[LVG] Tips på forta hjul?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Nu när man hela vintern gnetat trainerpass för att öka sin FTP med någon ynka % och utesäsongen drar igång så är det ju inte utan att man undrar vilka härliga halvhögprofilare man ska satsa på såhär nådens år 2019. Önskemål - 55-60 mm höga, fälgbromsade och får gärna ha bredd för att passa för 23 mm fram och 25 mm bak.

NLC sa:
Laser-Björne sa:
Kolfiberhjul från Farsports med DT-nav är ganska ohotade när det gäller bang-for-the-buck. Ordnar man beställningen via mejl istället för Aliexpress så brukar man dessutom få ännu bättre pris.

Finns en 58x28 modell:
https://www.aliexpress.com/store/pr...china-carbon-wheelset/103713_32867503135.html

Som arbetande i R&D-företag köper jag inte från aliexpress av ren princip.
Helt förståeligt.

Gillar Fulcrum-/campahjul och deras nav med keramiska lager, så jag hade nog köpt Fulcrum Speed 55 om jag villhövde nåt nytt.

marr sa:
De presterade inte särskilt bra när ett gäng ingenjörer från brittisk flygindustri valde att testa hjul i deras vindtunnel.

"The FLO cycling and Hunt wheels performed badly, they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow"

http://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest

Har redan Hunt (Aero Wide 36) vilka funkar fint allround och vardagscykling men letar nu efter söndags- & snabbcyklingshjul som är aero, gärna i tester men heller i verkliga livet.

Har läst Hambinis inlägg och kikar väl på något i som presterar i 580-600 W intervallet i deras testsetup. Dock är jag tveksamt till hur allmängiltig den är utanför vindtunneln för jag tycker det går rätt fort med mina Hunt på tröskeleffekt. Åas så borde jag väl då vara glad och nöjd men gräset är ju alltid grönare på andra sidan ...

NLC sa:
Har läst Hambinis inlägg och kikar väl på något i som presterar i 580-600 W intervallet i deras testsetup. Dock är jag tveksamt till hur allmängiltig den är utanför vindtunneln för jag tycker det går rätt fort med mina Hunt på tröskeleffekt.

Canyon Eisberg har gjort bra ifrån sig på Hunt-hjul med etappsegrar så de fungerar nog ganska bra ändå.

Yoeleo har öppnat en webbshopp i EU ( http://www.yoeleoeurope.com/) vilket gör handel lite attraktivare. Designen är modern, nav och ekrar efter val.

Jag är inne på mitt andra par Bora One som jag tycker är helt grymma. Bytte till deras lite bredare fälg nu. Hade fyndat ett par sådana utan deras nya acc bromsyta, borde vara rätt bra kurs på dom.

Raggamuffin sa:
Manurhin2 sa:
NLC sa:
Laser-Björne sa:
Själv skulle jag vilja se (eller höra) ett test på vilka hjul som låter snabbast. :)

Jag kan tänka mig vara testpilot

Mavicarna ovan lär vinna om dom är lika föregångaren , kräver ben för att leva upp till ljudet .
Tyvärr ganska smala .

M

Mavic tycker jag är helt tysta nästan.
Mina Cosmic carbon var riktigt högljudda , skulle tro pga den tunna aerokåpan .

M

Manurhin2 sa:
Raggamuffin sa:
Manurhin2 sa:
NLC sa:
Laser-Björne sa:
Själv skulle jag vilja se (eller höra) ett test på vilka hjul som låter snabbast. :)

Mavicarna ovan lär vinna om dom är lika föregångaren , kräver ben för att leva upp till ljudet .
Tyvärr ganska smala .

M

M
Klubbkamratens hörs inte om jag cyklar bredvid.

Raggamuffin sa:
Manurhin2 sa:
Raggamuffin sa:
Manurhin2 sa:
NLC sa:
Laser-Björne sa:

Tyvärr ganska smala .

M

M
Klubbkamratens hörs inte om jag cyklar bredvid.
Skumt , eller bara olika modeller , eller produktutveckling , eller
Är nog 6-7 år sedan jag hade mina .

M

ejma sa:
NLC sa:
Har läst Hambinis inlägg och kikar väl på något i som presterar i 580-600 W intervallet i deras testsetup. Dock är jag tveksamt till hur allmängiltig den är utanför vindtunneln för jag tycker det går rätt fort med mina Hunt på tröskeleffekt.

Canyon Eisberg har gjort bra ifrån sig på Hunt-hjul med etappsegrar så de fungerar nog ganska bra ändå.

Yoeleo har öppnat en webbshopp i EU ( http://www.yoeleoeurope.com/) vilket gör handel lite attraktivare. Designen är modern, nav och ekrar efter val.

Intressant!

lundatok sa:
emmer sa:
lundatok sa:
Fast då blir det ju inskränkningar på vilka däck man kan ha.
(Inga Challenge, fina Vittoria osv.)
För Enve? Kanske det, vill man ha fina dickson typ Turbo Cotton så funkar de oftast inte med Tubeless heller. I så fall är det väl latexslang som gäller, om man ska ha slang.
Det var snarare Enves ”ful-crochet” som kräver grövre trådar i corden och mer gummi som skydd... Typ något sådant. Turbo Cotton borde höra till ”icke rekommenderad typ av däck” om jag fattat rätt.

Jag letade efter mina första halvhöga kolfiberhjul (inte aluhjul med carbon-fasader alltså) för någon månad sedan. Var bla inne på Fast Forward F4R FCC och några andra hjul som verkar kanon i samma prisklass, men min tillgängliga budget sprack förstås...

Istället blev det till slut dessa Prime-hjulen på Bike24 för halva priset mot FFWD eller andra finmärken. Dessa är 50 mm höga och tubeless ready men jag kör med slang. Monterade på 25 mm breda Conti GP4000S2 och efter mina första rundor är jag jättenöjd, ett lyft jämfört med mina gamla Mavic Cosmic (alu).
Engelsk review: https://road.cc/content/review/251721-prime-blackedition-50-carbon-wheelset

Jae, ahem. Nu har jag ju redan FFWD F4R FCC, fast gamla modellen då med oanvändbara 22.4 mm yttermått på fälgen, så därav önskan om något som är lite högre (och bredare)

Ett? Känns som det i så fall borde bli bakhjul, men att cykla på bakhjulet känns inte så aero så jag röstar för två.

Göttelaborg... :-)

Skämt åsido, det råkade köpas en ny MTB för familjefridens skull vilket förändrade planerna lite.

Tillbaka
Topp