LX-baknav som fryser

micke271

Ny medlem
LX-baknav som fryser
Jag har en Nishiki 29-tummare med LX-baknav. När det är kallare än -5 grader celsius klonkar och släpper baknavet, dvs kassetten roterar men inte hjulet. Vad ska jag göra. Jag är lite orolig att det ska släppa helt och inte greppa igen för pendlingsavståndet till jobbet är 19 km. Det blir en rejäl promenad.

Vad göra?

Alternativ 1: Skaffa mig ett liv.

Alternativ 2: Köpa ny cykel.

Alternativ 3: Köpa nytt bakhjul.

Alternativ 4: Värma och spraya lite olja på baknavet.

Alternativ 5: Skita ner fingrarna.

Allvarligt talat är det någon som råkat ut för detta och vet var det beror på och lämplig åtgärd.

///Micke

LX-baknav som fryser
Hade liknande problem med ett LX (silent clutch) för några år sen. Fick ny body hos min LBS men det hjälpte inte nämnvärt. Tog in hjulet och lät det bli varmt och torrt och fyllde det (bodyn, det som kassetten sitter på) i stort sett med 5-56 och sen funkade det bättre. Att det beror på att nåt (klackarna som ska gripa tag) fryser inne i bodyn känns som en trolig förklaring.

Edit: jag var mest orolig att jag skulle krossa pungen när jag ställde mig upp och skulle trampa och det "släppte" i bodyn... :)

Senast redigerad av en moderator:
LX-baknav som fryser
serva bodyn enligt den excelenta mekguiden under läsvärt, eller skruva av den och dränk den i 5-56.

Shimano använder ett fett som antingen inte är köldtåligt eller drar åt sig vatten. Massor med shimanobodysar gör sådär och efter en väl utförd service är det som om det vore en helt annan body. Bättre än original efter service altså så helre service än att byta ut dem.

LX-baknav som fryser
Exakt samma upplever jag med min body. Vetekatten vad det är för nån Shimano mend en är 14 år gammal. Men hur i hela friden får man isär den? Vände och vred på den men jag hittade inte en enda öppning nånstans =)
Vad som överraskade mig var att jag inte kunde se minsta rostangrepp. Märk väl, detta var första servicen på min pendlarhojj EVER! Köpte den 1991.. OK, på bilden är det lite rensopat från grus o damm men annars inget.

Edit: BTW, kolla in ekern nere till höger i bild, ca "klockan 4" ;o)

Bilagor

• DSC08195_640x480.JPG
    DSC08195_640x480.JPG
    64.9 KB · Besök: 19
Senast redigerad av en moderator:
LX-baknav som fryser
Jag har råkat ut för samma sak med både Mavic- och Shimanonav. Det var mycket frustrerande innan man kom på orsaken. När man tog ut hojjen och navet var varmt fungerade det bra. Efter sisådär 10 min och några kilometer hemifrån la det av. Gångpromenad hem :( Efter att ha rengjort bodyn och ersatt fettet med olja fungerar det perfekt. Utöver att fettet stelnar så kan vatten komma in eller kondensera och frysa. Man bör alltså kontrollera att tätningarna är intakta.

LX-baknav som fryser
Liten kapning här: Mitt baknav (shimano alivio) på SSn skippade också förra turen, ett antal gånger.
Men hur får jag av en gängad kassett och framför allt bodyn? Väldigt gammalt nav...

LX-baknav som fryser
EricW: Du har ju en såkallad frikrans. Köp lämpligt verktyg på Biltema och skruva loss skiten. Verktyget är mycket likt kassettavdragaren men med lite andra dimensioner och du behöver ingen kedjepiska.

Är det gängat så är det så. Annars är det väl vanligt kassettnav? Har du gängat har du ingen body.

LX-baknav som fryser
"Låstinarolja" med grafit var ett tips vi pratade om i lördags, det borde fungera. Tränger in lätt och grafiten stannar kvar, förhoppningsvis med tillräcklig smörjfunktion.

/Leo

LX-baknav som fryser
jag kör lix82 i min shimano body.. ett grymt fett som jobbar mellan -20 och +120.. och är väldigt resisant emot väta och liknande.

LX-baknav som fryser
Tack för alla svar. Alla är seriösa också. Vilken erfarenhetsbank att gräva i och det tog bara några minuter att få svar.

Det är faktiskt riktigt läskigt när det släpper. Jag höll nästan på att bita i styret en gång och sedan är det lätt hänt att man trillar eftersom man kör med SPD.

Idag var det bara -2 grader och då falerade inte navet alls, men jag ska plocka isär den ikväll och ersätta fettet med bättre fett eller olja.

Akta er för bilarna för dom verkar vara lite julstressade och har inte tid att stanna för en cyklist.

///Micke

LX-baknav som fryser
Igår kväll tog jag isär bodyn. Först tillverkade jag ett specialverktyg för att få isär bodyn, sen drullade jag ut 50 kullagerkulor på golvet, letade rätt på alla, rengjorde alla delar, fettade in tätning, hällde olja (-30) i bodyn och återmonterade.

Alltså 2 timmar senare har jag ett köldtåligt baknav och skitiga fingrar.

God Jul på er Happyiter

///Micke

Tillbaka
Topp