magnesium ramar

wolf

Ny medlem
magnesium ramar
Är lite intresserad av att köpa en MTB ram gjord av magnesium. Är dock lite osäker på hållbarhet mm på ramar gjorda av magnesium. Vet att tex Merida hade en del problem med sina ramar för ett par år sedan och vad jag vet har de slutat att tillverka dessa nu. Gjorde inte Pinarello en lvg ram i magnesium oxå får något år sedan? Hur är hållbarheten gentligen, problemet med Merida ramarna var väll att det blev sprickor i dem. Är det inte så oxa att det inte får förekomma direkt kontakt med någon annan metall? Någon som vet mera? Finns en billig(800-1000 kr) MTB ram på ebay som väger under 1400g, tillverkad i Ryssland och gjord i magnesium. Något man vågar satsa på?

magnesium ramar
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Magnesium ramar har en aluminium legering med
> magnesium i dvs inte ren magnesium.
> Bara ett litet förtydligande...

så en sån ram kommer inte brinna med så fin låga?

magnesium ramar
Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> ryska svetsare är de bästa i världen enligt vad
> jag hört.

Ja det är de nog men det är nog inte svetsarna som är problemet om det skulle uppstå något fel, det är nog rören man ska oroa sig för eftersom det är där det spricker och inte i svetsen.

magnesium ramar
har försökt sökt info om magnesium ramar på google utan någon större framgång. Det enda jag fått fram är att det verkar vara ett svårt material att tillverka ramar i, men om man lyckas så verkar det å andra sidan vara mycket bra. Lättare och styvare än alu o titan men samtidigt vibrationsdämpande, men som sagt var svår att svetsa mm. Däremot ingen info ang. att det inte skulle gå att använda tex alu sadelstolpe direkt i ramen utan tex plastshims eller ett liknande monterings sätt av vevlagret. Någon som vet?

magnesium ramar
Vet inget om materialets egenskaper som ram. Vad jag hörde var att det skulle vara knivigt att svetsa och inte så roligt om det började brinna (vid tillverkningen alltså). Därför blev det onödigt dyrt. Men det är säkert någon som vet bättre.

magnesium ramar
Den enda "riktiga" ramen i magnesium är väl den gjutna Kirk Precison. Blev ingen större succé då den bara fannas i en storlek o hade en brant gaffelvinkel o lågt vevlager. Detta för att även kunna användas som lvg-ram.
Denne hoj finns på Fula Hojar.

Bilagor

• kirk.jpg
    kirk.jpg
    17.9 KB · Besök: 39
magnesium ramar
att poängtera är att magnesium är ett ram som härdar med vibrationer.. vilket betyder att de spricker med tiden, vilket varit det som uppstått med de itm styrstammar och meridaramar jag sett som gått av.

magnesium ramar
magnesium har en väldigt låg densitet. 1,8 mot 2.7 för aluminium. Så vad gäller vikt är de ju en klar fördel. Men hållfasthetsmässigt så måste precis som med aluminium legeringera tillsättas, i Magnesiums fall =>Aluminium, Mangan och Zink. I Aluminiums fall => Koppar, Kisel, Magnesium, Mangan och Krom.
Vad gäller brand risken så är de väl främst slipdammet som lätt kan antändas... skulle brand uppstå så är de sand och gråjärnsspån som funkar..

Och jag tror inte de ska vara något problem med en sadelstollpe i Alu. Mg och Al ligger inte så långt ifrån varandra i den periodiska tabellen. Oädla Metaller.

magnesium ramar
Man ser nästan inga Merida magnesium ramar nu för tiden.
De har nog gått sönder. Inkl min. Men den var bra och skön att cykla på så länge den höll.

magnesium ramar
Har själv haft 2 st lvg ramar från Merida av magnesium som spruckit där sadelstolp röret möter över röret. Har fått båda dessa utbytta, men även den tredje har små sprickor på exakt samma ställe. Så man kan nog säga att Merida inte lyckats med sina magnesiumramar. Däremot verkar det som om tex Pinarello´s magnesiumram funkar bättre då dom fortfarande tillverkar den med gott resultat

Tillbaka
Topp