[LVG] Skillnad nya och gamla cyklar

Började klura efter Vätternrundan i år hur stor skillnaden egentligen är mellan gamla och nya racers i faktisk måltid. Gösta "Fåglum" Pettersson verkar ju ha det officiellt inofficiella rekordet på banan och det var ju inte värst mycket högprofil och kolfiber på den tiden. Finns det några genomförda tester på detta?

För en amatör torde skillnaden räknat i tid vara obetydlig på en plattrunda. Därmed inte sagt att KÄNSLAN inte är annorlunda. Rappare upplevs ju ofta som roligare.

För dig hade det nog inte varit så stor skillnad alls. Cyklar du jättesnabbt gör det ett par minuter i skillnad.

Intressant fundering då. Om jag ex. kommer med en gammal stålhäst med ramväxlar och vill hänga på en sub9-grupp inför nästa Vättern, kommer jag få hänga med då?

stenistöveln skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant fundering då. Om jag ex. kommer med en
> gammal stålhäst med ramväxlar och vill hänga
> på en sub9-grupp inför nästa Vättern, kommer
> jag få hänga med då?

Min första (misslyckade) sub8-satsning (Finax-gänget) gjorde jag på en stålcykel med ramväxlar. Kom in på 8:32 (eller nåt) och jag blev inte mobbad av någon. Åtminstone inte vad jag kunde uppfatta:)

Skillnaden i tid är som sagt liten, om det nu är så värst stor skillnad. Men jag kör inte med högprofilshjul utan med standardhjul även på den moderna hojen.

I ett crit-race så hade väl en veteranracer från tidigt 70-tal varit avhängd i första kurvan av samtliga övriga deltagare på plastraketer. I kraftig motvind så hade nog veteranracern haft riktigt svårt att hålla jämna steg med en modern aeroracer, och uppför en backe så är det väl svårt att jämföra en 9-10kg racer med en sub5kg dito.

Men rakt fram i jämn takt i en klunga? Näh då är det nog lite skitsamma vad man sitter på. 90% av all utveckling har gynnat den som cyklar indiviudellt.

Ställde en liknande fråga till Bernt Johansson när han var och höll ett föredrag på Bianchi Café i höstas. Han tyckte att inte det är så värst stor skillnad, att han förmodligen skulle köra runt Vättern på samma tid på sin gamla Peugeot i stål som på en ny kålfiberhoj. Däremot i italienska bergen skulle det göra skillnad, då det skiljer lite i vikt osv. Ja, det var hans svar ang. det :).

Rippa skrev:
> Vadå kommer "få" hänga med? Trollar du bara
> efter en konflikttråd eller. Fjanteri.

Nej det är väl en helt rimlig fråga? Säg att jag skulle hänga på någon av Fredrikshofs subgrupper och börja träna med dem inför nästa Vättern, är det självklart att jag får cykla en gammal cykel då?

Varför skulle du inte få det så länge du klarar av att hänga på? Eller menar du om du skulle kunna haka på? Att det inte är en begränsning med en stålcykel? Hur som helst är svaret ja i båda fallen.

Jag tackar för svaren. Kanske inte finns några problem med att få komma in i träningsgrupperna/subsatsningarna med en gammal cykel så jag får köra en vända med att försöka få komma med innan frågan kan bli aktuell. Funderade på det här eftersom jag inte såg någon stålcykel bland alla subgrupper som cyklade förbi mig, men det kan ju vart att de var för snabba för att jag skulle hinna se också :)

Den här videon är rätt intressant...
http://www.mensfitness.co.uk/exerci...medium=video&utm_campaign=mensfitness+Youtube

Det har framhållits åsikter om att man borde ha coachat cyklisten lite i hur man bör köra en gammal stålräser, och att han borde ha tränat på den ett antal månader för att det skulle bli rättvist. Då man mindre växlar kräver att man kan variera sin kadens inom ett större område. Att det hade vart mer intressant att jämföra med en modern TDF-räser et.c., m.m, o.s.v......

Och om man tror att vikten på cykeln betyder allt så kan man ju kika på den här fina tabellen över vikt på diverse TDF-vinnares cyklar från 60-talet och framåt. (Hade vart roligare om vikten på tvåans cykel fanns med, men, men...)

http://felixwong.com/2010/11/tour-de-france-bicycles-historical-bike-weights/

Känner att jag kan sluta ha ångest över den tunga ramen på min stålraaserrr nu ;)

Eller om de bara klämt på ett par tempopinnar på stålhärket. Det där var ju mer ett test för att se om luftmotståndet har något samband med farten...

Är man van att cykla med STI-reglage så antar jag att man skulle sakna möjligheten till att kunna växla när man står upp.
Åtminstone skulla jag göra det.
Annars så håller jag med Rippa, det är ffa KÄNSLAN som skiljer.

Vad gäller snabbhets-skillnad mellan gamla och nya cyklar så hade tidningen Procycling en jämförelse i augustinumret 2009 mellan jämförelse mellan Pinarello-cyklar med stål-ram från 1983 och Lapierre-cyklar med ram i kolfiber från 2009

(Från ett annat Forum, jag orkar inte skriva om allt)
Test Bike 1: 1983 Pinarello 54cm 9.6kg super record equipped with SRM cranks/power meter.
Test Bike 2: 2009 LaPierre X-Lite II. Full carbon, EC90 fork Dura Ace and SRM equipped.
Riders: Riders from top french DN1 team which includes several riders for french national team.
Computers set so riders see no data (subjects can't view SRM)

Riders ride on their own, no pacing.
Half of riders ride Pinarello and other half Lapierre.

Comments on Pinarello- Flexes everywhere, especially descents, brakes slow to respond, have to fight the bike on climbs... Cinelli Wedge saddle excellent.

Comments on Lapierre- Excellent, very stiff, responsive...
Test Results- virtually no difference in riders heart rate and cadence on each bike. Key finding is due to stiffness of Lapierre, riders were capable of providing 10 watts more in intense time trial type effort. Pinarello, being less rigid, absorbed 3.1 percent of riders energy. Resulting in difference of 18 seconds. On an ascent of Galibier, difference calculated to be 2min 06sec. between bikes.

Expert estimates in the TDF, difference would be not less than 3-5kph. 1983 Fignon won at average of 36.23kpg, 2008, Sastre won at average speed of 40.492kph. A difference of 4kph over 25 years.

Timed Runs (avg. of 7 riders data/bike)

Lapierre     Pinarello
Time       8-56         9-15
Output     317.6        308.1
Speed      18.3         17.7 
Cadence    77.7         77.1
Heart bpm  168          167 

Läs hela artikeln själv här:
http://www.fredericgrappe.com/media/revues/manipvelo.pdf

/Håkan

Går inte vikthetsen lätt till överdrift? Är det inte många som jagar gram och sen hänger på 4 vattenflaskor när det är dags att köra långtur? Klart att det blir tyngre att klättra men man får ju samtidigt igen lite när det går utför (även om det ökade luftmotståndet äter upp en del).

mwahlstedt skrev:
> Klart att det blir tyngre att klättra men man får ju samtidigt igen lite
> när det går utför (även om det ökade luftmotståndet äter upp en del).

Är det ett argument för tempomage? :-)

pLu skrev:
> mwahlstedt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart att det blir tyngre att klättra men man
> får ju samtidigt igen lite
> > när det går utför (även om det ökade
> luftmotståndet äter upp en del).
>
> Är det ett argument för tempomage? :-)

Ja argumentet borde ju funka ännu bättre där ;)

Den största enkelt mätbara skilnaden kommer att vara vikten på ram+gaffel, 1 till 1.5 kg extra jämfört med en kolfiberram + gaffel. Vikten kommer påverka accelerationen a=F/m där F är kraften och m är massan av cyklist+cykel. Jag tror även att den extra massan ökar rullmotståndet med 1-2%. Om du inte tillbringar mycket tid med att accelerera så är skilnaden alltså minimal. I uppförsbackar så påverkar vikten mer förstås, men den extra energi som krävs är är ändå E=m1gh.där m1 är den extra vikten utöver en kolfiberram+gaffel g=9.80665 meter/sekund^2 och h är höjden. Notera att extra massa är till viss fördel utför. Att en del energi går bort som värme vid ramflex måste mätas experimentellt som i experimentet Håkan hänvisade till.
Jag skulle tro att i en klunga med cyklister är variationen mellan cyklisterna mycket större än den skilnaden en stålram+gaffel gör jämfört med kolfiberram+gaffel.
Så länge du inte har problem att hantera ramreglagen (vingel, kedjehopp och dylikt) ser jag inte varför folk skulle ha problem med en gammal stålhoj. Det finns ingenting som hindrar att du sätter på ett par STI/Ergopower reglage + växlar + kasett på en stålram men det kostar en del.
Det är fullt möjligt att det på platten gör större skilnad i vilket flaskställ du sätter vattenflaskan eller hur tight dina kläder sitter än ram + gaffelmaterial.

Å andra sidan - fyra kilometer i timmen är en JÄVLA skillnad...

Det är mycket snack om vikten, men jag tror inte att det är grejen. Jag tror att det är allt annat (hade man blyat upp Lapierren till samma vikt som Pinarellon hade den garanterat fortfarande varit överlägsen).

Min Colnago väger 300 gram merän min R3 jag hade tidigare. Jag har cyklat mindre i år än förra men är lika snabb eller t.o.m. lite snabbare på Colnagon.

Det säger kanske inget. Placebo? Men ändå. :)

Man kan ju hänga på ett par moderna hjul på sin stålhäst med lite högre profil. Det tar hand om en del av luftmotståndsskillnaden.

Ovan skrevs om Bernt Johansson.
Han har har också skrivet i samma ämne, jämförelse mellan moderna cyklar och hans gamla vinnarramrörs Peugot från OS i Vätterrundans tidning. kan det var den som heter Cykla (typ).
Alltså om hur liten den var.

Att använda en ramrörsracer i klungcyklingsträning utan rejäl övning och intrimning är olämpligt.

Som det skrivits här så är det en annan teknik också att använda pre-STIreglage.
I vart fall på min gammelracer å kunde jag bara bromsa från bocken.

Att använda gamla clipspedaler och cykelskor med spurtklossar annat än solo skulle jag inte rekommendera i dagsläget.
Moderna pedalsytem är enligt min åsikt ett större steg i utvcklingen än STI-reglage.

Singular skrev:
> Å andra sidan - fyra kilometer i timmen är en
> JÄVLA skillnad...
>

Ja, det är skillnad på Pot belge och Epo.

Rippa skrev:
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Å andra sidan - fyra kilometer i timmen är en
> > JÄVLA skillnad...
> >
>
> Ja, det är skillnad på Pot belge och Epo.

Precis min tanke, fast jag vågade inte skriva det... ;-)

Singular skrev:
> Å andra sidan - fyra kilometer i timmen är en
> JÄVLA skillnad...
>
> Det är mycket snack om vikten, men jag tror inte
> att det är grejen. Jag tror att det är allt
> annat (hade man blyat upp Lapierren till samma
> vikt som Pinarellon hade den garanterat
> fortfarande varit överlägsen).

Men 4-5 km/h var "uppskattat", den faktiska mätningen i en ganska 3 km uppförsbacke gav en skilnad på 0.6 km/h. Enligt analytic cycling så borde bara de 2.5 kg extra som Pinarellon vägde ge 0.54 km/h skilnad på 7.2% lutning med 75 kg + cyklist + pinarello och 317 W, allt annat standardinställningar.
Faktum är att knappar man in 77.1 kg (medelvikt cyklister + Pinarello) och 308 W i Analytical Cycling så får man en hastighet på 18.1 km/h uppför 7.2 grader. Knappar man in 74.6 kg och 317 W får man 19.0 km/h vilket ger en skilnad i hastighet på 0.9 km/h. Vi kan dock se att hastighetskilnaden faktiskt var mindre, 0.6 km/h vilket nästan helt kan förklaras av viktskilnaden. Utan någon form av kalibrering och feluppskattning så är det svårt att uttala sig om hur mycket flexet gjorde. SRM anger en felmarginal på +-1.5% på sina mätare för landsväg, om det är mellan enheter eller från en mätning till en annan med samma enhet vet jag inte.

En del av hastighetsökningen inom cykling sitter säkert ihop med bättre cyklar men jag tror att en hel del sitter ihop med bättre träning och kost. Konstigt nog verkar medelhastigheten i TdF ha ökat mycket mer mellan 80-talet och 00-talet jämfört med Girot så en del beror nog på bansträckning (svårt att säga om Girot blivit brantare eller TdF blivit plattare)

JMT skrev:
> Konstigt nog verkar medelhastigheten i TdF
> ha ökat mycket mer mellan 80-talet och 00-talet
> jämfört med Girot så en del beror nog på
> bansträckning (svårt att säga om Girot blivit
> brantare eller TdF blivit plattare)

#USPSconspiracy körde inte girot .

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp