[lvg] Tubeless-fälgar, finns de?

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum

evo

Aktiv medlem
De enda jag hittade var notubes svindyra för drygt tusingen styck. Finns det andra, eller är jag så pinsamt dåligt på google?

Senast ändrad:
Jo visst är det många MTB-hjul somn har den möjligheten. Jag har kört USB sedan 2005 på MTB men nu menade nog Evo för landsväg.

Jag undrade förut när det gällde CX, varför?? För att man vill "burpa" ur luften i kurvorna eller för att man inte vill ha fördelarna med tub utan bara nackdelarna med kanttråd?
Då fick jag, om inte svar på tal så iaf hyggliga förklaringar om varför. Men på LVG så kan jag inte ens se varför man ens ska ha något annat än riktiga däck, dvs tub?

Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrade förut när det gällde CX, varför??
> För att man vill "burpa" ur luften i kurvorna
> eller för att man inte vill ha fördelarna med
> tub utan bara nackdelarna med kanttråd?
> Då fick jag, om inte svar på tal så iaf
> hyggliga förklaringar om varför. Men på LVG så
> kan jag inte ens se varför man ens ska ha något
> annat än riktiga däck, dvs tub?

Därför att tub har större rullmotstånd än kanttråd. Jag har dock inte sett något mer vetenskapligt test av rullmotstånd för just UST-däck för LVG.

Jag har dock Zipp-hjul i tubversion för att kunna köra lite CX, vårklassiker mm. Mot genomslagspunka är de bäst. Kompletterar man med lite Stan´s, Doc Blue eller dylikt så ökar man motståndet mot stickpunka också.

Nåväl det är inte det tråden handlar om. Intressant att se att det finns en del alternativ på marknaden när det gäller tublösa fälgar.

Bilagor

• Tubless_r1900TL.jpg
    Tubless_r1900TL.jpg
    15 KB · Besök: 20
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har dock inte sett något mer
> vetenskapligt test av rullmotstånd för just
> UST-däck för LVG.

Det kanske inte uppfyller dina krav på vetenskaplighet,
men Tour testade just detta för några år sedan.
Tubeless-däcket hade lägre rullmotstånd än motsv däck med slang.
Men det var fortfarande en bit kvar till de bästa däcken med slang.

/Håkan

Tackar alla för svaren men frågan var alltså tubeless-fälgar för lvg, inte färdiga hjul.

Och på frågan varför: varför inte? Lägre rullmotstånd (har jag läst och hört) och lägre lufttryck (dvs mer komfort för långrundorna). Men mest av nyfikenhet ska jag erkänna.

Jag är lite förvånad över att inte fler har hakat på den här trenden. Det kanske betyder att det trots allt inte finns några större fördelar med tubeless.

Vad har hänt senaste fem åren? Nya fälgar, däck? Såg en filmsnutt om Mavics UST-hjul, det kanske är det nya svarta. Men jag har fina nav jag skulle kunna återanvända, så jag är intresserad av lätta fälgar och bra däck. Alu eller kol är egalt.

gabbeon sa:
Vad har hänt senaste fem åren? Nya fälgar, däck? Såg en filmsnutt om Mavics UST-hjul, det kanske är det nya svarta. Men jag har fina nav jag skulle kunna återanvända, så jag är intresserad av lätta fälgar och bra däck. Alu eller kol är egalt.
Däck: Pro One (eller nya Mavic?)
Fälgar: De flesta moderna fälgar funkar väl TL? DT Swiss RR411 fram + RR411 Asymmetric bak t.ex. eller 100 andra alternativ.

Fälgbroms förmodar jag.

Jag är väldans nöjd med mina No Tubes Grail fälgar. Känns styva och påstås vara lite aero också. Inte hunnit köra slanglöst än dock.

Tillbaka
Topp