styrtapp och/eller styre?

/Håkan

HåkanC skrev:
> Vad jag undrar över är om du är säker på att
> den 'mjukhet' du upplever inte kommer från
> styrtapp och/eller styre?
>

Det mjuka i fronten är nog både styre och gaffel. Det är inget jag märker när jag hojar, utan bara när jag står still och pressar styret.
/J

@ Jensen: Nä, de e sant, det är två helt olika ramar så man ska nog inte dra för många paralleller.

@ bigmollo: Såg din annons så jag förstår att du inte alls upplevde den som en speciellt bra ram. Har kollat runt lite på bla engelska och amerikanska forum och åsikterna huruvida PF's ramar är bra eller dåliga, eller vilken "känd" ramtillverkare som har resp ram i sitt sortiment, varierar kraftigt. Har faktiskt inte snubblat över en enda lyrisk kommentar om PF's ramar (någon kanske kan hjälpa mig här?) o det är förvånande då Nisse-motionär brukar kasta ur sig 5:or så fort de betygs-sätter något som lever upp allra minst ställda förväntningar av något de handlat (kolla in vilken on-line butik som helst!).

Själv kommer jag nog att avvakta, även om detta inte gäller RS2:an, o fortsätta botanisera i djungeln... :)

Svane skrev:
> @ Jensen: Nä, de e sant, det är två helt olika
> ramar så man ska nog inte dra för många
> paralleller.
>
> @ bigmollo: Såg din annons så jag förstår att
> du inte alls upplevde den som en speciellt bra
> ram. Har kollat runt lite på bla engelska och
> amerikanska forum och åsikterna huruvida PF's
> ramar är bra eller dåliga, eller vilken "känd"
> ramtillverkare som har resp ram i sitt sortiment,
> varierar kraftigt. Har faktiskt inte snubblat
> över en enda lyrisk kommentar om PF's ramar
> (någon kanske kan hjälpa mig här?) o det är
> förvånande då Nisse-motionär brukar kasta ur
> sig 5:or så fort de betygs-sätter något som
> lever upp allra minst ställda förväntningar av
> något de handlat (kolla in vilken on-line butik
> som helst!).
>
> Själv kommer jag nog att avvakta, även om detta
> inte gäller RS2:an, o fortsätta botanisera i
> djungeln... :)

både RS modellen och QS2 modellen säljs som andra märken o har fått bra kritik. RS säljs t.ex. som columbus san leo på cykelcity om ja inte minns fel.

mollo, tråkigt me din ram, men måste än en gång påminna om att RS o RS2 inte ä samma ram o troligen en helt annan tillverkare på den ramen

bigmollo skrev:
> Men den är köpt från samma butik, som
> uppenbarligen inte har nån koll på sina grejer.

Att kolla alla produkter noggrannt kräver både en hel del tid och en hel del personal allt detta ger förstås en dyrare cykel.

/Håkan

Tillbaka
Topp