Mälaren Runt 2014

Mälaren Runt 2014
Olby skrev:
-------------------------------------------------------
> Bättre kramp än:
> cykling + afterbike = svimfärdig

Det var en ganska snygg reboot. Du sa ju till i god tid ivf.

Mälaren Runt 2014
JLarsson skrev:
> Olby skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bättre kramp än:
> > cykling + afterbike = svimfärdig
>
> Det var en ganska snygg reboot. Du sa ju till i
> god tid ivf.

Ja det var snyggt (när vi väl hade fått klart för oss att det gick bra, först var det lite otäckt).

Mälaren Runt 2014
Den här rundan hade nästan allt: bärsärkartempo, solotuggande, sol, knäont, kramp, nästan-knuffad-i-diket-av-traktor, getingstick och broöppning!

Edit: glömde kedjehopp, förstås. Trots Di2 och kedjefångare.

Senast ändrad:
Mälaren Runt 2014
Mange. skrev:
> Hade ni också broöppning innan stäket?

Japp. Högtrafik där idag tydligen.

Mälaren Runt 2014
kitzblitz skrev:
> Nej mollo; du hade arslet öppning.

Meh! JAG KÖRDE JU FEL + ANNAT

Mälaren Runt 2014
Premiär på Mälaren Runt för min del.

Trevligt arrangemang och jag förstår inte varför folk hellre hetsar runt Vättern i en nån SUB-grupp. Cykelutflykt med måna fikastopp och "alla ska med"-fartgrupper är ju toppen.

Jag körde med 30-32 gruppen tills jag bonkade hårt i Enköping. Däckade i ett dike vid Ekolsund där jag till slut fick sällskap av en kille i samma situation som mig. Vi körde ihop en stund men jag behövde mer vila i Bålsta. Blev väckt av en senare grupp men rullade solo sista milen till Barkarby.

Trots att det var jobbigt på slutet var ändå merparten trevlig och med bra väder. Nytt försök nästa år (men då med audax-gruppen!).

Mälaren Runt 2014
Marte skrev:
> Premiär på Mälaren Runt för min del.
>
> Trevligt arrangemang och jag förstår inte
> varför folk hellre hetsar runt Vättern i en nån
> SUB-grupp. Cykelutflykt med måna fikastopp och
> "alla ska med"-fartgrupper är ju toppen.
>
> Jag körde med 30-32 gruppen tills jag bonkade
> hårt i Enköping. Däckade i ett dike vid
> Ekolsund där jag till slut fick sällskap av en
> kille i samma situation som mig. Vi körde ihop en
> stund men jag behövde mer vila i Bålsta. Blev
> väckt av en senare grupp men rullade solo sista
> milen till Barkarby.
>
> Trots att det var jobbigt på slutet var ändå
> merparten trevlig och med bra väder. Nytt
> försök nästa år (men då med audax-gruppen!).

Inte ofta man lutar sig över en som ligger med öppna ögon och frågar om det är ok, istället för svar stirrar ögonen tomt och orörligt, endast bröstkorgen häver lite svagt. Men när jag frågade igen gick det tydligen in till nåt reboot-centrum för då uppstod viss kommunikation. :-)

Mälaren Runt 2014
A.jpg

Jaha då har man lyckats ta sig igenom en Mälaren Runt utan att bli vit i ansiktet pga vätskebrist och utan att krampa ihjäl ena vaden. Jag körde i 28-30 km/h gruppen och det var nog lagom, känner mig fortfarande fräsch efter hemkomst och dusch. Slänger med några kassa mobilbilder från Bålsta och broöppning. Grymt bra arrangemang, väder, grupp och ledare. Tack!

Innan bilderna passar jag på att gratulera kontrapunkt som plockade Rudolph Lewis Award på liggcykel. Ryktena i sekretariatet sa att han fick slita för det. Bra jobbat!

Paus i Bålsta. Ingen GurraG.

B.jpg

C.jpg

Notera det uppvärmda luftskåpet i bakgrunden som dessutom har vattenkran med vred. Rena lyxhotellet.

D.jpg

Efter 20 mil visade det sig med mer än tydlig önskvärdhet att min sadel och min röv inte är kompatibla. Fan vad mycket jag stod och cyklade sista sju milen. Skulle lätt vinna VM i babianröv nu om det fanns.

E.jpg

Broöppning. Fler som känner igen det?

F.jpg

Några i gruppen, Coolaste cykeltröjan tror jag bestämt.

G.jpg

Den här mannen hittade vi vandrandes precis innan grusvägen börjar. Han knatade längs vägen med en blå Raleigh med ramväxlar i ena handen. Bakdäcket hade gett upp. Vi var väl rörande överens om att listigheten att cykla MR med gamla däck var lite sådär. Hursomhelst fixade vi till ett nytt bakdäck tog med honom. Senare dog även framdäcket men det kom en snäll kompis på väg åt fel håll och som hade köpt däck och slang. Bägge upptogs i gemenskapen och vi fortsatte. Vid broöppningen ville han att jag skulle ta en bild så det gjorde jag. Tyvärr har jag ingen aning om nånting med honom så han får helt enkelt vänta tills han hittar bilden själv här.

H.jpg

Nu blir det skönt att sova!

Mälaren Runt 2014
Hasse#7 skrev:

> Paus i Bålsta. Ingen GurraG.

Det var ju ingen som ville ha några kylda drycker levererade :-) Tror dock att Mollo hade mått bra av att få sig "en liten" i Bålsta.

Har ägnat dagen åt ett "eget" rambyte för ovanlighetens skull, lägger upp bilder på "Visa din Canyon" sso.

Mälaren Runt 2014
Hasse#7 skrev:
> Inte ofta man lutar sig över en som ligger med
> öppna ögon och frågar om det är ok, istället
> för svar stirrar ögonen tomt och orörligt,
> endast bröstkorgen häver lite svagt. Men när
> jag frågade igen gick det tydligen in till nåt
> reboot-centrum för då uppstod viss
> kommunikation. :-)

Tack för omtanken, hade nog varit kvar på parkbänken än annars. De sista milen gick förvånande nog rätt ok.

Mälaren Runt 2014
Tack för igår! Fantastiskt kul i bärsärkargruppen ända tills benen krampade mot slutet. Jag blev utnämnd till dagens mupp på 40-årsfesten på kvällen när det läckte ut att jag hade cyklat 33 mil istället för att ligga på stranden :-D

Mälaren Runt 2014
Marte skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Inte ofta man lutar sig över en som ligger med
> > öppna ögon och frågar om det är ok,
> istället
> > för svar stirrar ögonen tomt och orörligt,
> > endast bröstkorgen häver lite svagt. Men när
> > jag frågade igen gick det tydligen in till
> nåt
> > reboot-centrum för då uppstod viss
> > kommunikation. :-)
>
> Tack för omtanken, hade nog varit kvar på
> parkbänken än annars. De sista milen gick
> förvånande nog rätt ok.

Det var så lite så. Kändes betydligt bättre när du började röra på dig.

Jag glömde förresten berätta om traktorn vi mötte. En kille som vi hittatde under resan hade skitont i ena knät. Nånstans gudvetvar på en smal asfaltsväg fick han krampkänning i andra benet som följd av ojämn ansträngning. Hela gruppen stannade. När vi skulle igång igen rullade jag iväg först tillsammans med "Han som cyklat överallt i hela världen" Bo-Einar kanske? När jag precis fått lite fart svänger vägen höger och från andra hållet kommer en traktor med släp som är överfullt med runda halmbalar, farthållningen är det heller inget fel på. Föraren skär kurvan och jag möts av halmbalar på väg mot kroppen. Första gången jag har haft nytta av fotbollen när jag cyklar. Gjorde nån slags kroppsfint och placerade cykeln under balen och kroppen till höger om cykeln. Klarade det precis utan att slå i. Även "Han som...." Klarade sig förmodligen för att han och hans cykel är ett mycket mindre ekipage. På rakan mötte traktorn övriga och här blev det kaos med cyklister som trillade i diket och så. Lyckligtvis blev ingen skadad och inget gick sönder. Men jag undrar forfarande hur jag kunde klara mig från att bli träffad.

Mälaren Runt 2014
Du kanske inte skulle ha slutat med fotboll då med sånna moves Hasse ;)

Jag har också en historia om en traktor. På vägen strax innan Västerås hinner vi ikapp en traktor med släp, jag ligger ganska långt bak i klungan och inför omkörning beordrades det singelled. Gummiband delux och det blir ryckigt att ta sig om. När jag passerat bakhjulen och närmar mig framhjulet på traktorn är det ända jag kan tänka på är att inte gå på hjul och krasha, det blev lite av ett mantra där och då under de få sekunder som för mig var en evighet. Värmen gjorde konstiga saker med kropp och knopp.

Mälaren Runt 2014
Mange. skrev:
> Du kanske inte skulle ha slutat med fotboll då
> med sånna moves Hasse ;)
>
> Jag har också en historia om en traktor. På
> vägen strax innan Västerås hinner vi ikapp en
> traktor med släp, jag ligger ganska långt bak i
> klungan och inför omkörning beordrades det
> singelled. Gummiband delux och det blir ryckigt
> att ta sig om. När jag passerat bakhjulen och
> närmar mig framhjulet på traktorn är det ända
> jag kan tänka på är att inte gå på hjul och
> krasha, det blev lite av ett mantra där och då
> under de få sekunder som för mig var en evighet.
> Värmen gjorde konstiga saker med kropp och knopp.

Jag har inte slutat med fotboll. Bara blivit äldre och sämre :-) Men att undvika farliga föremål i färdriktningen är förmodligen den färdighet som man behåller längst.

Mälaren Runt 2014
=) förmodligen inte en helt fotbolls specifik talang heller.. Tur att de inte var hockeyback då, som Salming menar jag och gillar att täcka upp..
En gång i tiden höll jag på med en kamsport som innehöll mycket boxning, vilket jag tror har resulterat i att huvudet är duktigt på att flytta sig bort från flygande föremål (getingar+Annat) när man cyklar. Appropå saker som är på väg att krocka med en

Mälaren Runt 2014
Mange. skrev:
> =) förmodligen inte en helt fotbolls specifik
> talang heller.. Tur att de inte var hockeyback
> då, som Salming menar jag och gillar att täcka
> upp..
> En gång i tiden höll jag på med en kamsport som
> innehöll mycket boxning, vilket jag tror har
> resulterat i att huvudet är duktigt på att
> flytta sig bort från flygande föremål
> (getingar+Annat) när man cyklar. Appropå saker
> som är på väg att krocka med en

Som ytter är det ju ganska bra om du kan missa att kollidera med en back och istället springa förbi. Men jag har spelat väldigt mycket försvarsspel, kiropraktorbesöken efter att kolliderat med motspelare är många. Blackout efter skott i huvudet samt andra ställen har man ju också fått när man täckt. Men ett traktorsläp ser jag som en onödig motståndare.

Undvika getingar i farten? Mr Miyagi?

Mälaren Runt 2014
Jag glömde ytterligare en nämnvärd sak. kontrapunkt cyklade från Uppsala, cyklade loppet på godkänd Rudolph Lewis tid och cyklade sen hem igen. Sjukt starkt!

Mälaren Runt 2014
mhenry skrev:
> Tack för en fin runda, Hasse! Det var en väldigt
> trevlig grupp att hamna i premiären. /Martin

Detsamma. Kan du identifiera dig lite så man får ett ansikte. Jag är lite senil vad det gäller namn men brukar komma ihåg annat tex cykel.

Mälaren Runt 2014
Hasse#7 skrev:
> Jag glömde förresten berätta om traktorn vi mötte. En kille som vi hittatde under resan hade
> skitont i ena knät. Nånstans gudvetvar på en smal asfaltsväg fick han krampkänning i andra
> benet som följd av ojämn ansträngning. Hela gruppen stannade. När vi skulle igång igen
> rullade jag iväg först tillsammans med "Han som cyklat överallt i hela världen" Bo-Einar kanske?
> När jag precis fått lite fart svänger vägen höger och från andra hållet kommer en traktor
> med släp som är överfullt med runda halmbalar,

Ont i knät och gubbar som faller som plocke pinn i diket när det kommer en traktor låter bekant :)

Det var skönt med lite sällskap, vet inte om knät hade hållt hela vägen solo.

Mälaren Runt 2014
ipv6 skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Jag glömde förresten berätta om traktorn vi
> mötte. En kille som vi hittatde under resan hade
> > skitont i ena knät. Nånstans gudvetvar på en
> smal asfaltsväg fick han krampkänning i andra
> > benet som följd av ojämn ansträngning. Hela
> gruppen stannade. När vi skulle igång igen
> > rullade jag iväg först tillsammans med "Han
> som cyklat överallt i hela världen" Bo-Einar
> kanske?
> > När jag precis fått lite fart svänger vägen
> höger och från andra hållet kommer en traktor
> > med släp som är överfullt med runda
> halmbalar,
>
> Ont i knät och gubbar som faller som plocke pinn
> i diket när det kommer en traktor låter bekant
> :)
>
> Det var skönt med lite sällskap, vet inte om
> knät hade hållt hela vägen solo.

Kul att träffas! Hoppas jag inte tjatade för mycket om huruvida det kändes bra eller inte. Du verkar kunna ta hand om dig själv.

Mälaren Runt 2014
Jag toppade gårdagens uppvärmningsrunda med Ride of Hope idag, Uppsala Stocholm med påhittet att från Stockholm cykla TILL starten först. Har nog aldrig känt mig så mosig, men på vägen tillbaka släppte det lite. Det där med randonneurande är helt klart inte för mig.

Annars får man hålla med Johan, hade vi inte styrt upp en belgisk hade vi splittrat gruppen i atomer före lunch.

Mälaren Runt 2014
Premiärtur för mig på Mälaren. Körde runt med Bärsärk gruppen. Riktigt kul! och jobbigt, men det funkade bra. För mig var nyckeln att vi stannade och fyllde vatten tillräckligt ofta. Gick ju sjukt med vätska.
Hade turen att vara bortbjuden på middag med hem gjord pizza. Åt pinsamt mycket......
Som någon ovan körde jag upp till Uppsala för RoH. Respekt till er som körde 100 mil för någon vecka sedan. Det var sjukt trötta ben idag.

Mälaren Runt 2014
Kan ju bara tipsa om att inte blanda ihop dessa två snarlika burkar, så här efter årets saltsvettigaste babianrövdag.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    52.4 KB · Besök: 40
Mälaren Runt 2014
Hasse#7 skrev:
> mhenry skrev:
> -----
> > Tack för en fin runda, Hasse! Det var en
> väldigt
> > trevlig grupp att hamna i premiären. /Martin
>
> Detsamma. Kan du identifiera dig lite så man får
> ett ansikte. Jag är lite senil vad det gäller
> namn men brukar komma ihåg annat tex cykel.

Mörkgrå touringhoj med pakethållare och lowrider (tar nog nåt annat nästa år) . Står längst fram och smsar vid broöppningen.

Mälaren Runt 2014
mhenry skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > mhenry skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tack för en fin runda, Hasse! Det var en
> > väldigt
> > > trevlig grupp att hamna i premiären. /Martin
> >
> > Detsamma. Kan du identifiera dig lite så man
> får
> > ett ansikte. Jag är lite senil vad det gäller
> > namn men brukar komma ihåg annat tex cykel.
>
> Mörkgrå touringhoj med pakethållare och
> lowrider (tar nog nåt annat nästa år) . Står
> längst fram och smsar vid broöppningen.

Ja det klart det är du. Bra jobbat med den förhållandevis tunga cykeln. Det var skönt att prata om lite allt möjligt och få milen att gå. Kanske var jag lite trött när jag började prata om bonden Pers en miljon tunnland åker med konstant motvind :-) Skulle gärna höra mer om din cykling till Iran och Irak. Imponerande att Motobecanen inte tagit mer stryk av bravaderna.

Mälaren Runt 2014
Hasse#7 skrev:
> Ja det klart det är du. Bra jobbat med den
> förhållandevis tunga cykeln. Det var skönt att
> prata om lite allt möjligt och få milen att gå.
> Kanske var jag lite trött när jag började prata
> om bonden Pers en miljon tunnland åker med
> konstant motvind :-) Skulle gärna höra mer om
> din cykling till Iran och Irak. Imponerande att
> Motobecanen inte tagit mer stryk av bravaderna.

Jag behövde verkligen distraktionen och det var bra samtalsämnen. Min tankeförmåga var nog rejält nedsatt när du började prata om åkrar och vindar, men kanske var du något på spåret? :) Jag berättar gärna mer om långfärden vid tillfälle.

Fråga till mer erfarna: Är det vanligt att man i hemmet efter ett långlopp i sommarvärmen börjar frysa, får rysningar, måste sova i underställ och vaknar upp med vidriga utslag över hela ryggen?

Mälaren Runt 2014
mhenry skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Ja det klart det är du. Bra jobbat med den
> > förhållandevis tunga cykeln. Det var skönt
> att
> > prata om lite allt möjligt och få milen att
> gå.
> > Kanske var jag lite trött när jag började
> prata
> > om bonden Pers en miljon tunnland åker med
> > konstant motvind :-) Skulle gärna höra mer om
> > din cykling till Iran och Irak. Imponerande att
> > Motobecanen inte tagit mer stryk av bravaderna.
>
> Jag behövde verkligen distraktionen och det var
> bra samtalsämnen. Min tankeförmåga var nog
> rejält nedsatt när du började prata om åkrar
> och vindar, men kanske var du något på spåret?
> :) Jag berättar gärna mer om långfärden vid
> tillfälle.
>
> Fråga till mer erfarna: Är det vanligt att man i
> hemmet efter ett långlopp i sommarvärmen börjar
> frysa, får rysningar, måste sova i underställ
> och vaknar upp med vidriga utslag över hela
> ryggen?

frysa och svettas och sådär låter som överansträngning kanske kombinerat med för mycket sol och vätskebrist. Har hänt mig förut men inte nu. Utslagen vet jag inget om. Har inte fått några själv så det är nog ingen epidemi i gruppen i alla fall. Jag märkte när jag tvättade ansiktet att jag hade som lite, lite gruskänsla överallt på huden. Kanske kommer det från allt skördearbete på åkrarna. Kan du vara överkänslig mot något sånt? Annars vet jag inte för du hade väl bara luftig funktionströja och bar inget på ryggen? Krya på dig.

Mälaren Runt 2014
mhenry skrev:
> Fråga till mer erfarna: Är det vanligt att man i hemmet efter ett långlopp i sommarvärmen börjar
> frysa, får rysningar, måste sova i underställ och vaknar upp med vidriga utslag över hela
> ryggen?

Inget som har hänt mig i alla fall. Stel, lite ont här och var och en och annan domning är nog mer "normalt".

Mälaren Runt 2014
Tack, det ser lite bättre ut i dag men googlediagnosticeringen lutar åt Mallorca-acne. Jag svettas ju som en gris och sedan värmen på det. Tröjan är i merino och använd säkert 100 gånger i år och några allergier känner jag inte till.

Gruskänslan kanske var kvarvarande aska. Eller överflödigt socker som sipprat ut ur porerna.

Lite stel var jag allt och ena lillfingerspetsen domnade bort under några timmar. Men allt som allt är jag väldigt nöjd med loppet och det blir en repris nästa år!

Mälaren Runt 2014
Tack för välarrangerad Mälaren runt! I år hann jag konstatera att vägen Kolbäck-Strömsholm ju är ju riktigt bra att köra, lagom slingrande och mysig med lummiga tunnlar av ädelträd. Och den vanliga grusvägen var helt OK. Lite tvättbräda som fartdämpande åtgärd men inget farligt.

Och tack Hasse! Jag tog dock pendeln hem. Tänkte att det kan en unna sig ... Ditresa + MR blev dock oplanerat i alla fall min snabbaste "40-milare" med 390 km på ganska exakt 13h.

Tillbaka
Topp