Magura broms

Ridertwo

Medlem
Magura broms
Min magura bromshandtag började läcka så är tvungen att byta det.
Jag har ett Magura bromsok mt7, undrar fall
det spelar roll på bromseffekten fall jag väljer annat bromshandtag än mt 7?

Det är väldigt stor prisskillnad på dom jag hittade.

Magura broms
MT7/MT8 har en kolv med mindre diameter som ger lite mer kraft än MT4/MT5/MT Trail. Tryckpunkten (heter det så på svenska?) är lite hårdare på de billigare. Sen har de dyrare handtag lite mer kolfiber som ska göra de starkare. Jag föredrar tryckpunkten av MT4 och bromskraften av MT8. Min son föredrar MT4. Man kan blanda som man vill. MT7 har ok från MT5.

Bile-discount har ofta bra rabatt på Magura. Obs att de billigare handtag också finns med flerfingergrepp. Jag vill absolut inte har dessa.

Magura broms
Okej så det innebär att jag kan köpa i princip vilken handtag som helst till bromsarna (så länge dom passar) utan att det har någon påverkan på bromsoket? Men att den skillnaden på handtagen är material, känsla och tryckning?

Magura broms
Shimano xt handtag är det som är väl mest beprövat och konstaterat bäst om man vill ha bra bromsar.
Kolvstorlekarna mellan xt handtagen och magura handtagen är lika stora så dom på verkar inte displacimentet då det gäller arean på kolven i handtagen.

Magura broms
Okej så det innebär att jag kan köpa i princip vilken handtag som helst till bromsarna (så länge dom passar) utan att det har någon påverkan på bromsoket? Men att den skillnaden på handtagen är material, känsla och tryckning?
Det får i alla fall vara mineralolja. Sen vet jag inte om man behöver oliv efter handtag och stift efter ok/slang

Magura broms
TRP har ju något solidare handtag än Shimano XT som är relativt mjuka och lätt böjd även fast man skruvar åt fästen löst för att de skall vridas ut position istället för att knäckas vid mark kontakt.
Borde i teorin funka samman med Magura ok då även TRP använder mineral olja.

Magura broms
TRP har ju något solidare handtag än Shimano XT som är relativt mjuka och lätt böjd även fast man skruvar åt fästen löst för att de skall vridas ut position istället för att knäckas vid mark kontakt.
Borde i teorin funka samman med Magura ok då även TRP använder mineral olja.
Tack för tipset.

Kollade in lite handtag, kändes dock som det är mycket dyrare in shimano.

Tillbaka
Topp