Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rock: Menar du att mekaniska skivbromsar är
> så
> > dåliga att det inte är lönt?
>
> nja, problemet med mekaniska discar är att padsen
> bara trycker från ena hållet och det ger inte
> tillräcklig kraft med ett STI handtag. Det drar
> inte vajern riktigt lika långt som ett
> V-bromshandtag. Det skulle behövas ett
> hydralisktsystem med "dubbla" ok för att få en
> broms som blir såpass överlägsen en vanlig
> caliperbroms i bromsverkan för att de flesta ens
> skulle fundera på ett byte pga vikten.
Finns ju några som försökt sig på detta, IRD bl.a. Dock verkar det inte funka alltför bra (?) - se Markus F för info. Fast det kanske är ett måndagsex? Idén är ju god. På bilar har man ju å andra sidan enkelverkande kolv med glidande ok för att få en anläggning av padsen från båda sidor - fast en sån lösning kanske inte fungerar för cykelbruk?
Men till första frågan:
Mekbromsa är absout inte uteslutet p.g.a. dålig ffekt. För pendelbruk är det suveränt. Visst har man en del förluster för mekaniska skivbromssystem gentemot hydrauliska, i wire och höljen samt den ensidiga skivanläggningen. Men jag vill inte påstå att det är dålig bromsverkan precis.
Jag slängde på ett par mekaniska Tektro Aguila på min pendlare och är helnöjd. Valde dessa främst p.g.a. att mek är billigare än hydrauliska. Efter en liten inkörning av beläggen så har jag en broms som tar snäppet bättre än de gamla v-bromsarna (som tog grymt bra) och med mycket bättre modulering av kraften. Skulle inte tveka en sekund att rekommendera mekaniska skivbromsar för pendlarbruk, funkar kalas. Inga probs i skogen heller. För fördelen är att man slipper slita fälg i slask och salt och regn och rusk och på köpet får man lika bra eller bättre bromsvekan och modulering som v-bromsar. Beläggen räcker också längre än suddgummina som man hade i v-bromsarna.
För enklare MTB:ande (hmmmm, skum definition, men ni fattar no vad jag menar) och pendlarbruk så är mekaniska da shit.
Och så fint som de jag har nyper, helt i klass med cantisar på en CX samt Lvg-bromsarna på racern, så funkar garanterat mekaniska skivbromsar för CX.
Men att det skulle nog bli snäppet bättre med hydrauliska, men jag tror inte det behövs ärligt talat för en CX-bana.
[Disclaimer: spårkbruk, meningsbygnad och stvaningnen stinker...pott-tränar en tvåochetthalvtåring parallellt med att skriva inlägg. Hon lykcas bättre på pottan än vad jag lyckas med inläggen...hmmmpf!]