[LVG] Nya hjul?

[LVG] Nya hjul?
MickeS:
Jag förstår din tveksamhet inför Citec, särskilt om du redan har ett par Elite-hjul.

Hed Jet 60 är bra hjul, jag har själv en äldre variant (Jet 2000) på min plastcykel
normal_H%C3%B6ger%20sida.JPG

Härligt resonansljud från kolfibern när man cyklar med dem.

Cosmic Carbone-hjulen är tillverkade på samma sätt, men eftersom HED (och Zipp) har patent på en speciell aeroprofil borde HED-hjulen vara mer aerodynamiska än Cosmic Carbone, särskilt som Cosmic Carbone-fälgen är "bara" 52mm hög. Men HUR mycket mer aerodynamiska Hed Jet 60 är vet jag inte, Cosmic Carbone finns med i det här testet: http://www.zipp.com/documents/TourArticleP5.pdf
men jag vet inte om ngt jämförbart test av Hed Jet 60.

Det enda som är från HED i mina hjul är fälgarna, naven är DA 7700-aero (slitsade hål) och ekrarna är Sapim CX Ray fram och på vänster bak.
Jag köpte dem av Lars på http://www.racerdirekt.com , men tydligen säljer han inte lösa HED-fälgar längre.

Vad är det för nav och ekrar på dagens Jet-hjul? ( http://www.hedcycling.com är nere)
När jag köpte mina hade HED-naven lika dåligt rykte som AC-nav och de hade en förkärlek för titan-ekrar som förutom att vara onödigt FETA tydligen gärna gick sönder och var svåra att få tag på som reservdelar.
Men det var några år sedan.

/Håkan

[LVG] Nya hjul?
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det något fulare än att ha olika däck
> fram/bak - hur skall det inte se ut med olika HJUL
> då? ;-)
>

om det görs rätt så kan det se ganska pro ut!
8.jpg

bild från GrahamWatsom.com

ett Cosmic Carbone bak och Elit fram skulle helt klart funka! som "budget" lösning

[LVG] Nya hjul?
Skall ha ett par hjul för tävling, linje och TT, + tempoträning en gång p/v HELST av allt vill jag köpa kolfiberhjul OCH ett disc hjul! De ramar jag har och röra mig inom är är ca 14K.De hjul jag tävlar på nu har en 30 mm hög profil men är rätt tunga(1800 g).
Planet-X hjul, både högprofil och ett disc hjul rymms inom budgeten men... Naven? Håller de några år med bra service, eller?
Alternativ 2 är att köpa ett par ZIPP 303:or att köra både tempo och linje med.
Några åsikter eller förslag?

[LVG] Nya hjul?
JT skrev:
> Skriv gärna en butiksrecension när du fått
> hjulen. Tycker den internetbutiken ser lite
> suspekt ut. Varken kontaktinformation eller
> köpvillkor finns.

http://www.speedzone-bike.de/shop_content.php?coID=3

edit: Skickade ett mail med fråga om leveranstid och fick snabbt svar av
Speedzone
Christian Siebert
Thälmannstr. 60
39291 Möser
Tel.: 017622050689
Fax: 039222/3418
www.speedzone-bike.de

Senast redigerad av en moderator:
[LVG] Nya hjul?
Eh, har du pratat med dem? Verkar inte så hejsanhoppsanseriösa att döma av hemsidan... Hittar du ett telefonnummer eller en mailadress till dem? (if it's too good to be true...)

[LVG] Nya hjul?
JLarsson skrev:
> Eh, har du pratat med dem? Verkar inte så
> hejsanhoppsanseriösa att döma av hemsidan...
> Hittar du ett telefonnummer eller en mailadress
> till dem?
Nepp, nepp och nepp. Men jag fick dem i svarsmailet.
edit: men stibbo sökte bättre:-)

(if it's too good to be true...) - priserna är liite bättre på vissa saker än hos andra firmor men inte så pass att jag drar öronen åt mig.
Och jag beställde mot pf så jag ligger inte ute med några pengar.

[LVG] Nya hjul?
Hed Jet 60 blir säkert bra. Ett annat alternativ som kan fungera om man är ute efter kolfiber för en rimlig peng är t.ex. p-light, spike-racing eller cephyr. Jag tror det är samma asiatiska kolfiberfälg på alla dessa, med lite olika nav och ekrar. Ett exempel är Cephyr, där jag bad om prisinfo på ett par hjul. Han bygger dessa själv och med Am Classicnav (205 bak och micro fram), Sapim CX-ray ekrar och 38 mm fälg hamnade prislappen på 529 euro. Med 50 mm fälg blir priset ca 600 euro. Det vore dock intressant att höra någon som har testat dessa fälgar...

[LVG] Nya hjul?
stibbo skrev:
> Impressum? Där står det vem som är ansvarig
> för"butiken" samt en e-post adress, eller?

Klickar jag på "impressum" så står det

" Main page » Catalog » Impressum

Impressum
Put here your Company information."

[LVG] Nya hjul?
Jag har märkt att LCK håller sig framme när det är Tempo t.ex i Umeå(NM) denna helg. Så... Vad skall du använda hjulen till, tempo eller linje?

[LVG] Nya hjul?
JLarsson skrev:
> stibbo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Impressum? Där står det vem som är ansvarig
> > för"butiken" samt en e-post adress, eller?
>
> Klickar jag på "impressum" så står det
>
> " Main page » Catalog » Impressum
>
>
> Impressum
> Put here your Company information."

Hur hejsanhoppsanseriös är du själv som sitter med skräpbrowser;-)

Startseite » Katalog » Impressum
Impressum
Anschrift und Inhaber / Inhaltlich Verantworlicher gemäß §6 MDStV: :
Speedzone
Herr Christian Siebert
Thälmannstr. 60
D - 39291 Möser

Telefon: 0176 - 22 050 689
Fax: 039222 - 3418
eMail: speedzoneshop@yahoo.de

USt-Ident-Nr.: DE814315272

Bankverbindung :
Commerzbank Filiale Burg
39288 Burg

BLZ: 810 400 00
Kto.-Nr.: 163 175 301

Swift: COBADEFF818
Iban: DE29810400008401631753
Design und Technische Realisierung :
descript design solutions
Dimanski + Partner
Eulenbruch 12
D - 39291 Hohenwarthe
www.descript.de
info@descript.de

Bildquelle: www.photocase.de

[LVG] Nya hjul?
JLarsson.
När jag klickar på Impressum komer det fram följande:Anschrift und inhaber/inhaltnicht osv... Där står bla följande: Speedzone
Herr Christian Siebert
Thällmanstrasse
Osv
Osv
Telefon 0176-22050689
Fax
eMail
Osv

[LVG] Nya hjul?
stibbo skrev:
> Jag har märkt att LCK håller sig framme när det
> är Tempo t.ex i Umeå(NM) denna helg. Så... Vad
> skall du använda hjulen till, tempo eller linje?

http://www.luleack.se/
Ja, gammgubbarna i klubben kör imponerande fort :-) Inte ens med nya hjul kommer jag att ha en chans men det kommer att se bra ut iaf;-)
Hjulen kommer att snurra på både linje&tempo.

[LVG] Nya hjul?
stibbo skrev:
> Varför blev det HED
> hjul?

Färgerna på dekalerna

Nä, men ville efter en massa huvudbry ha ett par aerodynamiska högprofil med alubromsyta som inte sved alltför mycket i plånkan.
Efter att ha labbat i http://analyticcycling.com så insåg jag att att vikten man tjänar in på ett par lättare helkolfiber inte spelar så stor roll, så då gjorde jag bedömningen att bromsförmågan var viktigare. Cosmic Carbone blev det inte pga att jag her ett sådant framhjul och andra Mavcihjul och ville prova på något annat - sen får tiden utvisa om det var ett vettigt beslut:-).

[LVG] Nya hjul?
Ok, jag förstår. Det lutar mest åt ZIPP 303/tub för egen del, låg vikt och aero . Kan fungera bra på nästa års"Artic race"? Såg en med LCK/dräkt & Specialized på årets lopp, han åkte med Stefan(om han heter det)från LCK, en från Kiruna & en från Skellefteå AIK. Var det du som gick i mål med den klungan på 4 pers?

[LVG] Nya hjul?
Japp det var jag på Specializeden - avhängd av täten i backarna innan Klöver så det rykte om det - i år skyllde jag på pollenallergi;-). Cyklade du i år eller åskådade du bara?
Hade jag haft pengarna hade ett par Zipp 404 tub smakat:-9
Köpslog faktiskt om det paret 303 kanttråd som låg här på K&S förra veckan men velade för länge...

[LVG] Nya hjul?
(ha ha..)Pollen är alltid bra att skylla på :-) "Klöver" är rätt tung, gäller att hålla sig framme där när rycket kommer. Dina HED kommer att vara ypperliga för den tävlingen bl.a! Jo, jag körde själv, såg er gå i mål. Jag köper mina ZIPP från Tyskland, blir lite billigare än i Sverige. Vågar inte köpa begagnade kolfibeberhjul!Lycka till med hjulen och tävlandet :-)

[LVG] Nya hjul?
MickeS skrev:
> Hjulen kommer att snurra på både linje&tempo.

Lycka till med HED-hjulen.

Men eftersom du skall ha dem på linje måste de väl vara godkända av UCI?
Jag troddde inte att Jet-hjulen var det.

EDIT:
Fann den här länken:
http://www.uci.ch/modello.asp?1stlevelid=B&level1=1&level2=0&idnews=1628
Enl det dokumentet (från 2005!) är det enda godkända HED-hjulet Alps.
Finns det ngn aktuell hjul-lista för 2006?

/Håkan

[LVG] Nya hjul?
Jag tror(?!)att den UCI listan är inaktuell. Lightweight Ventoux är väl godkända? Fast jag känner inte till hur hög profil de har, kanske du, Håkan.C, eller någon annan vet det?

[LVG] Nya hjul?
Jag har ännu inte sett någon kommissarie som har kollat på hjulen i.o.f är mina tävlingshjul godkända. På juniorernas cyklar brukar de däremot vara rätt noga med utväxlingen.
Kapsylen, du har rätt! www.roadshark.dk skriver att Stinger är godkända sedan jan/feb 2006, enligt UCI´s hemsida är de inte det.

[LVG] Nya hjul?
japp, hittade precis själv roadsharks info - För Jet står där "Hed Jet sættene er en blødskals Carbon serie af hjul der er velegnet til Triathlon og Enkeltstart."

suck, Alps/Stinger 979Euro = 9070SEK + däck = ansträngd budget igen:-( Nu börjar jag vara långt från de 6000 jag hade i början, får se vad tanten säger...

[LVG] Nya hjul?
Sent omsider kommer här bilder på nya hjulen, 9500 inkl väskor/snabbkopplingar/ventilförlängare samt Pro2Racedäck och frakt från duskland.
Snabbare, lättare, komfortablare, styvare i sidled än Ksyrium Elitehjulen så jag är nöjd.
DSC_0190.jpg

DSC_0196.jpg

DSC_0197.jpg

DSC_0199.jpg

[LVG] Nya hjul?
Jättefint.

Av (jättemycket) uppstick, (obefintlig) setback och (alldeles för kort) styrstam att döma har du väldigt långa ben och otroligt kort överkropp. Jag skulle se över min sittställning om jag var du...

[LVG] Nya hjul?
RR: 177cm med 89cm innerben och aparmar:-)
Benen vill ha ca 59-60cm ramar (sadelrör cc) medan överkroppen vill ha 51cm (överrör cc):-(
Minskade succesivt styrstamslängden de första åren från 120mm till 80mm med överrör 550mm så jag har sett över sittställningen må du tro...
Har 50,5cm från sadelspets till c styre och styret är ca 15cm under sadeln.
Skulle kunna ha styret ännu lägre då jag sitter men då hamnar det för lågt vid stående cykling i bocken.
Klarar inte av att sitta med armarna långt framåt då jag sitter i bocken - tappar kraften i benen då.
Ligger jag i och bombar så sitter jag på sadelspetsen men uppför så kan jag faktiskt flytta mig nån cm bakåt;-)

[LVG] Nya hjul?
Helt underbar tråd som avslutas på ett fantastiskt sätt. Grattis MickeS till nya uppsättningen, och tack HåkanC för all toppinfo. Jag sitter själv och klurar på ett par såna Hed-hjul. Nu blev jag helt övertygad. :)
/J

Tillbaka
Topp