Magnetiska SPD-pedaler

Yonna

Aktiv medlem
Magnetiska SPD-pedaler
Nån som har erfarenhet med magnetiska spd-pedaler såsom Magped? Typ av kombi plat/spd men då sitter man inte fast med SPD men med 150Nm magnetisk kraft. https://www.magped.com/?lang=en
Pedalerna är framförallt populär vid e-mtbers och ebikers i tex Belgien, Holland och Tyskland, ingen aning varför det är just elcyklister.

Jag kan få nästan gratis Magped pedaler (behöver bara betala frakt från Belgien, mycket kul förstås för dem kostar ca 1000kr) men då får jag bestämma idag och vet inte om det är nåt man vilja ha på en fatbike som älskar vinter. Skulle det funka i jävlaminusgrader (is på pedaler och klossar)? Nån som har nåt smart att säga om pedalerna?

Tack :)

Magnetiska SPD-pedaler
Är det inte stor jävlarisk att kedjan fastnar i pedalerna :-) när det hoppar och studsar..?!!

Magnetiska SPD-pedaler
Örjan Lax sa:
Är det inte stor jävlarisk att kedjan fastnar i pedalerna :-) när det hoppar och studsar..?!!

Haha! :)

Jag flyttade frågan från en annan tråd (kändes lite offtopic i en galen-fatbike-tråd) och ska copy/paste några svar:

Berk sa:
Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
Lite skeptisk, magnetkraften lär ju minska när pedalerna blir isklumpar.
Är det så? Is är ju bara vatten? Dem skulle funka iaf bättre än vanliga spd-isklumpar :)
Men jag är också lite skeptisk, fattar inte heller varför dem är så populär vid elcyklister, lite konstigt tycker jag ..

Magped har 10 eller 15 kg dra kraft. Jag känner ingen som använder dom, men 15 kg verkar för lite för MTB utan el. Jag kan drar mycket mer en 15 kg när jag åker uppför. Med el assistans behöver man inte dra så hård. Det är jättefarligt när bindning lösnar när man drar hård!

Tror också att dom funkar inte i snön. Lite snö på plattan bryter kontakten.

Magnetiska SPD-pedaler
Örjan Lax sa:

Om du hoppar med höger pedalen fram bör risken vara obefintlig, tror jag.

Men blir magnetisk attraktion mellan underröret och pedalerna märkbar om man har en stålram?

Magnetiska SPD-pedaler
Visste inte ens att de fanns för en halvtimma sedan... Men jag skulle gärna testa faktiskt!
#GammalManSomAldrigSuttitFastMenNuHarKöptSigEnXCSomSkaBörjaAnvändasTillVåren...

Magnetiska SPD-pedaler
Magnetism är väl lite sådär. Kraften avtar ju jättefort med lite luft mellan pedal och kloss...
(Men man slipper ju det förhatliga SPD-glappet :-) )

Magnetiska SPD-pedaler
Valhalla_ sa:
150 Nm för att vrida loss foten kanske :-D
Lär nog få hänga på gymmet och köra fotledsmaskinen om man ska skaffa såna pedaler i så fall! Alternativt köra en trackstand, ta fram pedalnyckeln och medelst en cirkuskonst dra av pedalerna när man ska kliva av cykeln.

Magnetiska SPD-pedaler
Bikzz sa:
Vad händer om man råkar stanna för rödljus precis bredvid en stålstolpe ?

Svar på den fråga och liknande innan: ingenting, för att magneter sitter i pedalen, inte i klossen.

Problemet är tvärtom: om man (provar att) accelererar hård när ljuset blir grön släpper klossen och ramlar man på en okontrollerad sätt bredvid bilar och andra cyklister!

Magnetiska SPD-pedaler
Frågan var om det skulle funka med is/snö och jag lägger min röst på nej där. Minsta skräp mellan pedal/sko kommer minska de 150 Newtonen rejält.

Magnetiska SPD-pedaler
Men Yonna, förstår inte varför du är intresserad i vara kopplad till pedalarns på din fatbike. Du hoppar väl inte över fälna träd eller drar hård på pedalarna i branta backar?

Magnetiska SPD-pedaler
Vafan, ni är så snabba att svara, kan aldrig komma ikapp, med eller utan magiska pedaler!
Ska först laga mat nu innan det blir för mörkt, då hoppa på cykeln igen, försöka hitta ett bra tältställe eller vindskydd, hoppas det finns där nätverk och då kan jag googla "magiska pedaler på en vinterfattie: bra eller anus" och svara här. Jävla vad stressigt liv jag har :)

Tack för hjälpen!

Magnetiska SPD-pedaler
Yonna sa:
Vafan, ni är så snabba att svara, kan aldrig komma ikapp, med eller utan magiska pedaler!

Vi happyiter har väl ingenting bättre att göra.
Nej, tyvärr har jag just nu stressigt mycket att jobba. Skulle mycket hellre köra MTB och tälta i snön!

Magnetiska SPD-pedaler
Vet inte om det var samma system men det fanns en rätt ordentlig sågning av sådana magnetiska pedaler på singletrackworld för ett tag sedan.

Magnetiska SPD-pedaler
Om det inte finns en magiskt trick, måste alla magnetiska system har samma problem: max drag kraft = kraft för att klippa ut. Det betyder att man inte kan dear hård. Varför har man den typ av pedalerna den? Bara för att får foten i rätt ställning?

Magnetiska SPD-pedaler
Berk sa:
Om det inte finns en magiskt trick, måste alla magnetiska system har samma problem: max drag kraft = kraft för att klippa ut. Det betyder att man inte kan dear hård. Varför har man den typ av pedalerna den? Bara för att får foten i rätt ställning?
Ett "magisk trick" kan vara helt enkelt ett skruvliknande lutande plan vilket lyfter magnet när man vrider foten. Jo, det går kanske inte 100% ihop med pinnar på just denna pedaler, men jag tror att det finns många mekaniska lösningar, som kan göra avsiktlig utklippning enklare. Just detta behöver inte vara någon större problem.

Jag tror att den rätta frågan är ungefär vad förväntar man sig att "vinna" jämfört med vanliga SPD typ. Om det finns anledning att inte cykla med SPD (is, skor, osv...) löser magpedaler det? Jag kan inte komma på någon SPD nackdel som löses med magneter.

Senast ändrad:
Magnetiska SPD-pedaler
Jämfört med SPD vinner man att min inte behöver lära sig att klippa in och ut. Det är bara att sätta på och drar av.
Magped verkar att har vanligt, platt magnet. Så jag undrar fortfarande vad man vinner jämfört med vanliga plattform pedaler med pinnar.

Senast ändrad:
Magnetiska SPD-pedaler
Tack alla! Kul att läsa svar :)
Jag bestämde att jag inte ville ha dem, jag behövs dem inte för det går ju jättebra utan. Vill inte heller köpa nya vinter-, höst- och sommarskor (dyrt som fan och jag trivs ju mycket med dem jag har). Vanliga SPD går inte pga is på pedalerna så det skulle inte heller gå med magnetiska, och tror inte jag blir lyckligare i fjäll och på jobbiga stigar när jag sitter fast på fattien så jag tackade nej. Lite ledsen för jag skulle gärna ha testat dem, och då skickat vidare till #GammalTuffGuySomKöpteEnXCtillVåren :)

Berk sa:
Jämfört med SPD vinner man att min inte behöver lära sig att klippa in och ut. Det är bara att sätta på och drar av.
Magped verkar att har vanligt, platt magnet. Så jag undrar fortfarande vad man vinner jämfört med vanliga plattform pedaler med pinnar.
Enligt Magped själv: "The magped safety bike pedal is a true innovation for mountain bikes and e bikes. Our patented magnet mechanism makes quick and simple release of the foot from the pedal possible at any time. In comparison to standard click in pedals the risk of crash and injury will be reduced to a minimum – and your head stays free for a hassle free biking experience without fear."
Alltså snabbare klicka in och ut, därför kanske också populär hos e-mtbers, för dem är ofta oerfaren och därför kanske mer rädd? Men iaf kul att det funkar, kul också att ebikers är inte så rädd och konservativ att använda nya cykelprylar :)

Berk sa:
Men Yonna, förstår inte varför du är intresserad i vara kopplad till pedalarns på din fatbike.
Oj, nu kommer ett konstigt tjej svar, inte alls som en flahute som jag egentligen vill vara skulle svara ..

Det är så att jag mötte en jättesnygg belgare i fjällen i höstas. Olálá vad snygg han var! ? Precis min typ; lång, vilthårig, inte för snäll och intelligent (det är ju bara tråkigt) men härligt galen och fel. Nu är jag inte heller intelligent för det är ju inte smart att bli kär i nån som bor i Belgien men fördel är ju att vi talar samma språk (jätte tröttsamt att hela tiden tala med armar och ben) så jag har hittills inget emot hans trevliga chattar. Jo, det är tyvärr bara chatt för det finns ju några tusenmil mellan oss :(

Men han ville plötsligt skicka magiska pedaler till mig, romantisk kille alltså, för vilken tjej vill ju inte få en present för sin fatbike och framförallt pedaler kan ju vara jättesexy. Bara en sadel känns ännu mer romantisk, särskilt när sadeln får samma namn som killen ('jag är helt slut efter en dag riding på Lars'). Men den snygga belgare kunde bara få pedalerna jättebillig idag så därför fick jag bestämma omedelbart så jag var liiite förvirrad och visste inte vad jag skulle svara. Hade ingen aning vad magnetiska pedaler var för nåt och inte heller om jag behövde.
Så jag frågade som vanligt om happyhjälp och tackade som sagt nej till pedalerna. Jepp, det känns ju helt fel att tacka nej till en snygg kille, även jävladumt och tråkigt. Men äsch han bor ju i Belgien så det kan ändå inte bli nåt mellan oss. Så nu har jag hjärtesorg och inga magiska pedaler så livet känns ännu kallare än den minus 20grader det är nu ..... ;)

Men det känns ju också bra att veta vad jag vill, och det är ju inga SPD- eller magnetiska pedaler på min tjockis :)
Tack igen för hjälpen!

Magnetiska SPD-pedaler
Yonna sa:
Jepp, det känns ju helt fel att tacka nej till en snygg kille, även jävladumt och tråkigt. Men äsch han bor ju i Belgien så det kan ändå inte bli nåt mellan oss. Så nu har jag hjärtesorg och inga magiska pedaler så livet känns ännu kallare än den minus 20grader det är nu ..... ;)
Ähh, go for it! Kunde du flytta till Sverige så kan väl han? Men flytta inte till Belgien och sluta skriva i den här tråden bara!

Magnetiska SPD-pedaler
Ta både killen å pedalerna vettja...du kan ju testa i alla fall....funkar det inte så behöver du ju inte gå å grunna framöver :)

Magnetiska SPD-pedaler
Berk sa:
Yonna sa:
Berk sa:
Men Yonna, förstår inte varför du är intresserad i vara kopplad till pedalarns på din fatbike.
Oj, nu kommer ett konstigt tjej svar, inte alls som en flahute som jag egentligen vill vara skulle svara ..

Det förklarar allt!
Schattige Yonna!

Tack :)

frippegubben sa:
Yonna sa:
Jepp, det känns ju helt fel att tacka nej till en snygg kille, även jävladumt och tråkigt. Men äsch han bor ju i Belgien så det kan ändå inte bli nåt mellan oss. Så nu har jag hjärtesorg och inga magiska pedaler så livet känns ännu kallare än den minus 20grader det är nu ..... ;)
Ähh, go for it! Kunde du flytta till Sverige så kan väl han? Men flytta inte till Belgien och sluta skriva i den här tråden bara!

:)
Nää, bäst att försöka glömma honom, lätt som fan för jag är en stark oberoende kvinna och mer sådana peppord. Har dessutom ingen tid för killar, framförallt inte för flamländska utan fatbike. Skulle ju aldrig funka en kärleksromance för hur skulle han följa med i snön och fjäll os?? Nejjj, helt hopplös en kille utan fatbike, det vet ju alla ;)

marr sa:
Bara jag som inte förstår varför du ska behöva betala frakten om han vill ge dig en gåva?

Jag sa ju att jag är inte så smart; det var jag som ville betala frakten själv :)

Tillbaka
Topp