<LVG> Favoritdäck

<LVG> Favoritdäck
Veloflex Corsa på kanttråd. Jag trivdes bra med de, men punkka skyddet är lite si och så. Kör med normala slangar om du väljer de, typ Conti Race28. På tub sidan körde jag med Veloflex Aarenberg, men vet inte riktigt om jag gillade de eller inte. Sen tyckte jag att det var etthelvete att komma ihåg att fylla på luft hela tiden pga latex innerslangen.
Till kommande säsong kommer jag att köra med Tufo Elite S3 <225g

<LVG> Favoritdäck
Drosa sa:
1888 skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > evo skrev:
> >
>
> > -----
> > > DT skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ja. Dessutom verkar mina tyska
> > > favoritwebshoppar
> > > > öht inte saluföra Veloflex, så jag antar
> > att
> > > > det inte får så bra betyg i Tour. Det är
> > > väl
> > > > ett sånt där posördäck med mycket
> "själ"
> > > kan
> > > > jag tänka...
> > >
> > > Precis, ungefär som Campa och stålramar
> ?
> >
> >
> > Campa köper man ju för att visa att man har
> råd
>
> Och det är väl en skön känsla ;)

Campa är något dyrare än sushikomponenter men så håller de längre så vilket blir billigast i längden?
Dessutom går det att byta delar i olika komponenter vilket ej går med sushi som man får byta hela komponenten i stället? Vilket blir dyrast?
+1!

<LVG> Favoritdäck
Rosebikes.se, restade men jag kunde lägga order iallafall. Kommer om någon vecka. Enda minuset är att den nya versionen kräver 20ml tätingsvätska.. det gjorde inte de gamla. Men med 8.5 bar ligger de på 11w/29km/h och 42.5kg belastning. Det är nästan rekord.
Laser-Björne sa:
julgus sa:
Beställde precis Schwalbe One Pro 25mm. Extremt lätta o lättrullade enligt tester. Mina nuvarande Shcwalbe One har varit perfekta och nu har de alltså blivit ännu bättre. Nu finns det ingen anledning till att trassla med innerslang längre. Trevligt.
Varifrån beställde du?

<LVG> Favoritdäck
julgus sa:
Men med 8.5 bar ligger de på 11w/29km/h och 42.5kg belastning. Det är nästan rekord.
Det är väl siffror från: http://www.bicyclerollingresistance.com/

Då är det inte testat i verkligheten utan, dessutom på en ganska lite trumma (endast 77cm i diameter)
continental-grand-prix-tt-2016-1-thumb.jpg

Tyvärr har resultatet från ett sådant test inte särskilt mkt att göra med rullmotståndet man får på en vanlig väg.

Men även på den maskinen har GP4000SII, och GP TT, ännu lägre rullmotstånd, åtminstone med rätt val av slang.
http://www.bicyclerollingresistance...rix-tt-2016-vs-schwalbe-pro-one-tubeless-2016
(Nästan samma med en <70g butylslang istf 80g latex)

/Håkan

<LVG> Favoritdäck
Funderar på inhandla ett par turbo s- works eller veloflex corsa. Nån som har nån input på dessa? De ska ju rulla bra, men hur är det med punka skydd?

<LVG> Favoritdäck
dyrgrip sa:
Funderar på inhandla ett par turbo s- works eller veloflex corsa. Nån som har nån input på dessa? De ska ju rulla bra, men hur är det med punka skydd?
Jag gillade Veloflex Corsa. Punkaskyddet är medelmåtligt. Om du beslutar att köra med Corsa så använd "normala" innerslangar typ Conti Race28. Med RaceLight och Supersonic står du och byter slang på vägen, garanterat. Provade den hårdavägen....

Senast ändrad:
<LVG> Favoritdäck
Varför i hela fridens namn kör ni med kantråds däck för pojkar? Tub är skönare!

Iofs råkar mina finhjul vara tubhjul - möjligen bidrar det till att jag tycker att kanttråd är för dubbdäcken.

Men ändå. Butylslangar och kanttrådsdäck... är ni bönder eller? Latex eller slanglöst om man är lite modigare, men butylslangarna kan vi väl lämna till vinterdäck; bönder och biltemacyklar?

<LVG> Favoritdäck
Pauli sa:
Det verkar inte vara någon som har provat Tufo Elite Ride 25...
Kanske inte dom lättaste tubdäcken men dom gillar jag skarpt !
Det enda minuset är att dom inte finns i "skinwall"
Ni som har kört på Dugast eller FMB, hur bra är slitstyrkan/punkaskyddet ?
Båda är populära inom CX.... och snygga som attan !
Jag har Tufo Elite Ride 25 på mina tubhjul. Visst upplevde jag Veloflex Criterium som ett ännu bättre tubdäck, men Tufo är mycket prisvärt och det tappar inte tryck på samma sätt som många andra tubhjul då det inte har innerslang. Veloflex Crit slets väldigt fort, särskilt bak.

<LVG> Favoritdäck
julgus sa:
Beställde precis Schwalbe One Pro 25mm. Extremt lätta o lättrullade enligt tester. Mina nuvarande Shcwalbe One har varit perfekta och nu har de alltså blivit ännu bättre. Nu finns det ingen anledning till att trassla med innerslang längre. Trevligt.
Helrätt
Jag har kört schwalbe one tl 25mm 2015
Har beställt PRO one av bike24 och även betalat för att vara 1st i kön när 25orna kommer ....
M

<LVG> Favoritdäck
Elektro_71 sa:

Iofs råkar mina finhjul vara tubhjul - möjligen bidrar det till att jag tycker att kanttråd är för dubbdäcken.

Men ändå. Butylslangar och kanttrådsdäck... är ni bönder eller? Latex eller slanglöst om man är lite modigare, men butylslangarna kan vi väl lämna till vinterdäck; bönder och biltemacyklar?

Jag gissar: du har cyklat mindre än 5 år, bär mest Rapha och Poc?

Mvh. Bonde

<LVG> Favoritdäck
castrello sa:
Elektro_71 sa:

Mvh. Bonde

Nej. Jag har inga rapha kläder så vitt jag kan erinra mig och nej, jag har cyklat racer sedan 80-talet. Det fanns latexslangar, tubdäck och dryga bönder redan då. Tackar som frågar.

Senast ändrad:
<LVG> Favoritdäck
Japp, man kan helt enkelt inte byta ned sig till slangförsedda däck efter att ha kört slanglöst..
Manurhin2 sa:
julgus sa:
Helrätt
Jag har kört schwalbe one tl 25mm 2015
Har beställt PRO one av bike24 och även betalat för att vara 1st i kön när 25orna kommer ....
M

<LVG> Favoritdäck
;-) Diskussionen känns bekant. Det finns flera fördelar med slanglöst anser jag som gör dem överlägset bättre än slangförsedda dito.

HåkanC sa:
julgus sa:
Men med 8.5 bar ligger de på 11w/29km/h och 42.5kg belastning. Det är nästan rekord.
Det är väl siffror från: http://www.bicyclerollingresistance.com/

Då är det inte testat i verkligheten utan, dessutom på en ganska lite trumma (endast 77cm i diameter)

Tyvärr har resultatet från ett sådant test inte särskilt mkt att göra med rullmotståndet man får på en vanlig väg.

Men även på den maskinen har GP4000SII, och GP TT, ännu lägre rullmotstånd, åtminstone med rätt val av slang.
http://www.bicyclerollingresistance...rix-tt-2016-vs-schwalbe-pro-one-tubeless-2016
(Nästan samma med en <70g butylslang istf 80g latex)

/Håkan

<LVG> Favoritdäck
Elektro_71 sa:

Oj så mycket pengar du har, för att inte tala om ett eget servicefordon när du är ute på träningsrundor!

<LVG> Favoritdäck
CW sa:
Oj så mycket pengar du har, för att inte tala om ett eget servicefordon när du är ute på träningsrundor!
Vill du påstå att det är ohemult svårt att laga punka på ett tubdäck och att det är svårt att byta ut mot ett förlimmat man har med sig?
I så fall så finns det saker för dig att upptäcka.
Sen kommer väl punktlagningen försvinna i takt med att slanglösa tubdäck ökar, med den dagen den sorgen...

Senast ändrad:
<LVG> Favoritdäck
julgus sa:
Rosebikes.se, restade men jag kunde lägga order iallafall. Kommer om någon vecka. Enda minuset är att den nya versionen kräver 20ml tätingsvätska.. det gjorde inte de gamla. Men med 8.5 bar ligger de på 11w/29km/h och 42.5kg belastning. Det är nästan rekord.
Laser-Björne sa:
julgus sa:
Varifrån beställde du?
Tackar. Drar nog iväg en beställning imorrn. Då återstår bara att lista ut vilka hjul man ska köpa till dem. Lutar just nu mot tubeless-ready kokoshjul från Kina.

<LVG> Favoritdäck
HåkanC sa:
/Håkan
Helt rätt.
Dels är durkplåt, som alla som cyklat på det vet - knaggligare (och halare :-) ) än vanlig väg så effektförlusten överdrivs.
(Även om målsättningen med durkplåt är att simulera vanlig väg, och givetvis är mer lik än helt slät plåt.)
Dessutom ger krökningen på den lilla trumman en viss fördel åt breda däck som inte har en så på längden utbredd deformation mot platt underlag. De (de breda) får en inte lika uppförstorad ihoptryckning (vilket är mycket av rullmotståndet).
Men så länge alla testas lika dant (och så kontrollerat som det görs där) så är det bättre än inget. Men breda och däck med lägre tryck får lite väl bra siffror - eller om smala och högt tryck får lite väl mycket sämre (skit samma).

<LVG> Favoritdäck
CW sa:
Elektro_71 sa:

Du verkar ha en del att lära om tubdäck unge man. Givetvis har man ett förklistrat reservdäck med sig - lär ni er ingenting på klubbarna idag?

Och dyrt och dyrt. Ett bra tubdäck går 150-200 mil ungefär och är inte så mycket dyrare än ett bra kanttrådsdäck som håller ungerfär samma sträcka, så jo - något dyrare blir det med tub, men det är inte värre än att de flesta kan få den kostnaden i sin cykelbudget. Timkostnaden är fortfarande låg och jag vill även ta tillfället i akt att påminna om att tråden avsågs avhandla favoritdäck och inte billigaste godtagbara däck. Visst kan man cykla billigare än på fina tubdäck, men man kan ju äta gröt istället för hjortsadel till middag också - dock ger få människor gröten epitetet favoritmat om liknelsen tillåts.

<LVG> Favoritdäck
Elektro_71 sa:
CW sa:
Elektro_71 sa:

Du verkar ha en del att lära om tubdäck unge man. Givetvis har man ett förklistrat reservdäck med sig - lär ni er ingenting på klubbarna idag?

Vad gör du om du får dubbelpunka eller trippelpunka?

<LVG> Favoritdäck
Elektro_71 sa:
castrello sa:
Elektro_71 sa:

Mvh. Bonde

Nej. Jag har inga rapha kläder så vitt jag kan erinra mig och nej, jag har cyklat racer sedan 80-talet. Det fanns latexslangar, tubdäck och dryga bönder redan då. Tackar som frågar.
Jag var dryg för att du var dryg. Bonde är jag inte heller. Däremot hade jag fel angående resten. Det brukar nämligen vara så att det är nyblivna cyklistmemils som läst The Rules som predikar gospeln om tub. Andra brukar vara mer öppna för alternativ.

Däremot har kanttråd blivit avsevärt bättre senaste åren och tar man alla faktorer i beaktande är det för de allra flesta en vettigare lösning att köra med BRA kantdäck och en tunn butyl eller en fin latexslang.

Antar att skillnaden kan vara lite som slang vs slanglöst på mtbsidan och där föredrar jag slanglöst men jag kallar ingen bonde bara för att de kör med slang. Om de inte är det förstås (för jag brukar träna med en sån ibland).

<LVG> Favoritdäck
BjornR sa:
Elektro_71 sa:
CW sa:
Elektro_71 sa:

Det har aldrig hänt mig med tubdäck så svaret får bli teoretiskt. Jag ringer väl någon som kan köra ut ett reservhjul till mig. Fungerar inte det så ber jag någon local förvara cykeln och ringer efter en taxi för att ta mig hem.

Dock har jag som sagt på uppskattningsvis genom åren cyklat 20000 mil med tubdäck och aldrig fått dubbelpunka så det är inte jättevanligt. Med kanttrådsdäck har jag fått dubbelpunka, men med bara en slang med mig och dumt nog inga laglappar så fick jag förlita mig på turen att få en slang av en vänlig annan cyklist (tack Björn!) Som vågade cykla hem utan reservslang.

Men jag får känslan av att vissa här tycker att det är intressantare att bråka än att diskutera verkligheten.

<LVG> Favoritdäck
Jag har kört på tub i ~4år och aldrig fått punktering, gör jag fel då?
Har sällan med mig ett reservdäck ut, pit stop räcker.
De gånger jag har ett däck med mig är det på rundor över 20mil och speciella lopp.
Annars är 2st pit stop mer än nog. Då byter jag inte däcket förens på 3e punkteringen.

BjornR sa:

Samma sak som du, ringer efter skjuts. Eller har du 4st slangar med dig ut?

<LVG> Favoritdäck
Hurra, en kanttråd vs. tubdiskussion!

Sist jag punkterade var med tubdäck, framdäcket smällde på en lagom stor sten. Just vid punkteringen var jag glad att det var väl limmade tubdäck, då det skedde i nedförsbacke, i tempoställning, innan en skymd kurva, och möte. Kunde något kontrollerat undvika både frontalkrock, att köra ner i diket eller tangla in mig i däcket. Sist jag gjorde något liknande med kanttråd var mycket läskigare, trots lägre hastighet.

Sen gick ju inte punkteringen att laga med varken pitstop eller latexjucka, så det tog ett tag att ta sig hem.

<LVG> Favoritdäck
bllx sa:

Sist jag punkterade var med tubdäck, framdäcket smällde på en lagom stor sten. Just vid punkteringen var jag glad att det var väl limmade tubdäck, då det skedde i nedförsbacke, i tempoställning, innan en skymd kurva, och möte. Kunde något kontrollerat undvika både frontalkrock, att köra ner i diket eller tangla in mig i däcket. Sist jag gjorde något liknande med kanttråd var mycket läskigare, trots lägre hastighet.

Sen gick ju inte punkteringen att laga med varken pitstop eller latexjucka, så det tog ett tag att ta sig hem.

Ja den här aspekten verkar inte många tänka på? En punka fram i 50 knyck, nerförsbacke/starka ben, what ever, det slutar illa med kanttråd. Tub har du skaplig chans att inte vurpa. Det är det som gör att det värt det extra krånglet med tub i min värld. Visst är det lite skönare, men det går bra med bra kanttråd också.

Nu punkar man fram i höga farter sällan, men effekten blir jättestor, därför bryr jag mig om det.

<LVG> Favoritdäck
Får man skriva "vad som helst utan dubb?"

Dock kör jag numera alltid kanttråd - orkar inte mecka med tuber även jag hellre cyklar med tub. Så gubben är lat och gillar lite komfort så GP 4k S II 28mm är valet. Tyvärr butylslangar då jag inte ids pumpa varje gång man skall ut och då jag även pendlar på samma hjul så känns det som rätt val även latex egentligen bara är bättre med lägre vikt, lägre rullmotstånd och upplever som lite tåligare emot punka.

<LVG> Favoritdäck
Hur gör ni som cyklar latex, på långrundor? Om du hojjar i 5 timmar, då kommer du hem med 2 bar mindre än du startade? Rullmotstånd någon? Kavla av däck i kurva?

Jag är glad att schwalbe one har butyl numera.

<LVG> Favoritdäck
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
latex egentligen bara är bättre med lägre vikt, lägre rullmotstånd och upplever som lite tåligare emot punka.
Vilka butyl, resp latex-slangar använder du?
De butylslangar jag använder är c:a 10g lättare jmf med de i latex

/Håkan

Jo. Jag vet att det finns tunna och därmed lätta butylslangar, men jag litar inte helt på dem då jag har haft punka någon gång utan varken föremål i däcket ellet genomslag så kör numera med normaltjocka slangar. Tyngre, men pålitligare. Räcker med att komma försent till jobbet en gång för att man var tvungen att laga punka.

<LVG> Favoritdäck
bllx sa:

Om man åker på att använda pitstop - är det bara att slänga tuben sen när man kommer hem?
Som reservtub i fortsättningen? Eller den börjar läcka efter ett tag?
Hur gör man när man börjar med tub och inte har en gammal att ha med sig som reserv? =)

Behöver bara få en liten knuff för att komma över kanten känner jag..

<LVG> Favoritdäck
Stervelo sa:
Hur gör ni som cyklar latex, på långrundor? Om du hojjar i 5 timmar, då kommer du hem med 2 bar mindre än du startade? Rullmotstånd någon? Kavla av däck i kurva?

Jag är glad att schwalbe one har butyl numera.

Har för mig att jag tappade 0,5 bar på 8 timmar , oklart hur mkt som pyser ut när man ska kolla dessutom ........

<LVG> Favoritdäck
Bengt-re sa:
Jag vet att det finns tunna och därmed lätta butylslangar, men jag litar inte helt på dem då jag har haft punka någon gång utan varken föremål i däcket ellet genomslag så kör numera med normaltjocka slangar. Tyngre, men pålitligare.
Vi lever tydligen i olika världar, eller så gör åtminstone våra hjul det ;-)
För i min värld är 65-75g butylslangar normaltjocka.
Däremot undviker jag de ännu tunnare på c:a 50g, typ Maxxis Flyweight och Conti Supersonic,
de har jag dåliga erfarenheter av.
Men med grövre däck (typ GP4Season) använder även jag tjocka, c:a 100g tunga, butylslangar.

/Håkan

<LVG> Favoritdäck
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Jag vet att det finns tunna och därmed lätta butylslangar, men jag litar inte helt på dem då jag har haft punka någon gång utan varken föremål i däcket ellet genomslag så kör numera med normaltjocka slangar. Tyngre, men pålitligare.
Vi lever tydligen i olika världar, eller så gör åtminstone våra hjul det ;-)
För i min värld är 65-75g butylslangar normaltjocka.
Däremot undviker jag de ännu tunnare på c:a 50g, typ Maxxis Flyweight och Conti Supersonic,
de har jag dåliga erfarenheter av.
Men med grövre däck (typ GP4Season) använder även jag tjocka, c:a 100g tunga, butylslangar.

/Håkan

Jag kör med 100 gram slangar numera. Till semestern så lyxar jag kanske till det med 50 grams slangar, men det är kanske som du antyder att mellanmjölk är gott nog.

Såg nu när jag på fötekommen anledning tittade i förrådet och såg att jag har någon Maxxis WELTER WEIGHT och den är väl en mellanmjölksslang. Dock är de till crossdäcken så för breda för lvg däcken.

Nåväl skall väl testa att köpa någon mellan supertunna och vinterdäcksslangar. Kompromisser kan ju vara bra ibland...

<LVG> Favoritdäck
Manurhin2 sa:
Stervelo sa:
Om du hojjar i 5 timmar, då kommer du hem med 2 bar mindre än du ?startade
Har för mig att jag tappade 0,5 bar på 8 timmar , oklart hur mkt som pyser ut när man ska kolla dessutom ........
Någonstans ett till ettåetthalvt bar per dygn vid rejält tryck är nog vad man kan räkna med.
Och det är ju bra för då är det inte hela världen om man glömmer släppa ut lite tryck när man kommer hem och ska ställa undan cykeln några dagar :-)

Igino Cazzola sa:
emmer sa:
...Vill du påstå att det är ohemult svårt att laga punka på ett tubdäck...
Svårt? kanske inte, men det blir rätt dålig timlön.
Är du inte händig med nål, tråd och aceton :-)
(Bara att hitta vart man ska sprätta är ju nog för att fundera på om man inte skulle göra något annat...)

Tillbaka
Topp