Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Å andra sidan - fyra kilometer i timmen är en
> JÄVLA skillnad...
>
> Det är mycket snack om vikten, men jag tror inte
> att det är grejen. Jag tror att det är allt
> annat (hade man blyat upp Lapierren till samma
> vikt som Pinarellon hade den garanterat
> fortfarande varit överlägsen).
Men 4-5 km/h var "uppskattat", den faktiska mätningen i en ganska 3 km uppförsbacke gav en skilnad på 0.6 km/h. Enligt analytic cycling så borde bara de 2.5 kg extra som Pinarellon vägde ge 0.54 km/h skilnad på 7.2% lutning med 75 kg + cyklist + pinarello och 317 W, allt annat standardinställningar.
Faktum är att knappar man in 77.1 kg (medelvikt cyklister + Pinarello) och 308 W i Analytical Cycling så får man en hastighet på 18.1 km/h uppför 7.2 grader. Knappar man in 74.6 kg och 317 W får man 19.0 km/h vilket ger en skilnad i hastighet på 0.9 km/h. Vi kan dock se att hastighetskilnaden faktiskt var mindre, 0.6 km/h vilket nästan helt kan förklaras av viktskilnaden. Utan någon form av kalibrering och feluppskattning så är det svårt att uttala sig om hur mycket flexet gjorde. SRM anger en felmarginal på +-1.5% på sina mätare för landsväg, om det är mellan enheter eller från en mätning till en annan med samma enhet vet jag inte.
En del av hastighetsökningen inom cykling sitter säkert ihop med bättre cyklar men jag tror att en hel del sitter ihop med bättre träning och kost. Konstigt nog verkar medelhastigheten i TdF ha ökat mycket mer mellan 80-talet och 00-talet jämfört med Girot så en del beror nog på bansträckning (svårt att säga om Girot blivit brantare eller TdF blivit plattare)