[LVG] Hjulbygge tubeless lågprofil

Mayhem

Aktiv medlem
I väntan på att Canyon skall leverera min nya landsvägsram finns gott om tid att nörda in på varje enskild komponent av cykelbygget. Efter mycket grubblande runt val av hjul så har jag nog nästan bestämt mig för ett par lätta lågprofils aluminiumhjul som kan köras tubeless. Bästa alternativet då verkar vara att speca en egen kombination från lösa delar, därav ännu en tråd om hjälp inför stundande hjulbygge...

Hade tänkt mig Stan's NoTubes ZTR Alpha 340 fälgar, DT Swiss 240s nav och Aerolite ekrar. Med mina 82 kg (förhoppningsvis på väg neråt) är jag varken flug- eller tungviktare, räcker det med 20 ekrar fram och 24 bak eller skulle ni rekommendera fler? Tycker nämligen att hjulen skulle bli ganska mycket snyggare med Straightpull-version av naven och de finns endast med 20+24 hål, samt att jag förstås vill hålla hjulen så lätta som möjligt. Några andra kommentarer för/emot Straightpull? Märkte aldrig av något flex hos de Zipp 404 FC jag körde på förra året och de hade endast 16/20 ekrar.

Hade tänkt överlåta själva hjulbygget åt någon mer kompetent men köpa hem de mesta av delarna från tyskland. Jämför man de tyska postorderhandlarnas priser mot MSRP är det ju tyvärr så att man enkelt sparar både en och två tusenlappar mot vad en LBS lär vilja ha. Jag bor ganska nära Specialized Concept Store och har sett de rekommenderas för hjulbygge, tar de gladeligen på sig jobbet även om jag kommer med en trave egna delar eller blir de småsura då? Någon annan i närheten/Stockholm som kan vara lämplig att vända sig till?

Tack!

Jag vill ju inte pissa i bålen, men jag hade tveklöst övervägt fler ekrar.
Väger själv som dig och har 32 ekrar fram och bak på det hjulpar jag har med dom fälgarna och har fått rikta dom lite grann några gånger under en säsongs användning.
Dom fälgarna är ju lätta av en anledning, vilket nog beror på att sidoväggarna i dom är tunnare och därmed lite bräckligare/mindre styva än ex. Mavic CXP 33 fälgar.

Jag skulle ha byggt följande par:

Fram:
Velocity A23 fälg (tubeless ready), DT240s nav, DT SuperComp ekrar, DT mässingsnipplar. 28 ekrar 3-kors (eller helst 32 ekrar 3-kors)
http://www.velocityusa.com/product/rims/a23-622

Bak:
Velocity A23 OC fälg (tubeless ready), DT240s nav, DT Competition ekrar (2,0 / 1,8 / 2,0) på drivsidan och DT Revolution ekrar (2,0 / 1,5 / 2,0) på ickedrivsidan, DT mässingsnipplar, 32 ekrar i 3-kors
http://www.velocityusa.com/product/rims/a23-oc-622

För att räkna fram ekerlängder och spänningsförhållande http://www.kstoerz.com/freespoke/

Till detta hade jag kört med Effetto Mariposa tubeless kit
http://bikereviews.com/2010/01/effetto-mariposa-caffelatex-tubeless-conversion-kit/

Jag har själv byggt ett par skivbromscrosshjul med DT240s och Velocity A23 OC. Grymt nöjd med de hjulen.

/K

nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill ju inte pissa i bålen, men jag hade
> tveklöst övervägt fler ekrar.

+1
Särskilt med det navet bak, min 24-28 ekrar fram och 28-32 bak.
Ännu bättre är nog att välja Alpha 400-fälgen bak.
Självklart med olika ekrar på hö/vä-sida i bakhjulet, som Gahndi skriver om ovan.

DT har nu tagit fram en assymetriska (bak-)fälg, för att kompensera för DT-navens flänsplacering, RR 440.

I mitt framhjul med Alpha340-fälg, liksom på vänster sida i bakhjulet med Velocity OC-fälg, har jag CN Mac 424 "aero"-ekrar och extra starka AC alu-nipplar.
thumb_Alpha340Framhjul.jpg

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Alpha340Framhjul.jpg

/Håkan

Senast ändrad:
Okej, så Stan's fälgar är gjorda av mjukost och bör helst undvikas om man inte är flugviktare. Ger man sig ändå på att bygga hjul med dem är det massvis med ekrar som gäller. Stan's egna hjul ekrade 18/24 med Aerolite har angiven maxvikt 190 lbs (86 kg) med Alpha 340 eller 210 lbs (95 kg) med Alpha 400, men det tycker ni är alldeles för optimistiska siffror?

Hade hoppats kunna bygga ett hjulpar märkbart lättare än Dura-Ace WH-9000-C24-TL (angiven vikt 1454 g, säkerligen tyngre i verkligheten dock). Om det inte är möjligt utan mycket flex är det kanske enklast att köpa Shimano, även om det skär lite i ögonen att matcha med grupp från Sram. Skall man hålla fast vid ursprungsplanen men öka antalet ekrar så är Action Sports hjul ekrade 32/32 faktiskt en bra bit billigare än de lägsta priserna jag hittat för motsvarande lösa komponenter.

Vad är det för årsmodell på era hjul/fälgar med Alpha 340? Verkar som att det skett en del löpande förändringar i produktionen där fälgen gjorts starkare och den rekommenderade ekerspänningen höjts till mer rimliga nivåer vilket sägs ha förbättrat styvheten avsevärt. Antagligen i samband med detta som angiven vikt gick från det ursprungliga ~350 g per fälg upp till nuvarande 385 g.

Vad gäller olika ekrar höger/vänster på bakhjulet så hade jag fått för mig att det i princip bara gäller om man kör lätta runda ekrar? Att DT Aerolite och Sapim CX-Ray skall vara både lättare och starkare än Comp/SuperComp/Laser/etc.? Har även sett att hjulbyggare lämnat betydligt längre garantier på hjul byggda med aerorekrar jämfört med runda, typ 5 respektive 2 år eller siffror i den storleksordningen.

Kanske inte skulle gett mig in på detta trots allt… :p

Om du väljer att köpa systemhjul kan jag rekommendera http://www.bikeradar.com/road/gear/...ew-bontrager-race-x-lite-tlr-wheels-13-47171/ bontrager race x lite tlr
Mina kom in 16g under claimed (-2g bak, +18g fram), kör med stans tejp ist för den original tlr strippen som följer med, för att spara ytterligare några gram. Har kört tubeless cx på dom ett tag, det funkade toppen. Ska nog prova att köra slanglöst på lvg senare i vår med. Det ända jag kan klaga på är den löjligt smala bromsytan

Mayhem skrev:
> Okej, så Stan's fälgar är gjorda av mjukost och
> bör helst undvikas om man inte är flugviktare.
> Ger man sig ändå på att bygga hjul med dem är
> det massvis med ekrar som gäller.

Nja, tycker du verkligen att 24-28 ekrar fram och 28-32 bak är "massvis med ekrar"?

> Hade hoppats kunna bygga ett hjulpar märkbart
> lättare än Dura-Ace WH-9000-C24-TL (angiven vikt
> 1454 g, säkerligen tyngre i verkligheten dock).

"Märkbart lättare"? På vilket sätt då?
Skall det märkas på vågen, eller skall hjulen kännas snabbare, eller åtminstone kvickare/rappare, när du cyklar?
Det här är en viktig fråga, många tycker nämligen att styvare hjul känns snabbare/kvickare/rappare även om de (enligt vågen) är (lite) tyngre.

> Vad är det för årsmodell på era hjul/fälgar med Alpha 340?

Mitt framhjul med Alpha340-fälg har den 1a generationen av fälgen (355g?),
den är lättare än en Shimano C24-fälg. Även hela hjulet, med 28 ekrar, är lättare än ett C24 (fram)-hjul, med 16-ekrar.

> Verkar som att det skett en del
> löpande förändringar i produktionen där
> fälgen gjorts starkare och den rekommenderade
> ekerspänningen höjts till mer rimliga nivåer
> vilket sägs ha förbättrat styvheten avsevärt.

Att Alpha340-fälgen numer är tyngre har säkert förbättrat styvheten,
högre ekerspänning gör det inte. En metalls styvhet(E-modulen) beror inte på hur spänd den är.
Därför är Alpha400-fälgen ännu bättre för styvheten, åtminstone i ett bakhjul med DT240-navet.

> Vad gäller olika ekrar höger/vänster på
> bakhjulet så hade jag fått för mig att det i
> princip bara gäller om man kör lätta runda
> ekrar?

Stämmer inte, det har med ekrarnas tvärsnitt (i princip massan) att göra.

> Att DT Aerolite och Sapim CX-Ray skall vara
> både lättare och starkare än
> Comp/SuperComp/Laser/etc.?

En starkare eker behöver inte vara styvare.
En tyngre eker är styvare, så länge de är i samma material.

> Har även sett att
> hjulbyggare lämnat betydligt längre garantier
> på hjul byggda med aerorekrar jämfört med
> runda, typ 5 respektive 2 år eller siffror i den
> storleksordningen.

Nja, tex superlight-bikeparts säljer hjul med både runda och aero-ekrar,
alla med Lebenslange Garantie gegen Speichenbruch.
Tex de här de här på (angivna) 1370g för 399 € och med en 23mm bred fälg (vilket BORDE göra hjulet styvare, än med en 19-21mm fälg med samma vikt).

23mm breda fälgar ger många fördelar, sammanfattas bra i bilden nedan
normal_go_wide_go_fast.jpg

Läs mer här: http://www.echelonsportcycling.com/posts/24-why-a-wider-rim-makes-for-a-better-ride

/Håkan

Jämfört med de Zipp jag rullade på förra året med 16/20 ekrar så är 28/32 helt klart massvis. Låga siffror på vågen är viktigt inte minst för internetcyklingen ;)

Men om jag formulerar om frågan då. Vilka komponenter skulle du välja om kravspecen är aluminiumfälg som helst skall fungera med både vanliga kanttrådsdäck och tubeless, nav med body som passar 11-delade Shimano/Sram-kassetter, lagom kompromiss mellan så låg vikt som möjligt och minimalt med flex, prisklass uppåt 10K inklusive allt (snabbkopplingar, däck, etc.) men givetvis gärna billigare.

Stan's NoTubes ZTR Alpha 340 är lättast men har tveksam styv- och hållbarhet, Alpha 400 kanske lite bättre men såklart tyngre. Kan man komma undan med färre ekrar om man tar den senare fälgen? Velocity A23 är ganska mycket tyngre men anodisering kan förstås vara snyggt med matchande nav. H Plus Son Archetype verkar inte vara officiellt tubeless-kompatibel?

Har förstått att du inte gillar flänsplaceringen på DTs nav så vad man skall köra istället? Några åsikter om Tune MIG70/MAG170? Väldigt lätta och ungefär samma prisklass som DT 240s. Är Chris King R45 värda den väl tilltagna prislappen eller betalar man bara för namnet? Vet du något om Alchemy ELF/ORC som också verkar populära för lätta hjulbyggen?

Senast ändrad:
Lite lagom relaterat till tråden så stötte jag på den här artikeln idag:
Debunking Wheel Stiffness

Tyckte artikeln var småintressant och jag är nyfiken på vad TS landar vid för hjul, tänkt i liknande banor själv även om jag är några pannor lättare.

Jag mailade strada wheels i uk häromdagen om prisförslag på;
Chris king R45 28, 24
Sapim cx ray
Notubes alpha 340
71kg vikt

Fick snabbt svar och blev avrådd alpha 340, se svaret nedan. De borde veta vad de snackar om

"Thanks for taking time to get in touch with us. We have many concerns building with the Stans road rims - the rims as so light they loose at least 30% of the spoke tnesion when the tyres are inflated which makes it diffcult to keep them true and in good condition. I have also quoted for the Pacenti SL23 rims which is just a little heavier but a lot more stable and tubeless ready as well."

Det blir pacenti om det blir nåt.

Mailade även killen som har dogstar i Norge (intense återförsäljare) han tyckte dock alpha 340 med 28 24. Han har ju byggt en god del hjul i sina dagar. Så ekrar ska du nog ha fler av om du vill ha hjul som håller.

robrob skrev:
> Jag mailade strada wheels i uk häromdagen om
> prisförslag på;
> Chris king R45 28, 24
> Sapim cx ray
> Notubes alpha 340
> 71kg vikt
>
> Fick snabbt svar och blev avrådd alpha 340, se
> svaret nedan. De borde veta vad de snackar om
>
> "Thanks for taking time to get in touch with us.
> We have many concerns building with the Stans road
> rims - the rims as so light they loose at least
> 30% of the spoke tnesion when the tyres are
> inflated which makes it diffcult to keep them true
> and in good condition. I have also quoted for the
> Pacenti SL23 rims which is just a little heavier
> but a lot more stable and tubeless ready as
> well."
>
> Det blir pacenti om det blir nåt.
>
> Mailade även killen som har dogstar i Norge
> (intense återförsäljare) han tyckte dock alpha
> 340 med 28 24. Han har ju byggt en god del hjul i
> sina dagar. Så ekrar ska du nog ha fler av om du
> vill ha hjul som håller.

Vad fick du för pris på Pacenti-alternativet?

Om du ska ha så lätta hjul som möjligt så föreslår jag att du kör med tub, lågprofil i kolfiber, då kan du spara ganska mycket vikt på fälgen om du vill komma en bra bit under 1454g. Det blir dock inte tubeless så klart.

Välj gärna ett baknav som har ett högre avstånd mellan flänsarna (ger styvare hjul) än DT 240 bakhjulsnav. Får du sedan en stor skilnad i avstånden mellan flänsarna (vilket du särskilt kommer få om du kör Shimano 11s) så välj en fälg med offset, DT rr440 asymetric eller Velocity A23 OC vilka du redan blivit tipsad om.

Framtill kan du nog köra med en lätt fälg som Stans 340 men 20 ekrat låter extremt. Ett framhjuls ekrar lossnar inte lika lätt men jag misstänker att resultatet av att de går sönder är tråkigare (om man cyklar på hjulet samtidigt).

Notera att 50g +- på fälgen inte är någonting du kommer märka skilnad på (förutom på vågen). Däremot så kan du märka av ett svagare hjul.
50 g längst ut på fälgen på ett hjul ger samma skilnad med avseende på accelerationen som som om du tappade 100 g på dig själv. För uppförsbackar i konstant hastighet så är 50g på kroppen och 50g på fälgen lika
Med det sagt så är det inget fel med att bygga lätta hjul för skojs skull.

Om du vill bygga lätta hjul så skulle jag tipsa om Weight Weenies hjulbyggartråd/subforum.

emilh skrev:
> robrob skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag mailade strada wheels i uk häromdagen om
> > prisförslag på;
> > Chris king R45 28, 24
> > Sapim cx ray
> > Notubes alpha 340
> > 71kg vikt
> >
> > Fick snabbt svar och blev avrådd alpha 340, se
> > svaret nedan. De borde veta vad de snackar om
> >
> > "Thanks for taking time to get in touch with
> us.
> > We have many concerns building with the Stans
> road
> > rims - the rims as so light they loose at least
> > 30% of the spoke tnesion when the tyres are
> > inflated which makes it diffcult to keep them
> true
> > and in good condition. I have also quoted for
> the
> > Pacenti SL23 rims which is just a little
> heavier
> > but a lot more stable and tubeless ready as
> > well."
> >
> > Det blir pacenti om det blir nåt.
> >
> > Mailade även killen som har dogstar i Norge
> > (intense återförsäljare) han tyckte dock
> alpha
> > 340 med 28 24. Han har ju byggt en god del hjul
> i
> > sina dagar. Så ekrar ska du nog ha fler av om
> du
> > vill ha hjul som håller.
>
>
> Vad fick du för pris på Pacenti-alternativet?

Klipper in svaret nedan. 930 pund, med frakt. Dyrt, finns ju lättare för samma pengar, men då sitter det inte chris king på:).

"Front Chris King R45 Road Racing Front/Pacenti SL23/Sapim CX Ray Silver or Black Spokes/Brass Nipples (black or silver nickel plated)

Rear Chris King R45 Road Racing Rear Shimano/Pacenti SL23/Sapim CX Ray Silver or Black Spokes/Brass Nipples (black or silver nickel plated)

Weight 1523.44g

Front and Rear Spoke Count Front: 24 Rear: 28

Extras included: 0/0/0/0/0

Total cost with TNT delivery is £939.90 inclusive of VAT.

Shipping to Sweden is £55"

För min del slutade det hela utan hjulbygge. Det blev istället systemhjul av vanlig kanttrådstyp, till en högre budget än planerat, men ändå inte...

Hade beställt ett Canyon Ultimate CF SLX ramset till vilken jag tänkt flytta över vissa delar av min nuvarande hoj men uppgradera drivlinan till 11-delat och bygga nya hjul enligt funderingar i denna tråd. Efter lite räknande och mycket funderande kom jag fram till att slutkostnaden för en komplett nya hoj skulle bli i samma storleksordning, så nu är min order ändrad till en 9.0 SL som levereras med Mavic R-Sys SLR.

Sam skrev:
> Vid valet av fälg, se
> http://fairwheelbikes.com/c/forums/topic/2013-rim-roundup/

Intressant artikel. Se även samma byggares åsikter om olika nav:

http://fairwheelbikes.com/c/forums/topic/2014-road-hub-review/

Notera att de tidigare delade HåkanC's välkända åsikter om DTs flänsplacering men att övergången till 11-delat förändrat situationen något. DT behövde nämligen inte flytta sina flänsar, men i princip alla andra tillverkare var tvungna att göra det för att få plats med de bredare kassetterna vilket gör att de har ungefär samma placering som DT numer.

För min del slutade det här: vackert, men inte provcyklat än, väntar fortfarande på delar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    107 KB · Besök: 36
  • image.jpg
    image.jpg
    118.5 KB · Besök: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    72.5 KB · Besök: 31
Ser snygga ut.
Varifrån köpte du dem, blev det 940 GBP alternativet?
Och vilka tubeless-däck skall du använda?

Du får gärna skriva mer om vad du tycker om den när du har använt dem ett tag,
Pacenti-fälgen verkar vara en av de intressantaste alu-fälgarna just nu, tillsammans med de här.
Pacenti-fälgen är lite väl dyr kanske.

/Håkan

Redigerat: Stavning

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp