[LVG] Mer om däckstryck

[LVG] Mer om däckstryck
Neeeeeej... nu rasade hela världen. Såhär kan vi inte ha det! Det måste finnas mätbara resultat på vad som är optimalt däcktryck. Jag menar.... vi måste ju tänka på trådar som "Vilket däcktryck till vättern" och "Vilket däcktryck på cykelvasan"

I går körde jag 100k med 7,5 bar i bakdäcket och 7 bar i framdäcket (25mm). Det var förstås alldeles för mycket och det blev lite stötigt, så fort asfalten var dålig. Men det var trevligt på den lite nyare asfalten. Trött i benen idag, beror för modligen på att jag körde med alldeles för högt tryck :p

Senast ändrad:
[LVG] Mer om däckstryck
Eh? Hur fasen tänkte dom :-)
https://janheine.wordpress.com/2016/03/09/tire-pressure-take-home/ sa:
To get the same tire drop with supple tires, you would need to run them at higher pressures. But is 15% tire drop really what you want with supple tires?
The answer is “No”. The 15% tire drop is an arbitrary value. However, even if it’s only by coincidence, the values in Berto’s chart actually work quite well for Compass tires. They’ll result in more than 15% tire drop

[LVG] Mer om däckstryck
emmer sa:
Eh? Hur fasen tänkte dom :-)
https://janheine.wordpress.com/2016/03/09/tire-pressure-take-home/ sa:
To get the same tire drop with supple tires, you would need to run them at higher pressures. But is 15% tire drop really what you want with supple tires?
The answer is “No”. The 15% tire drop is an arbitrary value. However, even if it’s only by coincidence, the values in Berto’s chart actually work quite well for Compass tires. They’ll result in more than 15% tire drop
Dom tänkte väl som så att däckstrycket i Berto's tabell är rätt bra för deras däck. Inte för att det ger 15% drop utan för att det ger mer än 15% drop?!

[LVG] Mer om däckstryck
eketjall sa:
Dom tänkte väl som så att däckstrycket i Berto's tabell är rätt bra för deras däck. Inte för att det ger 15% drop utan för att det ger mer än 15% drop?!
´
Jo, men de snurrar ju in sig i något som låter som att "supple" (följsamma) däck däck sjönk ihop mer är styva däck vid samma tryck vilket lät extremt kufigt.
Att styva däck mår bättre av mindre än 15% och att följsamma fixar lite mer är en sak.
Men när såg man senast ett däck som ens orkade bära cykeln (~5kg) utan luft, och att det skulle göra något att tala om i trafik (~40kg)

[LVG] Mer om däckstryck
Rätt tryck är ju en ständig fundering. Som jag tolkar artikeln så är det bara till att pysa ut lite luft, så blir allt rätt.

Tillbaka
Topp