[lvg] Överhettning fälgbroms, myt eller verklighet?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Letade efter en tråd som hade uppe detta ämne för en tid sedan, men utan framgång.

Som rubriken anger, hur stor är risken och är det någon som råkat ut för detta? Eller är det rykten alt teoretiska funderingar?

Anledningen till mina funderingar är att senast i förrgår hamnade jag i en utförslöpa som inte var jättebrutal i hm, men kontinuerligt utför i ca 400 hm, och av typen där man lämpligen ligger på bromsarna i princip hela vägen, 10-15% hela tiden utan ”lutningsbrytande” serpentinsvängar. Och sedan med ett utgångsläge med 33-35 grader varmt i luften och kanske 50 grader varm asfalt(?) så var det svårt att inte fundera över det hela på vägen ner.

Letade efter en tråd som hade uppe detta ämne för en tid sedan, men utan framgång.

Som rubriken anger, hur stor är risken och är det någon som råkat ut för detta? Eller är det rykten alt teoretiska funderingar?

Anledningen till mina funderingar är att senast i förrgår hamnade jag i en utförslöpa som inte var jättebrutal i hm, men kontinuerligt utför i ca 400 hm, och av typen där man lämpligen ligger på bromsarna i princip hela vägen, 10-15% hela tiden utan ”lutningsbrytande” serpentinsvängar. Och sedan med ett utgångsläge med 33-35 grader varmt i luften och kanske 50 grader varm asfalt(?) så var det svårt att inte fundera över det hela på vägen ner.
Det krävs nog mer än 400 hm kanske, men att släpa bromsen sådär är absolut bästa sättet att värma upp dem generellt. Punktbromsa kanske inte känns lika naturligt som på mtb men är rätt fördelaktigt för både värme och slitage.

Det stämmer, fälgarna kan bli riktigt heta. Jag cyklade touringbike i alperna förut, med en massa last osv. I långa nedförsbackar blir det svinvarmt, man måste stanna lite nu och då för att svalna av.

Nu är jag absolut inte särskilt snabb utför men håller hyfsad fart nedför kända backar på Gran Canaria. Har alltid haft fälgbroms, alltid punktbromsat innan kurva. Aldrig haft några problem. Inte ens när man fått avsluta med en panikbromsning på slutet.

Med last kan jag föreställa mig att det blir varmt för att man måste bromsa mer och mer ofta. Men det har jag inte provat.

Berodde nog oxå på att fälgbromsar tar lite dåligt, kör man för fort går det inte att få stop om det är brant och man har touringväskor, man måste bromsa lite hela tiden, fälgarna blir så varma att man inte kan ta på dom.

Jag körde masters-VM, lvg, i Italien för några år sedan, på en Bianchi Oltre med fälgbromsar och kolfiberhjul. Banan hade totalt 4500 höjdmeter. Jag vill påstå att jag bombade på ganska hårt utför och hade inga problem med överhettning av bromsar. Jag har kört flera andra landsvägslopp i Alperna utan problem.
Intressant nog så har jag däremot haft problem med överhettande bakbroms när jag kört etapplopp på mountainbike i Alperna (med skivbromsar). Men det visade sig bero på att jag hade superlätta Ashima-bromsskivor.

Enligt uthyrare och arrangörer jag har pratat med i Alperna är det i högsta grad en realitet. Förstår du inte risken för överhettning så ökar risken att du ligger och bromsar hela tiden och därmed faktiskt råkar ut för överhettning. Argument om hur proffsen cyklar är nonsens. De om några vet hur de ska bromsa.

Det kan vara mentalt jobbigt att släppa bromsen när det lutar brant, men de instruktioner jag har fått är att det är punktbromsning som gäller för att minska värmeutvecklingen.

Jag har åtminstone en bekant som upplevde en obehaglig och elak vurpa pga överhettat fälg efter en etape du tour när hen var trött och sliten och på väg ner från mål och hem. I det tillståndet är det nog inte heller lätt att tänka klart och göra allting rätt.

Jag har åtminstone en bekant som upplevde en obehaglig och elak vurpa pga överhettat fälg efter en etape du tour när hen var trött och sliten och på väg ner från mål och hem. I det tillståndet är det nog inte heller lätt att tänka klart och göra allting rätt.
Men exakt vad hände då? Exploderad däck/slang? Smälte bromsgummit?

Enligt uthyrare och arrangörer jag har pratat med i Alperna är det i högsta grad en realitet. Förstår du inte risken för överhettning så ökar risken att du ligger och bromsar hela tiden och därmed faktiskt råkar ut för överhettning. Argument om hur proffsen cyklar är nonsens. De om några vet hur de ska bromsa.

Det kan vara mentalt jobbigt att släppa bromsen när det lutar brant, men de instruktioner jag har fått är att det är punktbromsning som gäller för att minska värmeutvecklingen.
Man får ju skilja på materiel och felaktigt handhavande. Vet man inte hur man ska bromsa för att undvika överhettning kanske man inte heller ska cykla på platser där risken finns om man gör fel. Det är inget nonsensargument, det är sunt förnuft och normalt folkvett att lära sig hur saker (och man själv) fungerar innan man använder dem i olika situationer.

Man kan även lära sig från riktiga proffs på bromsning, de som kör tunga lastbilar och då gäller vad jag förstått att inte släppa på hastigheten utan krypköra ned. Med tung packning kan det bli att gå upp och gå ned med cykeln :)

Man kan även lära sig från riktiga proffs på bromsning, de som kör tunga lastbilar och då gäller vad jag förstått att inte släppa på hastigheten utan krypköra ned. Med tung packning kan det bli att gå upp och gå ned med cykeln :)

Tricket som lastbilschaufför är väl att växla ned och låta det bromsa. Svårt på cykel med frihjul. Och svårt på tvåtakts-SAAB också. ?

Men exakt vad hände då? Exploderad däck/slang? Smälte bromsgummit?
Förmodligen slangen. Men piloten ifråga satt antagligen inte och detaljstuderade förloppet.
Edit, kolfiberfälg och fälgbroms. Inte den vanligaste kombinationen idag, detta tilldrog sig för 7-8 (?) år sedan.

Senast ändrad:
Tricket som lastbilschaufför är väl att växla ned och låta det bromsa. Svårt på cykel med frihjul. Och svårt på tvåtakts-SAAB också. ?
Med bil kör man utför i samma växel som man körde uppför. Det är sedan gammalt men svårare att tillämpa med den tekniken som används idag.
På cykel känns skivbromsar rätt tryggt i det läget.

Med bil kör man utför i samma växel som man körde uppför. Det är sedan gammalt men svårare att tillämpa med den tekniken som används idag.
På cykel känns skivbromsar rätt tryggt i det läget.
Skivbroms är en liten skivbroms, fälgbroms är en stor skivbroms. Bra skivbromsar är stora och ventilerade. Det är sen gammalt. Enda som är synd är att man offrar en vital del av hjulet över tid.

Skivbroms är en liten skivbroms, fälgbroms är en stor skivbroms. Bra skivbromsar är stora och ventilerade. Det är sen gammalt. Enda som är synd är att man offrar en vital del av hjulet över tid.
Jag har inget emot fälgbromsar men befunnit mig vara tryggare med skivbromsar i bergsmiljöer. Tyvärr är de två systemen inte kompatibla på samma cykel. Så just nu har jag enbart skivbromsade.
Men jag letar efter en lätt modern stålram* inom mina ekonomiska ramar att bygga en ny fälgbromsat cykel på. Baffatt.

(*edit: om nu någon har en sån i ugf strl 56 och som söker ett nytt hem)

Senast ändrad:
Värt att tänka på när man hävdar att proffsen aldrig smälter kolfiberhjul är att det för det första nästintill uteslutande körts tubhjul i proffsklungan (inte minst i bergen) med en otroligt kort period av överlappning av kanttråds-/slanglösthjul och fälgbromsar innan skivbromsat tog över helt, men också att de åker tävling på stängda vägar där man kan utnyttja hela vägens bredd, åka så fort man orkar/vågar och inte behöver bromsa för någon annan trafik. Har man hasbromsat sig nerför ett trångt bergspass bakom ett tjog turistbussar som med lite otur gör som turist/entusiast/amatör framstår det tydligt att det är en skillnad.

Jag är nog av åsikten att det är tveksamt om man ska ha en produkt på konsumentmarknaden som kräver nedan;
Man får ju skilja på materiel och felaktigt handhavande. Vet man inte hur man ska bromsa för att undvika överhettning kanske man inte heller ska cykla på platser där risken finns om man gör fel. Det är inget nonsensargument, det är sunt förnuft och normalt folkvett att lära sig hur saker (och man själv) fungerar innan man använder dem i olika situationer.
...så är den inte riktigt mogen. Det är lurigt att behöva utbilda sina konsument för att denne inte ska sväva i reell fara för att den tror att man kan bromsa som man vill och behöver på sina nya fräckehjul. För oss engagerade apor är det självklart, men vi är en ordentlig minoritet av användarna.

inte så svårt på tvåtakts-saab, det fanns en spak att låsa frihjulet. värre i så fall på v4 som saknade finessen.

sen kan man ju värdera hur mycket motorbroms en 750cc tvåtaktsmotor förmår. mitt minne från resor i norge när det begav sig var att det varvades mycket nät det gick brant nedför, men i övrigt ingen direkt panik.

pappas tvåtaktare var av honom egenhändigt trimmad, låg och marschade 140 kmh på den tidens fria fartvägar. filten från baksätet är än idag min badfilt.

min första bil var en v4 med original 90 hk, försedd tillsammans med några hundra andra exemplar med en större motor från saab själva. skönt bottendrag mer än spets. försåg den med två platta dubbelpipiga ljuddämpare från mb250.
.
39AA540A-8A11-499B-AA63-5F2200897BB9.jpeg

Jag är nog av åsikten att det är tveksamt om man ska ha en produkt på konsumentmarknaden som kräver nedan;

...så är den inte riktigt mogen. Det är lurigt att behöva utbilda sina konsument för att denne inte ska sväva i reell fara för att den tror att man kan bromsa som man vill och behöver på sina nya fräckehjul. För oss engagerade apor är det självklart, men vi är en ordentlig minoritet av användarna.
Och min åsikt är att konsumenten har ett personligt ansvar. Klarar man inte av att ta det ska man ha en förmyndare. Vi kan inte göra allt till ett madrasserat kuddrum och begränsa alla oss andra bara för att vissa individer inte klarar av att ta sitt personliga ansvar.

Jag svarade på TS fråga, dvs finns det en reell risk och det gör det. TS har dessutom använt bromsen hela tiden (fullt förståeligt med konstant 10-15% lutning) och därför frågat om det är riskabelt. Det är inte heller svart eller vitt, även om jag vet att fälgbromsar kan överhettas kan jag inte redogöra för hur mycket man kan bromsa med dem i olika temperaturer. Om du kan det får du gärna redogöra för det.

Inte kopplat till TS fråga, men lite kul är att jag vill minnas att jag läste om en cykeljournalist som testade en racer med skivbromsar när det var nytt. Han fick successivt sämre och sämre bromsverkan och var tvungen att köra in i berget för att få stopp på ekipaget, med ett benbrott som följd. Han borde ju ha vetat att bromsar kan överhettas...

Inte kopplat till TS fråga, men lite kul är att jag vill minnas att jag läste om en cykeljournalist som testade en racer med skivbromsar när det var nytt. Han fick successivt sämre och sämre bromsverkan och var tvungen att köra in i berget för att få stopp på ekipaget, med ett benbrott som följd. Han borde ju ha vetat att bromsar kan överhettas...

Har han förmyndare nu? Alla som någon gång fått överhettade bromsar borde ha det, eller förresten, alla som någon gång undrat om man kan få överhettade bromsar borde ha en. Kunskap om detta föds man med, har man inte det så borde man egentligen inte cykla alls...

Jag brukar växla fram och tillbaka mellan fram- och bakbroms på ungefär 5-10 sekunder vardera, om det är långa backar som "kräver" kontinuerlig bromsning, om allt övrigt såsom väglag och kurvor tillåter detta. Det borde ju vara bättre än konstant anliggande broms både fram+bak samtidigt för värmens skull.

inte så svårt på tvåtakts-saab, det fanns en spak att låsa frihjulet. värre i så fall på v4 som saknade finessen.

sen kan man ju värdera hur mycket motorbroms en 750cc tvåtaktsmotor förmår. mitt minne från resor i norge när det begav sig var att det varvades mycket nät det gick brant nedför, men i övrigt ingen direkt panik.

pappas tvåtaktare var av honom egenhändigt trimmad, låg och marschade 140 kmh på den tidens fria fartvägar. filten från baksätet är än idag min badfilt.

min första bil var en v4 med original 90 hk, försedd tillsammans med några hundra andra exemplar med en större motor från saab själva. skönt bottendrag mer än spets. försåg den med två platta dubbelpipiga ljuddämpare från mb250.
.
Visa bilaga 640207
En tvåtaktsmotor har klart mindre motorbroms än en fyrtaktare var nog det han menade.
V4an hade också spak att låsa frihjulet med, åtminstone den min mor hade som jag körde en hel del med.

10-15% lutning med 400 hm kanske inte låter så mycket för den som inte testat och som ställer referensen 100 hm utförslöpor. Men ni som har har kört utför denna typ förstår problematiken när det är småkrokigt och typ chikaner på vägen ner istället för serpentiner (”tournante”) Man (iaf jag) söker ju de lite längre rakorna på väg ner där man kan släppa på och man vet att fälgen svalkar sig och så nyper man innan kurvorna. Nu klarade jag ju körningen utan haveri och kunde punktbromsa fram/bak på några ställen. Men jag har ju ingen aning om var gränsen går.

Var finns den utförslöpan?

Vill minnas att för mkt värme på ett tubhjul kan göra att klistret smälter och att ventilen i det läget riskerar att skäras av vid bromsning när inget längre håller fast däcket i rännan, och att kanttrådshjul saknar denna svaghet. Men det kanske bara hände förr i tiden?

När tidningen Tour för över nio år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de med att smälta alukärnan i 160mm-skivor!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
so-testet-tour-felgenbremsen-und-scheibenbremsen-fuers-rennrad

-das-diagramm-eines-testlaufs-von-rennrad-bremsen-auf-dem-tour-pruefstand-

Här står det mer: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html

Vid testtillfället anmärkte Tour även på att Shimano rekommenderade 140mm skivor till lvg-cyklar. Det verkar som Shimano tog till sig av kritiken, för nästa generation av IceTech-skivor till DA R9100 och Ultegra R8000 kom med rejält större kylflänsar
fullpage_Shimano_Dura_ace_2017_disc_brake_front.jpg

Var finns den utförslöpan?
Den som väckte min tanke nu är i området runt Vaiano NV om Florens. Det är inte klockrena cykelförutsättningar här även om jag lyckats pussla ihop en runda eller två. En sydsluttning mot Prato var den jag cyklade när mina tankar väcktes. Söker man bra lvg-cykling som prio på semestern skulle jag inte lägga tiden här.

Värt att tänka på när man hävdar att proffsen aldrig smälter kolfiberhjul är att det för det första nästintill uteslutande körts tubhjul i proffsklungan (inte minst i bergen)
Nja, precis som @jonja skriver i #40 är inte tubdäck heller utan problem särskilt inte i bergen med fälgbromsade hjul och tuberna limmade med vanligt tubdäckslim. Hjulen riskerar att bli såpass varma att limmet smälter och däcken kalvar av.
Tex påstods det att Miguel Indurain pga detta körde på kanttråd i bergen och tubdäck på de plattare etapperna.

Enda som är synd är att man offrar en vital del av hjulet över tid.
Jag har fått fälgbrott av detta (mavic cxp 33) men på en lvg hoj som används hemma i Sverige är min erf att man får hålla på idogt många många år innan man når det stadiet. Naven är troligen också helt slut vid det laget. På fälgbromsade mtb:s är det min erf att det pga avsevärt skitigare driftsmiljö går betydligt fortare att nå brottspunkten (också mavic).

Kan man sammanfatta med att överhettning är osannolik? Men det är inte omöjligt att bromsverkan sjunker.
Kul att läsa att en riktig cyklist har (haft) samma hoj som mig: Oltre med kolfiber-hjul (platta ekrar) och fälgbroms. ...Själv cyklar jag så långsamt att jag sällan behöver bromsa.

Tillbaka
Topp