Var vill man inte missa att cykla XC mellan Göteborg och Oslo

orpon

Medlem
Ska köra en bit upp i Norge med cykel i bilen och funderar på att stanna någonstans typ halvvägs och cykla lite XC och övernatta (i bilen).
Har ni några tips på fin XC/stig cykling i krokarna mellan Göteborg och Oslo (typ 30-60km)
Hittade Dalslands XC i Bengtsfors

Kan den kanske vara något, eller har ni bättre tips?

Oslo och Göteborg är två stigområden i världsklass. Det är inte fel att hoppa över mellanområdena och lägga tiden runt dessa städer. Men om du behöver ett avbrott i bilkörningen rekommenderar jag stigarna kring Björnerödspiggen. Nu skriver du XC, men om du kan tänka dig att skruva upp tekniknivån lite är Ramsvik ett helt magiskt område som jag försöker besöka årligen.

Oslo och Göteborg är två stigområden i världsklass. Det är inte fel att hoppa över mellanområdena och lägga tiden runt dessa städer. Men om du behöver ett avbrott i bilkörningen rekommenderar jag stigarna kring Björnerödspiggen. Nu skriver du XC, men om du kan tänka dig att skruva upp tekniknivån lite är Ramsvik ett helt magiskt område som jag försöker besöka årligen.
Ok, tack för tips. Så Göteborg, är det typ Delsjön där det finns lite utmärkt att hitta runt i?
Björnerödspiggen verkar intressant. Går det att hitta runt där, eller bör man pyssla till en gpx innan?

Ok, tack för tips. Så Göteborg, är det typ Delsjön där det finns lite utmärkt att hitta runt i?
Björnerödspiggen verkar intressant. Går det att hitta runt där, eller bör man pyssla till en gpx innan?
Björnerödspigen är mestadels uppmärkt strövled. Godbitarna är tydligt angivna i Trailforks.

I Delsjön kan du inte förlita dig på ledmarkeringar. Där finns dock stig nog för många dagar. Trailforks har massor av gottgott att botanisera bland.

Tillbaka
Topp