[LVG] Skillnader Campa & Shimano?

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Mest imponerad med Veloce är hållbarheten, jag kan
> inte märka någon skillnad på växlingsfunktionerna
> jämfört med idag och när växlarna var nya. Inte
> heller går det att upptäcka synbart slitage på
> varken kassett eller framdrev, vilket är riktigt
> bra då cykeln gått över 1000mil med samma kassett
> och framdrev.

Du kommer inte att få lika lång livslängd på dina nya prylar, det beror till största delen på att du går från 9 -> 10-delat, du hade fått kortare livslängd även med 10-delat Campa.

Men livslängdsminskningen beror också på att Shimanos kedja är smalare än Campas, men det är inte bara nackdelar med det.
Shimanos kassett är också smalare och det gör att navflänsarna är bättre placerade på ett Shimanobaknav. Ekrarna lutar inte lika mycket och spänningsskillnaden höger<->vänster är inte lika stor.
Detta medför att ett bakhjul med Shimano-nav är vridstyvare och ekrarna behöver inte efterjusteras lika ofta. Campa är själva medvetna om den här svagheten hos sina nav och försöker åtgärda det med fälgar med offset-hål och olika tjocka ekrar i sina färdigbyggda bakhjul.

Steelisreal skrev:
>
> Det brukar sägas att den tid det tar att köra in
> en Campakassett är likvärdig med den tid det tar
> att slita ut en Shimanokassett.

Det måste vara ett av de mer osanna påståendena om skillnaden mellan Shimano <-> Campa.
För om det tar såpass lång tid innan en Campakassett fungerar som den ska, varför kostar då inte en begagnad Campa-kassett mer än en ny?

I verkligheten skiljer det inte så mycket i livslängd på deras kassetter (i jämförbar kvalite), oberoende tester visar tom att metallen i kassettklingorna har så gott som samma hårdhet (ett bra mått på livslängden), trots denna likhet kostar Campas 10-delade kassetter en hel del mer, minst 39% mer för en Record-kassett jämfört med en DA-kassett.

Men Campas 10-delade kedjor är såpass bredare än Shimanos att de kommer att hålla längre, men eftersom en Record-kedja kostar mer än 70% mer än en DA-kedja kommer nog Shimanocyklisten billigare undan ändå, han får bara byta kedja lite oftare.

Det är väl det här som är den största nackdelen med 10-delat, både för Campa och Shimano, att slitdelarna kedja+kassett kostar såpass mycket pengar trots att de nu är tunnare och med kortare livslängd än någonsin tidigare.
Record  kassett: 1740-3095:-  kedja: 375-395:-
DA      kassett: 1125-1250:-  kedja: 230-250:-

Priser från cyclecomponents.com

/Håkan

Jag har aldrig testat Campas reglage, men om de fungerar lika bra som Ferrari Testarossas växlingar så väljer jag hellre Shimano. Det är kul att köra en Testarossa en stund för att det är en kult bil och alla tittar, men det roliga slutar ganska snabbt eftersom allt är så trögt. Den ligger bra på vägen och styrningen är väldigt exakt om man jämför med en vanlig bil, men jag skulle mycket hellre åka långt i en gammal toyota än i en trög och bullrig Ferrari(iofs är de flesta toyotor förutom Lexus ganska bullriga också, men inte lika mycket som en Ferrari). Och som Baltazar säger, mycket täta servicar och till råga på allt fiatdelar i inredningen :-P.

Nej jag tror nog att jämförelsen halter en hel del(hoppas det iaf). Det handlar nog mest om vad man föredrar för växlingsteknik och vilken grupp man tycker är snygast, i ren funktion är nog inte skillnaden speciellt stor.

07_Logo_Campagnolo.gif

Ferrari.jpg

logopiton.jpg

Forza Italia

/G

Jaja, en -06 Ferrari är iaf bra mycket bättre än de gamla Testarossorna, men jag är fortfarande skeptisk till italienarnas förmåga att bygga saker. Design kan dom men resten är väldigt haltande många gånger...

Anders G skrev:
> Tycker du det efter 20 mil i motorvägsfart (110+)?

Der värsta är...ja antagligen...och antagligen 110+ med ganska bred marginal skull jag tro:-)

I programmet Top Gear fick en av journalisterna provköra en Lamborghini Countach eftersom det var en drömbil att köra sedan han var liten, hans reaktion av provkörningen var ganska talande. Det var en av de värsta bilar han provkört och det var inte i någon positiv mening, nu har ju inte jag provkört någon sådan men jag har kört Testarossa och blev inte direkt jätteimponerad.

Testarossan är en av de sämsta bilar som Ferrari har tillverkat genom alla tider.
Så döm inte efter den.

men vi tar det i en biltråd och lämnar tillbaka till de hugade sh/ca

Men det var ju den som det pratades om från början:-P Jag har provkört en F40 också men inte tillräckligt långt för att det skulle ge någon direkt uppfattning om bilen, men den känndes iaf lite bättre den lilla bit jag körde. Däremot har jag testat andra italienska kvallitets bilar såsom Fiat och Alfa ordentligt, och jag hoppas fortfarande att campa inte känns som någon italiensk bil, sportbil eller inte :-P

Jaja, tillbaka till cyklarna då.

Jag har aldrig kört en Ferrari Testarossa, När jag tänkte på mina Campareglage fick jag plötsligen en smak av parmaskinka, vitlök och olivolja i munnen och då satt det bra att nämna första bästa Ferrarimodell som dök upp i huvudet. Men jag funderade aldrig på en Fiat 500, av någon anledning..

Tycker det är konstigt att ni jämför Record med Dura Ace. Dura Ace borde jämföras med Chorus eftersom dessa två grupper i princip väger lika mycket och kostar lika mycket. Anser att Shimano inte har någon motsvarighet till Record.

Angående klick och klonk så är väl det enklaste att gå till en butik och känna på grejorna? Jag var på cykloskämtet, norra stationsgatan nyss och nya 105 och ultegra känns helt ok tycker jag.
/Johan (som kör en tyst snål fungerande avensis)

Equillar skrev:
> Tycker det är konstigt att ni jämför Record med
> Dura Ace. Dura Ace borde jämföras med Chorus
> eftersom dessa två grupper i princip väger lika
> mycket och kostar lika mycket. Anser att Shimano
> inte har någon motsvarighet till Record.

är det inte naturliget att jämföra det värsta mot det värsta, så länge de ligegr i samma prisklass. men record kanske kostar mycket me?

Priser från tysk webshop:
Campa Record Ultra Carbon: 1299 eur
Campa Record Ultra Alu: 1099 eur
Campa Chorus Carbon: 999 eur
Campa Chorus Alu: 799 eur

Dura Ace Gruppe 2x10: 798 eur

ja då är väll chorus mer rätt o jämföra med om man ser det prismässigt. hur äre med vikter på hela grupper osv. då? är record mycket lättare?

Viktmässigt är Record med alu-vevar runt 30 gram lättare äm DA, med Kolfiber dryga 100.. Chorus med alu är en bra bit över 200 gr tyngre än DA. Lite mindre med kolfiber..

Har man 800€ känns valet givet..

Mmmm.... för vikt är det enda som räknas, eller hur. :-)

200g känns iaf för min del våldsamt intressant på en racer, särskilt som man varken bor i alperna eller är proffs. Därmed inte sagt att ena eller andra är bättre.

I dom billigare prislägena känns Campa tveklöst bäst (i min mening), i dom dyrare är det nog som redan påpekats mest en smaksak. Numera tycker jag att båda Campa och Shimano känns bra att hålla i, innan dom 10-delade grupperna hade Shimano ytterst tveksam ergonomi i min mening.

Kanske testar man Shimano nästa gång man byter racer... varför jag nu skulle göra det inom en överskådlig tid.

nej, vikt är absolut inte allt. men varken dura-ace eller chorus eller rocrod är dåliga till funktionen. tror inte du får mera kvalitet eller precision med record över dura-ace. därmot så får du kanske en lättare grupp. mera bling oxå :D

oxr skrev:
> Varför slits 10-delat mer än 9-delat, och vad är
> det som slits?

Det undrar jag med egentligen. Kedjans bredd har ju inget med det att göra egentligen om man tänker efter. Varför skulle en bredare kedja hålla längre? Dreven sitter tätare och man har ett drev extra att slita på, så det är det inte heller då. Om nu dreven i kassetten är smalare så skulle det kunna vara en orsak då, fast landsvägsprylar slits såpass lite jämfört med mtb så det får vi se.

/Leo

Något smalare rullar i kedjan kanske leder till ökat slitage? Annars lär ju själva niten bli starkare, men det påverkar ju inte slitaget.

Leo skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför slits 10-delat mer än 9-delat, och vad
> är
> > det som slits?
>
> Det undrar jag med egentligen.

Jag kanske kom ihåg fel.

Jag hittar i vilket fall som helst inte länken till sidan med uppgifterna.

Efter vad jag har kunnat hitta så är Shimanos kedja för 10-delat 5,88mm
Campas kedja är 6,1mm, men det finns nu också en Campakedja som är 5,9mm!
Varför vet jag inte, den är dyrare så Campa kanske tyckte att 6,1mm kedjan var för billig?

Om det nu är så att kedjebredden har betydelse för livslängden borde skillnaden mellan Campa och Shimano bli försumbar för den som har den dyra 5,9mm kedjan.

Eftersom trådskaparen valde mellan Ultegra och Centaur är det väl bättre om prisjämförelsen på slitdelarna görs på dem:
Centaur   kassett: 860-1020:-  kedja: 295-330:- (Det fanns ingen Centaur-kedja hos cyclecomponents.com) 
Ultegra   kassett: 465:-       kedja: 190-210:-

Priser från cyclecomponents.com

Uppmätta vikter har jag däremot hittat:
Centaur   3083g utan nav: 2541g
Ultegra   3097g utan nav: 2479g

Vikterna är alltså väldigt lika. Men slitagedelarna klart dyrare för Centaur.
Hmm, eftersom Campas smalaste kedja är 5,9mm borde det finns en del pengar att spara genom att använda Shimanos 5,88mm kedja. Dessutom utan att det påverkar funktionen negativt.

Fast det är kanske ett oövestigligt mentalt hinder för Campa-maffian?

/Håkan

Dessutom har väl både Connex och SRAM kedjor för 10-delat numera, eller har mitt minne fantiserat på egen hand?

kmc med, det får man inte glömma.

campa record gruppen är över hektot lättare än duraace gruppen.. det är inte att förakta.

Sram kedjor för 10 delat väntar jag på, har inte sett några än, finns de redan? Såg inga på hemsidan och inga på mässan heller?

/Leo

Enda erfareheten jag har av Campa är att handlaren i en butik nära mig, brukar utbrista
"Campa, jaha du gillar att skruva mer än att cykla" om jag tittar på en campautrustad hoj
i mer än 3 sekunder.

kristian skrev:
> Enda erfareheten jag har av Campa är att handlaren
> i en butik nära mig, brukar utbrista
> "Campa, jaha du gillar att skruva mer än att
> cykla" om jag tittar på en campautrustad hoj
> i mer än 3 sekunder.

När du tittar på en cykel i hans sortiment?

kristian skrev:
> Enda erfareheten jag har av Campa är att
> handlaren
> i en butik nära mig, brukar utbrista
> "Campa, jaha du gillar att skruva mer än att
> cykla" om jag tittar på en campautrustad hoj
> i mer än 3 sekunder.

Jag upplever inte att det skulle vara dålig kvalitet
på Campagnolo, snarare tvärtom.

Min Chorus-grupp från 1996 fungerar fortfarande (används
dagligen), och min Record-grupp från 2000 (förmodligen tidernas mest
misshandlade Record-grupp, den har fått tåla snö, is, slask, lera,
öken, grusväg, kullersten etc etc) fungerar också helt perfekt.

Däremot är Campas slitdelar löjligt dyra vilket irriterar mig.
Jag retar mig fortfarande på den där kassetten jag köpte för 2395 kr.

ad skrev:

> Däremot är Campas slitdelar löjligt dyra vilket
> irriterar mig.
> Jag retar mig fortfarande på den där kassetten jag
> köpte för 2395 kr.

Det finns fulkassetter till Campa att köpa. BBB gör tex en som går lös på 4-500:-. Dock utan titanbitar. 100% stål som väger ass, men den håller länge i utbyte. Kör sådan med Record 10 och det funkar kanon.

American Classic gör kassetter i både stål och aluminium i priser från ca 500:-. 127g väger den lättaste. De gör även konverteringskassetter, Shimanobody-Campakasset och vice versa.

//Erik

lillebrorsan skrev:
>
> American Classic gör kassetter i både stål och
> aluminium i priser från ca 500:-. 127g väger den
> lättaste.

Intressant, vem säljer dem i Sverige?

/Håkan

hur menar du oxr? om ja inte minns fel så har de testats på pinkbike eller om det var cyclingnews. så vad är det som är rykte? att sram kommer med racergrupper efter sommaren är ju inget rykte utan ren fakta :D

team csc, iaf någon/några cyklister av dem kör på sram och de har vart ute på mässor så de finns allt.

Senast redigerad av en moderator:
Jodå, de kommer och de har visats på mässor men som jag förstått det är det inte särskilt många som klämt på dem. Men, som sagt, vi gör vad vi kan för att få vara med den dagen de kommer.

HåkanC skrev:
> lillebrorsan skrev:
> -----
> >
> > American Classic gör kassetter i både stål och
> > aluminium i priser från ca 500:-. 127g väger
> den
> > lättaste.
>
> Intressant, vem säljer dem i Sverige?
>
>
> /Håkan

CC säljer stålkassetterna så de borde kunna ordna en aluminiumkassett också. Stålvarianten var visst lite dyrare än jag skrev, 790:- på CC. Har dock sett dem på Ebay för ca 500:-. Aluminiumkasstetten kostar $170 enligt AC:s hemsida.

OBS! Saxat från AC:s hemsida:

"Aluminum cogsets are for race or event use only - not everyday riding. Cogsets will last approximately 1,000 miles. Longevity is increased by riding in the large chainring. As with any cassette, a new chain is recommended."

1000 miles = ca 160mil, inte till pendelhojjen mao...

//Erik

Den här tråden måste få nytt liv.

HåkanC skrev:
> Hmm, eftersom Campas smalaste kedja är 5,9mm borde det finns en del pengar att spara genom att använda Shimanos 5,88mm kedja. Dessutom utan att det påverkar funktionen negativt.
>
> Fast det är kanske ett oövestigligt mentalt hinder för Campa-maffian?
>
>
> /Håkan

"Dessutom utan att det påverkar funktionen negativt."
Troligtvis inte den mekaniska, men den psykiska ....

"Fast det är kanske ett oöverstigligt mentalt hinder för Campa-maffian?"
Ja, personligen skulle jag betala dubbla priset bara för vetskapen att jag använder Campagnolo-kedja. Jag gör det med glädje och stolthet dessutom.

/G
<http://www.campyonly.com/>
<http://www.wiseguysmc.se/>

oxr skrev:
> Jodå, de kommer och de har visats på mässor men
> som jag förstått det är det inte särskilt många
> som klämt på dem. Men, som sagt, vi gör vad vi kan
> för att få vara med den dagen de kommer.

ja, är väll lika många som klämt på dem som det är som klämt på nya shimanosaker som kommer.

här har du t.ex. en som testat http://www.cyclingnews.com/tech/2005/shows/interbike05/?id=results/interbike0522

Skillnaden är att Shimano inte brukar skapa buzz på samma sätt långt innan de kommer, tvärtom allt som oftast.

Undantaget var väl Saintgruppen som syntes lite här och var i förväg.

Baltazar skrev:
> jag skulel vilja pröva dessa reglage :D:
sraminrace_114.jpg

Och jag skulle vilja testa denna bakväxel!
SRAM_road_rear_derailleur.jpg

Baltazar skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Jodå, de kommer och de har visats på mässor men
> > som jag förstått det är det inte särskilt många
> > som klämt på dem. Men, som sagt, vi gör vad vi
> kan
> > för att få vara med den dagen de kommer.
>
> ja, är väll lika många som klämt på dem som det är
> som klämt på nya shimanosaker som kommer.
>
> här har du t.ex. en som testat
> http://www.cyclingnews.com/tech/2005/shows/interbi
> ke05/?id=results/interbike0522

Jag skulle nog säga att den som skrivit det där mer klämt en testat. En liten stund på en trainer verkar vara den faktiska användningen som är underlaget till artikeln. Och vad jag förstått är det så det har varit för det flesta som klämt på riktigt. Det finns några som provat dem på riktiga cyklar men det är inte särskilt många. Vad jag förstått är det heller ingen produktionsfärdig modell som provats, utan bara prototyper.

Ska bli spännande att se dem när de kommer. Jag är mycket nyfiken på om det kommer funka ihop med skogsväxlarna på ett bra sätt, för gör det det finns ett nytt touringalternativ.

finns några team som testat/kör med dem, men de skriver ju inga artiklar om det. så nog har de testats. inga små team heller. CSC har nu kört på dem ett tag t.ex. i alla fall den senaste tiden.

det jag vill säga är att det knappast är ett "rykte", de har ju själva nämnt att de ska släppas efter sommaren.

det är som x.0 trigger reglagen, när de visade dem, det kanske var ett rykte bara? :D rykte för mig är när det talas om nått som inte är visat eller är obekräftat från en tillverkare/person. dessa 2 grupper är sannerligen inte obekräftade, utan i högsta grad bekräftade att de kommer inom de närmaste 6 månaderna.

men det är ju en väldans ordtolkning :D

Tillbaka
Topp