Magic Mary vs Assegai

Healons

Aktiv medlem
Magic Mary vs Assegai
Grabben behöver nya däck

Hovrar på köpknappen på Assegai MaxxGrip Exo+ fram och DHR II MaxxTerra DD bak. (nuvarande slitna är DHF MaxxTerra Exo+ fram o DHR II MaxxTerra Exo+ bak)

Sen sa han, det vore kul att testa nåt nytt...

Då tänkte jag på nya radial Magic Mary. Gravity Pro casing med Ultra Soft fram och Soft bak.

Nån som A/B testat känslan på främst Assegai vs MagicMary radial? Och funkar det även som bakdäck?

Han kör enbart enduro med däcken, både bike park och singletrack.

Magic Mary vs Assegai
Gravity pro är betydligt köttigare än DD, och ännu mer så än exo+, som i ärlighetens namn är rätt sladdrigt. Dessutom är magic mary grymt till allt, även lera. Assegai kläggar igen mer.

Magic Mary vs Assegai
Gravity pro är betydligt köttigare än DD, och ännu mer så än exo+, som i ärlighetens namn är rätt sladdrigt. Dessutom är magic mary grymt till allt, även lera. Assegai kläggar igen mer.
Medhåll på allt. MM tenderar att ha svårt att penetrera sand och lösgrus men har den egenheten att det känns tryggare ju blötare det blir typ. Sen tycker jag Tacky chan är klart trevligare bak än dhr2 också.

Ett annat framdäck som är klart bättre än Assegai IMHO och helt i klass med MM, fast då för mer torrare underlag, är Michelin DH22. Gillar man Maxxis dämpade känsla så är DH22 mer likt Maxxis än MM.

Edit, tog bort bild

Magic Mary vs Assegai
Medhåll på allt. MM tenderar att ha svårt att penetrera sand och lösgrus men har den egenheten att det känns tryggare ju blötare det blir typ. Sen tycker jag Tacky chan är klart trevligare bak än dhr2 också.

Ett annat framdäck som är klart bättre än Assegai IMHO och helt i klass med MM, fast då för mer torrare underlag, är Michelin DH22. Gillar man Maxxis dämpade känsla så är DH22 mer likt Maxxis än MM.

Edit, tog bort bild
DH22 är också universums mest dämpade och trögast rullande däck. Iaf den äldre tunga versionen jag har. Men väldigt trevligt när det väl är nedför.

MM kan vara det bästa framdäcken på marknaden, totalt sett. Särskilt som det går att välja vikt efter önskad användning.

Tacky Chan är trevligt bak när det är nytt men blir snabbt väldigt oberäkneligt när det är slitet, ex DHR2 behåller sina egenskaper mycket bättre. Nu sist har jag parat ihop MM fram med Kryptotal bak, slits långsamt och har ett balanserat grepp. Tycker det känns som en rätt bra kombo.

Magic Mary vs Assegai
Har tidigare kört mm dhr2. Nu har jag big Betty. Hur jämför chan med Betty?

Tycker MM är smalare än BB i 2.4 super gravity. Ser att pro gravity är 2.5.

Magic Mary vs Assegai
Tackar för svar!

Lutar åt att testa MM i Trail med Ultra Soft + Albert i Gravity Soft. Bägge radial…

Lär ju bli en rejäl förbättring för enduro jämfört med hans nuvarande setup.

Magic Mary vs Assegai
Jag läste nog allt utom sista meningen i första inlägget ✌️
Ska det trampas runt mycket med Albert i gravity bak (1300+ g?) så lär det ju bli trist snabbt. Är det vad som behövs för att det ska hålla i bikepark så hade jag tänkt annorlunda. Sen tror jag inte heller att behållningen av ett radial i gravity är särskilt stor på bakhjulet. Skillnaderna mot vanliga däck är enligt min uppfattning mycket större i trailcasing än gravity, och det är fram man vill ha grepp.
DH22 är också universums mest dämpade och trögast rullande däck. Iaf den äldre tunga versionen jag har. Men väldigt trevligt när det väl är nedför.
Vågar säga att de inte är jämförbara. Det borde skilja runt 200 g med nya casingen.
Tacky Chan är trevligt bak när det är nytt men blir snabbt väldigt oberäkneligt när det är slitet, ex DHR2 behåller sina egenskaper mycket bättre.
Här tror jag det skiljer sig i hur länge vi kör på däcken. Jag säljer gärna däcken innan de är för slitna. Sen är det många som upplevt att Tacky chan slits snabbt. Nu har jag ett i Addix soft som (jag tycker) börjar vara dags att byta, det har gått ca 30 dagar i bikepark.

Magic Mary vs Assegai
Här tror jag det skiljer sig i hur länge vi kör på däcken. Jag säljer gärna däcken innan de är för slitna. Sen är det många som upplevt att Tacky chan slits snabbt. Nu har jag ett i Addix soft som (jag tycker) börjar vara dags att byta, det har gått ca 30 dagar i bikepark.
Sälja däck? :D De går ju åt i rätt rask takt. Särskilt bak. Men Tacky Chan höll kanske hälften så många dagar som jag är van vid att få ut ur ett backdäck innan det kändes oberäkneligt utan att se speciellt slut ut.

Magic Mary vs Assegai
Jag klarar mig från punkteringar. Sen finns det gott om köpare av däck.
Ja jag brukar oftast bara nöta ner dem. Jag är själv en flitig köpare av bättre begagnade däck när möjlighet ges.

Slut:
IMG_2884_Original.webp

Magic Mary vs Assegai
Jag läste nog allt utom sista meningen i första inlägget ✌️
Ska det trampas runt mycket med Albert i gravity bak (1300+ g?) så lär det ju bli trist snabbt. Är det vad som behövs för att det ska hålla i bikepark så hade jag tänkt annorlunda. Sen tror jag inte heller att behållningen av ett radial i gravity är särskilt stor på bakhjulet. Skillnaderna mot vanliga däck är enligt min uppfattning mycket större i trailcasing än gravity, och det är fram man vill ha grepp.

Vågar säga att de inte är jämförbara. Det borde skilja runt 200 g med nya casingen.

Vågar inte chansa efter två kraschade fälgar och flera sliceade däck bak så får bli trögrullat och fler squats på gymmet

Magic Mary vs Assegai
Monterade och klara , gravity casing var inte så jävliga med cush core som jag befarade.
Framdäck 1100gram bakdäck 1350 gram.
Inte SÅ stor skillnad mot hans gamla exo+ maxxis som låg på typ 1100gram /st.
Får vi se om ultra soft / radial blir nån skillnad mot exo+/maxxterra fram.
Spännande!

Tillbaka
Topp