[LVG] Roslagshösten 12/9 2010

Johan_

Medlem
Så var det dax igen för ännu ett motionslopp på landsväg i Stockholm. Roslagshösten går av stapeln nu på söndag den 12 september. Starten går i Upplandsväsby mellan kl 9:30 och 10:05 för långa banan 135 km (finns även kortare alternativ).

Mer information finns på http://www.fredrikshof.se

Sub4 siktar jag på (d.v.s. 35 km/h i snitt så har man några minuters marginal). Vilka hänger på?

Fyll på listan nedan med nick-namn och måltid så kanske vi kan bli en liten grupp från happy?

Frivilliga:
Johan_ 3h50m

Det stämmer att långa banan är över 140 km så man får försöka hålla 35,5 i snitt. Det är även mitt mål men det är snabbt för mig.

Ajdå då kommer jag nog inte kunna slå min föregående tid..

Nu är det dax att sticka ut och träna en sista runda innan helgen...

Inklusive 10 minuter punkalagning blev snittet 30 km/h, bör bli ett rullsnitt på ca 33 km/h.

Vi får se hur det går på söndag...

/Johan

Ska köra på söndag, sub-4 verkar som ett lagom mål.

Hur funkar det med startgrupper, det står på hemsidan att de snabbaste grupperna ska starta först? Är det risk för en vanlig dödlig att låren exploderar av mjöksyra om man försöker haka på en sådan klunga?

Inte en susning snittar de 38-40 eller? Hade varit kul att hänga på men har inte cyklarana i ordning riktigt, väntar på lite delar :) Kanske efteranmäler mig om vädret blir fint. Ingen aning om min form men en gissning är sådär. Det hindrar mig nog dock inte från att starta i idiottempo för att sedan tvärdö och krypa i mål. :) Vi får se.....

Johan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga fler?
>
> DT: ska vi försöka ta sällskap?
>
> /Johan

Kan vi absolut göra, jag kommer till Upplands Väsby med pendeln 8:47.

Angående startgrupper, förra året fungerade det så här:

Vid start blev det gruppindelning baserat på tänkt fart, med runt 30-40 cyklister i varje grupp.
Första startgrupp var 42++-grupp - om jag minns rätt var det en kvalning till sub7-gruppen för Fredrikshof.
Andra startgrupp var en 38-grupp.

I praktiken blev hastigheterna lägre när man väl kom i mål:
ca 40 för förstagruppen
ca 36,5 för andragruppen

Lycka till ni som kör imorrn!

Ah OK, då ska man nog inte försöka sig på den första gruppen då... :)

Jag är rätt kort i rocken med en svartvit Scott CR1. Superfettot känner jag igen sedan tidigare, Johan_ vi hittar säkert varandra. Jag har lyckats lura med en kompis också.

Syns i morrn!

Det här var ju kalaskul!

Körde in med tätklungan på strax under 3:43, med 37.7 i snitt. Även om jag och ett par till turades om att agera Lanterne Rouge loppet igenom, är jag ändå mycket nöjd med att ha kommit in med täten. Var lite småjobbigt när det jagades kring 5 mil, vid småvägarna efter Riala, samt när killen framför tappade rullen vid Vallentuna, men det gick det också. :)

Lite data:
Tid: 3:42:50
Distans: 140.2
Medelhastighet: 37.7
Medelpuls: 164 (82%)
Maxpuls: 193 (96%)

Mobilbilder på de som drog mig runt idag.

hIMAG0688.jpg ht=434

hIMAG0690.jpg ht=434

hIMAG0692.jpg ht=434

hIMAG0694.jpg ht=434

hIMAG0695.jpg ht=434

hIMAG0696.jpg ht=434

/ Andreas

Jag var också med och körde idag, lång med Eddy Merckx med fulkineshjul och DnB NOR Mkts kläder.

Åkte med snabbklungan och som Superfettot säger gick det som f..n i början! Lugnade ned sig efter ett par mil men sen formligen exploderade farten vid 5 mil, vet inte varför. Folk flög av till höger och vänster, jag gick på rött ett tag innan jag tvingades släppa rullen. Blev ensam ett tag innan en snubbe från CK Älta anslöt och sen försökte vi köra ikapp klungan i Rimbo men misslyckades. Efter någon mill blev vi upphunna av vad vi trodde var startgrupp 2 med MC ordnans framför (det var nog avhängda förstagruppare som vi dock. I slakmotorna vid sandtagen tvingades jag släppa gruppen och fick kämpa ensam längs den krokiga vägen i skogen. Sen kom ett gäng med många Hovare som körde på bra som jag kunde gå med och åka in i mål med. Det visade sig vara täten av startgrupp 2. Kom in på 3:59 och är hyffsat nöjd med tanke på att jag fick åka några mil ensam i mitten av loppet. Trist väder och jobbig motvind men varmt i alla fall. Som vanligt jättebra arrangerat av Hovet, hatten av till Er!

Körde också med fronten av klunga 2 (tror jag). Bra fart hela loppet, försökte mig på en lite utbrytning vid 5km kvar. Höll ända till målrakan när två kom ikapp mig. Lyckades spurta mig till en andra plats av oss. Nån här som känner sig skyldig att ha spurtat om mig ? :)
Körde en vit nishiki med rödvit tröjja.

Ja då var man helt död efter dagens Roslagslopp, De var ett rasande tempo redan från början och snittet på första milen var 43km/h. Utbrytningarna löste av varandra men dom blev snappt inhämtade.
Efter 5 mil så började de o rycka i mina vader o det var inte bra.
vid 7 mil så var man nära o tappa klungan efter att 8st hade brutits sig loss och klungan körde på som fan nu tills dom var ifatt, han andas lite innan vi kom in i skoggspartiet som är rätt så trångt o kurvigt.
Nu var det kört mätaren visar 91km o ett snitt på 39 då krampade mina vader så det var bara o rulla nu så att jag kunde stretcha ut vaderna.
Rullade in 18 min efter täten men nöjd ändå eftersom man haft 8veckors uppehåll från träning i somras.

Kom in på 4tim blankt enligt deras tidtagning och inte nöjd med det för i roslagsvåren kom jag in på 3,43 och som 4a totalt så är lite besviken. Men att komma tillbaka efter en skada tar ju lite tid så man får vara nöjd med dagens urladdning.

Ja, det gick ju snabbt i början som sagt, och sedan var det några riktigt jobbiga tempohöjningar där man fick bita i - tror att det var när täten höjde farten för att köra ikapp utbrytningar som kom loss ett par ggr.

Imponerande moral att köra solo i 12 mil (?!) Superfettot, kunde du inte hakat på startgrupp 2, de måste väl ha kommit ikapp dig?

Lustigt att det var en hel del som åkte av, jag tyckte att jag låg längst bak och sladdade nästan hela loppet, men såg aldrig någon släppa. Men det är klart, man fokuserade ju ganska hårt på hjulet framför snarare än att blicka bakåt... :)

Mycket bra arrangemenang som sagt. Det är ju nästan så att man tycker det är värt den ohemula startavgiften...

Jag körde också, låg i startgrupp 2 hela vägen. Jag gillar loppet, och allt funkar utmärkt med arrangemanget. Ok väder (särskilt jämfört med roslagsvårens åska, regn och hagel!) men det tog emot lite i motvinden tillbaka. Försökte rycka i sista backen men jag orkade bara över krönet sen blåste hela klungan om igen. Kom i mål på 4h och 7 sketna sekunder...

Senast redigerad av en moderator:
DT skrev:
>
> Imponerande moral att köra solo i 12 mil (?!)
> Superfettot, kunde du inte hakat på startgrupp 2,
> de måste väl ha kommit ikapp dig?
>
Jo dom kom ikapp efter ca 25-30km, men bestämde mig lite tidigare att jag skulle köra en myspysrunda, jag var först i dom två första depåerna. Jag besökte även resten av fikaställerna.
Så jag fick verkligen valuta för anmälningsavgiften.

Stundtals var jag så ensam på vägen så jag trodde jag kört fel, men all heder till skyltningen som var helt perfekt.

Nästa år ska jag bara stanna för korven

DT skrev:
> Nu ligger resultatlistan uppe:
> http://www.roslagshosten.se/ResultatRoslagshosten2
> 010.pdf
>
> Tydligen var det en Hofvare som gick loss och vann
> med 2.5 minuter, det missade jag när jag låg och
> sög hjul längst bak...

Hur gick det till? Jag låg i täten för det mesta, och inte såg jag någon som kom iväg, även om jag försökte ett antal gånger själv.

Förra årets resultatlista hade ju ett antal grodor där åkare anmält sig till långa banan, i själva verket åkte korta eller mellan för att vädret var uselt och på så sätt kom in strax före/efter första grupp. Kanske en groda igen?

sen kan det säkert skija några sekunder hit och dit eftersom tidtagning startade när man passerade mattan, så om man låg långt bak i grupen vid start "tjände" man säkert ett antal sekunder på de som startade först i gruppen.

Orbeaman skrev:
> sen kan det säkert skija några sekunder hit och
> dit eftersom tidtagning startade när man
> passerade mattan, så om man låg långt bak i
> grupen vid start "tjände" man säkert ett antal
> sekunder på de som startade först i gruppen.

Kanske några sekunder, men inte två minuter!

Såg inte heller nån som gick ifrån jag undrar om listan stämmer.

Farten för övrigt va rätt mild genom loppet resan tyckte jag... Det va en trög klunga, inga som ville gå med när tempot höjdes.

Då har man hämtat sig efter turen och jobbat en dag, synd att jag aldrig såg er andra dock hade jag nog ändå inte orkat hänga med er... Startade klockan 9:38 med startgrupp 3 (eller 2). Fram tills 1 h gick det i bra tempo, det var en grupp från Vallentuna CK som var draglok för hela gruppen.

Några 100 meter efter den mycket tvära högerkurvan (vid ca 35 km) inträffade tyvärr en olycka. Personen precis framför mig gick in i framförvarande bakhjul och gick ner i asfalten. Jag hann inte ens reagera men som tur var för mig ramlade han åt höger och jag gled förbi på vänster sida. Stannade efter några hundra meter och såg att flertalet personer hade stannat och då beslutade jag och några till fortsätta ändå (usch fick dåligt samvete för det nu att man fortsatte)...

Jag försökte googla lite men hittade bara någon blogg. Vet någon här hur det gick med honom/dem?

/Johan

Johan_ skrev:
> Jag försökte googla lite men hittade bara någon
> blogg. Vet någon här hur det gick med
> honom/dem?

Jag låg precis till vänster om personen som kraschade och såg i ögonvrån när han kom flygande med huvudet först och cykeln efter, usch!

När jag gått i mål sa speakern att det tydligen var två stycken som fick åka till sjukan med mådde under omständigheterna bra men jag vet inget om hur pass skadade dom blev.

Usch då, alltid trist när folk skadar sig.

På Sörmlandstrampet för några veckor sedan var det en kille som kraschade väldigt otäckt en bit framför mig i 55 km/h. Det är kul med motionslopp men inte helt riskfritt. :(

JohLi skrev:
> Johan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag försökte googla lite men hittade bara
> någon
> > blogg. Vet någon här hur det gick med
> > honom/dem?
>
> Jag låg precis till vänster om personen som
> kraschade och såg i ögonvrån när han kom
> flygande med huvudet först och cykeln efter,
> usch!
>
> När jag gått i mål sa speakern att det tydligen
> var två stycken som fick åka till sjukan med
> mådde under omständigheterna bra men jag vet
> inget om hur pass skadade dom blev.

Då måste du ha legat precis bakom mig... Jag körde i TeamSportGPS kläder (blåa med lite gula och vita detaljer). Jag låg på rulle på han som krashade. Var det en person i klungan som synade asfalten eller blev det några fler som kom efter?

/Johan

Johan_ skrev:
> Var det en person i klungan som synade
> asfalten eller blev det några fler som kom
> efter?

Som sagt, enligt speakern var det två stycken som blev så pass skadade att dom fick åka till sjukhuset. Mer vet jag inte.

JohLi skrev:

> Som sagt, enligt speakern var det två stycken som
> blev så pass skadade att dom fick åka till
> sjukhuset. Mer vet jag inte.

Jo, men det skulle lika gärna kunna vara från två olika olyckor...

Usch, är fortfarande nyfiken på hur det gick för honom... Undrar just om man får veta.

Sen börjar jag bli lite mer tveksam till sporten landsvägscykling. Under Mälarnrunt gick en omkull precis framför mig i en rondell, farten var låg så det gick bra med honom några skrubbsår men han fullföljde loppet efter en paus. Och nu det här... Man kanske borde börja med DH istället (ja jag är seriös...)

/Johan

Under söndagens lopp skadades tre personer så vitt vi arrangörer vet. En person skjutsades till sjukhus av oss med skrapsår i pannan och kom tillbaka efter en stund med röntgentid i veckan. De två som åkte till sjukhus med ambulans resp helikopter har klarat sig med stygn i ansiktet, blåskrapade, och fingerskador såvitt jag vet efter samtal med skadade och anhöriga i söndags.

Hur statusen ser ut i nuläget kan jag inte exakt berätta, men vi har inga uppgifter om alvarligare skador som sagt. Jag kan även berätta att arrangerande klubb samlar in rapporter från deltagare och ledare för att utvärdera och lära av tillbud och olyckor som uppstår under träningar och motionslopp. Om du har fler uppgifter eller rapporter att göra får du gärna kontakta mig via telefon eller mail.

/Mvh Erik Svedin, Tävlingsledare Roslagsloppen

Såg olyckan då jag låg ca 20 meter bakom och passerade precis när han låg avsvimmad på vägen, riktigt obehagligt. Stannade kvar ett tag för hjälpa till med sänka farten för trafik/klungor och rullade sedan vidare.
Var ju lite svårt att släppa tankarna på olyckan när man cyklade vidare, och man har undrat hur det gått för dem. Skönt att höra att de verkar vara Ok!

Tack Erik/madeiraguide, det gjorde mig lite "gladare" (kanske lite fel ord).

Jag skriver dig ett e-post senare idag om hur jag upplevde att olyckan gick till, med lite fler detaljer än ovanstående.

/Johan

Osquar skrev:
> Orbeaman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sen kan det säkert skija några sekunder hit
> och
> > dit eftersom tidtagning startade när man
> > passerade mattan, så om man låg långt bak i
> > grupen vid start "tjände" man säkert ett
> antal
> > sekunder på de som startade först i gruppen.
>
> Kanske några sekunder, men inte två minuter!

Det kan vara någon som var anmäld till långa rundan men som cyklade mellanrundan. Kollar man på VR resultat för 2010 ser man, om det är samma person, att han cyklade på 12.5h, en mycket stark formkurva att sedan komma först runt långa banan på roslagshösten.

Orbeaman skrev:
>
> Det kan vara någon som var anmäld till långa
> rundan men som cyklade mellanrundan. Kollar man
> på VR resultat för 2010 ser man, om det är
> samma person, att han cyklade på 12.5h, en mycket
> stark formkurva att sedan komma först runt långa
> banan på roslagshösten.

Orbeman du har säkert rätt. Teoretiskt sätt skulle en person kunna ha startat i startgrupp 2 och cyklat snabbare än startgrupp 1. På så sätt fått en bättre tid. Men med den tiden på vätternrundan gör man nog inte så...

Dom borde egentligen ha en kontroll/mellantid på varje bana också så man är säker på att de kört rätt bana...

/johan

I och med att det är chiptidtagning så kan man ju bromsa upp i starten och se till att rulla över "startmattan" en 15-20 sekunder efter näst sista man, sedan spurta som f-n för att komma ikapp klungan. Då räcker det ju med att hänga kvar i tätklungan för att "vinna", så länge det inte blir en utbrytning som håller.

Sedan är frågan hur stolt man kan anse sig vara över en sådan vinst, men tycker man att det är kul att vara högst upp i en resultatlista i ett lokalt motionslopp så är det ju en metod...

Är det inte lättare att ta en genväg på banan? Slipper oron för utbrytningar och kan ta det lugnt i eget tempo och endå vinna en jordskredsseger.

Tillbaka
Topp