[LVG] Hur mycket tittar du upp? (Sittställning)

eiskall

Aktiv medlem
Är inne på min fjärde/femte landsvägssäsong.

År för år har jag sökt en mer aggressiv sittställning. Det började med att jag åkte i bocken typ 90% av tiden, och så sänkte jag styret successivt. Har även varit hos Klas Johansson på bikefit.

Det känns bra i kroppen, förutom nacken som känns ansträngd. Jag vet med mig att jag är väldigt stel i nackmuskulsturen, så jag ska ta itu med det.

Nu har jag iaf börjat vila nacken genom att inte titta rakt fram hela tiden utan växla mellan att titta närmre och längre framför cykeln. Utifrån vad trafiksituationen tillåter, såklart. Tidigare tittade jag nog mest på ett och samma avstånd, ungefär som på transportsträcka med mtb. Men som sagt, om jag gör som ovan så funkar det utan att nacken klagar.

Är det fler som gör som jag?

Eller kan ni titta rakt framåt obehindrat i flera timmar?

Senast ändrad:
Jag sitter inte hopvikt direkt men tränar nacken successivt under säsongen, vårens premiärtur på +5h känns. Värre var det när man bara cyklade mtb på vintern, nu med bockstyre på cx är det inte lika jäkligt.

Varierar - absolut.
Samt titta upp med ögonen istället för att lifta hela huvudet. Har inte ont alls och ligger i bocken kanske 75%

Nacken är svår, börjat köra tempo och nacken är ett seriöst problem, faen vad det är kämpigt och vad ont jag får. Jag tittar ner mot ramen någon sekund här och där, på lugna avsnitt av vägen.

Att borra ner huvudet är ju den största förbättring man kan göra rent aerodynamiskt, så det är ju självklart att man gör det. Tycker man att trafiksäkerhet är viktigare än KOMs så är man ingen seriös cyklist IMHO.

Ibland tittar jag mot horisonten genom slitsarna i skärmen på hjälmen. En nackdel är att hjortdjävlarna kan komma för nära innan man ser dom.

GoranS sa:
Eller så gör man som en TdF-vinnare
http://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com/

Tillägg: Är Froome uppväxt på trainer/rullar? Eller i öde land där man inte måste förhålla sig till andra trafikanter?

Senast ändrad:
OnT: när kotpelaren sjunker ner mellan axlarna brukar det bli jobbigt att hålla blicken uppe. Ibland kommer jag på mig med såna trötthetsfasoner, läge att strama upp hållningen.

Ligger man inbäddad i en klunga behöver man ju oftast inte se så mycket mer än hjulet framför sig? ;)

Jag cyklar väl inte direkt med de snabbaste grupperna och tävlar inte alls. Ändå upplever jag mig nog sitta förhållandevis aggressivt jämfört med majoriteten cyklister, med cirka 13 cm drop från sadel till reglage och stor andel av tiden i bocken.

Normalt upplever jag ingen direkt trötthet i nacken, så länge jag inte försöker mig på att bära cykelkeps under hjälmen. Med keps blir det väldigt snabbt jobbigt då hela huvudet måste vinklas upp för att se mer än någon meter framför mig under skärmen. (Och att vinkla upp skärmen går icke, både ser ut och känns helknasigt…)

Geraint Thomas nämnde att Froome tittar ned i backen för det mesta och att hans aero-hjälm kanske inte var den mest lämpade för den ställningen.

Och se upp i trafiken:

Senast ändrad:
Det finns annars olika metoder när man börjar bli trött i nacken...

Bilagor

• BlancoYakimaWeb.jpg
    BlancoYakimaWeb.jpg
    22 KB · Besök: 27
Efter några våldsamma vurpor med bil och motorcykel fick jag diagnosen artros i nacken. Läkaren jag träffade på den tiden skrev ut värktabletter och menade att jag skulle behöva äta dem livet ut. Började sedan cykla och hade klara problem att hålla upp huvudet. Att ligga i bocken var inte att tänka på grund av både smärta och stelhet. Efter några år med intensiv cykling började problem, lite otippat, att avta och sedan helt försvinna. Någon menade att nackmusklerna ha tränats upp just på grund av cyklingen och på så sett bildat en stärkande krage.

Kollade idag när jag var ute på en 24-mila solorunda hur jag höll huvudet. Körde i bocken en stor del av tiden på grund av vinden. Under hjälmen hade jag en Raphakeps med skärmen rakt fram plus slipade pilotsolglasögon. Som jag bedömde det höll jag huvudet i ungefär samma position hela tiden och kunde då utan problem se cirka 10-12 meter framåt och det kändes ok för att hinna uppfatta hål och liknande faror.

Sedan tror jag att en stark bål har stor betydelse för hur aggressiv sittställningen man klarar. Inför denna säsong, med bl.a. Sverigetempot och hela Ride of Hope på programmet har jag jobbat hårt med både styrketräning och poweryoga och det känns faktiskt betydligt bättre i sadeln och jag blir inte lika trött i kroppen som vanligt.

Sen ska man inte fundera så mycket på höjdskillnad mellan sadel och styre. En stor skillnad där kan bero på långa armar och/eller kort ram. Jag har stort drop, ca 15-16 cm, men sitter ändå mer upprätt än många andra.

Jag fick en lysande idé (tror jag?!) inför helgens långlopp. Kanske om jag sätter min backspegel framåt istället, så man kan titta ner och ändå se framåt :) vad tror ni om det? Någon som testat?

Bilagor

• 20160511_193323.jpg
    20160511_193323.jpg
    98.9 KB · Besök: 58
Jag sitter så att jag med händerna uppe på styret, lite bakom hoodsen, kan cykla med full koll och full fart. I bocken åker jag med böjt huvud och får titta upp återkommande. Aeroposition med horisontella underarmar är ett bra mellanting med helt ok koll.

Jag sitter med 12-13 cm drop till styret, 13-14 till reglagen.

Såhär två månader senare så har jag insett att mitt problem egentligen inte i första hand handlar om hur mycket jag tittar upp. Kom till slut på mig själv med riktigt taskig arbetsställning även på jobbet. Har tänkt att jag har suttit ok eftersom jag har varit rak i ryggen, men insåg till slut att jag hade armarna rakt framåt som en sömngångare :(

Det handlar snarare om svag muskulatur i baksidan axlar, framåtroterade axlar och allmänt dålig hållning. Gamnacke helt enkelt. Märker en enorm skillnad hur högt jag kan titta innan det ömmar när jag har axlarna på sidan av kroppen där de ska vara, och när de är framsläppta.

Jag har börjat med facepulls/tryndrag för att stärka upp baksidan axlar/rygg. Ska även köra lite annan core-träning. Under tiden tänkte jag även köra en något kortare stam för att inte hamna för utsträckt på lvg:n. Jag har rätt goda förhoppningar om att komma tillrätta med det hela!

Tillbaka
Topp