[lvg] Faktisk cykelvikt

Rico

Medlem
[lvg] Faktisk cykelvikt
Står inför nytt cykelköp under året o har snöat in mig på att jag vill ha en lätt cykel, gärna under eller strax ovanför 7 kg.

Dock verkar det omöjligt att få reda på reella vikter på cyklar (jmf nya bilars snittförbrukning). Tänkte därför höra om folk är villiga att dela med sig av egenuppmätta vikter på sina cyklar. Skriv gärna modell o uppmätt, cykelklar vikt.

Min nuvarande Columbus Pinta med Fulcrum 7:or väger 9,64 kg ink dubbla flaskhållare o Garmin-hållare.

Min Ridley X-bow 105 väger 11,2 kg med kombipedaler (plattisar/SPD) o flaskhållare.

Cyklar jag gärna ser reell vikt på är:

- Wilier Cento 1 och Air
- Cervelo R5 2014
- Cervelo R3 Di2 2014
- Cannondale Supersix HiMod DA och Di2
- De Rosa R838 Di2 2014
- Canyon Ultimate CF SLX Di2 och DA

Så - vad väger era skönheter?

[lvg] Faktisk cykelvikt
Rose uppger alltid vikten och då i regel för en 57 cm ram/herr, 51 cm/dam. Jag köpte en enkel, usel och billig SL (tror jag den heter, aluram, 105) i vintras, uppgiven vikt 7,9. Med lite modifikationer som lättare hjul väger den in på - just det, 7,9, inkl pedaler, tyngre sadel, flaskställ o (tomma :) ) flaskor.

Dom har även betydligt lättare cyklar, om det är huvudsaken.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Min 2012 års Canyon Ultimate CF SLX 8.0 (Dura Ace 7900) i storlek 58 väger 7,2 med Speedplay Zero-pedaler, flaskställ, K-Edge Garminfäste och kedjefångare, Ksyrium Elite med GP4000S.

Senast ändrad:
[lvg] Faktisk cykelvikt
Hejsan

Min Canyon Ultimate Al 8.0, 58cm, från 2012 väger 8,0 kg med Shimano R540 pedaler och två kina-kol flaskställ.

/Mattias

[lvg] Faktisk cykelvikt
De Rosa 888 Superking med Dura-Ace 9000 och Fulcrum Racing i storlek 56 väger in på 7,43kg om jag minns rätt. Utan pedaler så rätt ur kartong (ett flaskställ).

[lvg] Faktisk cykelvikt
Intressant - tack alla som bidragit hittills.

Verkar inte vara så vanligt med cyklar under 7 kg, även om den tråden är rätt välfylld. Verkar vara mer standard med vikter kring 7-8 kg för cyklar kring 25-40 tkr.

Ngn som har uppmätt vikt på någon Cervelo?

[lvg] Faktisk cykelvikt
Min Montemagni Bella Li 2914 väger in på 5.88 med powertapnav Montemagni Hyper xXx hjul.

Min tidigare CF evo Vägde in på 6.3 med Easton EC90 hjul.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Bangs hoj är ju urtypen av katalogcykel.. ;)

Min gamla scott foil vägde strax under sjuan med gamla red och 404or med alubromsyta, det var rakt ur lådan vikt, utan allt och extra lite.

Det intressanta är väl egentligen vad ett löst ramset väger, så kan man med lite hederligt excellande få fram en hoj med lagomt mycket undervikt. Sub 6kg är väl det nya sub 7kg?

[lvg] Faktisk cykelvikt
Grump: vilken årsmodell på Cervelo S2 väger så lite? Årets modeller känns ju prismässigt som om de skulle väga betydligt mer, ffa S2 & S3.

Mange - bra tanke! Själv tänkte jag inte så långt, utgick bara från mina egna hojar som är "rakt ur kartong". Kommer antagligen köpa ny komplett cykel så också eftersom jag saknar kunskap att bygga ihop helt själv. Vore kul dock för att lära sig hur sin cykel fungerar.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Rico skrev:
-------------------------------------------------------
> Grump: vilken årsmodell på Cervelo S2 väger så
> lite? Årets modeller känns ju prismässigt som
> om de skulle väga betydligt mer, ffa S2 & S3.
>

Det skiljer ett par hekton på ramen på de nyare ramarna mot de äldre, vilket kompenseras genom lättare komponenter och hjul. Samma setup med en R3:a hade kapat ytterligare ~400g. De nyare S2:or man hittar i butik numera är ju inte direkt topofthelinespecade.. jag plockade ihop min utifrån en lös ram.

Å andra sidan, man väljer inte en ajroram för den låga viktens skull ;-)

Senast ändrad:
[lvg] Faktisk cykelvikt
Om vikten är av stor betydelse skulle jag personligen inte lita på uppgifter från tillverkaren. Ta kontakt med säljaren FÖRE KÖPET och be dom notera att du villkorar köpet av att vikten stämmer.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Har en Wilier Cento1 SR storlek L (56) och den väger in raceklar med pedaler, garminhållare och dubbla drickahållare på; 6690g.

Komponenter är en mix av Campagnolo Chorus och Super record.
Hjul Reynolds 46 (vikt 1180g, väldigt lätta)
Styre och styrstam från 3T
Sadel Selle Italia SLR Kit Carbonio Flow
Vevparti FSA SLK 386EVO
Pedaler Look Keo Blade Carbon Ti Road

Har även en Wilier GranTurismo storlek L (56) och med samma förutsättningar som ovan, dvs raceklar så väger den in på ca 7350g.
Komponenter Campa Chorus
Hjul Fulcrum racing 1
Sadel Selle Italia SLR Kit Carbonio Flow
Pedaler Look Keo Blade Carbon Ti Road

Lycka till med ditt cykelköp.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Min R3 2011 i stl 54 med Sram red Rotor 34/50, äldre look pedaler, alu stam och styre och nya Fulcrum Racing 3 med GP4000 på väger 6,95 kg med pedaler och flaskställ. Mätt med Parktools våg.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Gubbcyklist skrev:
> Om vikten är av stor betydelse skulle jag
> personligen inte lita på uppgifter från
> tillverkaren. Ta kontakt med säljaren FÖRE
> KÖPET och be dom notera att du villkorar köpet
> av att vikten stämmer.

Om vikten är av stor betydelse så är ett sätt att skaffa sig en hum om hur lätt det går att bygga på olika ramar att gå in på forum som http://weightweenies.starbike.com/forum/viewforum.php?f=3 och leta byggtrådar på de cyklar man är intresserad av.

Ett annat är att köpa en erkänt lätt ram, lägga en vikt- & prisbudget och bygga på det.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Globalistic skrev:
> Nya Caad10 å Allez är ju "lättviktare" som går
> att bygga Riktigt lätt på.
>
> Om du nu vill bygga :)
>
> Billiga är ramarna också. Runt 8000kr.

Har en Caad10 2013 års modell, är det samma ram som 2014?

[lvg] Faktisk cykelvikt
Nu blev jag lite sugen på att bygga själv.

Cervelos 2014-ramar verkar intressanta, ska kolla upp dem lite mer. Tycker även Cannondales evo supersix hi-mod är av intresse - den helsvarta ser riktigt vass ut.

Blir till att skapa en xls-macka o börja pilla lite.

[lvg] Faktisk cykelvikt
me.I.am skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nya Caad10 å Allez är ju "lättviktare" som
> går
> > att bygga Riktigt lätt på.
> >
> > Om du nu vill bygga :)
> >
> > Billiga är ramarna också. Runt 8000kr.
>
> Har en Caad10 2013 års modell, är det samma ram
> som 2014?

inte helt men väldigt nära. lite annan vajerdragning på nya bara

[lvg] Faktisk cykelvikt
Absolut är egenskaper viktigt men dock subjektivt och svårt att mäta. Vikt har för mig blivit en första filtrering på presumtiva cyklar/ramar jag är intresserad av och som jag kanske kan prova.

Dessutom vet jag inte hur pass stor skillnad jag skulle känna mellan olika ramars egenskaper men det är säkerligen min okunskap mer än något annat det beror på. Vikt känns därför som en för mig relevant utgångspunkt. Jag har testat en Cannondale Supersix evo di2 och den kändes lätt och rapp jämfört med min nuvarande Pinta.

[lvg] Faktisk cykelvikt
Min Cannondale Evo HiMod, stl. 52, vägde 6,5 ny, utan pedaler eller flaskställ, med Ksyriumhjul och SRAM Red. (Nu, med andra hjul, peadler, flaskställ och några andra utbytta delar är den nere på 5,9)

[lvg] Faktisk cykelvikt
Min Cannondale Supersix Evo stl 56 vägde 5,4 kg komplett med pedaler (DA). Nu har jag bytt ut hjul och lite andra delar så den ligger på 5,9 kg.

Tillbaka
Topp