[lvg] Tips på rundor runt Östersund önskas

ChrilleB

Ny medlem
Hejsan, första posten här efter ha hängt runt i kulisserna så mycket att jag till slut skaffat mig en landsvägshoj...

Jag kommer att tillbringa en vecka i Östersund och tänkte upptäcka omgivningarna med cykeln. Vore hemskt tacksam för tips på trevliga rundor på max 20 mil, gärna med möjlighet till matstopp halvvägs. Eftersom jag hittills cyklat i Stockholm vore det bra med en hint om vilka höjdskillnader det kan röra sig om på de jämtländska vägarna.

Hoppas ni kan hjälpa mig att planera mitt "Tour de Östersund"!

/Christoffer

Senast redigerad av en moderator:
Varför inte Storsjön runt? Köp en vägkarta och trampa på!

Rödön är väldigt fint. Öppet, lagom kuperat och inte så mycket trafik. Sedan fortsätter du förbi Nälden och runt Alsensjön.

Frösön är givetvis väldigt fint och om man tar bron söderut över Vallsundet så går en underbar väg söderut längs Storsjön förbi Orrviken och ner till Hackås.

Generellt runt Östersund och Storsjön är att du får räkna med lååånga backar med svag stigning. Mat och fika finns lite överallt så här års. En annan bra grej är att det går färjor lite här och där så att man får ihop bra rundor. Kör på minst 25mm däck, gärna med rejält punkaskydd om du behöver skarva någon kilometer på grus eller förbi vägarbeten.

Östersunds cykel klubb har träninar på tis och tors samt långpass på söndagar. alla startar från badhusparken tis o tors kl 1815 och sön kl 0900. Det är bara att hänga på. Annars är en lång jobbig tur östersund-krokom-föllinge-lillholmsjö-krokom-östersund ca 16mil.

Starta tidigt på morgonen och cykla till Trondheim och ta sedan tåget tillbaka till Östersund. Där får man dessutom ta med sig cyklarna utan att behöva tjafsa. Se och lär SJ.
Ännu bättre är det kanske att ta morgontåget till Trondheim och sedan cykla tillbaka. Ankomst Trondheim 11:55. Sommarnätterna är långa häruppe så det är lugnt.

Tack för många bra tips! Jag har några veckor på mig att arbeta upp flåset, det kan nog behövas med så många bra turer.

Tillbaka
Topp