Lvg-lopp 2017

Barrett

Aktiv medlem
Lvg-lopp 2017
Vilka landsvägslopp ska man köra 2017?

Jag har bara kört två Vätternrundor för några år sedan och Velothon 2016.

Har blivit taggad att köra lite mer i år, men har noll koll på vilka lopp som är bra? Tänkte mig försöka få till 5-6 lopp mellan ca. April-sept. Gärna hyfsat jämnt fördelat, alltså typ ett per månad.

Är anmäld till Skandisloppet och Velothon.
Funderar lite på Östgöta loppet och Tre berg? Vad finns det mer, kanske framför allt runt juni-aug.

Jag gillar tävlingsmomentet men är knappast elit-ämne. Så vi pratar lämpliga tävlingar för halvsnabb halvgubbe. :)

Lvg-lopp 2017
Eveningstar sa:
Måste man ha elitlicens för SM? Går det inte med vanlig veteranlicens om man är över 30?

För alla mästerskap vore det väl konstigt om kravet inte var minst elitlicens.
Men det är ju fullt rimligt att att det under samma arrangemang körs andra klasser, som ej har SM-status.

Jag har ju dock inte den inblicken i cykelsverige. Söker man på SCF så finns inga SM tävlingar. Dock Swecup, vilket innehåller helt olika tävlingar och klasser beroende vart man läser. I ena fallet en lång rad klasser i hela spannet i andra fallet enbart Junior/elitklasser och ingen info om supportklasser.

Lvg-lopp 2017
Barrett sa:
Eveningstar sa:
Måste man ha elitlicens för SM? Går det inte med vanlig veteranlicens om man är över 30?

Men det är ju fullt rimligt att att det under samma arrangemang körs andra klasser, som ej har SM-status.

Jag har ju dock inte den inblicken i cykelsverige. Söker man på SCF så finns inga SM tävlingar. Dock Swecup, vilket innehåller helt olika tävlingar och klasser beroende vart man läser. I ena fallet en lång rad klasser i hela spannet i andra fallet enbart Junior/elitklasser och ingen info om supportklasser.

Å andra sidan, är det några prestationskrav för att få lösa elitlicens? Har för mig att det åtminstone för några år sen hävdades att vem som helst kunde lösa sådan licens. Därmed inte sagt att jag tycker du vare sig ska lösa det eller ställa upp på SM (i alla fall detta år).

Lvg-lopp 2017
GoranS sa:
Barrett sa:
Eveningstar sa:

Å andra sidan, är det några prestationskrav för att få lösa elitlicens? Har för mig att det åtminstone för några år sen hävdades att vem som helst kunde lösa sådan licens. Därmed inte sagt att jag tycker du vare sig ska lösa det eller ställa upp på SM (i alla fall detta år).

Precis. För mig är det oavsett krav från SCF ointressant att lösa elitlicens eller ställa upp i mästerskapstävlingar. Ev. supportklasser om sådana finns kan ju dock vara av intresse.

Lvg-lopp 2017
Stumpy sa:
Det är alltså tävlingar och inte motionslopp du är ute efter?

Kanske inte så att jag utesluter rena motionslopp per default. Jag är inte så intresserad av att myscykla och fika längsvägarna, men o andra kan ju dessa lopp vara lite vad man själv gör dom till. Som jag ser det som så tävlar ju dom flesta som jag i huvudsak mot sig själv, med andra.
Men tävlingsmomentet är kul och jag kan tycka att man går igång lite extra när tidtagning och placering är med i bilden. Licens har jag redan löst så det är iaf inget hinder.

Nu har jag inte kört Långloppscupen, men något motsvarande för lvg låter kul. Finns det?

Senast ändrad:
Lvg-lopp 2017
Lvg-lopp 2017
Manurhin2 sa:
Fryksdalen 3-dagars är fin
Speciellt prologen .
Är det den som går uppför Tossebergsklätten
IMG_1181.JPG

Men för den som synen kvar efter målgång är utsikten fin
Hovfj%C3%A4llsrace+2.jpg

http://www.sunneturism.se/turid/product/12452
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tossebergsklätten

/Håkan

Lvg-lopp 2017
Bama sa:
Du har så fel man nånsin kan ha. Prologen på Fryksdalen 3-dagars är avskyvärd, särskilt för oss tjockisar.
Du kan ha rätt , jag brukar inte få vara med på prologen .
En normal dag är jag i alla fall först in på linjeloppet , tycker det går ganska sävligt ;-)

M

Tillbaka
Topp