LVG: Någon som cyklar i Oslo?

Jag kör helst MTB men kan allt lockas med på lite lvg med. Har du nån bra runda? Och var bor du?
Jag bor på Pilestredet park och jobbar ute på Fornebu. Bott här en månad så haiitar väl "så där" än så länge.

/T

Bor vid lysaker så väldigt nära Fornebu. Är lite sämre på rundor här i Oslo, finns ju holmenkollen för backträning. Maridalen fast blir lite monotont att cykla där fram och tillbaka.
Försöker hitta mig någon bra 100km runda man kan köra.

Det är ju himla fint förbi holmenkollen, bara kört MTB utåt där men lite vägar borde man väl kunna hitta?
Är i sverige i helgen men vi kan väl försöka få till en tur nästa vecka? YR säger att vädret är bäst på torsdag men vi får se.

PMar mail o nummer

/T

Bodde i Oslo mellan -08 och -10 och har cyklat mycket lvg runt byn. Det finns mkt landsvägar utåt Gardemoen, öst, nord öst från Oslo. Från dina trakter kan du också ta dig mot Baerums verk fortsätta upp mot Hönöfoss.......man kan cykla upp längs Tyrifjorden och om man vill och har tid runt hela fjorden, det blir i underkant av 20 mil.....som jag minns det...

Vet att flera cykelklubbar brukade värma upp med ett par varv i Maridalen eller upp och ned för Grefsenkollen några ggr för att sen sticka ut på en runda ut mot Romsås, där kan man sen välja att gå nordväst mot Rotnäs eller nordöst-ish mot Lilleström eller gardemoen typ..

Från aker brygge kan du färga över till Nesoddtangen och sen ta dig hem igen via .....e18 eller andra vägar som löper parallellt... eller sticka söderut ner mot Dröbak innan du vänder hem igen.

Från Grönland upp på Ekeberget/Nordstrand, söder ut och koppla på 155:an mot Yttre Enebakk eller åt andra hållet till Ski och sen hem.....blev runt 7-8 mil och för dig i Fornebu så blir det kanske en 9-10 in alles....

Go tur!

//A

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Bodde i Oslo mellan -08 och -10 och har cyklat
> mycket lvg runt byn. Det finns mkt landsvägar
> utåt Gardemoen, öst, nord öst från Oslo. Från
> dina trakter kan du också ta dig mot Baerums verk
> fortsätta upp mot Hönöfoss.......man kan cykla
> upp längs Tyrifjorden och om man vill och har tid
> runt hela fjorden, det blir i underkant av 20
> mil.....som jag minns det...
>
> Vet att flera cykelklubbar brukade värma upp med
> ett par varv i Maridalen eller upp och ned för
> Grefsenkollen några ggr för att sen sticka ut
> på en runda ut mot Romsås, där kan man sen
> välja att gå nordväst mot Rotnäs eller
> nordöst-ish mot Lilleström eller gardemoen
> typ..
>
> Från aker brygge kan du färga över till
> Nesoddtangen och sen ta dig hem igen via .....e18
> eller andra vägar som löper parallellt... eller
> sticka söderut ner mot Dröbak innan du vänder
> hem igen.
>
> Från Grönland upp på Ekeberget/Nordstrand,
> söder ut och koppla på 155:an mot Yttre Enebakk
> eller åt andra hållet till Ski och sen
> hem.....blev runt 7-8 mil och för dig i Fornebu
> så blir det kanske en 9-10 in alles....
>
> Go tur!
>
> //A

Många bra tips!

Tack så mycket! :)

svårt att hitta bra rundor med lite backar och trafik, men ut mot nesodden/ski/moss finns det val endel vagar med inte allt for mycket trafik? (Frøy tranar val dar) Eller ut mot asker och hurum. Har aldrig cyklat dar sjalv bodde 8år på grorud så jag cykla alltid mot gardemoen/grua el sørum. Nu bor jag i sørumsand.

Jag har kört en del landsväg runt Oslo men det jobbiga är ju att man måste ta sig ur stan för att hitta något kul förutom Maridalen og Holmenkollen.
Jag har kört med Fröy IF http://www.froy.org/ som för det mesta utgår från Hvervenbukta söder om stan och där finns ganska många kul vägar men det är lite trist att nästan ha två mil dit fran Majorstua.

Så jag tröttnade på landsväg här och tog upp mountainbikandet igen och det är riktigt bra uppe i Nordmarka och även Östmarka tycker jag är riktigt bra..

Sen har jag kört mycket downhill uppe vid Frognerseteren och Tryvann men kraschade riktigt illa för en månad sen så med tre kompressionsbrott i ryggen och tre trasiga revben så blir det inte så mycket cykling den närmaste tiden men vi får samla ihop oss till Happyrides till våren :-)

Tillbaka
Topp