[LVG] Skivbromsar för racer? Fact or Fatwa?

NiklasL

Aktiv medlem
Får väl en fatwa på mig av Happys egen stilpolis, men hittade följande bild hos Phil Wood, en skivbromsförsedd racer:

ricsirishroadster4.jpg

Fler bilder finns här: http://www.philwood.com/pspecialprojects.htm.

Tycker det där ser intressant ut. Hur funkar det, måste man ha en ram och gaffel försedd med fästen för skivbroms eller finns det någon form av lös hållare/adapter, som för framväxlar, som man kan montera skivbromsen med (ser ju ut så åtminstone framtill på bilden)? Någon som har koll på detta?

Det finns ramar och gafflar som fungerar med skivbroms, ofta 4" skivor, bla canyon har haft democyklar på mässor och liknande med skivor. I några LVG-downhill lopp over there har det synts i tävlings sammanhang men det väger i dagsläget lite mycket för att de ska sitta på proffsens cyklar. Jag vet inte häller om det är godkänta av UCI för tävling i dagsläget.
För att komma upp i bromsverkan ordentligt så skulle det behövas ett STI handtag som klarade hydraliska bromsar. Innan det kommer ett sådant är det totalt ointressant.

Har inte varit godkänt av UCI, tror inte det ändrats till 2008.
Innan man får använda det i tävlings-sammanhang, och har behov av det så lär utvecklingen fortsätta i långsamt tempo

Nu är ju inte bromsen det mest prioriterade på en racercykel, dom bromsar som finns idag räcker mer en väl till och den extra viktökningen för skivbromsar och skivbromsnaven kan väl bara en entuiast som vill ha en egen/annorlunda cykel acceptera. Kan väl konstatera att jag på mina fälgbromsade mtb-cyklar har slitit ut en uppsättning fälgar per säsong utan att lyckas nöta ut en enda fälg någonsin på racer... Det finns liksom inget behov annat en att få en unik cykel. :-/ T

Nja, det är inte i första hand till lvg-racern som skivbromsarna skulle kunna komma väl till pass, mera för pendlaren (som är av lvg-modell men med rakt styre) som nu behöver nya fälgar eftersom de gamla är sönderbromsade - men den har alltså inga skivbromsfästen heller. Både på racern men ffa på pendlaren, som ju även körs i regn, blir däcken tämligen skitiga av fälgbromsandet och det vore skönt att slippa, inte minst vid punkalagning. Vad gäller ökad vikt ser jag inte det som ett stort problem. Viktökningen hamnar lågt på cykeln och dessutom inte längst ut på något som roterar. Viktökningen får jag väl i så fall kompensera med minskat bukomfång, där finns nog lite att ta av. :-)

Rock: Menar du att mekaniska skivbromsar är så dåliga att det inte är lönt?

Ostkaka: Tack för länken! Intressant!

Little Stereo: Unik cykel, gärna! Men, jag inbillar mig att man också slipper en del problem med skivbromsar (men får kanske nya istället?) och renare lär det förhoppningsvis bli.

Alltså: Är det någon som vet om/hur man kan sätta på skivbromsar utan att gaffel och ram har skivbromsfästen?

Till ramen vet jag att det finns adaptrar att köpa, och gaffel kan man ju köpa ny. En gaffel som inte är gjord för skivbroms kan kanske vara för vek t.o.m?

Smoliks projekt var ju ambitiöst - hydrauliska bromsar, ombyggda bromshandtag och dubbla skivor fram (som Plushs monster-MTB)!

Är mekaniska skivbromsar helt uteslutet p g a dålig bromseffekt, även på en pendlare? Vore skönt att slippa hydraulik, inbillar jag mig, minskar komplexitetsgraden något?

Var kan man hitta skivbromsadapter till bakramen? Phil Woods specialbygge ser ut att ha en extragrunka för skivbromsen på (den raka) framgaffeln men det är kanske en gaffel med skivbromsfäste som original som ser ut så? Annars kan jag visst tänka mig en ny gaffel... eller en ny hybridpendlare med skivbromsar, men visst är det roligare med lite eget pulande (och kanske lite billigare också)?

Edit: Hittade "Brake Therapy" på http://www.therapycomponents.com/road.htm (liknar Phil Woods lösning på framgaffeln) och DM-UNI för bakramen hos A2Z http://www.a2zcomponents.com/Adapter/Others.asp (som verkar sandwichas runt bakramen, nackdelen tycks vara att snabbkopplingen träs igenom adaptern och hjulet kan alltså inte avlägsnas utan att snabbkopplingen dras ut helt). Andra synpunkter dock välkomna, Brake Therapy bak ser ju inte så kul ut med extrastag och allt...

Senast redigerad av en moderator:
NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> Är mekaniska skivbromsar helt uteslutet p g a
> dålig bromseffekt, även på en pendlare? Vore
> skönt att slippa hydraulik, inbillar jag mig,
> minskar komplexitetsgraden något?

Är det så komplext med hydraulik då? jag har fått uppfattningen att det är tämligen underhållsfritt.
Och det verkar ju inte vara nån större prisskillnad. Men bromsverkan lär väl inte vara sämre än V-bromsar. Fast utan fälgslitage, och det funkar i regn.

> Var kan man hitta skivbromsadapter till bakramen?

Det här verkar vara Brake Therapys variant: 380 kr.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...129&artgrp=130&visa=65-80&Sort=Beskr&Visn=Std

De har även a2Z
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=A2Z001&avd=1

Gaffeln är en Wound Up. Jag har tagit in 2 st. av deras CX Disc modeller som monterades på Ventana CX ramar. Det här verkar ha samma gaffeländar, men racer-modellen har kortare blad.

NiklasL skrev:
> Rock: Menar du att mekaniska skivbromsar är så
> dåliga att det inte är lönt?

nja, problemet med mekaniska discar är att padsen bara trycker från ena hållet och det ger inte tillräcklig kraft med ett STI handtag. Det drar inte vajern riktigt lika långt som ett V-bromshandtag. Det skulle behövas ett hydralisktsystem med "dubbla" ok för att få en broms som blir såpass överlägsen en vanlig caliperbroms i bromsverkan för att de flesta ens skulle fundera på ett byte pga vikten.

Underbart ! Mer skivbromsar åt folket. Varför ska tävlingsinriktade cyklister (en liten minoritet) bestämma hur cyklar för vanliga dödliga ska se ut.

Cyklar ska konstrueras av nyfikna och progressiva cyklister/tekniker och inte nån bakåtsträvande UCI kommitté.

Är retad på att CX-cyklar, som är utmärkta pendlar och träningscyklar på höst, vinter och vår, nästan alltid har cantilverbromsar. På dessa passar skivbromsar utmärkt.

Rock skrev:
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rock: Menar du att mekaniska skivbromsar är
> så
> > dåliga att det inte är lönt?
>
> nja, problemet med mekaniska discar är att padsen
> bara trycker från ena hållet och det ger inte
> tillräcklig kraft med ett STI handtag. Det drar
> inte vajern riktigt lika långt som ett
> V-bromshandtag. Det skulle behövas ett
> hydralisktsystem med "dubbla" ok för att få en
> broms som blir såpass överlägsen en vanlig
> caliperbroms i bromsverkan för att de flesta ens
> skulle fundera på ett byte pga vikten.

Finns ju några som försökt sig på detta, IRD bl.a. Dock verkar det inte funka alltför bra (?) - se Markus F för info. Fast det kanske är ett måndagsex? Idén är ju god. På bilar har man ju å andra sidan enkelverkande kolv med glidande ok för att få en anläggning av padsen från båda sidor - fast en sån lösning kanske inte fungerar för cykelbruk?

Men till första frågan:
Mekbromsa är absout inte uteslutet p.g.a. dålig ffekt. För pendelbruk är det suveränt. Visst har man en del förluster för mekaniska skivbromssystem gentemot hydrauliska, i wire och höljen samt den ensidiga skivanläggningen. Men jag vill inte påstå att det är dålig bromsverkan precis.
Jag slängde på ett par mekaniska Tektro Aguila på min pendlare och är helnöjd. Valde dessa främst p.g.a. att mek är billigare än hydrauliska. Efter en liten inkörning av beläggen så har jag en broms som tar snäppet bättre än de gamla v-bromsarna (som tog grymt bra) och med mycket bättre modulering av kraften. Skulle inte tveka en sekund att rekommendera mekaniska skivbromsar för pendlarbruk, funkar kalas. Inga probs i skogen heller. För fördelen är att man slipper slita fälg i slask och salt och regn och rusk och på köpet får man lika bra eller bättre bromsvekan och modulering som v-bromsar. Beläggen räcker också längre än suddgummina som man hade i v-bromsarna.
För enklare MTB:ande (hmmmm, skum definition, men ni fattar no vad jag menar) och pendlarbruk så är mekaniska da shit.
Och så fint som de jag har nyper, helt i klass med cantisar på en CX samt Lvg-bromsarna på racern, så funkar garanterat mekaniska skivbromsar för CX.
Men att det skulle nog bli snäppet bättre med hydrauliska, men jag tror inte det behövs ärligt talat för en CX-bana.

[Disclaimer: spårkbruk, meningsbygnad och stvaningnen stinker...pott-tränar en tvåochetthalvtåring parallellt med att skriva inlägg. Hon lykcas bättre på pottan än vad jag lyckas med inläggen...hmmmpf!]

Senast redigerad av en moderator:
Förstår inte problemet, vill du ha en cykel med stora hjul och skivbroms så köp det -men det går aldrig kalla den racer med den utrustningen... samma sak med cykelcross, vill du en cykelcrossliknande cykel med skivbromsar så skaffa det -men det är inte en cykelcross längre. Ni har fått precis vad ni vill ha, dvs landsvägspendlarhärken deluxe. Tyvärr råkar det finnas klassindelningar mede specefikationer så länge de tävlas på cykel och det är vad som bestämmer hur en lvg/cx får se ut för att kallas just lvg/cx. Förr skrev man sportcykel i annonsen och det är kanske det begrepp som närmast passar om ni inte vill kalla cyklarna för lyxpendlare... ;-) T

Daner: Hur funkade Wound Up-gaffeln? Ser ju ut att vara kolfiber; var det enkel disc på eller dubbla som i Smoliks projekt med tanke på värme och torsion?

Little Stereo: Racer tycks för dig (och UCI) vara en politisk benämning, för mig är det en cykeltyp där bromsval är egalt för klassifikationen. Men så tävlar jag inte. En pendlare är inte en racer och har inte samma egenskaper. Skivbromsar har en framtid även på racer (om inte UCI sätter käppar i hjulet).

Sammanfattningsvis verkar konvertering av en ren racerhoj möta en del praktiska hinder (förutom de politiska hinder som håller tillbaka utvecklingen) som bl a beskrivs i Canyons artikel om Project 6.8 och är i nuläget knappast realistiskt?
Pendlarkonvertering till skivbromsar tycks ske bäst genom ny framgaffel gjord för skivbromsar (något förslag på gaffel?) och skivbromsadapter bak, där Brake Therapy troligen är enklast vad gäller avlägsnande av hjulet för punkalagning men lite skrymmande med sitt extrastag (verkar ju som om snabbkopplingen är en del av fastsättningen för a2z-adaptern om jag förstod monteringsanvisningen på CC rätt?)?

Lycka till med din lyxiga "sporcykel", skulle också föredra skivbromsar på pendlarcykeln (framförallt såhär års när hela hela cykeln är svartgeggig av fälgskit) ;-)

NiklasL skrev:
> Pendlarkonvertering till skivbromsar tycks ske
> bäst genom ny framgaffel gjord för skivbromsar
> (något förslag på gaffel?) och skivbromsadapter
> bak

EXAKT detta kommer att ske på min pendlarcykel inom kort. Har dock turen att ha en ram med skivbromsfäste så jag behöver bara byta gaffeln. Kan ju göra en tråd om detta när det drar igång.

Little Stereo skrev:
> Lycka till med din lyxiga "sporcykel", skulle
> också föredra skivbromsar på pendlarcykeln
> (framförallt såhär års när hela hela cykeln
> är svartgeggig av fälgskit) ;-)

:-) Ser att du har dubbelpostat ditt förra inlägg även i den andra tråden (CX/skivor) - känns den här diskussionen verkligen sååå jobbig? :-)) Nu blir man ju nästan sugen på att konvertera racern också... ska maila Phil Wood och fråga om specar på hans gröna hoj! :-D

Skämt åsido, ska se om jag orkar ge mig på pendlaren. Det är så mycket annat som behöver bytas på den, från växelreglage (som är slitna) till resten av hela drivlinan inkl fälgarna att det kan bli billigare (och enklare) att köpa en ny hybrid med skivor. Men inte lika roligt.

Kupa: Fin Happy-tradition att lägga ut en väl illustrerad mek-rapport! ;-)

Det är verkligen jättedåligt att de har regler för hur tävlingscyklar ska se ut. Jag vill ju ha en cx med pakethållare, en bmx med 28 tumshjul och en räser med rullbromsar.
Varför går det inte att montera bilbarnstol i en F1? Varför finns det inte badstege och inombordare på en E-jolle?

Varför skriver jag i den här tråden? Jo, därför att jag inte kan surfa bögporr på jobbet.

Visa gärna hur cykeln blir när den blir klar och vilken broms du väljer (vajer/hydraulisk) -en dag ska jag också ha en smutsfri pendlarcykel till vinterträning. Jag tror jag ska kalla den "vinterträningscykel med bockstyre" då... ;-)

bigmollo skrev:
> Det är verkligen jättedåligt att de har regler
> för hur tävlingscyklar ska se ut.

Den här tråden handlar inte om tävlingscyklar. Men många tror att racer bara får användas på tävling och blir upprörda å UCIs vägnar av diskussionen här. Var dock lugna, jag lovar att inte börja experimentera med min racerhoj utan kommer begränsa plastikkirurgin till pendlaren (om projektet blir av)!

> Varför skriver jag i den här tråden? Jo,
> därför att jag inte kan surfa bögporr på
> jobbet.

Bra att du är ärlig åtminstone.

Jaha, då glider väl även denna tråd in i träsket med oseriösa inlägg. Tack alla som kommit med konstruktiva förslag och länkar!

bigmollo skrev:
> Det är verkligen jättedåligt att de har regler
> för hur tävlingscyklar ska se ut. Jag vill ju ha
> en cx med pakethållare, en bmx med 28 tumshjul
> och en räser med rullbromsar.
> Varför går det inte att montera bilbarnstol i en
> F1? Varför finns det inte badstege och
> inombordare på en E-jolle?
>
>

Ha, Ha. Tävlingscyklister får väl ha vilka regler de vill. Problemet är att cykeltillverkarna inte gör
cyklar av cyklocrosstyp med skivbromsar för oss vanliga fetton. Det finns ett fåtal som kan köpas i Sverige (Focus cross disc, Trek portland(kallas pendlare)),..?), medan CX-cyklar som är gjorda enligt UCI-normen finns det däremot massor av. Hur många tävlar egentligen i CX och måste ha cyklar enl UCI:s regler ?

Skivbromsar har så uppenbara fördelar att sådana cyklar borde ha en större marknad än cyklar med 1800-tals bromsar

oxr skrev:
> Jag tror pump är en ond konspiration på spåren.

Jepp, UCI i ondsint allians med fälgprofitörna

Little Stereo skrev:
> Nu är ju inte bromsen det mest prioriterade på
> en racercykel, dom bromsar som finns idag räcker
> mer en väl till och den extra viktökningen för
> skivbromsar och skivbromsnaven kan väl bara en
> entuiast som vill ha en egen/annorlunda cykel
> acceptera. Kan väl konstatera att jag på mina
> fälgbromsade mtb-cyklar har slitit ut en
> uppsättning fälgar per säsong utan att lyckas
> nöta ut en enda fälg någonsin på racer... Det
> finns liksom inget behov annat en att få en unik
> cykel. :-/ T

Jag håller med dig men underskatta inte den tekniska utvecklingen. Den ska inte hämmas av traditionsskäl. Bir lvg cyklingen bättre och cyklarna snabbare av skivbromsar ska de ha skivbromsar. Fälgbroms lär knappast existera på en cykel om 20år oavsett modell. Titta inte på dagens mekaniska diton för touring, små hydrauliska med kolfiberskivor kommer vi tycka är porrigt 2022.

Nu finns ju ingen ursäkt längre mot att köpa svindyra finhjul när de inte bromsas sönder som förr. =)

Tillbaka
Topp