Mallorca 2015

Mallorca 2015
Får väl bara instämma då.... Tack alla och Tack Mallorca, några bilder också, kanske inte vackra, men med en lycklig cyklist iaf.... ; )

Åker ner i Juli igen en månad, kanske ses några av oss då igen!

Tills dess och framöver vill jag önska alla glada cyklister välkomna till restaurang Göta Kanal i Port d'Alcudia, min svärfar driver den, han pratar gärna lite cykling med er och säger ni att ni kommer från happy och är cyklister så bjuder han på en Irish Coffee om ni äter middag där!

www.gotakanalrestaurant.com

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 11179978_10152703609346673_5585912249845138811_n.jpg
    11179978_10152703609346673_5585912249845138811_n.jpg
    58.6 KB · Besök: 54
  • 11025957_10152703609501673_1992142916400206428_n.jpg
    11025957_10152703609501673_1992142916400206428_n.jpg
    50.6 KB · Besök: 54
Mallorca 2015
S.Englund skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymma bilder, Skogling!
>
> Egentligen skulle man sjuka sig nästa vecka och
> åka ner igen.

+1, fast då får nog någon här hemma spatt på riktigt.

Mallorca 2015
Hej
Jag vill slå ett slag för MTB på Mallorca, även om man mest ser landsvägscyklister.
Det är en fantastiskt vacker ö, med både berg och slätter.
Jag var där förra veckan och provade lite olika turer med guide.
IMG_0143.JPG

Naturen är stenig men stigarna är mycket fina och det var roligt att prova på hårt underlag för mig som mest åker i svensk skog.
När man cyklar så kommer man nära strandkanten och det är fantastiskt vackert när man står vid havskanten.
20150513_124156.jpg

Naturen växlar från lummig skog till kala berg, det är verkligen omväxlande.
Vi fick prova på rejäla stigningar med sten och bröte, medan termometern visade 28 grader, härligt. Sen blev det nedförsåkning med både flowiga stigar, men även riktigt svåra partier med lösa stenar och rejäla drops.
Foto15-5-15131650.jpg

IMG_0158.JPG

Foto15-5-15110313.jpg

Kan verkligen rekommendera www.Roxybikes.de, en firma i Cala Millor som riktar sig mot tyska kunder men det är inget problem med engelska.
Man väljer turer efter sin förmåga gällande teknik och uthållighet, och sen anpassar guiden åkningen eter det. Det är framförallt nedför som de stora utmaningarna kommer och där tekniken sätts på prov. Cyklarna är nya FS och fungerade utmärkt.

Kommer definitivt att åka till Mallorca igen, och då blir det några turer på MTB.

Mallorca 2015
Är det någon som har koll på om det är billigare att "hugga" en taxi på flygplatsen och bli körd till Alcudia än låta hotellet stå för hämtning? Vi ska bo på Iberostar Ciudad Blanca Alcudia Apartamento och kommer hyra cyklar, så det räcker med en vanlig taxi.

/S

Mallorca 2015
En del kör med lätt packning, hyr cykeln i Palma och cyklar upp med ryggan till Alcudia. Annars rekommenderar iallafall jag att ta en taxi. 700 är värt det efter att ha trängts med kleti och pleti. Ytterligare uppåt 3 timmar för att åka kommunalt sliter.

Mallorca 2015
SÅ... nu är det snart dags igen...! Åker ner med frun nu på lördag morgon, härligt ska det bli! Sol, bad, god mat, gott vin och mycket kall öl, och en hel del cykling förstås....! Kanske ses några av oss på vägarna där!

Mvh Ulf S.

Mallorca 2015
us930 skrev:
> SÅ... nu är det snart dags igen...! Åker ner
> med frun nu på lördag morgon, härligt ska det
> bli! Sol, bad, god mat, gott vin och mycket kall
> öl, och en hel del cykling förstås....! Kanske
> ses några av oss på vägarna där!
>
> Mvh Ulf S.

Då sitter vi förmodligen på samma plan (06:45). Samma koncept fast med 2 heldagsturer, annars tidiga morgonpass till Cap Formentor (fyren).

Mallorca 2015
Då kommer du före mig, vi åker 8.40 från Skavsta.
Vi kommer att bo i Port'd Alcudia och säkert blir det några morgonturer till Cap Formentor också!

Mvh Ulf S.

Mallorca 2015
us930 skrev:
> Då kommer du före mig, vi åker 8.40 från
> Skavsta.
> Vi kommer att bo i Port'd Alcudia och säkert blir
> det några morgonturer till Cap Formentor också!
>
> Mvh Ulf S.

Aha, vi bor i Puerto Pollenca så det är lite närmare fyren. Slår ihop cykeln så fort det bara går, hoppas hinna ta en eftermiddagstur längst ut i Alcudiabukten. Cykeln (reserv/rese) har stått nerpackad sen mars (GC) så den behöver vädras lite :)
Vi ses nog!
/Mille

Mallorca 2015
Fotade geten, pajade höger växelhandtag (Shimano), cyklade på största bak från Cap Formentor d.v.s rullade i alla nerförsbackar. Nytt handtag, vajer, trabajo 150€, sånt e livet. Ultegra 10sp gick inte att växla ner????

Bilagor

• 20150719_181446.jpg
    20150719_181446.jpg
    64.9 KB · Besök: 56
Mallorca 2015
Tråkigt när grejor går sönder när man bara vill att allt ska funka, men som sagt sånt e livet..! Bävar lite för när något går sönder på min, tror inte det finns sådana gamla grejor på Mallorca...
Blev en eftermiddagstur till Cap Formentor idag, varmt och skönt...
2015-07-21_19.59.35.jpg

Geten och Crescenten....
2015-07-21_19.58.56.jpg

Mvh Ulf S.

Mallorca 2015
us930 skrev:
> Tråkigt när grejor går sönder när man bara
> vill att allt ska funka, men som sagt sånt e
> livet..! Bävar lite för när något går sönder
> på min, tror inte det finns sådana gamla grejor
> på Mallorca...
> Blev en eftermiddagstur till Cap Formentor idag,
> varmt och skönt...
>
>
> Geten och Crescenten....
>
>
> Mvh Ulf S.

+1, vilken frän cykel (och söt get) :)

Mallorca 2015
På sitt sätt är det ju i någon mån bättre om man har sin egen cykel och får en ny pryl på den (givet att det är en pryl man vill ha). Om det är en hyrcykel är det bara att pynta för att de ska få en uppgraderad cykel (säger en som betalt free-motion för att de ska få ett fräschare hjul).

Det är väl en fördel med att befinna sig i en del av världen där det finns mkt cyklister, d.v.s. att man kan få saker och ting fixade och att det inte behöver innebära så mkt förlorad cykeltid.

Mallorca 2015
Idag var jag där med frugan, hon på elcykel. På turboläge gick den i 18kph uppför, i dryga 30 grader och 75% luftfuktighet var det bara att släppa. Nerför flög jag ifrån då hennes ovana gjorde att det inte riktigt var fullt ös den vägen. Med 4-5 km kvar till sista toppen på hemvägen tog batteriet slut och en jobbig promenad puttandes cykeln uppför tog vid. Jag kunde inte hjälpa till eftersom racerskorna inte direkt främjar promenader.
Körde dock upp och köpte dricka som jag likt en vattenbärare distribuerade till min äkta hälft. Väl uppe blev det lite pust å stånk innan vi tog an nerförsbacken till Puerto Pollenca.

Bilagor

• 20150721_101559.jpg
    20150721_101559.jpg
    75.6 KB · Besök: 49
Mallorca 2015
För den som inte följer strömmen till Pollenca eller Alcudia utan tar sig med i sydöst kan jag rekommendera Canyon Base i Cala d'Or. Inte billigt, och bor man inte på det tyska megacampet måste man betala cash, men service och kontakt var ausgesezeichnet minst sagt. Alla minor problema lösta på sekunden, ordning och reda.

Mallorca 2015
The rain in Spain falls mainly on the plain.....Alcudia 30 å regn. Inga regnkläder bara å bada istället, vilken misär.

Bilagor

• 20150725_092547.jpg
    20150725_092547.jpg
    162.7 KB · Besök: 45
Mallorca 2015
Vad säger du, har det regnat på dig...?
Inte här i Port d'Alcudia, men lite mörka moln har det varit, och blåst.. blev en kortare tur på platten idag, Can Picafort, Muro, sa Pobla och tillbaks, härlig motvind tillbaka från sa Pobla...
Sen blev det lite cykelmeck också, det började låta om framhjulet, några ekrar var lite väl löst spända, men var ganska snart fixat.
Nu lite softande i kvällssolen här.

Bilagor

• 2015-07-25_19.39.06.jpg
    2015-07-25_19.39.06.jpg
    88.6 KB · Besök: 52
Mallorca 2015
Lite cykelvård ala Mallorca.... skönt det med om miljön är rätt och man kan svalka sig med något gott...!

Bilagor

• 2015-07-28_11.57.27.jpg
    2015-07-28_11.57.27.jpg
    207.9 KB · Besök: 47
  • 2015-07-28_11.56.30.jpg
    2015-07-28_11.56.30.jpg
    202.6 KB · Besök: 45
Mallorca 2015
Jag upptäckte att jag hade bromsat sönder framfälgen när jag stod i botten av Sacalobra igår. Ska försöka hitta nåt billigt i Palma idag.
Magisk cykling än så länge. Har kört en sväng innan frukost varje dag. När jag kommer hem så har precis familjen ätit klart.

Mallorca 2015
Helgonet skrev:
> Hur är det att cykla mtb på mallorca i mitten
> på November?
> Kallt, regnigt?
> Tänkte prova radoncyklarna hos www.Roxybikes.de

Det kan vara kanon. Jag var där sista vecka i oktober 2014. 25 grader och vindstilla varje dag.

Mallorca 2015
Enligt worldweatheronline har Palma i november i snitt:

Lägsta dagstemperatur: 8 grader
Högsta dagstemperatur: 19 grader
Månadsnederbörd: 58 mm
Antal dagar med nederbörd: 13

Temperaturmässigt är detta i stort sett samma som deras statistik har för april medan nederbörden och antal nederbördsdagar är högre (april har där 35 mm och 10 dagar).

Mallorca 2015
Om du inte redan är iväg så skulle jag säga: Först sydost mot och igenom Can Picafort efter några km där vägen liksom gör ett S, höger mot Santa Margalida, sedan Muro, sa Pobla, mot Campanet och Selva, sedan upp mot Lluc, ner mot Pollenca, vid stora korsningen i Pollenca höger, sen nerför backen och vänster mot Port d'Alcudia, vänster i rondellen, sedan höger, höger förbi port d'Alcudia, när du ser de stora skorstenarna på höger sida, ta vänster i rondellen ner mot playa del Muro igen.

Mvh Ulf S.

Mallorca 2015
Snart blir det dags att komma till värmen, flyget går tidigt onsdag morgon.

Är det några flera som kommer hålla till i Alcudia, denna vecka och början på nästa?

/S

Mallorca 2015
Nu snarare 2016, men...

Är det någon som har erfarenhet av att boka in sig på ving hotellet i Alcudia?

Det detta alltså: http://www.ving.se/traningsresor/avonova

Det verkar ju finnas 20 olika varianter av arrangörer och alla verkar ha lika taskiga boknings formulär som inte ger någon bekräftelse på något sätt. Hur gör man om man vill ner och delta i cyklingen som verkar utgå från hotellet på mornarna?

Mallorca 2015
Hur backigt är det på Mallorca? Jag ska dit i vår men vet inte om jag ska köra på mina vanliga, rätt så tunga Shimano RS81 C50, eller de lite lättare hjulen som satt på cykeln när jag köpte den. Problemet med de senare är att de är ganska flexiga, ffa framhjulet.

Mallorca 2015
McAdam sa:
Hur backigt är det på Mallorca? Jag ska dit i vår men vet inte om jag ska köra på mina vanliga, rätt så tunga Shimano RS81 C50, eller de lite lättare hjulen som satt på cykeln när jag köpte den. Problemet med de senare är att de är ganska flexiga, ffa framhjulet.

Det kommer att fungera med de hjulen.
Se snarare till att ha passande utväxling. :)

Mallorca 2015
Om det är så brant att den viktskillnaden spelar en avgörande roll misstänker jag att du kommer att ta i så mycket att flexet på de andra hjulen kommer att vara gravt irriterande. Dessutom finns knappast den typen av backar på Mallis.

Mallorca 2015
Alltså på västra delen är det ju typ bara backar. Eller har jag missförstått något?

+1 på utväxlingen annars. 50/34 - 11/25 kör jag alltid med.

Mallorca 2015
Jag tror GoranS är inne på att det inte finns så många döds-backar på Mallis (relativt sett andra turistdestinationer). Det finns inga 1000-metersstignigar med 10% lutning eller korta 15-20%-backar. Det mesta är några hundra höjdmeters stigning på 4-7% (vilket kan vara exotiskt nog för en svensk.)

Mallorca 2015
nisseson sa:
Jag tror GoranS är inne på att det inte finns så många döds-backar på Mallis (relativt sett andra turistdestinationer). Det finns inga 1000-metersstignigar med 10% lutning eller korta 15-20%-backar. Det mesta är några hundra höjdmeters stigning på 4-7% (vilket kan vara exotiskt nog för en svensk.)

Va??? Har du kört Sa Calobra? https://www.strava.com/segments/653262 Den duger som träningsbacke åt div proffs så den är nog rätt OK som backe räknat...

Mallorca 2015
Det är ju bara åkbackar på Mallis. Jag anpassar aldrig utväxlingen utan kör med standard.

Vad gäller hjulen så är ju ett par lätta och styva hjul alltid trevligt när man är påväg uppför.

Tillbaka
Topp