LVG utväxling alperna?

Rikard74

Ny medlem
LVG utväxling alperna?
Ska ner till Österrike i sommar och köra ett lopp där det är 2 tuffa bergspass. Har idag 53-39 och 11-25. Jag misstänker att jag kommer behöva dra på en 11-28 kassett eller 12-30 kassett. Passar det med 12-30 eller måste jag klämma dit en längre kedja med?

LVG utväxling alperna?
Kanske längre kedja och har du otur behöver du byts bakväxel. Kolla docs på bakväxel du har och se om Cagen är lång nog och att den klarar 30 drevet.

LVG utväxling alperna?
Observera att om du t.ex. vill ha 30 bak och tillverkaren anger att bakväxeln max klarar, säg, 28 så är det inte säkert du behöver byta ändå. De där specifikationerna är gjorda för att du ska klara att ligga på stora fram samtidigt som du ligger på största bak. Om du kan se till att hålla dig från största bak då du ligger på stora fram kan det funka med större bak än vad tillverkaren garanterar. Har sett ett antal personer utan problem köra på 30 bak med bakväxlar som max ska svälja 27 eller 28.

LVG utväxling alperna?
Först gäller det att ligga inom ramen för klingornas differans. Sedan gäller det som vanligt att kunna ställa bakväxelns avstånd ifrån örat.

LVG utväxling alperna?
Ni som kör berg, kör alla compact nu för tiden?

Vad är egentligen den optimala kombon?
(Om man är stark som en halv oxe men inte riktigt väger som en halv sparv.)

30 låter vääldigt stort, blir ju snudd på 1:1 med compactvev?

LVG utväxling alperna?
Har kört Giro Delle Dolomiti ett par gånger och tycker själv att compact med 11-27 är helt rätt, hade nog inte överlevt annars.

LVG utväxling alperna?
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som kör berg, kör alla compact nu för
> tiden?
>
> Vad är egentligen den optimala kombon?
> (Om man är stark som en halv oxe men inte riktigt
> väger som en halv sparv.)
>
> 30 låter vääldigt stort, blir ju snudd på 1:1
> med compactvev?

Det beror ju på vad man gillar att ha för kadens och hur snabb man är.

Jag kör 53/39 fram och för Mallorca-berg blir det 11-25T och i alperna blir det 11-28T bak.

LVG utväxling alperna?
Sheldon ger som vanligt också lite info i frågan: http://sheldonbrown.com/gloss_ca-g.html#capacity

staine:
Optimala kombon lär nog de lärde kunna diskutera om i evigheter. ;-)
Ett exempel: Med 34-30, 10% lutning och 90 i kadens klättrar du nästan 1300 höjdmeter/timme. Nu är det ju förstås beroende på kroppskonstitution, men min gissning är att det inte är särskilt många som hänger här som grejar det. Själv skulle jag nog hamna på 70 eller strax däröver i kadens med den utväxlingen och lutningen om jag är i skapligt skick.

LVG utväxling alperna?
Jag brukar köra 34-29. Det går alltid att lägga i en tyngre växel om det är för lätt. Det är svårt att få i en lättare växel om det är för tungt när man redan är på lättaste.

LVG utväxling alperna?
staine skrev:
> Ni som kör berg, kör alla compact nu för tiden?

Berg vet jag inte men en hg kulle i alla fall. Nä, inte då jag glömmer byta. Vilket har hänt ;7(

> 30 låter vääldigt stort, blir ju snudd på 1:1 med compactvev?

Kan man tycka. Men inte om man ska köra upp ett par ggr till toppen på klätten. Senast jag var upp dit så hade jag glömt byta till CT. Det blev bara en tur upp och kräkas på "Våffelstugan"

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=1026&BlogItem=32435

LVG utväxling alperna?
staine skrev:
> Ni som kör berg, kör alla compact nu för
> tiden?
>
> Vad är egentligen den optimala kombon?
> (Om man är stark som en halv oxe men inte riktigt
> väger som en halv sparv.)
>
> 30 låter vääldigt stort, blir ju snudd på 1:1
> med compactvev?

34T och 11-28 som du hade på hyrcykeln på GC funkar väl rätt bra för långa och hyfsat branta stigningar.

LVG utväxling alperna?
Jag har kört Stelvio/Gavia/Mortirolo med 53/39-12/29. Inga problem då var i riktigt bra form, men nästa gång kommer jag köra compact. På Mortirolo använde jag uteslutande 39-29, förutom sista kilometern som är lite flackare.

Om TS skriver vilken grupp han kör med kan vi vara mer specifika kring kompatibilitet kassett/bakväxel etc.

LVG utväxling alperna?
Kompaktpartier har en mindre bultcirkeldiameter än standardpartier vilket gör att du kan använda mindre klingor. Normalt kommer man ner till 38 eller 39 medan kompaktpartier typiskt går att komma ner till 34 på.

LVG utväxling alperna?
Tack. Så när det snackas om att kompakt är bättre så är det alltså just att man kan få dit en mindre lillklinga som är grejen? Trodde att det var mindre vikt eller mindre luftmotstånd eller nåt sånt p.g.a. benämningen "kompakt" :)

LVG utväxling alperna?
Det är ju olika vilken typ av vevparti man föredrar och varför. Själv gillar jag kompakt för att (a) jag när jag kör i berg får en lättaste utväxling som gör att jag tar mig upp för de flesta backarna, (b) jag kan tugga på hemom utan att speciellt ofta behöva gå ner till lilla fram (50 istället för 53 kuggar på stora gör trots allt lite skillnad) (c) jag behöver inte gå till trippelparti som jag aldrig riktigt förlikat mig med.

LVG utväxling alperna?
me.I.am skrev:
> Tack. Så när det snackas om att kompakt är
> bättre så är det alltså just att man kan få
> dit en mindre lillklinga som är grejen?

Ja och inte bara en mindre klinga, utan även en större skillnad mellan stora och lilla än vad du har på en traditionell dubbel. Tanken är att en cykel med kompaktvevparti skall få nästan samma spann som en trippel fast den bara har två klingor.

LVG utväxling alperna?
JT skrev:
> Jag brukar köra 34-29. Det går alltid att lägga
> i en tyngre växel om det är för lätt. Det är
> svårt att få i en lättare växel om det är
> för tungt när man redan är på lättaste.

+1. Dessutom beror det mycket på vilka berg och om allt ska gå att cykla, det är stor skillnad på t ex 6 och 16%.

LVG utväxling alperna?
GoranS skrev:
> Det är ju olika vilken typ av vevparti man
> föredrar och varför. Själv gillar jag kompakt
> för att (a) jag när jag kör i berg får en
> lättaste utväxling som gör att jag tar mig upp
> för de flesta backarna, (b) jag kan tugga på
> hemom utan att speciellt ofta behöva gå ner till
> lilla fram (50 istället för 53 kuggar på stora
> gör trots allt lite skillnad) (c) jag behöver
> inte gå till trippelparti som jag aldrig riktigt
> förlikat mig med.

+1

(Men nog ser det rätt fränt ut med dom stora kakorna fram som hårdingarna Hinault Lemond och Prim körde på 80- talet :))

LVG utväxling alperna?
Kolla profilen på bansträckningen. Så länge man håller sig från de allra minsta vägarna så är de oftast gjorda för att lastbilar ska orka upp med lutning 7-8%. Inte speciellt brant med svenska mått ens. Fast mycket längre sträcka förstås.

LVG utväxling alperna?
Banprofilen säger att det börjar med en 10km uppför med ca 5% lut, men har ett parti med 15%. Det andra uppför är 40km långt med ett medel på 3,6% men ett parti har 12% lutning. Sen avslutas det med ett 26km uppför med 2% lutning men ett parti har 8%. Kanske borde byta till kompaktvevar....

Jag har Ultegra Di grupp på nu. Kan jag köpa ett 105 parti 50-34 och byta ut mot Ultegrat utan att behöva byta lager vevlager?

Senast ändrad:
LVG utväxling alperna?
Det beror ganska mkt på hur långa de branta partierna är, vilken kapacitet du har och vilken vikt.

Hade det varit jämn lutning med de där snittlutningarna hade jag sagt att du med all sannolikhet skulle klara dig utmärkt med standarparti.

Men om det är ett par km i rad med 15% eller 3-4 km med 12% så ärt det en annan femma, i synnerhet om du har några extrakilo, inte är någon cykelfantom och gillar att hålla skaplig kadens. Å andra sidan om de branta partierna bara är något hundratal meter här och där så kan det funka att "gå på kraft" i dom.

Om du antingen lägger upp profiler eller säger vilka backar/vilket lop det är s.a. man kan leta upp någon profil, samt ger en hint om kapacitet och vikt är det nog lättare att ge ett vettigt råd.

LVG utväxling alperna?
Det är bara några kortare partier som har 15 och 12% lutning. Har kört bil på dom vägarna, och då känns det ju inte på samma sätt... Med en gammal Volvo 240 från 70-talet jag hade fick jobba på rätt bra, men med min passat 177hk tdi så va det en barnlek

http://www.arlberg-giro.com/en/route.php

Jag väger 77kg, är kanske lite över normalmotionär som håller ca 30-32 i snitt på mina solorundor oavsett om jag kör 50km eller 300km. Har gjort vättern på 8:46. Vet att jag är rätt stark uppför jämfört med medelmotionären.

Vad tror du GoranS, du verkar ha koll?

LVG utväxling alperna?
Om du vill är jag rätt övertygad om att du tar dig igenom loppet med 39-28.

Enligt quaeldich.de verkar det vara ung 10% i snitt i knappt 3 km. Du kommer förmodligen att behöva gå på kraft en del där, men genom att det inte är jättelångt och det kommer i stort sett direkt och du därmed är fräsch ska det funka. Se http://www.quaeldich.de/paesse/arlbergpass/profile/ostanfahrt-von-st-anton/

Upp mot Bieler höhe verkar det vara 6-7 km i rad som är skaplig snittlutning på. Där jag misstänker att du kan få ta i lite. Det ska dock inte vara ogörbart att greja den biten heller då det inte verkar vara några långa sammanhängande partier med över 10%. Se http://www.quaeldich.de/paesse/silvretta-hochalpenstrasse/profile/westrampe-von-partenen/ och http://www.salite.ch/bielerhohe.asp?Mappa=

Sista backen upp kan jag inte se ska vara några problem. Verkar mest vara slakmota. Där kommer du nog knappast att ligga speciellt mkt på lättaste växeln ens om du kör med standardparti.

Sen kan jag tänka mig att det, om du vill åka så fort som möjligt, ändå kan finnas en poäng med kompakt för att spara benen lite i framför allt första backen och därmed ha lite mer krut att trycka på med i andra och tredje.

En aspekt som möjligen kan komma in är om det skulle gå riktigt fort nerför och du ligger i någon grupp så varvar du ju ur lite tidigare med 50/11 än 53/11. Om man tycker 90 i kadens är jobbigt högt kan det ev. innebära problem, men rimligen är det viktigare att mer fokusera på uppförskörningen.

Och, en brasklapp ang. profilerna. Ofta ger de en god uppfattning om hur lutningen varierar, men någon enstaka gång kan de vara ganska duktigt fel. Då jag inte kört dessa backar har jag ingen känsla för om de är "rätt".

(F.ö. ligger Silvretta på min lista av vägar jag vill köra någon gång i mitt liv, så lite avundsjuk bli man. ;-) )

Senast ändrad:
LVG utväxling alperna?
Tack GoranS för utmärkt redogörelse.

Mycket bra länkar med profiler. Eftersom jag bott i Arlberg (bara vintertid) och kört bil där känner jag faktiskt igen mig i profilerna. Men det ska bli intressant att göra detta på cykel, jag vet att jag kommer få ta i en hel del, ingen tvekan om det.

11-28 är beställd iaf. Funderade också över det där med att trampa ur för tidigt med kompakten, det lär ju rulla på rätt bra utför...

Jag får fundera på om det blir byte till kompakt eller inte. Får hålla koll på köp och sälj om det dyker upp nåt beggat 50-34.

Jag återkopplar till dig GoranS om min upplevelse kring Silvretta, loppet går 2:a Augusti.

LVG utväxling alperna?
Jag upplever att jag någonstans runt 65 km/h börjar att mest vispa med benen med 50/12 som utväxling. Men, det där är ju individuellt. Om du ligger i en grupp så kan du ju typiskt utnyttja luftsuget för att åka med i högra fart även om man kanske själv skulle haft svårt att hålla den farten p.g.a. att man inte får drivning.

Oavsett vilket vevparti du kör med, lycka till och se till att njuta lite också. Bergscykling är för trevligt för att slösas bort på att bara käka styrlinda. ;-)

LVG utväxling alperna?
Arlberg Giro avklarad och jag är glad att jag investerade i ett compactparti. Hade absolut gått att kämpa sig runt på standardvevar, men det va rätt skönt att kunna ligga och mala på 34-28 där det var som mest lut. Jag kan absolut rekomendera denna runda, antingen som tävling eller bara som en skön runda. Jag har skrivit en RR här på forat om nån är intresserad att läsa om detta förträffligt vackra lopp.

Tillbaka
Topp