[lvg] Värt att byta vevparti?

• Trådstartare Trådstartare afe
  • Start datum Start datum

afe

Ny medlem
Min Bianchi levererades med ett FSA Megaexo Omega, som förutom att det är fult också känns lite flexigt. I övrigt sitter det en blandning av Ultegra- och 105-komponenter på cykeln.

Jag är än så länge inte någon särskilt duktig cyklist, men hoppas på att bli bättre och jag ogillar fula komponenter - tycker ni det är värt att byta vevparti till t.ex. ett Ultegra 6750 (och ja, jag vill ha kompaktvevar), eller finns det något annat bra i samma prisklass (som också är snyggt)?

Så här ser det ut nu ...

Bilagor

• _DSC0457.jpg
    _DSC0457.jpg
    122.7 KB · Besök: 18
Är du säker på att det är vevpartiet som flexar?
Om du vill ha något snyggare och du har råd med det behöver du väl ingen ursäkt egentligen, eller?

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du säker på att det är vevpartiet som
> flexar?
> Om du vill ha något snyggare och du har råd med
> det behöver du väl ingen ursäkt egentligen,
> eller?

Det ser ut som om det är vevpartiet som rör sig när jag t.ex. klickar i pedalerna, men du har helt rätt i att det handlar om att jag vill ha ett snyggare vevparti, men jag vill ha nåt slags bekräftelse på att det faktiskt gör skillnad också :)

Ultegravevarna är silvriga, och jag tror de passar bra ihop med hjulen och resten av cykeln, men de har ett lite "klumpigt" utseende. Frågan är alltså om det finns något annat som passar ihop med Ultegra bakväxel, 105 framväxel, är snyggt och inte kostar skjortan ...

Det finns inget vevparti i världen (Cykelringenkvalité undanräknad) som ska flexa synligt när du sätter foten på pedalen. Antingen är det felmonterat eller så är det en synvilla. Pröva att dra i båda vevarmar åt varsitt håll, både fram&tillbaka samt inåt och utåt för att se om du kan märka något som glappar. Kan du se det bara genom att sätta foten på pedalen borde du garanterat märka något när du drar i vevarmarna.

Klart det kan flexa när man trycker ner på pedalen, i synnerhet om cykeln står lätt vinklad i sidled. Det är självklart inte vevarmen som flexar, inte en enda millimeter - det är ramen som flexar och det är helt normalt.

För denne som inte observerat detta tidigare tycker jag det är lärorikt att ställa sig på sidan av cykeln vid vevpartiet, luta cykeln 15-20 grader bort från sig själv med den närmaste pedalen i bottenläge, sätta foten mot pedalen och trycka till med måttlig kraft. Den som, som sagt, inte observerat detta tidigare kan bereda sig på en chock :)

Men det är som sagt ramen, och inte vevpartiet.

Du bör vara en hyffsat benstark cyklist om du faktiskt ska komma och tala om riktigt kännbart flex i ett moderna vevparti även ganska långt ner i prisklasserna, det har hänt mycket på den fronten de senaste åren och dagens budget-vevpartier är ofta styvare än gårdagens top-of-the-line (och då talar vi bara några få år tillbaka).

Estetik är inte att förakta.... :) Praktikst sett behöver du troligen inte byta vevar men vill du lägga lite extra pengar på något du gillar så...... :)

Du retar dig uppenbarligen tillräckligt mycket på det för att starta en tråd om det. Är det värt pengarna för att stilla irritationen i etsteiktarmen så köp!

Tycker det är en ovanligt snygg hoj som den är, mycket snyggt med svart mot celeste. Ska du ha nåt snyggare skulle jag ha ett i carbon i så fall eller ett svart campa alu(om du inte är så ortodox), inte silver (du har ju svart stolpe och styrstam), men det är ju en smaksak. Är väl lite gammalmodig, men de "nya" shimanovevpartierna ser ut som gamla navkapslar i mina ögon (extremt subjektivt, javisst).

Senast redigerad av en moderator:
Ny ram (eller troligare en hel cykel) blir det nog så småningom ändå, men jag tänkte nog köra på den här åtminstone en hel säsong (nästa alltså) :)

Ni har säkerligen rätt i att det är ramen och inte vevpartiet som flexar, men jag tycker ändå inte om det - det är tungt och fult :) Campas vevpartier tycker jag är mycket snyggare än Shimanos, men fungerar de ihop med Shimanos växlar? I så fall skulle jag kunna tänka mig att hänga på ett Chorus med kolfibervevar.

Jag håller nog med ignatius - det är lite navkapsel över Ultegra-/DA-vevarna. SRAM Red är inte heller så vackert - det ska vara mer hål i klingorna ...

Jag behöver förstås inte ett nytt vevparti, men vill ha ett :)

Det är väl vevparti du funderar på att byta, inte växel?

Campas vevpartier är riktigt bra, åtminstone om man menar både vikt och styvhet.
(Och lagertäthet förstås)
De säljs dessutom billigare under Fulcrum-namnet, om jag var i din situation skulle jag välja
Racing Torq RS Carbon
kostar 339 € hos http://www.bike-discount.de/shop/k661/a7159/racing-torq-rs-carbon-compact-kurbelsatz.html

Men Shimano-vevpartier växlar (lite) bättre, vilket beror på dreven.
Men det går att fixa genom att byta yttre drevet till ett 110mm BCD drev från Shimano.

/Håkan

De där var ju dessutom snygga, men lite dyrare än jag tänkt mig - nu lär väl i och för sig cykeln bo inomhus på trainern i några månader framöver, så jag kan nog leva med fulvevarna över vintern och handla i vår :)

Jag kan inte se att man kan välja mellan brittisk och italiensk gänga på de där, och behövs något mer än de "external BB cups" som länkas till från samma sida för att montera dem? Bianchin har för övrigt brittisk gänga, men det finns säkert nån bra förklaring till det också.

Edit: Det här är väl samma vevar, fast något billigare då frakt ingår? http://www.bikebuster.se/detaljer/320069.html

Senast redigerad av en moderator:
afe skrev:
> behövs
> något mer än de "external BB cups" som länkas
> till från samma sida för att montera dem?

Verktyg behövs, ffa för lageskålar och vevpartiet.
Läs mer om hur du monterar vevlagerskålar och vevparti här
http://www.tour-magazin.de/?p=248

> Bianchin har för övrigt brittisk gänga, men det
> finns säkert nån bra förklaring till det
> också.

Engelsk gänga är bättre italiensk.

/Håkan

afe skrev:
> Tolkar jag det rätt om jag tror att jag behöver
> följande verktyg för att montera
> Campa-/Fulcrumvevar?:

Är inte det där två versioner av samma verktyg, dvs det som behövs för lagerskålarna?
Såvitt jag förstår behövs det två olika verktyg, från Tacx:
T4435 för lagerskålarna (som du hade länkat till) http://www.bikebuster.se/detaljer/370017.html
Men för att skruva ihop själva vevlagret behöver du även Tacx T4439
t4439-campagnolo-ultra-torque-werkzeug.jpg

Men i verkligheten är det endast en låång 10mm insex-nyckel.
(Läs mer i monteringsanvisningen)

/Håkan

Jag får se till att fixa fram rätt verktyg när det väl blir dags att byta vevpartiet. Känns som att det nog är bäst att slita fuldelarna på trainern under vintern (tänkte använda originalhjulen Shimano R500 till det).

Själv var jag i liknande tankar för ett litet tag sedan. Jag gillar lite ovanligare och/eller udda prylar och blev riktigt sugen på det här, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=49392, men det blev till slut ett riktigt svenne-banan-vevparti, ett begagnat 7800 Dura Ace, det där med lite ovanligare och udda tar jag igen på hjulen... :-)

Huruvida Stronglight-vevpartiet ovan är "bra" eller inte vet jag faktiskt inte, jag sökte en del men hittade inte jättemycket, det enda riktigt negativa verkade vara att det fanns någon (några?) som hade haft lite problem med att montera det. Om det är snyggt eller inte är ju väldigt personligt, jag tycker det ser ganska schysst ut, "cleant" på nått sätt...

Till slut, klart du skall ha ett nytt vevparti! :-)

/CJ

Tillbaka
Topp