Magura MT5 eller Sram DB8

Utter

Aktiv medlem
Polare som ska uppgradera bromsarna på hans Cannondale Jekyll. Så nu funderar han på ovan två val. Vad säger ni som kör MT5 och är det nån som kör DB8?
Samma pengar för dom typ.

Sidofråga: Kan han använda befintliga Shimano-skivor(180mm) till nån av dom? Verkar som att Magura har starttjockleken på Shimano som minsta tjocklek?

Det tror jag inte, deore är ju precis samma grund som övriga shimano bromsar och håller hög nivå för sin prispunkt. Jag har själv kört Mt5 i flera år och känslan mellan magura och shimano bromsar är väldigt lik tycker jag, sram är helt annorlunda så det är ju deffinitivt en smaksak.

Jag var alltid väldigt nöjd med mina mt5´or men tycker samtidigt alltid att materialvalen på handtag gjorde att det kändes som en budget produkt. Jag hade valt deore!

Det tror jag inte, deore är ju precis samma grund som övriga shimano bromsar och håller hög nivå för sin prispunkt. Jag har själv kört Mt5 i flera år och känslan mellan magura och shimano bromsar är väldigt lik tycker jag, sram är helt annorlunda så det är ju deffinitivt en smaksak.

Jag var alltid väldigt nöjd med mina mt5´or men tycker samtidigt alltid att materialvalen på handtag gjorde att det kändes som en budget produkt. Jag hade valt deore!

Magura ok är bra, då kan man köra Shigura:

Jag tycker att Magura handtag är helt perfekta, men även detta är smaksak.

Deore 4-kolv är ju riktigt bra ju. Priset är ju super:

Ganska exakt samma pris som de andra två faktiskt.

Är det för att det heter Deore som jag avläser en viss skepsis? ?
Magura är säkert asbra, handtagen ogillar ju många dock. DB8 är ju rätt nya så vet inte hur många som hunnit testa, är man van vid SRAM så kan säkert de passa bättre.

Jag avläser ingen skepsis. Det verkade bara att du menade att prisen var bättre än de andra.

Det är bra med val! (eller så är det dåligt, för att man kan fundera i månader över vilken broms man ska välja)

Jag avläser ingen skepsis. Det verkade bara att du menade att prisen var bättre än de andra.

Det är bra med val! (eller så är det dåligt, för att man kan fundera i månader över vilken broms man ska välja)

Okej, nej det var ingen prisjämförelse mot de andra utan bara ett plus utöver att Shimanos bromsar är absolut de mest lättarbetade också.

Hmm, intressant.
Ursäkta nybörjarfrågan men hur vet man att dessa passar ens cykel?

MT5 är en jävla skitbroms.

Stalle
Alltid så kul med forumtrådar för man får så mycket starka åsikter utan ha någon kännedom om personen som frågar eller svarar.

Kung Stallet tycker att det är en skitbroms, ingen aning varför Stalle tycker det och vilken typ av cykling han kör.

Själv är jag nöjd med MT5an efter cirka 1.5 månads användande, både i bikepark och trail. Kan ju tilläggas att jag bara hade någon Shimano BR-MT201 innan som säkert definitivt är en riktig skitbroms.

Instämmer med OlofMolin, har MT5 på min 160/155 cykel och kör allt från "platt-stig" till utförs i fjällen.
Kan också rekommendera HC1 levern om de finns plats i budgeten.

Hmm, intressant.
Ursäkta nybörjarfrågan men hur vet man att dessa passar ens cykel?

Nästan alla MTB diskbromsar använder PostMount (men nu börja det komma några med flatmount). Så bromsarna passar alltid, förutom i exotiska fall.

Men om man har växelreglage eller/och droppper remote som är monterat på bromshandtag och inte direkt på styret kan man behöva en nu adapter till dom eller en klämma för styret. Obs att Shimano har fem (!) olika standard för att montera en Shimano växelreglage på en Shimano bromshandtag. Om cykeln och bromsen är nytt brukar det vara samma, nyaste standard.

Ja, eller om man ska vara petig: samma adapter i fram som MT200, ingen adapter bak. Tror inte du ska behöva byta skivor, men jag bytte till RT64 eftersom oken/beläggen är gjorda för "smal" skiva.
Okej, tack.
Jag hade tänkt att köpa nya bromsskivor samtidigt, antagligen samma som du köpte.

Nästa "dumma" fråga. Vad är det för skillnad på 6100 och 6120? Bikester hade bara 6100.

Nästan alla MTB diskbromsar använder PostMount (men nu börja det komma några med flatmount). Så bromsarna passar alltid, förutom i exotiska fall.

Men om man har växelreglage eller/och droppper remote som är monterat på bromshandtag och inte direkt på styret kan man behöva en nu adapter till dom eller en klämma för styret. Obs att Shimano har fem (!) olika standard för att montera en Shimano växelreglage på en Shimano bromshandtag. Om cykeln och bromsen är nytt brukar det vara samma, nyaste standard.

Finns fortfarande ramar med IS-mount också.

Aldrig Magura igen.. Bra prestanda och känsla men materialet "Carbotecture" som bl.a. handtagen är tillverkade i är väldigt känsligt. Sprött och spricker lätt. En nätt smäll och handtaget spricker i två delar.

Okej...
Varför MT5 suger:
Kräver Magura-specifika adaptrar (man kan ju ha tur att nån annan passar men räkna inte med det)
Reglagena är tyvärr för mjuka
Blir bättre med HC1 men fortfarande rätt mjuka
Luftningsmetoden är lite märkligt milt sagt
Luftningen garanterar inte att dina bromsar blir bra. Det enda som sägs är "gör om tills det blir bra"
Bromsklossarna som följer med är omvittnat dåliga
Ergonomin är visserligen en smaksak men jag tror nästan alla håller med om att Shimano från SLX och uppåt är bättre
Oljebehållaren är för liten, när klossar och skiva når en viss slitningsgräns så tar oljan tvärslut och du har ingen bromsförmåga alls. På på på på på AAAVVVVVV krash död och elende

Jag tror det var allt ?

Och nu är det ju säkert så att nån bah "men det där har ju Shimanon/SRAM/mfl åxå" och jovisst så kan det säkert vara men få bromsar kan man rada upp den här menyn på brister på.

Stalle

Aldrig Magura igen.. Bra prestanda och känsla men materialet "Carbotecture" som bl.a. handtagen är tillverkade i är väldigt känsligt. Sprött och spricker lätt. En nätt smäll och handtaget spricker i två delar.

Min son har crashat ofta, cykeln landat på styret och carbotecture handtag på en rött eller sten. Förutom en liten repa, som man också skulle få i lacken på en aluhandtag, har det inte varit skador. Men antagligen har han inte kraschat tillräckligt hård då.

Min son har crashat ofta, cykeln landat på styret och carbotecture handtag på en rött eller sten. Förutom en liten repa, som man också skulle få i lacken på en aluhandtag, har det inte varit skador. Men antagligen har han inte kraschat tillräckligt hård då.
Min föll från lutad mot bilen ner på marken, landade först på styret och sen bromshandtaget. Resulterade i att bromshandtaget gick i två delar och därmed obrukbart.
Går inte heller att reparera. Nytt komplett handtag är det som gäller.

Okej, nej det var ingen prisjämförelse mot de andra utan bara ett plus utöver att Shimanos bromsar är absolut de mest lättarbetade också.
Viss skepsis var det ändå, men inte för att de ska vara dåliga (hört att de ska vara riktigt bra), men det känns som att Deore ligger ett/ett par snäpp under MT5/DB8? Min känsla var bara att det bör vara åtminstone SLX för att vara samma nivå.
Men det är superbra att få alternativ.
Han har Shimano MT500 i dagsläget och är van vid Shimano.

Det är nog marginell skillnad i bromsverkan på Deore och SLX skulle jag tro utan att ha testat båda (har kört SLX på två cyklar i rad). På pappret i alla fall så får du banjofattning på oket, samt skruv istället för sprint för att fixera beläggen samt verktygslös reach adjust på handaget om du väljer SLX. I övrigt skiljer det väl inget? Jo du får kanske belägg med kylfläns på köpet på SLX? (osäker) men det är ju en förbrukningsvara ändå

Banjofattningen är väl den stora skillnaden då, sen hur mycket det påverkar i verkligheten det vet jag inte, skall väl ge lite bättre värmeavledning eller är det bara en fördel vid montering/demontering att slippa oliv/stift?

Senast ändrad:
Min föll från lutad mot bilen ner på marken, landade först på styret och sen bromshandtaget. Resulterade i att bromshandtaget gick i två delar och därmed obrukbart.
Det var en bra jämförelse hade det hänt samma sak med en annan broms.

Värd att nämna är att jag alltid dra åt handtag lagom så att dom kan rotera vid en crash. Jag har roterat sonens handtag tillbaka några gånger efter en crash. Kanske skulle ett har gott sönder om dom var dragit åt hårdare.
Hursomhelst har min sonen crashtestad dom tillräckligt för att veta att dom håller för vår cykling.

Det är nog marginell skillnad i bromsverkan på Deore och SLX skulle jag tro utan att ha testat båda (har kört SLX på två cyklar i rad). På pappret i alla fall så får du banjofattning på oket, samt skruv istället för sprint för att fixera beläggen samt verktygslös reach adjust på handaget om du väljer SLX. I övrigt skiljer det väl inget? Jo du får kanske belägg med kylfläns på köpet på SLX? (osäker) men det är ju en förbrukningsvara ändå

Banjofattningen är väl den stora skillnaden då, sen hur mycket det påverkar i verkligheten det vet jag inte, skall väl ge lite bättre värmeavledning eller är det bara en fördel vid montering/demontering att slippa oliv/stift?

Av det jag testat tycker jag de är i princip lika i kraft men annars bra sammanfattning. Beläggen med kylfläns är bara jobbiga ändå med allt jäkla oljud de för ?

I gave away a set of DB8's in a competition not long ago. The winner has a public profile on Instagram. Look him up and ask him what he thinks about them...

Nån skrev att den är ju rätt billig och det är ju riktigt. Man kan ju inte begära allt för mycket av ett par bromsar i lägre prisklasser. Men... specialadapters och bromsklossar måste köpas vilkjet
Värd att nämna är att jag alltid dra åt handtag lagom så att dom kan rotera vid en crash. Jag har roterat sonens handtag tillbaka några gånger efter en crash. Kanske skulle ett har gott sönder om dom var dragit åt hårdare.
Hursomhelst har min sonen crashtestad dom tillräckligt för att veta att dom håller för vår cykling.
Drar man inte de klämmorna hårt så har man ton med flex bara i klämman.

Stalle

Drar man inte de klämmorna hårt så har man ton med flex bara i klämman.

Det finns dock en lågom åtdragning där man inte känner flex och handtag roterar vid en crash. Jag tror att det har räddat mina handtag på lvgcyklar och MTB vid de få crash jag har haft.

Troligtvis är det enklare att får till med nya Shimano handtag som har en extra stod på styret innanför klämman.

Tillbaka
Topp