[Lvg] VM 2025, Kigali, Rwanda

Sen tycker jag det är vettigt med variation av bantyp på VM mellan olika år.
Jag tycker de bästa VM-banorna är sådana där man på förhand inte vet vilken cyklisttyp som kommer vinna. Lite som Milan-Sanremo, vunnet av spurtare, klättrare och punchers. Nu menar jag inte att VM ska vara 260km platt och sen två slakmotor, menade mer att det kittlar lite extra när flera olika cyklisttyper på förhand har chansen.

I år tyckte jag det var för klättrigt. Känns som 70% av de som vanligtvis är med i snacket om världsmästartiteln inte ens bemödade sig att åka dit.

(Jag tror vi pratar om lite olika mål. Du pratar om hur enskilda VM-lopp blir attraktiva medan jag mer är inne på hur man får VM-loppen totalt sett över tid att erbjuda en bra mix.)

Som sagt, jag förespråkar variation. Om man tittar på cyklisttyper skulle jag säga att klättrare ligger på ena änden av skalan och spurtare på andra. Jag tycker inte det är orimligt att renodlade sådana typer någon gång får banor som gör att de slickar sig om munnen. Säg att man i snitt vart tionde år har var och en av de två bantyperna. Då kommer det under 8 av 10 år att vara banor där flera typer rimligen kommer att ha chansen.

I detta avseende tycker jag det är lite olyckligt med banvalen 2024-2027 där banorna ligger mellan över medelhård till bland de hårdast någonsin.

Det går inte ha 21 stenhårda etapper på en GT. Även om åkarna på årets tour gjorde ett bra försök. Det var väl egentligen bara en etapp där det gick lugnt. Men sedan såg ju alla ut som de varit med om år av skyttegravskrig efter också. T.o.m. Pogi tappade ju sugen. Sedan kan ju även en relativt lugn spurtetapp bli mer eller mindre tråkig. Men oavsett behövs de om man ska orka med tre veckor.

Tempobanans backar sög! Har inte bestämt mig om det var okay med kullersten. Något som i kontrast till det var att starten var placerad inomhus. Riktigt bra att få skugga.

1759145326317.webp

Jag kan tycka skådespelet när utbrytningen ska iväg kan vara bra underhållande. Speciellt så när "fel" åkare ska iväg på äventyr. Även när det blir kantvind när belgiska arbetshästar får brilliera och gc-åkare får stressexsem. Småbackar som spräcker fält kan ha sin poesi. För mig är långa spurtuppdrag något av en föreställning. Kort sagt, lugna etapper kan ha sin charm.

Det går inte ha 21 stenhårda etapper på en GT. Även om åkarna på årets tour gjorde ett bra försök. Det var väl egentligen bara en etapp där det gick lugnt. Men sedan såg ju alla ut som de varit med om år av skyttegravskrig efter också. T.o.m. Pogi tappade ju sugen. Sedan kan ju även en relativt lugn spurtetapp bli mer eller mindre tråkig. Men oavsett behövs de om man ska orka med tre veckor.
Får Enhanced games-gynnarna som de vill lär det inte vara ett problem. Eller att köra 21 etapper på raken utan sömn. Bara att trycka i deltagarna mer medikamenter.

Jag kan tycka skådespelet när utbrytningen ska iväg kan vara bra underhållande. Speciellt så när "fel" åkare ska iväg på äventyr. Även när det blir kantvind när belgiska arbetshästar får brilliera och gc-åkare får stressexsem. Småbackar som spräcker fält kan ha sin poesi. För mig är långa spurtuppdrag något av en föreställning. Kort sagt, lugna etapper kan ha sin charm.
Ja håller med. Samt kan man väl tillägga att där blir inramningen genom kommentatorernas insats och även geografin viktigare för upplevelsen av föreställningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp