Mallorca 2018

kntzn

Aktiv medlem
Mallorca 2018
Kanske är lite tidigt ute men det är väl nu man ska boka in bästa veckan på året? Vi har bokat Mallis 28/4 - 5/5 och bor utanför Alcudia där vi hyr cykel, förmodligen LVG men funderar lite på MTB. Vore kul med sällskap någon dag!

Mallorca 2018
glitch sa:
Sticker i januari en vecka. Hoppas på lika fint väder som förra janari. Tänk svensk höst.

Hade du "bara" tur eller är det vad man kan förvänta sig? Var i Alicante i början av feb 2017 och det blåste sinnessjukt mycket och så var det ca 16gr varmt som varmast - så för min del blev det arm- och benvärmare eftersom blåsten kylde så förbaskat.

Re Mallis 2018 har jag ännu inte bestämt mig ännu

Mallorca 2018
Peach sa:
glitch sa:
Sticker i januari en vecka. Hoppas på lika fint väder som förra janari. Tänk svensk höst.

Hade du "bara" tur eller är det vad man kan förvänta sig? Var i Alicante i början av feb 2017 och det blåste sinnessjukt mycket och så var det ca 16gr varmt som varmast - så för min del blev det arm- och benvärmare eftersom blåsten kylde så förbaskat.

Re Mallis 2018 har jag ännu inte bestämt mig ännu

Det brukar ligga på drygt tvåsiffrigt men tittar solen fram kan det bli riktigt gött.
Armvärmare/ben + väst.

Två veckor efter vi var där snöade det :) så garantier finns inte men får jag 12-13C och lite sol i plytet i januari är jag nöjd.

Mallorca 2018
Jag reste till Mallorca första gången förra våren med arrangören Trip on Sport. Själva lvg-cyklingen med ledare var jättebra, men jag tyckte hotellet var lite halvtrist och läget strax utanför Palma skulle kunna vara bättre ur cykelsynpunkt. Undrar därför om någon har åkt med nån annan arrangör och vad ni har för omdömen? Jag har t.ex. sneglat på cykelresor.com.

Mallorca 2018
Jag var där med Lifestyle http://lifestyletravel.se/vara-resor/camp-mallorca/ och jag tyckte det var helt OK. Det var dock ett decennium sen och på annat hotell men även då på norra sidan ön. Om man som jag gillar backar skulle det ideala nog vara att bo någonstans inne på ön, strax öster om bergskedjan (Inca eller något i närheten kanske), men dit kör mig veterligen inga arrangörer.

Sen är ju Mallis tämligen enkelt att åka till på egen hand. Och om man inte vill släppa cykel så finns ett stort utbud av hyrfirmor. Drar man ihop en tripp med några kompisar kan man ju hyra ett hus/en lägenhet och då få lite större valmöjligheter vad gäller boende. Eller så kör man solo - blir kanske lite dyrare än med kompisar, men man bör fortfarande (kunna) hamna under den arrangerade resans kostnad. Det bygger ju förstås på att man är villig att göra lite jobb vad det gäller att hitta rutter att cykla.

Hur man än vänder och vrider på det finns det för- och nackdelar med alla upplägg. Gäller bara att finna det som passar en själv bra.

Senast ändrad:
Mallorca 2018
Flanker sa:
Jag reste till Mallorca första gången förra våren med arrangören Trip on Sport. Själva lvg-cyklingen med ledare var jättebra, men jag tyckte hotellet var lite halvtrist och läget strax utanför Palma skulle kunna vara bättre ur cykelsynpunkt.
Åkt tre gånger med TOS. Tycker överlag det fungerat väldigt bra, även om man kanske gärna hade bott lite närmre bergen.

Inför nästa år var vi ett gäng som ville ha lite omväxling så det blir en resa i egen regi med bland annat två tidigare guider från TOS. Åker 10 dagar över påsken med boende i Port Pollenca.

Mallorca 2018
Sen finns ju alltid möjligheten att prova andra ställen än Mallis för en cykelresa på våren. Det känns dock som ett ämne för en annan tråd.

Mallorca 2018
Flanker sa:
Jag har t.ex. sneglat på cykelresor.com.

Jag har rest med cykelresor.com och kan varmt rekommendera dem. Bra service utan något att klaga på. De bor på ett hotell där man INTE får ha cykeln på rummet, utan fastlåst med plastad kedja i hotellets låsta cykelgarage. Rummen är helt ok och hotellet ligger i Port de Pollenca vilket enl mig är en ypperlig ort för cykling - sväng höger och du är snart i Tramontana alt sväng vänster och cykla platt på tyskvägen alt vassvägen, Hotellets mat är supertrist (inga färger, typ stekt kyckling och pommesfrites) varje dag. Dock så går det att äta men jag åt vissa middagar nere på stan bara för att piffa upp livet. Gruppcyklingarna de anordnar är lite "gubbiga" men visst finns det grupper med ganska ambitiöst tempo om man vill det. Om man cykla själv så är gruppcyklingarna inget tvång såklart.

Jag kände mig väl omhändertagen och avser att resa med dem igen.

FYI så bokade jag mitt flyg själv och hyrde cykel på ön.

Mallorca 2018
Kommer få fyra dagars cykling på Mallorca med en kompis från UK om knappt två veckor. Bor i Port de Pollenca och kommer hyra en Domane. Har planerat några rundor, men vi får ser hur det går. Har varit mer eller mindre krasslig sedan nyår, så trots den korta vistelsen kanske det måste bli en vilodag...

Mallorca 2018
Ska ner till Palma, El Molinar, för tredje gången 16/4-20/4. Har kört en sväng med Raphagänget där nere och tycker det är prima vara. Den här gången ska jag och mina polers köra en tuesdayride med dem....men sen vill jag också ta mig upp för Sa Calobra. Nån som har tips på bästa väg dit från Palma så man kommer dit via så platt väg som möjligt?

Mallorca 2018
Guldragge sa:
Ska ner till Palma, El Molinar, för tredje gången 16/4-20/4. Har kört en sväng med Raphagänget där nere och tycker det är prima vara. Den här gången ska jag och mina polers köra en tuesdayride med dem....men sen vill jag också ta mig upp för Sa Calobra. Nån som har tips på bästa väg dit från Palma så man kommer dit via så platt väg som möjligt?

Ta dig platt till Calobra går inte men den långa vägen är minst höjdmeter. Då följer du MA-13A till Inca där du tar av mot Selva. Efter Selva så kommer du till backen upp till "Tankställe". Där är det perfekt med en fika och fylla flaskor. Sen följer du bara vägen mot Sa Calobra, det är skyltat Soller och det står nog först Sa Calobra när du ska svänga av. Det går inte att missa.

Den lite kortare vägen går över Soller passet och sen Piggen, det är den jag brukar köra och ta den andra vägen hem. Men jag tillhör dom som resonerar som så att ju fler klättringsmeter det är, ju bättre är rundan.

Mallorca 2018
Guldragge sa:

Från Palma till Sa Calobra är det svårt att hitta en helt platt väg men den plattaste borde vara via Selva och Caimari.

Mallorca 2018
Guldragge sa:

Här har du lite spår, om du har strava:

Så här brukar jag köra: https://www.strava.com/activities/116348371

Här ritade jag upp den plattaste vägen: https://www.strava.com/routes/12060673

Mallorca 2018
Rock sa:
Guldragge sa:

Ta dig platt till Calobra går inte men den långa vägen är minst höjdmeter. Då följer du MA-13A till Inca där du tar av mot Selva. Efter Selva så kommer du till backen upp till "Tankställe". Där är det perfekt med en fika och fylla flaskor. Sen följer du bara vägen mot Sa Calobra, det är skyltat Soller och det står nog först Sa Calobra när du ska svänga av. Det går inte att missa.

+1.

Sen beror det på var man bor i Palma vilken väg som är bäst/roligast till MA-13A. Antingen kör man "vänstervarv" så man kommer till Santa Maria eller kan man åka "högervarv" ut mot platten och köra till Binissalem.

Känner man sig stark eller vill ha en utmaning så laddar man ner Rocks Strava-rutt...den är rolig :-)

Mallorca 2018
Bor i El Molinar och som det känns nu kommer vi köra Rocks variant. Sen får det nog bli ett par vilodagar på det:) Har en Garmin 520 och den knäpper jag bara på och av. Har så att säga aldrig använd mig av några sofistikerade funktioner i den. Om jag tankar hem Rocks GPX över hans rutt.....kommer jag då kunna följa den via min Garmin samtidigt som vi hojar mot Sa Calobra? Ehum? Sorry att jag glider in på nybörjarfrågor till min Garmin här....men hoppas ni hajar frågan?

Mallorca 2018
Guldragge sa:
Bor i El Molinar och som det känns nu kommer vi köra Rocks variant. Sen får det nog bli ett par vilodagar på det:) Har en Garmin 520 och den knäpper jag bara på och av. Har så att säga aldrig använd mig av några sofistikerade funktioner i den. Om jag tankar hem Rocks GPX över hans rutt.....kommer jag då kunna följa den via min Garmin samtidigt som vi hojar mot Sa Calobra? Ehum? Sorry att jag glider in på nybörjarfrågor till min Garmin här....men hoppas ni hajar frågan?

Har en Garmin 705 så vet inte hur menyn i 520 är men om man väljer att navigera efter en rutt så ligger rutten kvar även om man avviker från den. Då kan man bara zooma ut kartan så man ser var rutten är och köra in på den när man vill. Om det inte passar att följa någon annans rutt är det enkelt att skapa en egen i Strava route builder.

Testa och ladda ner något pass du själv kört hemma och följ den rutten så du lär dig gps:en innan du åker.

Mallorca 2018
Jocke77 sa:
Guldragge sa:

Har en Garmin 705 så vet inte hur menyn i 520 är men om man väljer att navigera efter en rutt så ligger rutten kvar även om man avviker från den. Då kan man bara zooma ut kartan så man ser var rutten är och köra in på den när man vill. Om det inte passar att följa någon annans rutt är det enkelt att skapa en egen i Strava route builder.

Testa och ladda ner något pass du själv kört hemma och följ den rutten så du lär dig gps:en innan du åker.

Ska testa! Tack!

Mallorca 2018
Här är ett alternativ till, du startar ju lite närmare city än vad jag brukar göra så du slipper runda flygplatsen eller köra på den lilla cykelbanan efter kusten. https://www.strava.com/activities/885172722

Det är nästan samma som den tidigare men lite kortare.

Från Inca och ner till Palma är bara att se som transport men då brukar man vara ganska klar. Den vägen är ganska tråkig men mestadels är det ganska bra vägren att ligga i och den är lättcyklad och utan några navigeringar.

Mallorca 2018
kntzn sa:
Kanske är lite tidigt ute men det är väl nu man ska boka in bästa veckan på året? Vi har bokat Mallis 28/4 - 5/5 och bor utanför Alcudia där vi hyr cykel, förmodligen LVG men funderar lite på MTB. Vore kul med sällskap någon dag!

Magiskt område.
Jag skrev en liten hyllning om Formentor till Peloton Magazine.
https://pelotonmagazine.com/travel-culture/true_majorca/
064.jpg

Jag har ofta funderat hur åsnestigarna ut dit är på MTB, någon som vet?

Mallorca 2018
Såja. Så fick man en klart vettig anledning till att go Premium på Strava! Har tankat ner Rocks GPX:er nu. Samt min egen hem-från-jobbet-rutt som jag skall köra efter nu!

Mallorca 2018
Funkade såklart finfint. Gillade gränssnittet på 520:n när man följde rutten. Inte en massa gytter med omgivningarna utan bara en fin linje att köra efter. Klockrent! Om jag ritat upp en rutt jag vill köra i tex Maps...hur gör jag då för att spara ner denna som en gpx? Sorry om det börjar bli lite OT nu....

Mallorca 2018
Guldragge sa:
Funkade såklart finfint. Gillade gränssnittet på 520:n när man följde rutten. Inte en massa gytter med omgivningarna utan bara en fin linje att köra efter. Klockrent! Om jag ritat upp en rutt jag vill köra i tex Maps...hur gör jag då för att spara ner denna som en gpx? Sorry om det börjar bli lite OT nu....

Gör det i strava create route, sen laddar du ner gpx och kör in precis som med någon annans runda.

Mallorca 2018
Guldragge sa:
Såja. Så fick man en klart vettig anledning till att go Premium på Strava! Har tankat ner Rocks GPX:er nu. Samt min egen hem-från-jobbet-rutt som jag skall köra efter nu!
För att tanka ned GPXer behövs inte Strava Premium, åtminstone inte senast jag gjorde det.
Men det kan förstås finnas en hel del andra anledningar till att skaffa Strava Premium......

/Håkan

Mallorca 2018
Åker ner i slutet av april. Efter ett par år med lvg funderar jag på mtb istället men kan inte riktigt bestämma mig.

Hittar ingen klockren shuttle-service.

Mallorca 2018
Inte nåt fantastiskt väder senaste dagarna. 8-9 grader idag och en frisk isande nordanvind.
Har hittat en ny favoritbacke, "Randa south side" som den kallas på strava.
DSC_0057.JPG

DSC_0053.JPG

Tillbaka
Topp