[LVG] Köp av racer, Cannondale CAAD9 vs. Synapse

alexva

Ny medlem
Hej! Jag är i processen att köpa min första racer och jag har få ner fältet till två cyklar i min prisklass. Cannondale CAAD9 eller Cannondale Synapse. Då det är min första racer är jag ute efter en instegscykel, men jag vill inte att den ska ha onödigt mycket komfort för det. Hellre tar jag en "riktig" racer jag kan träna med. Vad jag förstår är CAAD9an lite mer riktig och Synapsen har högre komfort, stämmer det?

Cykloteket har en CAAD9 med 105 för 15000kr vilket känns ganska ok, dock har den FSA-hjul som jag är osäker på. Jag vet inte specifik modell då dom inte har det utskrivet och jag har inte hunnit fråga.

Nu undrar jag om jag gör ett bra val om jag väljer CAAD9 eller borde jag lägga mina pengar någon annanstans?

Tack på förhand,
Alex

Hej.

Kanske inte till så mycket hjälp då det är min första "moderna" racer och jag kan bara jämföra med en gitane stålracer från tidigt 80-tal. Men jag har en CAAD9 med 105 på. Troligen samma som du funderar på och jag är grymt nöjd med den. Men som sagt, kan inte jämföra med mycket. Men jag tror inte du kommer bli besviken om du väljer en sådan iallafall.

vÃrtecken.gif ht=375

Lycka till

MVH
Erik

CAAD9 var väl cannondales absoluta toppram för inte så många år esn, och om dom inte har ändrat den är det samma ram som gårr girot och touren, dvs så rejsigt det blir!
Jag hade gärna haft en CAAD9, mycket hellre än synapse!

Eftersom du vill ha en riktigt racer skulle jag säga Caad9, hade haft en sådan ram om jag inte fått en SystemSIX för bra pris. Läser man på lite om Caad9 så har jag aldrig läst om någon som varit det minsta missnöjd med den, lovordad överallt (ej läst tyska tester).

Sen är det väl lite smaksak att jag hellre lagt pengar på en ram som är handgjord i USA än en som är tillverkad någonstans i Taiwan eller annan stans i asien. Men mest psykologiskt tror jag.

Lycka till och välkommen till Cannondaleträsket, du lär aldrig ta dig därifrån.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> CAAD9 var väl cannondales absoluta toppram för
> inte så många år esn, och om dom inte har
> ändrat den är det samma ram som gårr girot och
> touren, dvs så rejsigt det blir!
> Jag hade gärna haft en CAAD9, mycket hellre än
> synapse!

Nästan rätt. Cunego körde Caad8 men Caad9 har inte varit med där. Skillnaden på de två ramarna är att toppröret är lite större i framänden på 9an för att ytterligare bli lite styvare. Annars är de samma ramar vad ja vet.

Tack för alla svar! Nu har jag fått den lilla motivation jag behövde för att knuffa mig in på CAAD9an. Ska bli spännande att känna hur den är att cykla på.

Jepp, jag hade en Caad7 för något år sen (i stort sett samma som caad9) och det var en mycket bra ram. T.o.m. så rolig att jag kunde tänka mig en systemsix om bara min Tarmac kunde gå sönder någon gång...

castrello: Lägg Tarmacen bakom grannens bil när den ska backa ut så är det lätt löst. :)

cerro skrev:
> castrello: Lägg Tarmacen bakom grannens bil när
> den ska backa ut så är det lätt löst. :)

Jo, men nu är det inte riktigt säsong för att vänta på ny ram. Men jag har bläddrat och tittat på systemsix och försäkringsbolaget skulle ersätta så...

Finns för bra pris på ebay annars, där köpte jag min efter att Jensen köpt sin och tipsade mig om en.

Jag äger en CAAD7 och har provkört Synapse en vecka på Gran Canaria.

Jag skulle välja CAAD9an lätt! Inte för att Synapsen är en dålig hojj men...

CAADen är:
* ramen är nästan ett halvt kilo lättare än Synapsen
* den är mer fartstabil än Synapsen
* styvare än Synapsen

Komforten är fin på båda... Och för en gubbe som mig så är den högre framändan på Synapsen trevligt men det väger inte upp det andra.

Stalle

MEN! Jag som letade i evigheter och hittade inte 08 med den färgen, där ser man. Då kanske det är 08or dom säljer på cykloteket, måste fråga för att försäkra mig. Tack ska du ha iaf, nu är jag lite bättre informerad! :)

lätt hänt, det ä inte så uppenbart när man väl tagit sig förbi första sidan + att det inte ä så självklart att de ska ha så totalt olika modeller för USA gentemot europa

Hej

jag går också pch funderar på CAAD9 cyckeln. Men jag undrar om det är någon som har erfarenheter av cannondales six13 ram och hur dessa står mot varandra. Är priskillnaden motiverad för att få lite kolfiberrör också?!

/B

Utan att ha kört på six13 skulle jag nog rekommendera caad9:an. Billigare,lättare (har jag för mig), snyggare, billigare. De där kolfiberrören gör ärligt talat inte så mycket. Det visade något test. Ska du ha cannondales kolfibermix så är det bättre att satsa på system six.

castrello skrev:
> Utan att ha kört på six13 skulle jag nog
> rekommendera caad9:an. Billigare,lättare (har jag
> för mig), snyggare, billigare. De där
> kolfiberrören gör ärligt talat inte så mycket.
> Det visade något test.

Ja det är flera test som har visat att skillanden mellan CAAD9an och Six13 är i stort sett obefintlig.

(Jag har dock för mig att Six13 är några gram lättare. Tvärt om mot va Castrello tror men jag minns inte heller riktigt).

Stalle

Kung Stalle skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Utan att ha kört på six13 skulle jag nog
> > rekommendera caad9:an. Billigare,lättare (har
> jag
> > för mig), snyggare, billigare. De där
> > kolfiberrören gör ärligt talat inte så
> mycket.
> > Det visade något test.
>
> Ja det är flera test som har visat att skillanden
> mellan CAAD9an och Six13 är i stort sett
> obefintlig.
>
> (Jag har dock för mig att Six13 är några gram
> lättare. Tvärt om mot va Castrello tror men jag
> minns inte heller riktigt).

Kollade på WW. En 2006 58 cm caad 8 vägde 1280, medan en six13 med si bottom bracket (vad kan ett sånt väga? max 150 gram..?) storl 56 vägde 1536. Så tror nog caad9an är något lättare. Även om det kan skilja mellan årsmodeller, lack, färg (t.ex. vit färg tyngre än vissa andra färger).
>
> Stalle

njaaa, six13 ä lite lättare än caad9, beror lite på vilken six13 version. denna vanliga six13:
DSC02261.jpg

Pro versionen med SI vevlager o överör i kolfiber väger ytterlogare lite mindre. SI vevparti, aluminium versionen inkl. vevlager, väger ca 618 gram. gentemot 761 som dura-ace väger.

men skulle nog snarare ställa mig frågan hur åkkomforten o vridstyvheten skiljer. six13 ska tydligen vara riktigt bekväm att åka på o ändå svara fint på igångdrag osv. men det skulle inte förvåna mig om det stämmer in rätt bra på caad9 med

Tillbaka
Topp