Makadam ruttplanering för gravel

qrbit

Aktiv medlem
Hepp! Jag saknade en ruttplanerare för gravelcykling så jag skapade en egen. Den har kommit till ett stadie som funkar ok nu och jag är öppen för synpunkter och idéer :-)

Den finns här: makadam.gunnorp.com
Tiden får utvisa om den får en egen domän senare.

Planeraren använder NVDB:s vägdatabas och använder slitlager som urvalskriterie. Den tar även in OSM och Lantmäteriets öppna kartdatabaser.

Just nu kan man skapa en waypointrutt eller en rundtur utifrån en vald startpunkt. En bra början är att ange vägkvalitet till 3, välj grusandel som man föredrar och sen generera en rutt. Är det inte som man vill ha den, laborera lite med vägkvalitet och riktning. Väljer man vägkvalitet 5 kan vägnätverket ibland inte räcka för vad man önskar, välj då 4 eller 3 och testa igen.

Önskad distans för rundtur ligger relativt lågt viktat för att hellre skapa en bra rutt än en exakt distans.

Grusandel “Ingen” väljer endast belagda vägar och är tänkt för landsvägscykling.

Valet av tempo är indata till beräkning av tiden för att cykla rutten.

De tre databaserna har vissa punkter där de inte matchar i verkligheten och misstänker man att rutterna begränsas av det så kan man kryssa i “I feel lucky!”. Då tillåter den gap på upp till 20 m mellan olika spårnätverk. I verkligheten kan det finnas en stig där, eller så gör det inte det :-)

Valet “Endast NVDB databas” väljer bort OSM och Lantmäteriets databaser. För cykling, låt denna vara urkryssad.

Ruttens längd, grus-% och uppskattad tid summeras efter genererad rutt och den går att exportera som .gpx. Man kan även importera en .gpx-rutt om man vill se dess grusandel och beräknad tid.

För just Östergötland som jag är bekant med har jag lagt in några egna rutter jag uppfattar som bra. Planeraren viktar om ruttvalet något mot de befintliga rutterna i Östergötland. Tips på ett rationellt sätt att göra detta i övriga landskap är välkommet.

Testa gärna och återkoppla!

Makadam.webp

Senast ändrad:
Imponerande bygge! Provade lite fort här hemma, skulle önska att den viktade NVDB högre. Får med rätt mkt stigar som är mer lämpliga för MTB är gravel, hade varit snyggt med ett val att undvika stigar helt

Imponerande bygge! Provade lite fort här hemma, skulle önska att den viktade NVDB högre. Får med rätt mkt stigar som är mer lämpliga för MTB är gravel, hade varit snyggt med ett val att undvika stigar helt
Tack för feedback, jag kollar om jag kan ändra viktningen från de små stigarna. Testa att kryssa i "Endast NVDB databas" och med max grusandel så länge och se om det blir bättre för dig.

I mitt test: Nyköping-Krokek valde verktyget väldigt mycket sörmlandsled. Den är olämplig för gravelcykling, mer teknisk stigcykling. Resultatet blev således en mtb-rutt isf en gravel-rutt.

En ny version är uppladdad nu.

Skalan för grusandel är utökad till "Ingen - Låg - Medel - MTB". Låg och Medel viktar ner stigar under en viss bredd och ska förhoppningsvis passa gravel bättre nu. Nivån MTB är som den gamla maxnivån och har full tillgång till smala stigar.

Testa gärna och återkoppla om det blev bättre eller sämre.

Senast ändrad:
Intressant tjänst tycker jag, dock upplever jag att rundturerna inte blir riktigt så bra som jag hade önskat för att finna nytta med att använda den delen. Jag har testat att generera några rundturer i Västerås-trakten på 5-6 mil, alltifrån landsväg-MTB i tjänsten. Problemen jag ser är främst 1. Det blir för mycket asfalt för min smak, både för gravel och MTB-alternativen. Jag tror det landade på ca. 65 resp. 55% asfalt för dessa båda alternativ. 2. Då jag väljer landsväg istället, så ligger stora delar av rundturen på stora riksvägar (som Rv56) med tät trafik, trots att jag väljer (små, lugna vägar - alt. 5).

Några saker som jag tror skulle kunna förbättra upplevelsen: 1. Möjlighet att visa flera av de genererade rutterna (jag tänker mig dem som bra som grundförslag/idéer att fila vidare på för den som vill skapa en rutt). Som det verkar nu så genereras uppemot 300 rutter, men det verkar bara vara en som kan visas. 2. Möjlighet att importera lager från andra kartor, t.ex. NVDB slitlager, där man kan se vilka vägar som har asfalts- resp. grusbeläggning. Det skulle underlätta för att skapa egna rutter mha waypoints.

Jag tänker att det inte borde vara alltför mycket jobb med att utvidga tjänsten så att den även funkar för landsväg, om det t.ex. finns möjlighet att utesluta/minimera vissa vägar, t.ex. asfalterade vägar över en viss bredd, motorvägar, 2+1-vägar etc. Jag gissar att även den typen av parametrar kanske finns i NVDB, inte bara slitlager.

Jag tänker att det inte borde vara alltför mycket jobb med att utvidga tjänsten så att den även funkar för landsväg, om det t.ex. finns möjlighet att utesluta/minimera vissa vägar, t.ex. asfalterade vägar över en viss bredd, motorvägar, 2+1-vägar etc. Jag gissar att även den typen av parametrar kanske finns i NVDB, inte bara slitlager.
Om jag förstår din text rätt (vilket är tveksamt eftersom jag inte har druckit kaffe ännu) så finns en funktion liknande den du saknar redan hos

<REDIGERAT>
Roadfinder är framtaget av en medlem här på Happy: @joakimsvensk
https://happyride.se/forum/threads/hitta-asfaltsvagar-med-roadfinder-se.3359746/
</REDIGERAT>

Jag tycker att Makadam verkar lovande, stort tack till @qrbit

Senast ändrad:
bra initiativ.

jag skulle också vilja kunna välja bort stigar helt, eller ha ett reglage för procent stig. 2+1 borde aldrig ruttas, eller vara en förvald bock att undvika helt.

testade en 100 km runda åt sydost i söderköpingstrakten. med vägkvalitet 1 stor/livlig, grusandel låg och "endast nvdb" ej bockat blir det stigar som inte är bra att cykla på, och med vägkvalitet 5 liten/lugn, grusandel mtb och nvdb bockat blir det 2+1 på e22:an.

Intressant tjänst tycker jag, dock upplever jag att rundturerna inte blir riktigt så bra som jag hade önskat för att finna nytta med att använda den delen. Jag har testat att generera några rundturer i Västerås-trakten på 5-6 mil, alltifrån landsväg-MTB i tjänsten. Problemen jag ser är främst 1. Det blir för mycket asfalt för min smak, både för gravel och MTB-alternativen. Jag tror det landade på ca. 65 resp. 55% asfalt för dessa båda alternativ. 2. Då jag väljer landsväg istället, så ligger stora delar av rundturen på stora riksvägar (som Rv56) med tät trafik, trots att jag väljer (små, lugna vägar - alt. 5).

Några saker som jag tror skulle kunna förbättra upplevelsen: 1. Möjlighet att visa flera av de genererade rutterna (jag tänker mig dem som bra som grundförslag/idéer att fila vidare på för den som vill skapa en rutt). Som det verkar nu så genereras uppemot 300 rutter, men det verkar bara vara en som kan visas. 2. Möjlighet att importera lager från andra kartor, t.ex. NVDB slitlager, där man kan se vilka vägar som har asfalts- resp. grusbeläggning. Det skulle underlätta för att skapa egna rutter mha waypoints.

Tack för återkoppling. Jag ser över hur det skulle kunna gå att utvidga verktyget. Referensen till de 300 rutterna du ser är bara en räknare för mig att se hur många som har använt verktyget.

För att svara på din fråga mer specifikt om landsvägsrutter: välj vägkvalitet 5 och grusandel ingen, så siktar den på att bygga rutter som passar för landsvägscykel. Men ibland räcker inte vägnätet till för vad man önskar och då kan det bli korta sträckor på större vägar.

bra initiativ.

jag skulle också vilja kunna välja bort stigar helt, eller ha ett reglage för procent stig. 2+1 borde aldrig ruttas, eller vara en förvald bock att undvika helt.

testade en 100 km runda åt sydost i söderköpingstrakten. med vägkvalitet 1 stor/livlig, grusandel låg och "endast nvdb" ej bockat blir det stigar som inte är bra att cykla på, och med vägkvalitet 5 liten/lugn, grusandel mtb och nvdb bockat blir det 2+1 på e22:an.
Bra input. Jag ser över om det går att utesluta de stora vägarna helt.

Om jag förstår din text rätt (vilket är tveksamt eftersom jag inte har druckit kaffe ännu) så finns en funktion liknande den du saknar redan hos

<REDIGERAT>
https://happyride.se/forum/threads/hitta-asfaltsvagar-med-roadfinder-se.3359746/
</REDIGERAT>

Tack @HåkanC

Om jag har förstått Roadfinder rätt så använder den endast vägar ur NVDB:s databas med belagt slitlager. Du kan åstadkomma något liknande på Makadam genom att välja grusandel "Ingen". Av återkopplingen här att döma så behöver jag dock se över viktningen och utesluta de stora vägarna.

Alright, en ny version är uppladdad och snurrar.

Den här utesluter vägar över 90 km/h helt och viktar ner tungt trafikerade vägar över 70 km/h. Utesluts de helt kan man få fenomenet att inga rutter alls går att beräkna. Det är en balansgång här, så kolla gärna hur det upplevs.

Senast ändrad:

Den här utesluter vägar över 90 km/h helt och viktar ner tungt trafikerade vägar över 70 km/h. Utesluts de helt kan man få fenomenet att inga rutter alls går att beräkna. Det är en balansgång här, så kolla gärna hur det upplevs.
Jag testade att lägga in lite egna waypoints för att få en bana som jag tycker är trivsam. Då tycker jag det funkar rätt bra för ruttplanering för landsväg. Se nedan. Här hade det varit kanonbra att kunna se slitlager i en overlay på kartan, så man slipper sitta och kolla på NVDB i en separat vy.

1788094385521.webp

Om jag däremot väljer samma startpunkt, typ av vägar, distans osv. Med rundtur istället för waypoints, får jag fram ett förslag som jag tycker är mindre bra (se nedan). Bl.a. återvändsbiten norrut upp till Skultuna och tillbaka, Rytternevägen i SV riktning, som är rätt smal och samtidigt trafikerad, stora delar av rutten som går inne i stan osv. Här hade det varit en fördel att kunna generera flera förslag som man kan välja på.

1788094575153.webp

<REDIGERAT>
</REDIGERAT>

Intressant. Jag testade att slänga in en rundtur på 55 km med samma startpunkt som ovan. Här verkar det vara endast asfalterade vägar som är markerade i fem olika färger. Som jag tolkar det är det olika färger baserat på hur trafikerade vägarna är, eller möjligen bredden på vägarna. Jag är inte helt 100 på vilket. Vinröda och röda vägar vill jag helst undvika, även vissa av de gula vägarna.

1788095676050.webp

Senast ändrad:
Om jag däremot väljer samma startpunkt, typ av vägar, distans osv. Med rundtur istället för waypoints, får jag fram ett förslag som jag tycker är mindre bra (se nedan). Bl.a. återvändsbiten norrut upp till Skultuna och tillbaka, Rytternevägen i SV riktning, som är rätt smal och samtidigt trafikerad, stora delar av rutten som går inne i stan osv. Här hade det varit en fördel att kunna generera flera förslag som man kan välja på.

Visa bilaga 850301
Du kan välja valfri riktning eller bland åtta kardinalriktningar. Välj huvudriktning som du vill köra för dagen, beroende på befintligt vägnät eller kanske på vindriktning, så kommer den att skapa alternativ.

1788097339233.webp

Senast ändrad:

Även att utesluta alla 90-vägar ställer till problem om man vill ha en rutt på en asfalterad väg på de ställen där det endast finns asfalterade 90-vägar mellan de orter där man vill cykla
Ett exempel är tex Siljan Runt-banan som går på Rv70 mellan Mora => Vikarbyn med ett stopp i Garsås. När jag provar Makadam får jag "Ingen rutt hittades mellan valda punkter."
Även jag förstår att det kan vara en omöjlig uppgift att klara alla möjliga användningsfall, men möjligheten att rutta på 90-vägar kanske skulle kunna finnas som ikryssningsbar option?

Som jag tolkar det är det olika färger baserat på hur trafikerade vägarna är, eller möjligen bredden på vägarna. Jag är inte helt 100 på vilket.
Om du klickar på knappen INFO överst på sidan förklaras det och i popup-rutan som då visas finns det fler länkar till förklaringar att klicka på

Du kan välja valfri riktning eller bland åtta kardinalriktningar. Välj huvudriktning som du vill köra för dagen, beroende på befintligt vägnät eller kanske på vindriktning, så kommer den att skapa alternativ.

Även att utesluta alla 90-vägar ställer till problem om man vill ha en rutt på en asfalterad väg på de ställen där det endast finns asfalterade 90-vägar mellan de orter där man vill cykla
Ett exempel är tex Siljan Runt-banan som går på Rv70 mellan Mora => Vikarbyn med ett stopp i Garsås. När jag provar Makadam får jag "Ingen rutt hittades mellan valda punkter."
Även jag förstår att det kan vara en omöjlig uppgift att klara alla möjliga användningsfall, men möjligheten att rutta på 90-vägar kanske skulle kunna finnas som ikryssningsbar option?

Om du klickar på knappen INFO överst på sidan förklaras det och i popup-rutan som då visas finns det fler länkar till förklaringar att klicka på
Här kommer balansgången in :-) Jag funderar ett varv på hur det skulle kunna göras.

Nu ska ingen lura i mig att det är enkelt att göra ett ruttverktyg, och jag tycker att det är jättekul att någon ger sig på det! Och inget verktyg blir bättre än kvaliteten på indatan, och det är väl där svårigheten ligger. Men verktyget verkar idag ha en förkärlek till stökiga stigar...

Testade lite med en rutt från centrala Nacka ut till Åvavägen. En klassisk rutt med några fina grusalternativ. Jag lät vägkvalitet vara 3 och grusandel medium. Klickade i "I feel lucky". Då får jag först ta mig uppför ett rent downhill-segment (Nacke 1), sen får jag rätt mycket klassisk mtb-stig som iallafall inte jag ger mig på med Gravel (och jag gillar stök), sen får jag rätt mycket asfalt i höjd med Älta istället för de fina grussegmenten vid sidan av, sen mer vandringsstig i Tyresta. Men ja, grusandel 53% vilket väl är att anse som "medium". Bara det att gruset inte riktigt är grus utan stökig vandringsstig. Att klicka ur "I feel lucky" gjorde ingen skillnad.

Hade jag gjort något sådant hade jag nog haft två reglage för gruset, ett för "andel grus" och ett för hur stökigt gruset får vara, sett med en normal gravelåkares ögon, där maxläget blir ren mtb.

Går det på något vis att göra en slagning mot Trailforks och se om en stig finns med där och i så fall vilken gradering den har? Och om den är mer än grön/blå beroende på inställning inte ta med sträckan?

Nu ska ingen lura i mig att det är enkelt att göra ett ruttverktyg, och jag tycker att det är jättekul att någon ger sig på det! Och inget verktyg blir bättre än kvaliteten på indatan, och det är väl där svårigheten ligger. Men verktyget verkar idag ha en förkärlek till stökiga stigar...

Testade lite med en rutt från centrala Nacka ut till Åvavägen. En klassisk rutt med några fina grusalternativ. Jag lät vägkvalitet vara 3 och grusandel medium. Klickade i "I feel lucky". Då får jag först ta mig uppför ett rent downhill-segment (Nacke 1), sen får jag rätt mycket klassisk mtb-stig som iallafall inte jag ger mig på med Gravel (och jag gillar stök), sen får jag rätt mycket asfalt i höjd med Älta istället för de fina grussegmenten vid sidan av, sen mer vandringsstig i Tyresta. Men ja, grusandel 53% vilket väl är att anse som "medium". Bara det att gruset inte riktigt är grus utan stökig vandringsstig. Att klicka ur "I feel lucky" gjorde ingen skillnad.

Hade jag gjort något sådant hade jag nog haft två reglage för gruset, ett för "andel grus" och ett för hur stökigt gruset får vara, sett med en normal gravelåkares ögon, där maxläget blir ren mtb.

Går det på något vis att göra en slagning mot Trailforks och se om en stig finns med där och i så fall vilken gradering den har? Och om den är mer än grön/blå beroende på inställning inte ta med sträckan?

Ja det är inte helt enkelt att hitta rätt nivå på en gravelplanör. Jag kan ge lite om bakgrunden till varför jag hamnade här:

Förutom cykel så kör jag motorcykel och ville ha ett verktyg som skulle kunna hitta grusvägsrutter för båda intressena. Steg ett var att ta NVDB:s databas och sortera på grus i slitlagret. Klappat och klart för mc. Men för gravelcykel så blev det ganska tråkiga rundor. Rundor som enbart går på trafiklagliga grusvägar är helt enkelt ganska tråkiga att cykla. Där adderade jag OSM och en av Lantmäteriets gratiskartor.

Jag kikade på några befintliga gravelrundor som jag uppfattar som bra, och försökte lista ut vad som gör dem bra. Man (jag) vill ha en mix med mindre stigar, och ett visst mått av nya obekanta vägval när man cyklar. Jag insåg att de bra rutterna ofta knyts ihop av stigar och stråk som inte finns i databaserna. Iallafall inte på gratiskartorna. Bra rundor är sannolikt handkurerade av erfarna cyklister över tid.

En annan slutsats var att en cykelrunda bör vara just en runda. Jag har jobbat en del med att trycka ner verktygets tendens att skapa tur- och returstråk på rundorna. Det är helt enkelt inte kul att cykla tur- och retur.

För Östergötland/Linköpingsområdet har jag lagt in ett antal befintliga rundor och viktat verktygets vägval mot dessa. Sannolikt är därför rundorna som genereras runt Linköping i snitt bättre än rundorna som genereras i övriga landet :cool:

Om man skulle kunna koppla in Trailforks eller Strava eller andra träningsdatabaser för att vikta vägvalen mot verkliga rundor så skulle det vara en verklig boost. Ett annat koncept som ligger i idélådan än så länge är att användare skulle kunna betygsätta rutter eller segment, eller ladda upp egna rutter som klassas som "bra". Alla förslag är välkomna!

Så för att summera: Jag uppskattar återkopplingen här för den gör det lättare för mig att balansera viktningen mot roliga rundor med lagom svårighetsgrad. Verktyget är långt från perfekt, och det blir bättre för varje iteration!

Ny version igen. Hittade en bugg som i vissa fall kunde klassa en asfaltsväg högre än en grusväg på grund av att den var bredare, tvärt emot själva grundidén med en gravelplanör.

Nu testar vi ett nytt grepp!

För waypointrutter finns nu möjlighet att välja ett av tre ytterligare ruttalternativ vid sidan av det förslag som verktyget ger. Det kommer med en kort beskrivning av skillnaden mot originalet, t.ex Mindre grus, Mer grus, Annan väg, Större vägar etc.

Testa gärna om det verkar vara rätt väg att gå. Är det en uppskattad funktion så funderar jag på hur det kan läggas till i valet Rundtur också.

1788278031369.webp

Tillbaka
Topp