thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> > Om du har knäproblem kanske du behöver vila mer
> > än en vecka? Beroende på hur pass allvarligt
> > såklart. Jag vilade 2v i taget förra sommaren
> > och fick känningar direkt. Blev dock av med det
> > med bikefit, läkarbesök, vila, hög kadens
> > istället för låg kadens, lugna rundor i en
> > månad etc.
>
> Hm, låter som om säsongen är körd om jag
> lyssnar på dig :/ jag skall testa försiktigt i
> morgon då det endast varit känningar... Och jag
> avbrutit i tid vid dessa.
Det är såklart individuellt efter hur allvarlig skadan är. När jag fick knäproblem haltade jag ORDENTLIGT i ett par dagar efter en runda så det var ganska extremt även om jag gjorde något åt problemet ganska fort. Om du känner av smärta under cyklingen, så har du redan cyklat för långt. Ring familjen så de kan komma och hämta dig, eller rulla hem med det ömma knät ur pedalen och gå i de tunga uppförsbackarna.
Du har väl trainer eller monark? Det bästa tipset för att behålla fysiken under en knäskada är att köra olika tröskelpass(typ 2x15, 2x20, 3x20, 1x60)på snarare lite för hög kadens än för låg men ändå en som du är bekväm med. Kör inget högintensivt då det innebär extrem belastning för knät. Det som är bra med detta upplägget är att om du börjar få minsta känningar kan du kliva av direkt och behöver inte transportera dig hem.
Sen får du känna dig fram vad knäna klarar av. När du fixar 60min på trainer/monark kan du prova ett utepass på lite längre tid. Och så lägger du till 30min på varje runda eller börjar lägga in ett fåtal hårdare intervaller per runda. Du får testa dig fram. Det dummaste du kan göra är att dra ut långt hemifrån och komma på 7 mil hemifrån att du känner av knät. Cyklar du hem då kanske du fördröjer läkningsprocessen med ytterliggare 2 veckor.
Men jag kan också nämna att lite ömma knän inte behöver betyda akut skada. Det är ju en vanesak för knäna med cykling. Och sittställningen påverkar pedalvarvet väldigt mycket. Förhoppningsvis har du löst problemet nu långsiktigt, men du måste hinna bli helt frisk i knät innan det kan funka som vanligt igen.