[LVG] Vägtips Västerås--> Stockholm sökes

glitch

Aktiv medlem
Ska eventuellt köra en bil till Västerås och ska sen hem därifrån. Finns ju olika alternativ men då slog det mig att jag ju givetvis borde cykla hem därifrån.
Frågan är bara vilken väg man bäst tar och hur långt kan det tänkas vara?

I början cyklar du gamla E18 österut genom Irsta via Östanbro, en bit på nya E18 som är vanlig landsväg fram till Enköping. Därifrån vet jag inte.

Alternativt, österut via Tortuna, Kärsta, över gärdena till RV 70, sen ner till Enköping. Det finns en mindre väg strax innan RV70 också som är trevligare, men RV70 har bra vägren hela den sträckan som jag tänker på.

Var i Västerås startar du, hittar du alls nånting där/här?

Om allt går vägen kommer jag starta här:

Bilhuset i Västerås
Isolatorvägen 10
721 37 VÄSTERÅS

Ska troligtvis lämna en bil där nästa vecka.

Gamla E18 via Irsta, när man kommer ut vid den korsningen så blir det antingen nya E18 till Enköping. Den är rätt bred så det går nog rätt bra att cykla den vägen. Men den är tungt trafikerad. Håll igen när du kommer till Hummelsta bara, där är det 50 och en fartkamera.

Men jag tror det ska gå att ta sig över till RV 70 och via den tas sig till Enköping när man kommer fram till E18 från Irstavägen, fast jag kan inte den vägen. RV 70 är smalare men också mycket mindre trafikerad.

Från Enköping tar man 55:an mot Uppsala tills man kommer till något som heter Litslena där man cyklar rakt fram i rondellen. Då kommer man in på gamla E18 igen mot Bålsta. Varpå man följer gamla E18 till Kalmar Sand(?) - Upplands Bro - Kungsängen - Järfälla och sen vette fan men då är man ju nästan framme så det kan inte vara så svårt. Fram till Järfälla är det i princip bara att följa vägen, men kom ihåg att svänga ner till Upplandsbro, annars hamnar du antingen i Uppsala eller Sigtuna tror jag.

/Fredrik

+1 på se92923:s rutt, den är bra, åtminstone vad gäller vägen fram till Enköping - resten vet jag mindre om. I synnerhet efter Bredsdal är det smala men lätt trafikerade vägar.

Att ta sig från korsningen Irstavägen/nya E18 (Östanbro) och upp till RV70 blir nog lite sicksack i onödan. Beroende på tidpunkt tycker inte jag att E18 från Östanbro till Enköping är så farlig, men är det tät trafik kan det bli lite läskigt.

När på dagen ska du starta?

E18 är det vägren på till Enköping, ingen rolig väg men det funkar och är enklast att hitta.
Att Ta sig över Bred och Sparrsätra till RV70 är en trevligare väg, men istället för att ta RV70 (som inte är mindre än E18) till Enköping så går det att dra raka spåret till Skolsta och där gå på gamla E18 mot Bålsta.

Jag skulle välja detta alternativ.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på se92923:s rutt,

fram till RV70 och sedan

MZ skrev:
> så går det att dra raka spåret till Skolsta och
> där gå på gamla E18 mot Bålsta.

Jag hoppas snart kunna göra det fast från Stockholm till Västerås.

Fika-möjligheterna är fina i Enköping har jag hört.

Jorå, sådär. Drott finns ju kvar, men Tammerfors inne i centrum har visst konkat. Om man är sugen på en liten omväg kan man ju cykla mot Örsundsbro och på baksidan av Alsta-sjön. Där finns Alsta trädgårdar som sägs vara poppis bland cyklister. Sedan cyklar man in i samhället och tar av mot Hjälsta. Framme i Hjälsta tar man vänster och följer skyltarna mot Bålsta och kommer då fram till gamla E18 igen.

Det är för övrigt inte RV 70 som leder fram till Skolsta utan en annan liten väg som jag inte vet vad den har för nummer. Men det står Härkeberga på skyltarna tror jag och de pekar vänster i en T-korsning precis bredvid ett av försvarets övningsfält.

Men sen är jag osäker på om det står Skolsta på skyltarna inne i Härkeberga by där man kommer fram till en korsning som leder till just Skolsta om man kör rakt på eller till Långtora/Örsundsbro till vänster om man kommer från enköpingshållet. Kan vara så att man inte ens ser vad som står på skylten när man kommer från Enköping.

Åker där så ofta att jag slutat reflektera över vad som står på skyltarna.

/Fredrik

Det är en liten väg som förbinder gamla E18 med Krägga. Jag har kört den med 23 mm i maj och den är OK. Enköping-Hummelsta-avtaget mot Ängsö är bra och finns inget skäl att undvika den.

Vet du ungefär när du ska starta från Västerås?
Kan kanske möta upp dig och lotsa den fina bakvägen till Skolsta, ska ju dock jobba till 16 först:)

MZ skrev:
> Vet du ungefär när du ska starta från
> Västerås?
> Kan kanske möta upp dig och lotsa den fina
> bakvägen till Skolsta, ska ju dock jobba till 16
> först:)

Tjena,

starttid skulle jag tippa runt 18:00 om det blir av. Jag lämnar nog Stockholm 16:00, torde vara framme 17:00. Sen ska det väl skrivas lite papper mm. så jag borde vara klar till 18:00.
Lite vägledning hade ju inte varit fel.
Onsdag eller torsdag är det som gäller i dagsläget men jag uppdaterar när jag vet mer definitivt.

Jag cyklade Stockholm - Västerås i förmiddags. Från Skolsta till Tortuna såg jag kanske tio bilar. I en trädgård strax före Bred fick jag fylla vattenflaskan med kallt vatten. Det svalkade bra.

Nopp, det blev inte så. Fick till slut ett avsevärt bättre bud på bilen i Stockholm vilket kändes enklare. Synd på en säkert trevlig cykeltur annars.

Tillbaka
Topp