LVG Racer + Storlek

• Trådstartare Trådstartare 338
  • Start datum Start datum

338

Medlem
LVG Racer + Storlek
Ohoj kära cyklister.

Det råder alltid mycket prat om vilken storlek man bör ha på sin ram. Ett par frågor har dykt upp i mitt huvud, som jag hoppas kommer kunna besvaras.

Historiskt sett så har väl trenden förändrats på det sättet att ju längre bak i tiden man kommer så gällde större storlekar på ram, nuförtiden har jag fått uppfattningen av att små ramar är bättre på alla sätt (gällande LVG).

Sen är det väl som alltid att smaken är som baken, väldigt individuell.
Men bör man ha en mindre ram med ev förlängd styrstam + setback på sadeln, eller bör man ha den storlek som räknas ut med hjälp av mått på olika hemsidor.

Själv är jag 181, vet ej min benlängd. Jag har hört att jag förmodligen borde köra 52 eller 53 med lång styrstam + setback.

Jag har tittat rätt mycket i andra trådar men inte riktigt hittat det jag söker, så om någon vänlig själ vill lysa upp mig lite om detta så skulle jag bli överlycklig.

Mvh

LVG Racer + Storlek
56cm c-c överrör med 120-130mm styrstamm kanske ?, sedan finns det sadelstolpar med olika seatback & styren med varierande räckvidd (reach)...finns mycket att laborera med..

Jag har en racer med traditionell geometri....deda 215 short drop styre + campagnolo chorus sadelstolpe, 130mm styrstamm (182cm)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp