[LVG]Tour de France 2009

[LVG]Tour de France 2009
Funderar på en sak som Adamsson sa under gårdagen etapp, han påstådde att Armstrong aldrig haft de bästa testvärdena när han van sina tdf-segrar. Alltså att han inte varit fysiskt starkast.
Hur kan han veta det?

Senast redigerad av en moderator:
[LVG]Tour de France 2009
Sen undrar jag varför inga körde belgisk kedja.
Borde inte det vara effektivare?
Ett problem kan ju vara att cyklisterna är för ojämna, lättare att anpassa längden på förningarna när man kör led, men lite förvånande för mig att inget lag gjorde det någon gång (vad jag såg i alla fall).

[LVG]Tour de France 2009
Jag är lite bummed out, för det känns som om lagtempot tog bort en del spänning i tävlingen, och bergen har inte ens börjat än... Fast det är väl räddningen också, hoppas de andra favoriterna har sparat sig så de kan spränga Astana kvarteten där uppe i täten redan till helgen..

[LVG]Tour de France 2009
Om testvärden vann tävlingar behövdes inga tävlingar. Lagen är nog lite för bra för att behöva köra belgisk kedja. Ett svettogäng runt vättern har nog mindre att göra med proffscyklister än man kan tro. ;-)

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen undrar jag varför inga körde belgisk kedja.
> Borde inte det vara effektivare?

Vad snackar du om? Visst, jag såg inget lag som slaviskt följde belgisk kedja över alla nio pöjkarna. Men de ligger ju och rullar runt heeeela tiden fast avsevärt mer dynamiskt än en strikt belgisk kedja. Skulle sub 8 gruppen köra på det viset skulle det nog bli fina fläckar av inbrännt gubbfett i asfalten.

[LVG]Tour de France 2009
mytomspunnen skrev:
> Vad snackar du om? Visst, jag såg inget lag som
> slaviskt följde belgisk kedja över alla nio
> pöjkarna. Men de ligger ju och rullar runt heeeela
> tiden fast avsevärt mer dynamiskt än en strikt
> belgisk kedja.

Nu såg jag inte hela etappen men av det jag så föll dom alltid tillbaka en och en (så att dom låg i vinden hela vägen tillbaka). Däremot har jag sett i utbrytningar (girto tex) att dom ibland kör en riktig kedja, även med så få som 5-6 man.

[LVG]Tour de France 2009
SuperApe skrev:
> Ett svettogäng runt
> vättern har nog mindre att göra med
> proffscyklister än man kan tro. ;-)

wtf glädjedödare!

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
> Nu såg jag inte hela etappen men av det jag så
> föll dom alltid tillbaka en och en (så att dom
> låg i vinden hela vägen tillbaka).

Märkligt, jag tyckte det såg ut som om de oftast låg i en stor hög hela bunten och rullade både åt höger och åt vänster både i första hälften och sista hälften av högen. Allt på en gång.

Senast redigerad av en moderator:
[LVG]Tour de France 2009
Hur stor är chansen att det blir tre Astanaåkare på podiet? Leipheimer, Contador, Armstrong, Klöden, Zubeldia och Popovych har ju alla möjligheter att låta andra lag sköta farthållningen i bergen. De behöver ju bara(!) hänga på, det finns ju ett 40km tempo kvar och Ventoux att lägga krutet på. Kan någon av Sastre, Pelizotti, Andy S, Kreuzinger, Kirchen eller Evans ta tre minuter i bergen på någon av de bästa Astanakillarna? Jag tror inte det.

[LVG]Tour de France 2009
SuperApe skrev:
> Lagen är nog lite för bra för att
> behöva köra belgisk kedja. Ett svettogäng runt

Jag skulle vilja säga tvärt om, principerna är precis de samma när proffsen kör som när ett gäng gubbsvetton är ute och tränar. Vätternrundan SUB8 kanske är ett dåligt exempel eftersom vi var så många, men kränkningspassen ute på färingsö liknar ju lagtempot rätt så mycket (förutom att dom inte försöker kräkna varandra). Proffsen kan prestera ungefär +50% effekt jämfört med oss gubbsvetton, och det gäller hela registret från tröskeleffekt ner till 5sekunders-max. Detta göra att dom kan ligga runt 50km/t medan vi ligger i ca 40km/t. Att ligga i vinden för länge, eller att fånga upp sista rullen sliter nog lika mycket på dom som på oss, skillnaden är att dom ligger på en högre nivå hela tiden.

[LVG]Tour de France 2009
Jag är rätt säker på att proffsen kör på det sätt som är snabbast. Banan igår var både backig och kurvig. Sen är det nog en fördel att köra på ett led just för att de starkare kan dra lite extra medans de som är lite svagare kan falla av direkt, eller ligga kvar längst bak. Bröderna Schleck gjorde tydligen inte så mycket igår medans Gustav Larsson gjorde ett hästjobb.
/J

[LVG]Tour de France 2009
bigmollo skrev:
> Jag är rätt säker på att proffsen kör på det
> sätt som är snabbast. Banan igår var både
> backig och kurvig. Sen är det nog en fördel att
> köra på ett led just för att de starkare kan
> dra lite extra medans de som är lite svagare kan
> falla av direkt, eller ligga kvar längst bak.
> Bröderna Schleck gjorde tydligen inte så mycket
> igår medans Gustav Larsson gjorde ett hästjobb.
> /J

Jo så är det nog. Har aldrig påstått att jag skulle veta bättre än proffsen, utan ville mer veta varför det är snabbast att köra så som det gör. Knixigheten och ojämnheten hos cyklisterna är nog som du säger viktiga faktorer.

[LVG]Tour de France 2009
hehe det är klurigt det där men det måste ha med styrkan att göra annars hade de for omgruppera sig evter varje förning av Cancellara

[LVG]Tour de France 2009
Det kränktes rätt frisk i många lag. Inte många lag hade alla gubbar med till mål.
Jag kan knappt ett skit om cykling, men är ändå rätt säker pp att de där lagen vet vad de håller på med. Men du kan ju smsa Bjarne och de andra ledarna och tipsa om begisk kedja. länka gärna till den där grafiken på hisingen ck (?) hemsida. "Hi B! Wussup? My name is Jocke. I saw the race yesterday and have some tips for you..." :-)

Supertramp skrev:

>
> Jag skulle vilja säga tvärt om, principerna är
> precis de samma när proffsen kör som när ett
> gäng gubbsvetton är ute och tränar.
> Vätternrundan SUB8 kanske är ett dåligt exempel
> eftersom vi var så många, men kränkningspassen
> ute på färingsö liknar ju lagtempot rätt så
> mycket (förutom att dom inte försöker kräkna
> varandra).

[LVG]Tour de France 2009
Var knappast förrän sista biten som det var möjligt att få ett perfekt lagtempoflyt på gårdagens bana.
Då var väl stora delar av lagen antingen splittrade eller så var halva gruppen fortfarande med men gick inte längre runt. Tror också att de är så pass ojämna i tempo-kvalitet att belgiskt inte blir någon fördel oberoende vägens utseende.

Och nu är jag skitskraj att Contador redan vunnit. Han lär nog sprätta iväg från både Lance och alla andra när det bär uppför.
De getter (A Schleck, Evans, Sastre osv.) som eventuellt hänger med honom i bergen har dessutom redan förlorat rätt mycket tid. Contador måste helt enkelt ha en dålig dag. Annars begriper jag inte hur det ska gå till. Nerverna ska strejka gentemot Lance då i såfall.

Skrev "skitskraj" därför att jag inte riktigt gillar spanjorens sätt. Han är fantastisk som cyklist. En renodlad klättrare som kan köra tempo oerhört bra. Men han känns lite lömsk. Minns hur han på OS-tempot låg rätt mycket på rulle nerför (var det på Terpstra?) och säkert tjänade tid. Sådant utnyttjande av "möjligheter" är tråkigt. Men det är förstås en domar-grej också.
Eller som ryktet säger - att han inte grattade Lance igår. Om det stämmer så är han ju bra barnslig ändå.

[LVG]Tour de France 2009
apropå contador, var det nån mer än jag som såg att han hade bommullstussar(såg det ut som iaf) i bägge näsborrarna som han drog ur alldeles före start igår? Vad var det? Är det ngn slags slemhinneavsvällande som han kör med för att kunna andas bättre genom näsan?

[LVG]Tour de France 2009
Belgisk kanske inte är grejjen där, nu dunkade de på som fan och föll av direkt förutom de som kände sig starka och tog bamseförningar som Adamsson uttryckte det. Iaf, ibland såg det ut som om de fick spurta varje gång för att komma om killen som precis fallit av, fullt ös medvetslös ;). Hade vi kört sådär på vättern så hade vi kroknat lagom till Ödeshög.

[LVG]Tour de France 2009
Håller med Vacchi om att lagtemot skapade för stora tidsskillnder.
Kul att titta på, men det skulle varit kortare tycker jag.
Vad tycker ni om bonus-sekunder? Varför tog dom bort dom?
Har inte följt tidigare TdF så noga, men på t.ex. Girot tyckte jag att det tillförde en del extra spänning.

[LVG]Tour de France 2009
Precis, lagtempot tog död på TdF i år känns det som, fast å andra sidan så är det långt kvar... Men jag tyckte lagtempot på Girot var perfekt, för lagtempo är bland det häftigaste i cykel och där påverkade det lagom mycket.

[LVG]Tour de France 2009
skier skrev:
> apropå contador, var det nån mer än jag som
> såg att han hade bommullstussar(såg det ut som
> iaf) i bägge näsborrarna som han drog ur
> alldeles före start igår? Vad var det? Är det
> ngn slags slemhinneavsvällande som han kör med
> för att kunna andas bättre genom näsan?

astma-na kanske

[LVG]Tour de France 2009
Snordoping, isf det numera bespottade bloddoping.

ÅL skrev:
> skier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > apropå contador, var det nån mer än jag som
> > såg att han hade bommullstussar(såg det ut
> som
> > iaf) i bägge näsborrarna som han drog ur
> > alldeles före start igår? Vad var det? Är
> det
> > ngn slags slemhinneavsvällande som han kör
> med
> > för att kunna andas bättre genom näsan?
>
>
> astma-na kanske

[LVG]Tour de France 2009
Såklart lägger mitt nät av precis nu när det drar ihop sig mot en ny etapp... bara att rota fram ADSL-modemet som ligger i reserv och försöka få det att fungera. Tog ju bara 20 minuter... Men jag hann!

[LVG]Tour de France 2009
Lite tråikgt också tycker jag att det inte är fler målgångar direkt efter längre stigningar (nästa sista dagen undantaget). När det är en massa utförs- och slätåkning innan målgång så blir eventuella utbrytare så beroende av ha teamet eller någon annan med sig över toppen och det blir mycket svårare att skapa rejäla tidsdifferenser på bergsetapperna.

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
> Lite tråikgt också tycker jag att det inte är
> fler målgångar direkt efter längre stigningar
> (nästa sista dagen undantaget). När det är en
> massa utförs- och slätåkning innan målgång
> så blir eventuella utbrytare så beroende av ha
> teamet eller någon annan med sig över toppen och
> det blir mycket svårare att skapa rejäla
> tidsdifferenser på bergsetapperna.

Fredag.

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
> Lite tråikgt också tycker jag att det inte är
> fler målgångar direkt efter längre stigningar
> (nästa sista dagen undantaget). När det är en
> massa utförs- och slätåkning innan målgång
> så blir eventuella utbrytare så beroende av ha
> teamet eller någon annan med sig över toppen och
> det blir mycket svårare att skapa rejäla
> tidsdifferenser på bergsetapperna.

Vadå, det är ju tre etapper med toppmålgång och åtminstonde ytterligare tre till där målgången är direkt efter eller nästan direkt efter utförskörningen, där man kan hålla undan och tjäna tid.

[LVG]Tour de France 2009
Satsade på auge i utbrytning idag men inte fan. Istället kör han i diket!

Bomullstussar i näsan har man för att tala om att man är i toppform. Form = tunna kärl i näsan = toppform. Så säger myten i alla fall.
Jag har i alla fall altid bomull i näsan när jag går på viktiga möten på jobbet.

[LVG]Tour de France 2009
SuperApe skrev:
> Ett svettogäng runt

Detta är nog bland det klokaste som skrivits på detta forum...ehhh, eller jag menar i denna tråd, det anmärkningsvärda är att det kommer från en apa;-)

[LVG]Tour de France 2009
bigmollo skrev:
> Verkligen. Men man tycker ju lite synd om Timmer
> som bara försvann i klungan. En tredjeplats var
> han väl värd ändå..

Men varför låg Skil-Shimano framme i klungan och borrade.
Idoter!

[LVG]Tour de France 2009
Kaijan skrev:
> Men varför låg Skil-Shimano framme i klungan och
> borrade.
> Idoter!

Ja det kan man verkligen undra.
+1 på Idoter!

[LVG]Tour de France 2009
Det där med belgisk kedja.
Som någon var inne på är VR och en Tour etapp nog inte riktigt samma sak. På VR är ett av målen att alla skall med, det är bättre att de starkaste tar det lite lugnt i t.ex. backar..
På etappen är det viktiga att ettorna i lagen får en (relativt) behaglig resa, om sen ett par hjälpryttare blir av hängda spelar mindre roll.
Dessutom är det nog större skillnad i kapacitet på etappen, de som är bra på slätan är mycket starkare än bergs getterna..

Tillbaka
Topp