[Lvg] VM i Montreal, 20-27 september, 2026

Känns optimistiskt att tro att man ska kunna soloattackera ikapp Vollering. Eller är det redan nu i praktiken en kamp om silver och brons?

Frågan är om inte Reusser skulle ha blåst förbi ELB och Niewiadoma när hon kom ikapp och tagit en kort förning. Tror det hade kunnat göra att de fått till ett bra samarbete direkt. Sen är det förstås lätt att säga i TV-soffan.

Vore jag Niewiadoma skulle jag sitta på rulle och försöka attackera antingen i sista backen (före upploppet) eller om/när ELB kommer ikapp.

Blev ju i alla fall skaplig underhållning även om jag tyckte det kändes rätt gjutet att Vollering skulle ta det när Niewiadoma hjälpte till. Undrar hur nära polskan var att lyckas bli av med nederländskan i backen med 4(?) km kvar.

Rejäla avstånd när elvan är 8:34 efter.
Senast det var större marginal till 11:an var 1989.
1790446110328.webp

Ångestfylld början med Carros crash 😟

Men sen jäklar vilket race, Vollering, Niewadona, Longo-Borghini, Reusser o de andra gör verkligen racen roliga att titta på.
Hissar en flagga för Vacchi (positivt alltså), rått o upplyftande kommentar till Reussers kommentar efter målgång. (Iof började Reusser med att säga att det var just efter målgång o hon var uppe i varv).

Blev tvungen att kolla. Kortaste VM-banan för damerna får jag det till att den kördes 1966. Inte ens fem mil.

1790448620033.webp

Kortaste segertiden tror jag kom 1971.

1790448678662.webp

Årets bana verkar vara den längsta både vad det gäller sträcka och åktid för segraren.

Satt och funderade lite och jag tror att det för alla utom en cyklist finns scenarion där de är hyggligt nöjda med resultatet även om de inte skulle vinna.

Remco vete mig dock tusan om jag kan se något scenario där han skulle vara nöjd med något annat än en vinst. Är nästan lättare att tänka sig ett scenario där han skulle vara lite Remco-grining även om han vann än att han skulle vara nöjd med en andraplats (eller sämre).

Och det är inget gnäll på honom från min sida. Dels är det bara en gissning och dels finns det ändå något lite kul med att han är så extremt tydlig med hur han känner. Ibland blir det lite olyckligt resultat, men det kan också finnas en viss charm i det. Lite wassbergskt "Väck, väck" över det (yttrat när journalisterna blev lite för närgångna med sina frågor efter någon SM-tävling).

Tillbaka
Topp