[LVG] Snäckantråden

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
[LVG] Snäckantråden
evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars tycker jag det är lite för kallt för
> långrundor, brevet-killarna från Tumba
> imponerade helt klart.

För kallt?! Har du inte varit utomhus idag???

[LVG] Snäckantråden
Det var värre före i skogen idag än på breveten igår. Snö, lera, forsar, glashala rötter och hällar. Igångdrag några meter, framhjulssläpp på en rot, stopp, igångdrag några meter, in i en sten gömt under snön, stopp. 3h fick räcka.

Jag lyckades även med ett dopp i ett kärr, hela benet, rumpan och större delen av överkroppen. Slapp ansiktet under ytan iaf.. Dyblöt av iskallt vatten efter 20min in på rundan var inte vad jag hade planerat med ;)

IMG_0364.JPG

IMG_0369.JPG

[LVG] Snäckantråden
DT skrev:
> Du skulle kört med oss, propagandacykling... 145
> km hittills och vi är inte klara än. :-)

Ni verkar ju twittra mer än ni cyklar ;)

Jag kör nog en söndagsrunda med johan, vic, tille m.fl istället.. I mörkret. ;)

[LVG] Snäckantråden
STIZZE skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du skulle kört med oss, propagandacykling...
> 145
> > km hittills och vi är inte klara än. :-)
>
> Ni verkar ju twittra mer än ni cyklar ;)

Jo, 3ggr färja plus fika gav flera tillfälle att psyka de som avstod från att cykla idag.

Men nu är vi klara. Närmare 17 mil i strålande solsken blev det. :-)

[LVG] Snäckantråden
Ytterligare en härlig och fostrande runda med kalasväder och DT som sällskap. Kände mig stark dom första ~80km till Saltå Kvarn, vi hade 33 i snitt dit. Ganska hyfsat på bara 2 pers. Där intogs härligt fika och fick sen motvind en bit till Mörkö som straff. Då märkte jag att det inte var lika mycket pulver i benen längre.

Efter Mörkö-färjan kroknade jag mer och mer, så DT fick stå för det mesta av farthållningen till Tumba. Och efter Slagstafärjan hem så slog hammaren till på riktigt och sa adjö till DT som försvann som en raket. De sista kilometrarna hem såg jag i syner. Spottade Buddah vid Brommaplan, bl.a.

Tack vare DT fick jag ändå ihop nånstans runt 15 mil med ett snitt på strax under 32km/h. Slutsats: Det behöves fler långrundor för att matcha tuffa randonör-killar.

[LVG] Snäckantråden
STIZZE skrev:
> Det var värre före i skogen idag än på
> breveten igår.

Körde du breveten?

[LVG] Snäckantråden
Bra kört!
SuperApan och jag rullade runt i era däckspår i vårsolen idag. Startade så sent som vid 12 och skrapade ihop en 90km så vi kom hem lagom till Amstel. Vilket djävla rejs Nederländerna bjöd på idag:)

/E

[LVG] Snäckantråden
abuselma skrev:
> Vad sägs om en runda imorgon kväll? Tisdagen ser
> rätt miserabel ut vädermässigt.
>
Röstar på onsdag, vädret verkar lovande och kanske har återhämtat mig då :-)

[LVG] Snäckantråden
Onödigt att ta bilder om man inte lägger upp dem också. :-)

Vägarna var mestadels torra men lite blöta på vissa ställen, speciellt i början. Stänkskärmar där bak är kanske inte så stiligt, men ack så trevligt att slippa bli blöt och smutsig i baken och på ryggen.

004b.jpg

Magisk morgondimma över spegelblank Mälaren...

006b.jpg

God fika på Saltå Kvarn. Fast ack så dyr - måste vara rena kassakon för antroposoferna...

008b.jpg

En tuffing. Ett gäng med damer i yngre medelåldern blev väldigt begeistrade över mina solbrillor. De var nästan lite flörtiga. Fast jag hade bråttom därifrån till Mörkö-färjan, ack dessa prioriteringar...

009b.jpg

Tourtest av tysk wattmätare under fältmässiga förhållanden. Lite sand och grus ska den väl tåla.

011b.jpg

Dagens runda exkl. två svängar på Ekerö. 166 km blev det med oklar snitthastighet då GPS:en stod och tickade under fikat, men antagligen runt 32.

LVGStockholm2012-04-15.jpg

[LVG] Snäckantråden
Mr Orange skrev:
>
> Efter Mörkö-färjan kroknade jag mer och mer,
> så DT fick stå för det mesta av farthållningen
> till Tumba. Och efter Slagstafärjan hem så slog
> hammaren till på riktigt och sa adjö till DT som
> försvann som en raket. De sista kilometrarna hem
> såg jag i syner. Spottade Buddah vid Brommaplan,
> bl.a.
>

Hi hi, då är man rätt bonkad ;) Eller så är du en av de utvalda.

[LVG] Snäckantråden
STIZZE skrev:
> Ska ni inte köra både tisdag och onsdag?

Inte om det regnar för mycket på tisdag. Vi är nämligen gjorda av socker. ;-)

[LVG] Snäckantråden
Ja, onsdag blir det tycker jag iaf, det ska ju bli jättebra väder då. Vi hinner cykla till en bra bit efter åtta, så nu kan vi köra över Årsta Havsbad och - kanske rentav - Sorundavägen ner till Grindsjön. :-)

Ta det lugnt Frille, att träna sjuk kan slå tillbaka...

[LVG] Snäckantråden
Satt och kollade lite på min träningslogg från 2011. Det brukade alltid vara med en stor stark cyklist på en svindyr räser på Snäckanrundorna. Han hette Anders tror jag - vad gör han nuförtiden?

[LVG] Snäckantråden
evo skrev:
> Ja, vafan Anders. Jag skrivbordscyklar i alla fall
> lite, du gör inte ens det. Skärpning!

Apropå det, vad säger ditt Excel-blad att vi andra bör snitta i morgon? ;-)

Dagens antiklimax: gav mig ut för att cykla en Ekerö-runda, men det kom så förjävliga knakljud från mitt vevparti att jag fick vända på Tranebergsbron. Det var helt enkelt för pinsamt att cykla bland folk med det ljudet. Fick bli en löprunda som tröst istället.

Efter en halv kvälls nedmontering av vevparti och pedaler i atomer, dränkning av samtliga atomer i fett samt åtdragning av allt så hårt jag vågade så hoppas jag att knaket är borta. Iaf hördes inget när jag drog på 450W en stund på trainern. Om knakhelvetet kommer tillbaka så kanske jag lämnar WO i morgon...

[LVG] Snäckantråden
Du vet att jag är lite svag för siffran 38:)

Vevknaket låter ju inget vidare, men har du kört en stund på trainern utan missljud så är det nog OK. But still, kanske du ska beställa nya kullager just in case. De borde inte kosta mycket.

[LVG] Snäckantråden
Mr Orange skrev:
> Satt och kollade lite på min träningslogg från
> 2011. Det brukade alltid vara med en stor stark
> cyklist på en svindyr räser på
> Snäckanrundorna. Han hette Anders tror jag - vad
> gör han nuförtiden?

Ha ha läste det tidigt i morse fattade inte att det var mig du var ute efter, satt och funderade,vem f.n är det.

Jag sitter mest och kollar på gamla Snäckan filmer och tycker nog att det var bättre förr.
Ser med skräckblandad förtjusning fram emot Snäckans räserrundor i sommar.

[LVG] Snäckantråden
Fan, knaket kom tillbaka! Ni får stå ut med mitt missljud ikväll. :-(

Men nu har jag fettat in och dragit åt allt som jag kan.

Kanske hjälper att byta vevlager?

[LVG] Snäckantråden
Jag skulle också tjuvträna lite och tänkte passa på att ta fram racern samtidigt.
Bytte vevparti och klickade igenom växlarna.
Funkade jättedåligt.
Cykeln har ramlat omkull i garaget nån gång under vintern så växelörat är böjt.
Blev ingen solorunda.
Har böjt tillbaka växelörat och testat, det verka fungera och jag kör på det.
Nytt är beställt.

Nåja, vi behöver snitta högt ikväll, eller i alla fall jag, eftersom jag har en tid att passa.
Troligen avviker jag på lämpligt genvägsställe.
Ses.

[LVG] Snäckantråden
Anders måste små leer lite...
Mr Orange, Han håller sig undan bara för att slippa bli kränkt innan jordbro;-)))

DT det är inte dina knän som knakar då hihi, du cyklar ju så mycket...

[LVG] Snäckantråden
Av din felbeskrivning tyder inget på att hastigheten är en variabel.
Du får träna på ett bra rundtramp så att du hela tiden kan trampa försiktigt. :-)

Har du tagit loss och fettat om vevlagerhylsorna?
Klingbultar fettade och åtdragna?

[LVG] Snäckantråden
Klingbultar fettade och åtdragna (jag drog till och med av en klingbult så att jag fick ta en från mitt gamla vevparti).

Pedalaxlar infettade och åtdragna.

Vevpartiet lossat och vevaxeln infettad, vevarmen på icke-drivsidan hårt åtdragen och dess "skruv" infettad.

Vevlagerhylsorna har jag inte rört. Jag försökte ta loss dem för ett tag sedan men de satt som berget, så jag vågade inte ta i mer än vad jag gjorde. Kanske nästa projekt att försöka få av dem och fetta in dem...

Jag har haft knakproblem förr. Då har det antingen varit klingbultar, pedalerna eller bakhjulets snabbkoppling. Kan ju även vara helt andra saker som knakar. Fast nu uppstod problemet efter att jag bytt vevparti och pedaler, så nånting där borde det vara.

Knak och onda knän, det är nog de två mest svårdiagnosticerade problemen inom cykling... :-)

[LVG] Snäckantråden
DT skrev:
> Knak och onda knän, det är nog de två mest
> svårdiagnosticerade problemen inom cykling... :-)

Den senare är anledningen till varför ni inte sett mig den senaste tiden. Pendlade till jobbet idag för första ggn sen förra helgens rundor. Lite osäker på om det kändes ok eller inte. Ska trappa upp lite försiktigt och se om det håller. Det är ju trainerväder på ingående, så njut av vägarna medan ni kan :-P

Thomas

[LVG] Snäckantråden
Du har min sympati. Hade lite knäproblem till och från under förra året, och även om det inte var så allvarligt så är det inte kul att känna att man bör hålla igen på cyklingen. :-(

Edit: btw, mina problem dök upp kort efter en Mallis-resa där man kanske var lite överentusiastisk i backarna jämfört med hur lite man hade cyklat under vintern - kanske samma för dig?

Knak är också enerverande, men där kan man ju i värsta fall köpa ny cykel... ;-)

Senast ändrad:
[LVG] Snäckantråden
Mr Orange skrev:
> Måste tyvärr lämna återbud idag.
>
> Kör så det ryker. / Mr O.

Glömt hjälmen igen?

Tillbaka
Topp