M4 pedal pins VARNING! Nu med misär bilder

edvin_m

Aktiv medlem
Tjena, jag har slagit ur ett par stycken pins ur min ena pedal och godset är så pass deformerat att nya inte fäster alls. Så jag tänkte ta och gänga upp och dra i lite tjockare skruvar. Men jag vill helst inte ha vanliga sexkantsskruvar med gängor hela vägen upp, de verkar skära sönder sulor mycket fortare än sånna som är helt runda.

Men då skulle jag behöva ha M4 pedal skruvar. Nån som vet vad som kan tänkas passa eller tom har ett par stycken över?

DSC_1131.JPG

Nanox_Pins3.JPG

Senast ändrad:
Det där är specialskruv, blir nog svårt att fåtag på för vettiga pengar. Men det finns m4 stoppskruv med tapp hos välsorterade skruvhandlare, vet dock inte hur korta dom är?

Kan du inte köra vanliga M4 och bara fila bort gängorna i toppen?
Du behöver ju tillräcklig hårt stål bara. Vilket iofs gör det lite tuffare att fila dem.

mikipedia_ sa:
Det där är specialskruv, blir nog svårt att fåtag på för vettiga pengar. Men det finns m4 stoppskruv med tapp hos välsorterade skruvhandlare, vet dock inte hur korta dom är?
Funkar tyvärr inte med stoppskruv. Nano-X pedalerna är genomgängade och behöver ha en skruvskalle som mothåll på undersidan. Tänkte mer om det fanns några andra pedaler med just M4 på marknaden man kunde ta skruv från, de flesta säljer ju lösa skruvar som tillbehör.

gizmo sa:

Gissa vart jag plockade bilden ifrån :) Jag behöver alltså tjockare skruvar än original :)

Bring sa:
Kan du inte köra vanliga M4 och bara fila bort gängorna i toppen?
Du behöver ju tillräcklig hårt stål bara. Vilket iofs gör det lite tuffare att fila dem.

Der Kaiser sa:
Är det där m4?...

Edvin, det borde väl vara en baggis att sätta en mutter halvvägs ner och fila bort gängan ovanför?

Original är M3, trodde jag. Nu blev jag osäker :/ Fila skruv är alternativ 2, tyvärr så är de flesta skruvar gjorda i mjukost, får försöka hitta 12.9 kvalité

Jag har löst samma problem genom att dra fast skruvarna med hjälp av små muttrar, funkar fint tillsammans med den längre varianten av superstars-skruvar

gizmo sa:
Hm är nästa 100 på att original är m4
Jag har nog bara antagit att de är M3, men då behöver jag M5 pins istället :)

Rockingman sa:
Jag har löst samma problem genom att dra fast skruvarna med hjälp av små muttrar, funkar fint tillsammans med den längre varianten av superstars-skruvar

Bra tips, ska prova det om jag inte får tag på några andra. Om man kör sånna tunnare muttrar och lite loctite så borde det funka.

edvin_m sa:
mikipedia_ sa:
Jag har långa stopskruv som jag drar till lagom längd och låser med medium gänglåsning, har funkat bra hela året!
aha, nice! Har lite olika alternativ att prova nu då :)

Precis, blir ju betydligt billigare å köpa std skruv i 200/500 pack för iprincip samma pengar som en specialmodell förp till ett par pedaler.

Jo, pedaler kan vara vassa. (repost från misärtråden)
DSC_0323.JPG

Jag köpte nya skruvar i lokala affären, när jag slagit av mina senast. (stopskruv)

Jag antar att det finns det du behöver där också.

Senast ändrad:
Får man fråga varför ni utsätter er för det där?

Jag har skrapat mig tillräckligt från vassa spd pedaler men bara hälften så djupt som från era plattisar.

Konkret sa:

Jag har skrapat mig tillräckligt från vassa spd pedaler men bara hälften så djupt som från era plattisar.
Det undrar jag också :( Idrottskade tyvärr i mitt fall. Kan inte använda spd utan att få grymt ont i ena höftböjaren

På min FS: för att jag cyklat för lite senaste året så jag har blivit dålig och rädd.
På min ht jag bygger just nu: samma som ovan och för att det är en ht och min ena fot är stelopererad så jag vill inte ta större smällar på framdelen av foten.

Konkret sa:

Konkret sa:

Jag är mycket räddare för spd, jag cyklar bättre utan spd. Provade spd i 1,5 år utan att vänja mig om plattisar innebär jag får sy lite var 5:e år är det värt det.

jonja sa:
Är det standard pedalskruv som ger såna här köttsår? Varför letar man inte andra lösningar isf? Eller anses det att dylika skador inte är nåt att bråka om?

Standard pedalskruv för min del. Jag tycker personligen inte att det är så mycket att bråka om. Inte när det har inträffat att jag behöver sy 1 gång på typ 5 års plattisanvänding.

Jag har skadat mig värre på andra sätt.

s sa:
Titta på pinsen till Hope f20. De är släta upptill. Se t.ex. https://www.bike-components.de/en/Hope/Hollow-Stainless-Steel-Pins-for-F20-Platform-Pedals-p39730/
Kragen gör att de sitter säkert och får bra stöd mot pedalkroppen. De är väldigt tåliga jämför med vanliga M4.

M5 om jag minns rätt. Observera att det måste vara öppen på baksidan för insexnyckeln. Pinsen sätts alltså i från ovansidan men verktyget från undersidan!

Fanns titan också :D https://www.bike-components.de/en/Hope/Titanium-Pins-for-F20-Platform-Pedals-p39732/

örgelgörgel sa:
Jag hade fan sjukt kraftiga pins på mina pedaler 2011..

Tur att du hade tejp...

örgelgörgel sa:
Jag hade fan sjukt kraftiga pins på mina pedaler 2011..

Uff, det där var inte illa Örgergörgel... Känns som att Pandoras ask öppnades här :)

s sa:
Titta på pinsen till Hope f20. De är släta upptill. Se t.ex. https://www.bike-components.de/en/Hope/Hollow-Stainless-Steel-Pins-for-F20-Platform-Pedals-p39730/
Kragen gör att de sitter säkert och får bra stöd mot pedalkroppen. De är väldigt tåliga jämför med vanliga M4.

M5 om jag minns rätt. Observera att det måste vara öppen på baksidan för insexnyckeln. Pinsen sätts alltså i från ovansidan men verktyget från undersidan!

PERFEKT! Drygt 100 kronor för att hålla pedalerna vid liv ett år eller två till. Tack!

Varför gör man inte tvärtom, mjukt gummi på pedalerna och spikskor? Borde även vara bra att ha om man behöver springa uppför en lerig backe.

Bonzo sa:
flygrc sa:
Varför gör man inte tvärtom, mjukt gummi på pedalerna och spikskor? Borde även vara bra att ha om man behöver springa uppför en lerig backe.

Pfft, då kan ju folk tro att man är golfare!

Golfare har aldrig hjälm, vet inte varför, har inte de något att vara rädd om? eller är det kanske inte rätt outfit??

flygrc sa:
Bonzo sa:
flygrc sa:

Pfft, då kan ju folk tro att man är golfare!

Golfare har aldrig hjälm, vet inte varför, har inte de något att vara rädd om? eller är det kanske inte rätt outfit??

App app app.... Inte öppna maskburken ang ev hjälmtvång! :-O

Tillbaka
Topp