[LVG] hallå däcknördar - en undring

jespergbg

Medlem
Hej!
På väg till jobbet idag halkade jag och stöp i en rondell. Det var blött på asfalten men ändå, att bara tappa greppet i sidled på asfalt är jag inte van vid.

Nu är det så att jag satte på ett Vittoria Rubino Pro III bak när mitt gamla GP4000s var slut, är det skillnad på greppet mellan de däcken?

JAg har två pendlarhojar, en med skärmar och en utan. Jag funderar på om det spelar roll för då sätter jag Vittoriadäcket på cykeln för dagar utan väta, nu är det tvärtom.

/Jesper

Ja det är skillnad på gummiblandningar, särskilt när det kommer till grepp i väta.
Continentals Black Chili som är i GP4000S ger bra grepp, likaså gummiblandningen i deras GP 4-Seasons som ger ännu bättre grepp på fuktiga underlag.
Schwalbes dyrare (One) och Vittorias däck med IsoGrip funkar också bra.

Köp ett par nya GP4000S eller ett par 4-Seasons nu till hösten, så slipper du iaf oroa dig. Sök upp bästa pris på https://shopping.google.de

Rondeller ska man ta det försiktigt i, de kan vara fruktansvärt hala då det kan ligga utspillt diesel i dom. När ligger lite vatten på dieseln så blir det skridskobana!

Just i rondeller är de inte helt ovanligt att tunga fordon spiller ut en skvätt diesel om de är nytankade, det blir såphalt med diesel på asfalten och gamla rester lyfts ofta fram av regn.
Ett ständigt gissel för folk på MC.

/Anders

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> eller handla lokalt så du kan få hjälp med
> andra cykelproblem

Det är inte helt säkert...

Jag ser lite dåligt, söker du en däckmördare för en hundring? Jag mördar gärna däck för 100k, skicka bara hit dom så :)

Skämt åsido, det var inte så att du hamnade på en fläck blanksliten asfaltstjära? Blir ju som att köra på de vita markeringarna men syns desto mindre.

Så kan det ha varit, asfalten var lite extra platt och fin just där tyckte jag. JAg brukar ju cykla i den rondellen men kanske gick det lite fortare idag och med annan gummiblandning än vad jag är van vid. Svårt att veta, men jag kommer att byta däcket om utifall att...
Sen blev jag ju skraj och fegade rejält resten av färden till jobbet.

CW skrev:
> De med Conti GP4000 får ju bara punka hela tiden.

Kör på GP4000S och har ännu inte fått någon punka på >300mil

Nya däck kan vara väldigt hala tills man hunnit slita dom lite, jag gissar att de är (för) blanka och fina efter att ha tillverkats. Någon insatt i gummivulkning kan säkert informera om tillverkarna har något medel för att däcket ska släppa formen vid tillverkning som kan bidra till halkan. Mina senaste schwalbe marathon höll jag på att kassera efter att ha halkat av ett antal vinklade gatkanter, men det gav sig efter någon veckas bruk.

Frankenstein's Bike skrev:
> Nya däck kan vara väldigt hala tills man hunnit
> slita dom lite, jag gissar att de är (för)
> blanka och fina efter att ha tillverkats. Någon
> insatt i gummivulkning kan säkert informera om
> tillverkarna har något medel för att däcket ska
> släppa formen vid tillverkning som kan bidra till
> halkan.

+1
Enl vad jag har fått veta skall tillverkarna använda släppmedel.
Det finns därför de som skrapar nya däck med (tex) en kniv innan de används,
särskilt när det är blött.

/Håkan

HåkanC skrev:
> Frankenstein's Bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nya däck kan vara väldigt hala tills man
> hunnit
> > slita dom lite, jag gissar att de är (för)
> > blanka och fina efter att ha tillverkats.
> Någon
> > insatt i gummivulkning kan säkert informera om
> > tillverkarna har något medel för att däcket
> ska
> > släppa formen vid tillverkning som kan bidra
> till
> > halkan.
>
> +1
> Enl vad jag har fått veta skall tillverkarna
> använda släppmedel.
> Det finns därför de som skrapar nya däck med
> (tex) en kniv innan de används,
> särskilt när det är blött.
>
>
> /Håkan

Amenvafaaaaan... Satte på nya conti i går. Skall rulla lite med den ikväll... Men räcker det? Det ska ju som alla vet bli lite blött neråt skara i helgen...

Sandpapper?

Personligen tycker jag att Conti 4000S är punkteringsäkra enda lilla svagheten i det hänseendet är de tunna sidoväggarna som lätt skadas av grus.
Våtgreppet är ok men sämre än många andra Conti modeller.
På det stora hela handlar det om ett bra däck, möjligtvis lite tråkigt gällande vägkänsla där däck som Veloflex Corsa och Vittoria Open Corsa Evo är mina favoriter.

Vilken rondell förresten? Om det bara slutar regna ska jag försöka en långsam tur och testa lungorna för första gg på ett halvår, kan ju vara kul om man inte halkar på hal asfalt på nypremiären :P

Tillbaka
Topp