LVG i Idre

micro553

Medlem
LVG i Idre
Är i Idre en vecka med familjen. Har med mig racern och tänkte höra:

1. Tips på turer med utgångspunkt från Idre By.
2. Om nån mot förmodan är sugen på en runda så hojta till

Googlade lite och hittade väg 70 t o r Norge. Samt till Grövlesjöns fjällstation - Väg 221?
Även vägen upp mot Idre Fjäll runt och komma ut på väg 70.

Men kanske finns fler bra tips.

Tack på förhand.

LVG i Idre
Hej!

En trevlig tur som jag har åkt från Grövelsjön, men som kan "förskjutas" lite med start och stopp i Idre, är att cykla upp till Grövelsjön som skogsvakt säger och att sedan svänga in mot Norge och Elgå. Efter någon mil kommer man till en korsning där man svänger vänster mot Sorken. (Enda kruxet här är att det blir grus några km, men om man inte har nåt emot det är det en finfin väg!) Sedan svänger man vänster mot Drevsjö/Flötningen/Idre så är det några mil finfin cykling kvar hemåt. Ett tips är också att stanna till på Supermarket Gränsbua i Flötningen (konsumbutik) för lite förfriskningar inför sista etappen :) Tror att rundan landar på ca 13 mil.

Mvh
Kristofer

LVG i Idre
Tack för tipsen,

Var ute på morgonen nu och körde upp till Nipfjället. Trodde man skulle kunna komma runt till Fjätervålen men verkar inte gå pga grusväg. Testade både att svänga in vid Idre fjäll och att åka upp till Nipfjället.

Men bra backar och härlig utförskörning ner :)

Den 13 milaren ovan lät perfekt.

Är det Väg 221 in i Norge du menar eller är det väg 70? Får kolla kartan lite mer noggrant. Du har den inte på GPX ? ;)

LVG i Idre
micro553 sa:
Tack för tipsen,

Var ute på morgonen nu och körde upp till Nipfjället. Trodde man skulle kunna komma runt till Fjätervålen men verkar inte gå pga grusväg. Testade både att svänga in vid Idre fjäll och att åka upp till Nipfjället.

Men bra backar och härlig utförskörning ner :)

Den 13 milaren ovan lät perfekt.

Är det Väg 221 in i Norge du menar eller är det väg 70? Får kolla kartan lite mer noggrant. Du har den inte på GPX ? ;)
Backen mot Nipfjället är fin, nästan 400 höjdmeter stigning i samma backe, eller iaf samma stravasegment. Svårt att hitta sånt i Sverige annars. :-)

Vägen till Elgå är riktigt fin, den kan jag rekommendera. Jag körde bara dit och vände, det blev ingen direkt runda av det, men jag slapp iaf grusvägen.

LVG i Idre
Det är väg 221 in i Norge, från Storsätern strax söder om Grövelsjöns fjällstation. Den väg du kommer tillbaka på till Idre sen är väg 70.

Mvh
Kristofer

LVG i Idre
Vilken runda!

Tog och körde enligt tipset ovan och det var verkligen fint. Renar, räv, fors fjäll backar och en superhärlig grusväg.

Tack för tipset - ska nog klämma in ett varv till innan vi åker hem.

Tillbaka
Topp