[LVG]Tour de France 2006

Rock

Aktiv medlem
[LVG]Tour de France 2006
Nu är det dags för Tour de France, upplaga 93. Starten går den 1 juli i Strasbourg. Här kommer en liten TdF guide i mini format med länkar och lite annat smått och gott.

Tour de France officiella hemsida:
http://www.letour.fr

map.jpg

Startlista:
http://startlist.cyclingfever.com/startlist.html?_p=startlijst&id=3397

I år ser det ut som om bara 20 lag kommer till start då arrangören har tagit tillbaks ett av Wildcardsen. Comunidad Valenciana har fått sit wildcard indraget då en av deras sportdirektörer varit inblandad i den senaste doping skandalen. Självklart har de överklagat beslutet till UCI.

Resultat och banprofiler:
http://www.cyclingnews.com/road/2006//tour06/?id=stages

Etapperna:
Prologue - July 1: Strasbourg ITT, 7 km
Stage 1 - July 2: Strasbourg - Strasbourg, 183 km
Stage 2 - July 3: Obernai - Esch-sur-Alzette (Luxembourg), 223 km
Stage 3 - July 4: Esch-sur-Alzette - Valkenburg (Netherlands), 216 km
Stage 4 - July 5: Huy (Belgium) - Saint-Quentin, 215 km
Stage 5 - July 6: Beauvais - Caen, 219 km
Stage 6 - July 7: Lisieux - Vitré, 184 km
Stage 7 - July 8: Saint-Grégoire - Rennes ITT, 52 km
Stage 8 - July 9: Saint-Méen-le-Grand - Lorient, 177 km
Rest Day - July 10: Bordeaux
Stage 9 - July 11: Bordeaux - Dax, 170 km
Stage 10 - July 12: Cambo-les-Bains - Pau, 193 km
Stage 11 - July 13: Tarbes - Val d'Aran/Pla-de-Beret (Spain), 208 km
Stage 12 - July 14: Luchon - Carcassonne, 211 km
Stage 13 - July 15: Béziers - Montélimar, 231 km
Stage 14 - July 16: Montélimar - Gap, 181 km
Rest Day - July 17: Gap
Stage 15 - July 18: Gap - L'Alpe-d'Huez, 187 km
Stage 16 - July 19: Le Bourg-d'Oisans - La Toussuire, 182 km
Stage 17 - July 20: Saint-Jean-de-Maurienne - Morzine, 199 km
Stage 18 - July 21: Morzine - Mâcon, 193 km
Stage 19 - July 22: Le Creusot - Montceau-les-Mines ITT, 56 km
Stage 20 - July 23: Antony (Parc de Sceaux) - Paris Champs-Elysées, 152 km

De mest avgörande för slutställningen kommer som vanligt att vara de individuella tempoetapperna och bergsetapperna.

Bergsetapperna:
I år är det några höjdmeter färre i touren än vad de varit de senaste åren.

Etapp 10:
profile10.gif

Etapp 11:
profile11.gif

Etapp 15:
profile15.gif

Etapp 16:
profile16.gif

Etapp 17:
profile17.gif

TV tider:
http://www.eurosport.se Håll koll på TV tiderna de kan ändras i sista stund. Tänk på att Tdf sändningarna börjar dagen innan tävlingen med en lagpresentation.

Manager spelen:

http://www.dr.dk/Sporten/Tour_de_France/2006/06/22/165203.htm Danskt manager spel, gratis. Här har happymtb en egen liga att tävla i. Läs mer här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/456947

http://www.bitbox.se/cycling Svenskt manager spel, gratis.

http://fantasy.cyclingnews.com/game/register.htm Engelskspråkigt manager spel, pay to play. Fina priser.

Favoriterna:
Jan Ullrich(T-Mobil), Ivan Basso(CSC), Denis Menchov(Rabobank), Floyd Landis(Phonak), Levi Leipheimer(Gerolstiner), Iban Mayo(Euskaltel), Yaroslav Popovych(Discovery), Cadel Evens(Davitamon-Lotto), Alejandro Valverder(Caisse D’Epargne), Alexandre Vinokourov(Astana-Würth) och Francisco Mancebo(AG2R) bör vara de som slåss om top 10 placeringarna men många kommer att vilja blanda sig i så räkna med någon överraskning.

Vem tror du vinner?
Jag tror att det kommer att stå mellan Basso och Ullrich men jag hoppas på Valverde.

Senast redigerad av en moderator:
[LVG]Tour de France 2006
om någon vill ha boende v29 nära Morzine så finns det plats hos ett gäng DH-åkare i Les Gets den veckan, maila mig om intresse finns (klicka anv).

[LVG]Tour de France 2006
Ingen Vino i årets tour?

Tour de France arangören har i ett brev till Astana-Würt och UCI begärt att Astana-Würt inte kommer till start. Om ASO(tävlingsarangören) får igenom sin vilja så betyder det att vi kommer att gå miste om cyklister som Jörg Jaksche, Allan Davis, Alexander Vinokourov, Andrey Kashechkin mfl

Comunidad Valenciana har redan blivit utkastat, UCIs stöd behövdes inte där då det inte är ett Pro Tour lag. Defenitivt beslut bör vi få senast på Onsdag.

Läs mer på http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2006/jun06/jun26news3

[LVG]Tour de France 2006
Klipp från Aftonbladet:
Ullrich och Basso misstänks för dopning
Chockbesked två dagar innan Tour de France
Madrid (TT-AFP).
Med bara dagar kvar till årets Tour de France misstänks två av förhandsfavoriterna för dopning.
Det är den tyska stjärncyklisten Jan Ullrich och italienaren Ivan Basso som, enligt den spanska radiostationen Cadena Ser radio, är misstänkta för bloddopning.
I en rättslig förundersökning nämns även cyklisterna Joseba Beloki, Roberto Heras, Francisco Mancebo, Tyler Hamilton och Santiago Botero som misstänkta, enligt radiostationen.
I spansk press har det spekulerats en längre tid att Ullrich, som vann Tour de France 1997, ska ha använt sig av förbjudna substanser sedan dokument i en razzia mot ett laboratorium påträffats. Där pekades en cyklist med kodnamnet ”Jan” ut som dopad.
Jan Ullrich själv förnekar att han ska ha använt sig av dopning.
Tour de France börjar 1 juli.

[LVG]Tour de France 2006
Aftonbladet verka som vanligt lika dåligt pålästa=)
I alla andra sammanhang som jag sett så har Ullrich gått under kodnamnet "Hijo Rudicio", alltså Rudys son.

[LVG]Tour de France 2006
haha cykel blev första nyhet på SVT sporten, för första gången någonsin?

saxat från cyclingnews.com

"El Pais has alleged that Jan Ullrich, Roberto Heras, Oscar Sevilla, Joseba Beloki, Santiago Botero, Santi Pérez, Tyler Hamilton, Quique Gutierrez and Angel Edo are all mentioned in the 500 page report that will be delivered to the Spanish Secretary of State for Sport, Jaime Lissavetsky. In addition, Spanish radio Cadena Ser mentions that Ivan Basso, Francisco Mancebo, and Rabobank riders Denis Menchov and Juan-Antonio Flecha are on the list. In total, 22 riders scheduled to take part in the Tour de France are on the list of 58. All the riders questioned by journalists so far have denied any involvement in the affair."

[LVG]Tour de France 2006
Ullrich har blivit avstängd av sitt lag och kommer inte till start som det ser ut just nu

[LVG]Tour de France 2006
enligt velonews så kommer würth att vara med. Det är ju nästan spännande det här. Strassbourg ligger väl en timme efter så det är en kvart kvar till listan släpps.

_Om_ det ryker massa toppnamn så kommer det bli en mycket spännande tour i år.

[LVG]Tour de France 2006
Fyfan vad värdelöst. Nu är det väl snart bara att inse att alla toppåkare är dopade på något sätt, inte ens Armstrong som jag brukar försvara var nog ren. Mycket tråkigt om den här soppan är sann.

[LVG]Tour de France 2006
Basso och Mancebo har också blivit avstängda av sina lag och kommer inte till start.

[LVG]Tour de France 2006
Ännu intressantare vem kör i den gula imorgon .Lance hade den ju sista gången och han ställer ju inte uppi år . Eller är det först på andra etappen som den gula delas ut

[LVG]Tour de France 2006
Julich trivdes i sin roll som hjälpryttare men han är mycket bra på tempo och kan klättra för sig själv när han har det som uppgift. Hellre en jätteerfaren OS medaljör som har varit på pallplats i TdF som lagledare och låta Thomas satsa på ungdomstävlingen.

[LVG]Tour de France 2006
En gammal tränare angående Ullrich:
"He has an altitude chamber in his basement, that cost €120,000, so that he could train in a clean way, and he still manages to fall in with these rogues and betrayers. Who has been advising him, who has been taking care of him, since I'm not with him? He is actually old enough to know who he should trust. I simply don't want to believe it, it is incomprehensible."

källa: http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2006/jun06/jun30news3

[LVG]Tour de France 2006
Om Vino får starta är det bra, men han kommer inte att ha ett fullt lag att backa honom.

Popo och Hincapie blir betydligt mer farligt med ett fullstark lag och färre vassa motståndare.

Cadel får sitt livschans.

[LVG]Tour de France 2006
Saxat från Cyclingnews:
Teams spokesman Patrick Lefevere said that there will be no replacements for the riders who have been taken out. "We have unanimously decided to send all the riders who are on the list home, and not to substitute them."

De utslängda kommer alltså inte att ersättas. Om det stämmer innebär det att Vino blir den enda cyklisten från Astana-Würth... Det vore intressant att få veta mer om vad som framkommit i undersökningen. Det enda som sagts nu är ju att de som blivit utslängda på något vis finns omnämnda i samband med dr Fuentes.

Även om Sastre inte är nån tempo-fantom tror jag ändå att CSC kommer att köra för honom. Zabriskie påstår ju i och för sig att han tränat massor i bergen i år så han kan eventuellt överraska även om han inte imponerade på Dauphine Libèrè. De gör väl troligen som Discovery, det är först efter första långa tempo-etappen de utser en ledare.

Edit: Vino blir visst inte själv från AW. Kashechkin, Barredo, Jaksche och Allan Davis är några som är namngivna som potentiella cyklister och som inte är med på listan.

[LVG]Tour de France 2006
Men Zabriske och Julich kommer med storsta sannolikhet att leda Sastre efter första långa tempo-etappen, även om Sastre är ett säkrare kort i bergen. Svårtippad, tycker jag.

[LVG]Tour de France 2006
Hur påverkar allt det här årets Tour De Retard? Kommer Jan starta i år? Hörde att Basso tydligen var sugen, och att han nu har fått massa tid över att studera banprofilen och snacka gain ratio med =David.

[LVG]Tour de France 2006
Ok, säg att de väntar till efter första bergsetappen då :)

Men jag håller med, det blir grymt svårtippat. Ska också bli intressant att se vilka lag som tar ansvar för att köra ikapp utbrytningar. Spurt-lagen lär få mycket att göra nu när det inte finns nån egentlig GC-favorit och därmed inget lag som tar "huvudansvaret" så som Discovery gjorde förra året. CSC och T-Mobile trodde jag skulle dela på det ansvaret men nu är deras bästa GC-åkare inte med.

[LVG]Tour de France 2006
Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Floyd Landis, Levi Leipheimer
>
> Med Basso borta vem ska leda CSC - Julich?

Julich är för svad, det blir Sastre eller Frank Schleck som blir den de kör för i sammandraget och det är möjligt att Stuart O'Grady får lite mer support på spurtetapperna

[LVG]Tour de France 2006
Peter_K skrev:
>
> Edit: Vino blir visst inte själv från AW.
> Kashechkin, Barredo, Jaksche och Allan Davis är
> några som är namngivna som potentiella cyklister
> och som inte är med på listan.

Jaksche är med på listan.

Det verkar som Astana-Würth kommer att bestå av: Vinokourov(C), Kasheskin, Sanchez, Bazayev, Contador, Davis, Barredo, Paulinho och A. Osa.

Man måste komma till start med minst 7 cyklister annars blir det ingen start för laget.

[LVG]Tour de France 2006
Enligt TOurens regler får man ersätta cyklister fram till inskrivningen på prologen

[LVG]Tour de France 2006
Jag tror att det kommer att stå mellan Valverde och Landis. Landis verkade dock riktigt offside under Dauphine Liberé men formen kanske är i antågande. Mayo kanske kan vara en outsider, är dock för svag på tempo.

/ Peter

[LVG]Tour de France 2006
Rock på jobbet skrev:
> Enligt TOurens regler får man ersätta cyklister
> fram till inskrivningen på prologen

Japps. Men jag tolkar Lefevere's uttalande som att alla lagen gemensamt bestämt att de inte ska ersätta någon av cyklisterna som är med på listan. Hur detta går ihop med regeln om minst sju i varje lag har jag ingen aning om :)

[LVG]Tour de France 2006
Enligt cyclingnews.com har följande cyklister hittills blivit uteslutna: Sergio Paulinho, Isidro Nozal, Allan Davis, Alberto Contador, Joseba Beloki(Astana-Würth), Francisco Mancebo(Ag2r), Ivan Basso(CSC), Jan Ullrich och Oscar Sevilla(T-Mobile). Totalt ska 16 cyklister som blev inskrivna i tourens startlista i onsdags finnas med på "listan".

Angående tourens regler så får jag ändra mitt påstående från tidigare. Man får bara plocka in reserver vid skada/sjukdom.

Det ser ut som om Vinokourov bara kommer att få köra med ett fåtal lagkamrater. Reglerna säger att minst 7 cyklister från ett lag måste skriva insig. 9 astana-Würth cyklister skrev in sig i onsdags. Av dem är det bara 4 kvar till start. Vinokourov, Kasheskin, Bazayev och Jaksche. Den sistnämda har det tidigare sagts att han finns på listan. De tre kazakerna är alla nya för Astana-Würth för året och lär väl inte kunnat bli inblandede i så mycket.

[LVG]Tour de France 2006
Äsh, följande kommer att hända:

Armstrong kommer hoppa in i Disco channel då han inser att en åttonde seger kan väl inte skada, allt är ju dukat och serverat. :P

Eller så kommer Vino att vinna årets upplaga, med Valverde på andraplats och Rasmussen på tredjeplats. :P

[LVG]Tour de France 2006
rayy skrev:
> Fan att Armstrong inte är med i år! Han skulle
> lätt ha kunnat rädda situationen
>
> Armstrong - do it like Superman!

Rädda situationen är väl lite fel att säga, han skulle ju vinna med 10 minuter... Hur spännande/attraktivt vore det för oss teve-tittare??? Som jag ser det så kommer årets Tour bli ännu mer intresant nu med Basso och Ulle på semester. Hejja!

[LVG]Tour de France 2006
Det tråkiga är att det är halvbra cyklister och team som är inblandade, stjärnor också.
Men det måste innebära att de team som (mer eler mindre) systematiskt dopat sina cykliste har cyklister som egentligen inte alls är bra.
Eller så är doping inte så effektivt som man tror.
Eller så är alla proffscyklister dopade.

Vore ju kul om det beror på att doping inte är så effektivt utan att det går att träna sig i lika bra form.

[LVG]Tour de France 2006
Landis tror jag på nu. Men mina tipps hålelr aldrig.

Würth är ute ur touren och jag som just köpte en sån cukel :/ Den fungerar fint ifs

Tillbaka
Topp